Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Influenza

 
Profiel   

KNHS
Algemeen

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: prugelpiet.


Je zou het bijna vergeten met al die coronabesmettingen, maar er bestaat ook nog zoiets als griep. Griep wordt veroorzaakt door een virus, het influenzavirus. En het griepseizoen is weer aangebroken. Niet alleen mensen kunnen de griep krijgen, paarden ook.

Equine influenza, veroorzaakt door een griepvirus en erg besmettelijk. Het virus kan zich snel verspreiden en zo veel paarden ziek maken.

Wat is equine influenza?
Equine influenza is een griepvirus bij paarden, wat vergelijkbaar is met influenza bij mensen. Het is zeer besmettelijk, waardoor het zich snel verspreidt tussen paarden. Daarnaast is het ook nog eens een virus dat erg snel kan muteren. Dit betekent dat het virus vaak verandert van structuur, waardoor sommige vaccins onvoldoende bescherming kunnen bieden aan de heersende ziekteverwekker. Het virus wordt voornamelijk via de lucht overgedragen, waarna het wordt ingeademd, maar dit kan ook via onze handen of voer- en drinkbakken. Vooral wanneer er veel paarden bij elkaar komen, denk bijvoorbeeld aan wedstrijden en keuringen, kan het virus zich razendsnel verspreiden en raken veel paarden besmet.

Bij paarden kunnen twee subtypen van het influenza A virus voorkomen, namelijk H7N7 en H3N8. Tegenwoordig wordt alleen H3N8 nog als actief virus beschouwd. De laatste jaren is de zogenoemde Florida sublijn zeer dominant geworden en deze is vaak de oorzaak van de tegenwoordige influenza uitbraken. Deze H3N8 sub-lijn bestaat uit 2 clades: Clade 1 en Clade 2. Op dit moment is daarom het advies om een vaccin te kiezen dat tegen allebei de Clades beschermd.

Wat zijn de ziekteverschijnselen van influenza?
Equine influenza heeft een korte incubatie periode, wat inhoudt dat er soms binnen 24 uur van besmetting al klinische verschijnselen gezien worden. Paarden die besmet zijn met het virus beginnen vaak met hoesten en ontwikkelen daarna (hoge) koorts en een snotneus. Vaak hebben deze zieke paarden verminderde eetlust en soms gezwollen lymfeklieren of benen. We weten dat het virus ook het immuunsysteem belast. Dit zorgt ervoor dat het langer duurt voordat het paard herstelt van de ziekte en vatbaarder wordt voor stof, bacteriën en andere virussen.

Hoe wordt influenza gediagnosticeerd?
Als je paard ziekteverschijnselen van influenza heeft, kan de diagnose gesteld worden met een neusswab. Deze neusswabs worden genomen door de dierenarts en opgestuurd naar het laboratium. Hier worden de swabs getest om te zien of het echt om een Influenza besmetting gaat.

Wat is de behandeling van influenza?
Als je paard verdacht wordt het griepvirus onder de leden te hebben, bestaat de behandeling naast ontstekingsremmende en koortsremmende medicatie, voornamelijk uit voldoende rust en een goede verzorging en voeding. Paarden met influenza moeten echt voldoende gelegenheid tot herstel krijgen om verdere problemen, zoals een longontsteking of bacteriële infecties, te voorkomen. We weten dat een paard vaak minstens een week nodig heeft om te herstellen per één dag koorts die hij of zij heeft doorgemaakt.

Hoe voorkom je influenza?
De enige manier om je paard zo goed mogelijk te beschermen tegen het influenzavirus is door middel van vaccinatie tegen het virus dat heerst. Een paard dat gevaccineerd is tegen influenza zal, wanneer het lichaam weer in aanraking komt het het virus, het virus herkennen. Hierdoor kan het lichaam sneller antistoffen aan maken en zo het virus ongedaan maken. We weten dat paarden die correct gevaccineerd zijn minder symptomen laten zien bij een besmetting en minder virusdeeltjes uitstoten in de lucht dan paarden die niet gevaccineerd zijn. Zodoende is er na besmetting ook minder kans op verspreiding. Op het moment dat alle paarden correct gevaccineerd zijn is de algehele bescherming vele malen groter dan wanneer er slechts enkele paarden gevaccineerd zijn; dit wordt herd-immunity genoemd. De paarden die niet gevaccineerd zijn, kunnen het virus namelijk alsnog in hele grote hoeveelheden uitscheiden en zo verder verspreiden, plus ook weer andere paarden ziek maken.

Wanneer er een uitbraak is, is het essentieel om verdere verspreiding te voorkomen. Dit kan door stallen te sluiten: geen paarden erin en geen paarden eruit. Overleg over een zogenaamd quarantaine protocol met je dierenarts. Houd er rekening mee dat het virus erg besmettelijk is en makkelijk overdraagbaar via de lucht, onze handen of materialen. Belangrijk is om hier rekening mee te houden als je in contact komt met veel paarden of met je eigen paarden op transport gaat. Doordat equine influenza zo besmettelijk is, kan het veel paarden in een korte tijd besmetten, ziek maken en op die manier van stal tot stal spreiden met alle gevolgen van dien. Hierdoor is het een virus wat niet alleen een grote impact heeft op de gezondheid van het paard, maar ook op de bedrijven en de sector zelf.
Door correct te vaccineren en juist te handelen tijdens een uitbraak, kan influenza binnen de perken gehouden worden. Met deze huidige influenza uitbraak is het advies om paarden die langer dan 6 maanden geleden gevaccineerd zijn te hervaccineren, als ze niet voldoende tegen de heersende stammen zijn gevaccineerd in het verleden. Als er paarden zijn die (griep) symptomen laten zien wordt er aangeraden om alle paarden twee keer per dag te temperaturen. Indien je je paard verdenkt van influenza, neem dan altijd contact op met je dierenarts.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-21 10:03 



 
Profiel   

Interessant verhaal. Maar hoe kun je influenza voorkomen? Volgens mijn dierenarts is het moment waarop ik mijn paard zou inenten de stam al weer veranderd. Dus wat zou ik dan met vaccineren stoppen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 11:51 



 
Profiel   

Influenza virussen muteren voortdurend. Farmaceutische bedrijven verzamelen data en proberen daarmee te voorspellen welke mutaties dominant gaan worden tijdens het komende griepseizoen. Daar wordt het vaccin dan op aangepast. Meestal lukt dat. En de meeste mutaties die in de tussentijd plaats vinden maken het virus niet onherkenbaar waardoor het vaccin dus nog steeds werkt. Maar soms klopt de voorspelling niet waardoor het griepseizoen heftiger uit pakt. En soms heb je de pech om net die ene nog unieke mutatie te treffen die het virus wel onherkenbaar maakt en die mogelijk het volgende griepseizoen dominant gaat worden. Garanties zijn er niet, alleen kansen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 14:30 



 
Profiel   

Ik vraag mij af hoe het komt dat 2 van mijn 3 paarden hier de laatste jaren reageren op de vaccins en vroeger ( lees : ongeveer 15 jaar ) nooit.
Ik moet standaard bij de vaccins 6 tubes Finadyne bestellen. Kost mij het 5 dubbele van een vaccin :+
Anders komen ze hun stal niet meer uit en blijft er voor weken een bult ter grootte van een sinaasappel onder hun borst hangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 14:37 



 
Profiel   

Reactie op de hulpstoffen ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 14:39 



 
Profiel   

Ik vermoed het. 3 verschillende vaccins geprobeerd maar met hetzelfde resultaat.
Ik vind het niet meer leuk zo :')
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 14:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen