Familie Rockx: succes met 5 generaties zelfgefokte paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPittyJarig
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26311
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Familie Rockx: succes met 5 generaties zelfgefokte paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-21 18:25

*Eurodressage.com
Sport, Fokkerij

Afbeelding
Thalia Rockx en Koko Jr tijdens de Pavo Cup 2021. Foto: Aniek1985


Door Bettine van Harselaar voor de WBFSH

De stand van de WBFSH tijdens de FEI-WBFSH wereldkampioenschappen voor jonge dressuurpaarden dit jaar, was een ontmoetingspunt voor fokkers, eigenaren, ruiters en vertegenwoordigers van stamboeken van over de hele wereld. Zij genoten van een glas wijn, deden aan netwerken en vierden de terugkeer van de competitie, nadat deze in 2020 gecanceld werd wegens het coronavirus. In de stand sprak Eurodressage met de familie Rockx. Zij deelden hun verhaal van generaties lang succesvol fokken, trainen en competities rijden, alles onder één dak.

Eén van de succesverhalen van de Wereldkampioenschappen voor jonge dressuurpaarden in Verden dit jaar was de 20-jarige Thalia Rockx. Zij eindigde op de vijfde plek met de, door haar familie zelf gefokte, zesjarige merrie Koko Jr de la Fazenda. Ze ontving veel complimenten voor haar vriendelijke manier van rijden. Het meest speciale is mogelijk wel dat de merrie de vijfde generatie uit hun succesvolle fokkerijprogramma is. Het fundament hiervoor werd in 1988 gelegd met de aankoop van het merrieveulen Gerda.

Vader Johan Rockx legt uit: “We willen kleinschalig blijven, maar we focussen wel op het complete plaatje: fokken, paarden trainen en het ultieme doel is de Grand Prix.”

Thalia Rockx rijdt niet alleen Koko Jr, maar start ook diens moeder, Gerda Nova de la Fazenda, in de klasse U25. Ook reed zij diens grootmoeder, Cenda de La Fazenda, internationaal bij de Junioren. Met Verdi de la Fazenda, een nakomeling van Koko JR’s overgrootmoeder Piroshka de la Fazenda, reed zij op haar 15e al mee in de Grand Prix. Met de Toto Jr dochter Koko Jr heeft Thalia een nieuwe troef voor de topsport op stal staan. Na de zesde plek in de Pavo-cup, eindigde het duo als vijfde bij de Wereldkampioenschappen in Verden.

Thalia: “Koko deed het zo goed in Verden, Ze heeft veel geleerd en we hebben een goede ervaring opgedaan. We hebben dit jaar alleen meegedaan met Pavo Cup omdat we afgelopen jaar heel weinig wedstrijden konden rijden vanwege corona. Qua opkomst kwam dit in de buurt van Verden. Het paste gewoon perfect in het schema. We gaan nu verder trainen om te zien of we volgend jaar ook kunnen meedoen bij de 7-jarigen.

Nadruk op training
Het fok- en trainingsprogramma van de familie Rockx in Roosendaal, Nederland, is in vele opzichten een familiebedrijf. Moeder Penny Zavitx-Rockx en vader Johan hebben beiden internationaal Grand Prix gereden. Zij zitten nog steeds elke dag in het zadel en hebben hun dressuurgenen doorgegeven aan dochter Thalia. Hun zoon Alexander heeft geen interesse in de paarden. Samen met hun familie runnen zij hun stal en fokkerij, met 18 boxen.

“De training van een paard staat bij ons centraal,” zegt Johan. We willen niet het paard zo spectaculair mogelijk presenteren, bijvoorbeeld bij de Wereldkampioenschappen voor jonge paarden. We willen zeker weten dat het contact en de balans zo goed als mogelijk zijn, en alles wat we doen, moet in de training van het paard passen.”

Johan heeft al aardig wat Grand Prix paarden gefokt en getraind, maar weet niet precies hoeveel. “Getallen betekenen niets voor mij,” zegt hij. “We proberen slechts één ding te doen, en dat is ons uiterste beste. We willen het klein houden voor onszelf, zodat we de paarden hier de aandacht kunnen geven die wij denken dat ze nodig hebben. We willen het ook goed doen met fokken en proberen altijd hengsten te vinden die matchen met de merrielijn. De lijn van Koko heeft altijd een heel goed achterbeen gehad, dat is echt goed in verankerd.”

