Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 3 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Slaag je er niet in om je handen stil te houden? Tips!

 
Profiel   

Equnews.nl
Algemeen

[ img ]
De handhouding is ook heel belangrijk te paard.
Foto: _l_amanda_l_/ Bokt Wiki


Slaag je er maar niet in om tijdens het rijden je handen stil te houden? Dat kan verschillende oorzaken hebben!

Als de ruiter zijn handen niet stil kan houden, vermoedt trainster Corinna Lehmann een geblokkeerde schouder. "De handen worden onrustig omdat de beweging van het paard ergens heen moet." De oorzaak kan echter ook liggen in de training van de ruiter. "Als je nog nooit zonder teugels hebt gereden, bijvoorbeeld aan de longe, heb je altijd een bepaalde fixatie op de lichaamshand." Maar het is nooit te laat om te oefenen en hand-onafhankelijk zitten te leren. Corinna Lehmann geeft de volgende tip: "Je kunt ook een halsriem om je paard doen en je vingers daaraan oriƫnteren. Dan kun je proberen alles te rijden wat mogelijk is, stap, lichte draf, zelfs een beetje galop. En dan zul je merken hoe vaak je de neiging hebt om terug te trekken met je handen."

Maar onvaste handen kunnen ook een andere oorzaak hebben: "Als de ruiter te veel met de handen wil doen, voortdurend een parade geeft of het paard wil positioneren. Dit resulteert ook in een zeer onrustige hand. Je kan hieraan werken door tijdens een bepaalde oefening gedurende 20 meter alleen de nodige gewichtshulpen te geven. De volgende 20 meter voeg je de juiste beenhulpen toe. "En voor de laatste 20 meter, denk ik na over wat de teugels nog meer moeten doen. Dat vermindert een hoop," belooft Corinna Lehmann.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-21 20:45 



 
Profiel   

Hm het kan inderdaad verschillende oorzaken hebben maar vaak komt het voort uit een zit die niet onafhankelijk is, is mijn ervaring.

Onrustig dmv zagen is natuurlijk wat anders...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 08:14 



 
Profiel   

Ik laat mensen soms eenhandig rijden als ze teveel rommelen met de handen en dan bewust met zit en beenhulpen rijden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-21 09:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 3 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen