Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

PvdD stelt vragen over sponsoring WK en EK endurance

 
Profiel   

Bokt.nl
Algemeen

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marjo.


De Partij voor de Dieren, PvdD, heeft vragen gesteld bij de sponsoring van het WK en EK endurance door de provincie Gelderland. De provincie heeft het WK en EK endurance in Ermelo gesponsord met 59.000 euro subsidie, is gebleken uit het subsidieregister van mei.

De Partij van de Dieren vindt het niet te verantwoorden dat de provincie internationale wedstrijden, waarbij meerdere paarden met ernstige blessures, "severe injuries", zijn uitgevallen, heeft gesponsord.
Onder "severe injuries" wordt onder andere verstaan: een peesblessure, spierscheuring, andere blessures in de spieren en banden, koliek, of een beenbreuk.

"De centrale vraag in deze schriftelijke vragen is of het de taak van de provincie is om met belastinggeld topsportwedstrijden te stimuleren waarbij paarden met ‘severe injuries’ uitvallen,
terwijl met dat geld ook wat nuttigs zou kunnen worden gedaan, bijvoorbeeld het helpen isoleren van woningen van mensen die moeite hebben de stijgende energiekosten te betalen"
, stelt de PvdD.

Naast de vragen over het WK en EK endurance, en endurance topsport in het algemeen, stelt de Partij voor de Dieren ook vragen over eventing, springen en de moderne vijfkamp.

Klik hier voor de vragenlijst.



Laatst bijgewerkt door Firelight op 27-10-21 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Vragenlijst toegevoegd

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-21 19:48 



 
Profiel   

jammer dat die partij groeiende is. Zij willen de paardensport kapot maken!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 08:02 



 
Profiel   

Daar hebben ze gewoon gelijk in natuurlijk, niet aan de provincie omdat te sponsoren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 08:03 



 
Profiel   

Goed dat er een partij bestaat die paardenwelzijn in de gaten houdt.

Hoe kun je daar nou negatief over zijn als paarden werkelijk in je hart zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 08:11 



 
Profiel   

Banjer schreef
Naast de vragen over het WK en EK endurance, en endurance topsport in het algemeen, stelt de Partij voor de Dieren ook vragen over eventing, springen en de moderne vijfkamp


En niet over de dressuur? Daar gebeuren geen gekke dingen?

Ik snap het ergens wel hoor, dat er vraagtekens gezet worden bij de paarden(top)sport.

Er gebeuren echt wel gekke rare dingen met paarden, die door sommige "paardenmensen" gebagatelliseerd worden, maar die imo best in het rijtje passen van de veehouderij, kwa "bedrijfsblindheid".

Maar daarom vind ik het wel gek dat de dressuur hierboven niet in het rijtje staat, want ook daar zie ik dingen gebeuren die niet minder erg zijn imo dan in de andere genoemde disciplines.

Ik las een artikel bij Hoefslag wat ik in dit kader wel interessant vond: https://www.dehoefslag.nl/nieuws/dressu ... e-protocol
Zolang een groot deel van dit artikel waar is, vind ik het niet raar dat de PvdD ageert op paardensport.

En nee, geen PvdD stemmer hier, vind dat zij wat doordraaien hier en daar, maar als dierenbeschermerspartij snap ik wel wat ze tegen de paarden(top)sport kunnen hebben:j

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 08:15 



 
Profiel   

Marije_jiplover schreef
En niet over de dressuur? Daar gebeuren geen gekke dingen?

Ik snap het ergens wel hoor, dat er vraagtekens gezet worden bij de paarden(top)sport.

Er gebeuren echt wel gekke rare dingen met paarden, die door sommige "paardenmensen" gebagatelliseerd worden, maar die imo best in het rijtje passen van de veehouderij, kwa "bedrijfsblindheid".

Maar daarom vind ik het wel gek dat de dressuur hierboven niet in het rijtje staat, want ook daar zie ik dingen gebeuren die niet minder erg zijn imo dan in de andere genoemde disciplines.

Ik las een artikel bij Hoefslag wat ik in dit kader wel interessant vond: https://www.dehoefslag.nl/nieuws/dressu ... e-protocol
Zolang een groot deel van dit artikel waar is, vind ik het niet raar dat de PvdD ageert op paardensport.