Burggraaf-merrie Gerda
Hun huidige merrielijn begon met de reeds overleden Gerda, een Burggraaf merrie uit de Karla-lijn. Johan kocht de merrie in 1988, zij was toen nog een veulen. Hij reed toen al internationaal Grand Prix en fokte paarden, maar hij zocht nog een jong sportpaard voor zichzelf. Hij ging eigenlijk kijken voor een vierjarige ruin, maar toen hij de stallen betrad, viel zijn oog op een veulen.

“Dat was Gerda, zij was toen net gespeend. Zij had zo’n uitstraling, ze trok meteen mijn aandacht. De vierjarige waar ik eigenlijk voor kwam, paste niet bij mij, maar ik zei tegen de man ‘Ik wil graag dit veulen eens zien’. Hij wou haar eigenlijk niet uit de stal halen, want ze was net gespeend en erg schichtig. Uiteindelijk heb ik hem kunnen overhalen, en het werkte. Gerda liep drie stappen en ik dacht gelijk: die is voor mij. Officieel is zij springgefokt, maar dat maakt mij echt helemaal niet uit. Ze kon op zoveel manieren lopen, was groot in beweging en lichaamsgebruik. Dat zie ik nog steeds terug in die hele lijn van nakomelingen: Piroshka en in het speciaal in haar dochter Cenda, diens dochter Gerda Nova en uiteindelijk in Koko.

Gerda’s dochter Piroshka de la Fazenda (van Sandro Hit) is nu 24 jaar oud, is nog in topconditie en staat nog steeds bij Rockx op stal. “Er was soms wel kritiek op Sandro Hit vanwege zijn achterbeengebruik enzovoorts, maar ik dacht dat Gerda dat wel kon verbeteren. Daar kwam Piroshka uit. Ik ben altijd erg blij geweest met die merrie.” Penny voegt er lachend aan toe: “Ze wordt nog steeds gereden, danst nog door de baan en heeft supersterke benen. Als je niet zou weten hoe oud ze is, zou je haar nog steeds kopen.”

De juiste kant op bewegen
Deze merrielijn is erg belangrijk voor Rockx. Hij heeft met Piroshka’s dochter Cenda (van Blue Hors Don Schufro) twee veulens gefokt: Facendo, die intussen naar Amerika is verkocht, en Gerda Nova, die in de baan concurrenten van elkaar zijn. “We houden het graag klein, en dat willen we zo houden. Dit jaar hebben we vier veulens, maar er zijn ook jaren dat we er maar één hebben. We houden ervan om alles samen te doen als familie, daar houden we van. Daarom willen we het graag klein houden.”

Johan heeft een duidelijke visie waar hij heen wil qua fokken. “Ik kijk altijd naar het complete plaatje: wat vind ik goed aan mijn merrie en wat vind ik minder goed. Het perfecte paard bestaat niet, elk paard heeft zijn zwakkere eigenschappen. Maar het streven is wel het ideale paard. Dus kijken we hoe we de mindere kwaliteiten de goede kant op kunnen krijgen en de goede juist verankeren. Op dit moment vind ik de hoogte belangrijk, dat hou ik in gedachten. En ik wil een beetje meer richting de juiste verbinding bergop. De afstammelingen van Cenda hebben een enorm sterk achterbeen, meer expressie is gewoon niet mogelijk. We moeten dit blijven omzetten naar een meer bergopwaartse beweging en draagkracht.” Thalia: “De paarden uit deze lijn zijn allemaal erg fijn te rijden, ze geven altijd alles.”

Als aanvulling op de lijn van Gerda, fokt Rockx met nog twee merrielijnen. Hij heeft een merrie van Negro x Lord Leatherdale x El Corona, uit dezelfde merrielijn als Everdale. “Zij heeft al een aantal erg goede paarden gegeven, ik verwacht veel van haar.” En er staat een halfzusje van de hengst Valverde op stal, een merrie van Johnson x Ampere x First Final. Ook hier heeft Rockx al een paar erg goede veulens uit gefokt. Hij fokt ook met een Cennin x De Niro merrie, die uiteindelijk ook teruggaat naar Piroshka en Gerda.