En nee, geen PvdD stemmer hier, vind dat zij wat doordraaien hier en daar, maar als dierenbeschermerspartij snap ik wel wat ze tegen de paarden(top)sport kunnen hebben:j



Zeker wel, daar hebben ze het constant over. En daar wordt dan steevast ook op dit forum weer heel gefrustreerd op gereageerd. Wat diermishandeling moet kunnen, paardenmensen weten heus wel wat ze doen, blijkbaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 08:52 



 
Profiel   

Ik reageer op het artikel en daar wordt dressuur niet benoemd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 08:53 



 
Profiel   

Maar hoeveel serious injuries zijn er nu daadwerkelijk geweest op het afgelopen EK/WK? En hoe 'serious' waren die nou echt, want als je vanwege verminderde darmgeluiden je paard aan het infuus moet hangen telt dat als serious injury dacht ik, terwijl dat eigenlijk een preventieve routine-ingreep is.

En ik vraag me af of de PvdD dat soort nuances wel kent, of dat het meer ageren op het woord an sich is.

Enne, sponsort Amsterdam Jumping Amsterdam niet? En sponsort Limburg Jumping Indoor Maastricht niet? Sponsort Rotterdam het CHIO niet? En doet Gelderland ook geen duit in het zakje van Indoor Gelderland?

Al die wedstrijden kunnen zonder die ondersteuning niet doorgaan. Reden voor sponsoring is overal hetzelfde: het brengt geld in het economische laatje van de sponsor. In al deze gevallen de betrokken grote steden en/of provincies.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 08:56 



 
Profiel   

Wat een insinuerende vragen weer van de PvdD. Ik ga er vanuit dat ze ooit zijn begonnen met de partij en met het stellen van vragen om dierenwelzijn te verbeteren en om kennis van dierenwelzijn te vergroten, maar ik krijg steeds meer het idee dat zij net zo star zijn geworden in hun 'ideaalbeeld' als de mensen waar ze keer op keer tegenin willen gaan.
Aan beide kanten zie je mensen die bijna een soort boekwerk hebben gemaakt dat van toepassing zou moeten zijn op ieder paard. Of dat nu is 'een paard moet altijd 24/7 buiten in een kudde' of 'een sportpaard hoort op stal met iedere dag een uurtje (of 2) alleen in een paddock', in beide gevallen vergeet men dat ieder paard anders is en dat er dus geen one-size-fits-all oplossingen bestaan.

In de vergelijking geld naar paardensport versus geld naar subsidies voor het isoleren van woningen krijg je vast genoeg mensen mee, maar laten we het nu eens met iets anders vergelijken. Bijvoorbeeld voetbal... belastinggeld uitgeven aan een groot en prestigieus paardensport evenement versus hetzelfde (of doorgaans nog een stuk meer) aan een belangrijke voetbalwedstrijd. Hoe kan het dat er nog geld van de gemeenschap uit wordt gegeven aan een sport die zoveel leed veroorzaakt aan de wereld (de rellen, gevechten, schade, etc. na een verloren wedstrijd door de 'supporters').
Gechargeerd natuurlijk en an sich heb ik weinig tegen op beide, omdat het in mijn ogen ook goed is om (belasting)geld uit te geven aan evenementen die voor vermaak en publiciteit zorgen. Dat kan prima bestaan naast de uitgaven van belastinggeld aan de genoemde subsidies.

De column in de hoefslag heb ik ook gelezen en is leuk geschreven. Het is logisch dat een column een beetje chargeerd, maar ik vind het zelf zo jammer dat er een soort tegenstelling wordt gemaakt van iets wat geen tegenstelling is.
"In de training ga je oefenen op het wijken omdat je nu mag promoveren naar de L, terwijl je paard misschien meer gebaat is bij het verbeteren van je aanleuning en de voorwaartse drang.”
1: je kan niet een hele training bezig zijn met maar 1 oefening
2: kans is best aanwezig dat die aanleuning en voorwaartse drang de randvoorwaarden zijn die je nodig hebt óm goed te kunnen wijken en je dus juist aan die twee zaken gaat werken met als hoger doel je wijken te verbeteren.
3: als aanleuning en voorwaartse drang het probleem zijn bij dit fictieve paard, dan zal daaraan werken meer punten opleveren (werkt door in iedere oefening) dan werken aan het wijken (2 oefeningen per proef). Dus zelfs met een focus alleen op je punten kom je alsnog hierbij uit.
Zelfde zie ik ook gebeuren in het eeuwige 'wel een nieuw setje, maar geen geld voor de dierenarts'. Het wordt nog net niet zo neergezet alsof je je paard mishandeld door in een setje te gaan rijden, maar ik ben nog nooit iemand tegen gekomen die het kopen van het setje werkelijk boven de kosten van de dierenarts plaatste. Wel genoeg mensen die beide doen, zowel het setje als de dierenarts wanneer die nodig is....

Dat is ook wat PvdD lijkt te doen, tegenstellingen creëren waar die eigenlijk niet zijn om een gechargeerd beeld neer te zetten wat niet onwaar is, maar niet representatief is voor de gehele sector/sport. Soort van schieten met een kanon op een mug. Je zal de mug vast raken, maar hoeveel schade is acceptabel aan de muur waar de mug op zat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 09:29 



 
Profiel   

Ik heb inmiddels dat stuk van de pvdd gevonden, en vraag me sowieso af waarom de gebeurtenissen op de OS hierbij gehaald worden. Wordt die vijfkamp trouwens überhaupt in Nederland beoefend?

Verder, ik rijd zelf western en heb niets met endurance, eventing of springen, maar ik vraag me af hoeveel van de injuries, al dan niet serious, direct veroorzaakt worden door dat moment/die wedstrijd. Dat staat er dan weer niet bij. Overigens heeft mijn paard vorig jaar een spierscheurtje opgelopen door een onhandige actie op het land. Moet ik hem dan maar binnenhouden als het aan de pvdd ligt?

Dat de dressuur niet wordt genoemd begrijp ik wel, al valt daar ook een hoop te verbeteren. Maar de eventuele blessures worden niet (zichtbaar) opgelopen tijdens een wedstrijd, en daar ging het hier om. Als er bloed te zien is (wat ik overigens allesbehalve OK vind) zijn ze er wel weer als de kippen bij.

Begrijp me niet verkeerd: ik ben absoluut tegen paardonvriendelijke praktijken, en er kan en moet over het algemeen een hoop verbeteren, maar zowel de pvdd als de diverse actiegroepen moeten wel weten waar ze het over hebben voor ze gaan roepen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 09:37 



 
Profiel   

Bij dressuur gebeuren er in het algemeen geen ernstige ongelukken.Niet bij de paarden en ook niet bij de ruiters.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 10:30 



 
Profiel   

Dat maar de helft van de paarden de finish haalt wordt door de PvdD beschreven alsof de helft die het niet haalt halverwege ineen is gezakt ofzo. Terwijl het juíst top is voor het welzijn om heel streng te keuren en bij het minste beetje de paarden uit de wedstrijd te halen, dan heb je sneller dat de helft de finish niet haalt, maar veel minder kans op serieuze problemen. Maar die nuance zie ik niet in het bericht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 15:10 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Maar hoeveel serious injuries zijn er nu daadwerkelijk geweest op het afgelopen EK/WK? En hoe 'serious' waren die nou echt, want als je vanwege verminderde darmgeluiden je paard aan het infuus moet hangen telt dat als serious injury dacht ik, terwijl dat eigenlijk een preventieve routine-ingreep is.

En ik vraag me af of de PvdD dat soort nuances wel kent, of dat het meer ageren op het woord an sich is.

Enne, sponsort Amsterdam Jumping Amsterdam niet? En sponsort Limburg Jumping Indoor Maastricht niet? Sponsort Rotterdam het CHIO niet? En doet Gelderland ook geen duit in het zakje van Indoor Gelderland?

Al die wedstrijden kunnen zonder die ondersteuning niet doorgaan. Reden voor sponsoring is overal hetzelfde: het brengt geld in het economische laatje van de sponsor. In al deze gevallen de betrokken grote steden en/of provincies.


Volgens mij 1. Rest inderdaad metabool en dus infuus kwesties.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 15:26 



 
Profiel   

Roulette_ schreef
Wat een insinuerende vragen weer van de PvdD. Ik ga er vanuit dat ze ooit zijn begonnen met de partij en met het stellen van vragen om dierenwelzijn te verbeteren en om kennis van dierenwelzijn te vergroten, maar ik krijg steeds meer het idee dat zij net zo star zijn geworden in hun 'ideaalbeeld' als de mensen waar ze keer op keer tegenin willen gaan.
Aan beide kanten zie je mensen die bijna een soort boekwerk hebben gemaakt dat van toepassing zou moeten zijn op ieder paard. Of dat nu is 'een paard moet altijd 24/7 buiten in een kudde' of 'een sportpaard hoort op stal met iedere dag een uurtje (of 2) alleen in een paddock', in beide gevallen vergeet men dat ieder paard anders is en dat er dus geen one-size-fits-all oplossingen bestaan.