Sport op de eerste plaats
Hoe belangrijk het fokken voor de familie Rockx ook lijkt, de sport komt op de eerste plaats. De merries die nog in de sport lopen, hebben nog niet veel nakomelingen gehad. Ook embryotransplantatie zijn ze voorzichtig mee. “Het is geweldig dat het kan, maar we willen het alleen doen als dat ons wedstrijdschema niet verstoort.” Hoe dan ook, de familie Rockx was op de terugweg vanuit verder al aan het dromen over een mogelijk partner voor Koko Jr. Thalia denkt ook steeds meer na over hengstenkeuzes. “Maar we hebben nog niets besloten qua hengst. Hoewel we zeker weten wel een keer een veulen van Koko willen. “

Elke dag rijdt Penny twee of drie paarden, ook neemt zij veel taken op qua organisatie en boekhouding. Johan rijdt drie tot vijf paarden per dag en Thalia vier of vijf. “En dat is ook genoeg”, zegt Johan. “We willen het gevoel met de paarden behouden. Het moet geen lopende band werk worden: volgende, volgende, volgende, volgende… Op deze manier kunnen we ons optimaal focussen op de training van elk paard.”

Johan, die een korte tijd de trainer van TeamNL is geweest na het overlijden van Wim Ernes, brengt niet alleen zijn kwaliteiten als fokker en trainer in de praktijk. Hij geeft deze ook door aan zijn dochter Thalia, die zelf haar paarden traint van jongs af aan tot Grand Prix. Ook is zij steeds meer betrokken bij het fokken.

“Het hele proces is mijn passie. Dat is een beetje ons ‘probleem’. Maar in tegenstelling tot lesgeven, zijn alle drie de aspecten fokken, jonge paarden en de volledige ontwikkeling in de sport tot en met het Grand Prix rijden, super interessant.” Zegt de jonge amazone.

Voor meer informatie en nieuws over de World Breeding Federation for Sport Horses ga je naar WBFSH.com

Afbeelding

fleurtjeuh
Berichten: 10317
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Familie Rockx: succes met 5 generaties zelfgefokte paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 20:15

Oh mann wat voel ik me oud!
Is Koko Jr al 6!!
Die heb ik daar nog geboren zien worden!

Voel me met zo'n stukje best wel vereerd dat ik met hun en voor hun heb mogen werken, dat ik piroshka heb mogen rijden en zo veel van hun heb mogen leren. Dat was echt een geweldige tijd, en ik zou het zo weer doen als ik daar de kans voor had!

Ik heb alleen maar lof voor deze familie, hun visie en hun persoonlijkheden. Stuk voor stuk geweldige mensen met feeling voor hun paarden.

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 22:56

Leuk stuk, spreekt veel liefde uit voor paarden :j

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Familie Rockx: succes met 5 generaties zelfgefokte paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 14:48

Ja het stuk spreekt mij ook aan, zelf succesvol fokken en de paarden uitbrengen is natuurlijk heel erg top.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 14:54

Hele leuke familie en op en top paardenmensen !

Ik heb Thalia nog gekend als klein kindje. Ik voel mij ook echt wel heel oud nu :')
Waar is de tijd gebleven .... de merrie waarmee ik bij Johan een tijdje ging les nemen, staat hier nu lekker gepensioneerd te zijn op de wei. 29 jaar :+

fleurtjeuh
Berichten: 10317
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 15:22

Pandora2 schreef:
Hele leuke familie en op en top paardenmensen !

Ik heb Thalia nog gekend als klein kindje. Ik voel mij ook echt wel heel oud nu :')
Waar is de tijd gebleven .... de merrie waarmee ik bij Johan een tijdje ging les nemen, staat hier nu lekker gepensioneerd te zijn op de wei. 29 jaar :+

Ja ik voelde me dus ook even best wel oud..
Dat ze dus dat kleine veulentje al uitbrengt dat ik daar geboren heb zien worden...

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 15:48

Jij was erbij toen ze al in Roosendaal woonden ?

Bij mij was het nog in Essen te doen. Wat was dat een prachtige locatie ook.
Iets boven mijn budget helaas... := :')

fleurtjeuh
Berichten: 10317
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 18:03

Pandora2 schreef:
Jij was erbij toen ze al in Roosendaal woonden ?

Bij mij was het nog in Essen te doen. Wat was dat een prachtige locatie ook.
Iets boven mijn budget helaas... := :')

Nee Koko is nog in essen geboren. In het jaar erna zijn ze naar roosendaal verhuisd. Dat heb ik helaas nooit gezien, toen was ik (helaas) al weg