In de vergelijking geld naar paardensport versus geld naar subsidies voor het isoleren van woningen krijg je vast genoeg mensen mee, maar laten we het nu eens met iets anders vergelijken. Bijvoorbeeld voetbal... belastinggeld uitgeven aan een groot en prestigieus paardensport evenement versus hetzelfde (of doorgaans nog een stuk meer) aan een belangrijke voetbalwedstrijd. Hoe kan het dat er nog geld van de gemeenschap uit wordt gegeven aan een sport die zoveel leed veroorzaakt aan de wereld (de rellen, gevechten, schade, etc. na een verloren wedstrijd door de 'supporters').
Gechargeerd natuurlijk en an sich heb ik weinig tegen op beide, omdat het in mijn ogen ook goed is om (belasting)geld uit te geven aan evenementen die voor vermaak en publiciteit zorgen. Dat kan prima bestaan naast de uitgaven van belastinggeld aan de genoemde subsidies.

De column in de hoefslag heb ik ook gelezen en is leuk geschreven. Het is logisch dat een column een beetje chargeerd, maar ik vind het zelf zo jammer dat er een soort tegenstelling wordt gemaakt van iets wat geen tegenstelling is.
"In de training ga je oefenen op het wijken omdat je nu mag promoveren naar de L, terwijl je paard misschien meer gebaat is bij het verbeteren van je aanleuning en de voorwaartse drang.”
1: je kan niet een hele training bezig zijn met maar 1 oefening
2: kans is best aanwezig dat die aanleuning en voorwaartse drang de randvoorwaarden zijn die je nodig hebt óm goed te kunnen wijken en je dus juist aan die twee zaken gaat werken met als hoger doel je wijken te verbeteren.
3: als aanleuning en voorwaartse drang het probleem zijn bij dit fictieve paard, dan zal daaraan werken meer punten opleveren (werkt door in iedere oefening) dan werken aan het wijken (2 oefeningen per proef). Dus zelfs met een focus alleen op je punten kom je alsnog hierbij uit.
Zelfde zie ik ook gebeuren in het eeuwige 'wel een nieuw setje, maar geen geld voor de dierenarts'. Het wordt nog net niet zo neergezet alsof je je paard mishandeld door in een setje te gaan rijden, maar ik ben nog nooit iemand tegen gekomen die het kopen van het setje werkelijk boven de kosten van de dierenarts plaatste. Wel genoeg mensen die beide doen, zowel het setje als de dierenarts wanneer die nodig is....

Dat is ook wat PvdD lijkt te doen, tegenstellingen creëren waar die eigenlijk niet zijn om een gechargeerd beeld neer te zetten wat niet onwaar is, maar niet representatief is voor de gehele sector/sport. Soort van schieten met een kanon op een mug. Je zal de mug vast raken, maar hoeveel schade is acceptabel aan de muur waar de mug op zat?

De pvdd is om hele andere redenen gestart en dat is alle cotact tussen mens en dier verbieden. Paardensport, paardrijden, huisdieren. Het is gewoom een extreme club die wel snapt dat je rustig aan moet opbouwen om het land vol te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 15:54 



 
Profiel   

Sunnda schreef
De pvdd is om hele andere redenen gestart en dat is alle cotact tussen mens en dier verbieden. Paardensport, paardrijden, huisdieren. Het is gewoom een extreme club die wel snapt dat je rustig aan moet opbouwen om het land vol te houden.



Doe niet zo verschrikkelijk raar. Echt, waar haal je het vandaan dit soort nergens op gebaseerde onzin. Als je denkt dit over mensen rond te kunnen bazuinen mag je ook met redelijke bronvermelding komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 15:58 



 
Profiel   

BaileyMix schreef
Sunnda schreef
De pvdd is om hele andere redenen gestart en dat is alle cotact tussen mens en dier verbieden. Paardensport, paardrijden, huisdieren. Het is gewoom een extreme club die wel snapt dat je rustig aan moet opbouwen om het land vol te houden.



Doe niet zo verschrikkelijk raar. Echt, waar haal je het vandaan dit soort nergens op gebaseerde onzin. Als je denkt dit over mensen rond te kunnen bazuinen mag je ook met redelijke bronvermelding komen.

Joh kijk even naar wie sponsoren zijn van ze qua geld en zoek even naar de achtergrond van bepaalde prominenten. Daar wordt je niet blij van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 16:13 



 
Profiel   

Heel erg eens met Roulette.

En in het kader van dierwelzijn kun je zelfs veel van dit soort evenementen in Nederland (en een aantal andere europeesche landen) laten verrijden. Omdat onze standaard van dierwelzijn echt wel hoger ligt dan in enkele andere 'endurance' landen.

Maar dat is dan weer net niet waar de PVDD op uit is. Die neigen steeds meer naar het schieten met die kanon op die mug.
Citaat
5. Endurancesport is een van de meest milieubelastende sporten, ook vanwege de vele
volgwagens die tijdens de wedstrijden meerijden. Bent u bereid de milieueffecten van de
sporten die Gelderland subsidieert te laten onderzoeken, omdat we meer moeten doen om de
opwarming van de aarde te voorkomen 10 ?

Deze is trouwens helemaal grappig. De meest belastende? Really? Vanwege de volgwagens? En een voetbal wedstrijd of dance evenement dan? Ik ben benieuwd naar deze onderbouwing.

Ik krijg echt jeuk van die vragenlijst.
Omdat er een ongeluk is geweest bij een wedstrijd in een discipline aan de andere kant van de wereld moeten we hier de hele sport afkeuren? Er is in bangladesh iemand van het dak gevallen bij het plaatsen van zonnepanelen. Kunnen we mensen nog wel aanraden om zonnepanelen te plaatsen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 07:07 



 
Profiel   

Sunnda schreef
BaileyMix schreef
Doe niet zo verschrikkelijk raar. Echt, waar haal je het vandaan dit soort nergens op gebaseerde onzin. Als je denkt dit over mensen rond te kunnen bazuinen mag je ook met redelijke bronvermelding komen.

Joh kijk even naar wie sponsoren zijn van ze qua geld en zoek even naar de achtergrond van bepaalde prominenten. Daar wordt je niet blij van.

Ik snap 'm nog steeds niet, welke sponsoren zou je niet blij van worden?
Je schildert de PvdD af als een extremistisch clubje, maar wat ze willen is gewoon een goed leven voor dieren, waarin ook milieu een rol speelt. En ja, daar zul je dingen radicaal voor moeten veranderen, want zoals het er nu soms aan toe gaat is gewoon verschrikkelijk. Soms ook in de paardensport :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 07:52 



 

BaileyMix schreef
Daar hebben ze gewoon gelijk in natuurlijk, niet aan de provincie omdat te sponsoren.
Eens, maar aangezien voetbalstadions en -clubs ook gesponsord worden door provincies en gemeenten (en de begroting van de ME :+ ), zou het wel een beetje raar zijn als ze bij andere sporten opeens zeggen: "nee, toch maar niet." Bovendien zal de provincie er zelf ook wel wat uithalen aan economisch gewin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 13:49 



 
Profiel   

Boras schreef
Goed dat er een partij bestaat die paardenwelzijn in de gaten houdt.

Hoe kun je daar nou negatief over zijn als paarden werkelijk in je hart zitten.


Je kunt pas negatief zijn over de PVDD als je eenmaal verder gekeken hebt naar de partij dan alleen maar oppervlakkig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 15:00 



 
Profiel   

Los van de paarden. Waarom zou je een dergelijk evenement(je) subsidieren met provinciaal gemeenschapsgeld? Het is een heel kleine sport in Nederland en in de provincie.

Daarmee bedoel ik te zeggen dat deze tak van sport veel te klein is om reeel voordeel voor de provincie of voor een behoorlijk deel van haar inwoners op te leveren. Vandaar subsidie in plaats van sponsering in mijn ogen. Of ik zie iets over het hoofd.

Ben daarom eigenlijk ook wel benieuwd hoe en door wie dat geld bij wie is losgepeuterd.


Laatst bijgewerkt door Boras op 29-10-21 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 15:57 



 
Profiel   

Ah ja. Dus voetbal sponsoren mag wel, want daar gaat veel geld in om, maar endurance niet?
Maw, daar waar toch al geld zit, kan wel geld naar toe, maar een sport waar (in NL) te weinig interesse in zit, zoekt het maar uit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 15:58 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Ah ja. Dus voetbal sponsoren mag wel, want daar gaat veel geld in om, maar endurance niet?


Daar zijn natuurlijk redenen voor aan te voeren. Voetbal is groot.

Maar wat mij betreft stopt dat. Men heeft er een niet te temmen beest mee gecreert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 16:00 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Ah ja. Dus voetbal sponsoren mag wel, want daar gaat veel geld in om, maar endurance niet?
Maw, daar waar toch al geld zit, kan wel geld naar toe, maar een sport waar (in NL) te weinig interesse in zit, zoekt het maar uit?


Precies wat ik dacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 16:12 



 
Profiel   

Het gaat er vooral om waarom de PVDD juist deze sport er uit haalt om daar vragen over te stellen. Dat allerlei sporten gesubsidieerd worden is een heel andere discussie waarvan ik me ook weleens af vraag of dat nu wel nodig is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-21 16:29 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen