Juan Matute Guimon trekt Don Diego terug uit de sport

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48392
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Juan Matute Guimon trekt Don Diego terug uit de sport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-21 09:17

Eurodressage
Sport

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marjo.


Tijdens CDI Madrid, van 22-24 oktober 2021, reed de Spaanse Grand Prix-ruiter Juan Matute Guimon het paard waar hij zijn carrière mee startte, Don Diego, voor het laatst in de wedstrijdring. Na een internationale carrière van tien jaar gaat de achttienjarige Hannoveraan met pensioen.

Don Diego heeft Don Frederico als vader en Wie Platine (Wolkenstein II x Matcho AA) als moeder. Hij is gefokt door Claus Schütt in Hemmoor, Duitsland.

Brewah en Mena
Don Diego werd in 2007 ontdekt door Juan Matute Azpitarte, tijdens de Hannoveraanse voorjaarsveiling in Verden. De familie Matute woonde toen in Wellington, Florida, maar Juan hield de toen vierjarige Don Diego in training in Spanje.

In 2008 maakte de grote zwarte ruin zijn nationale debuut onder het zadel van Enrique Brewah Granados. Hij startte hem in 2009 in de competities voor vijf- en zesjarige paarden.

In 2011 nam José Antonio García Mena de teugels over. Hij bracht Don Diego internationaal uit in de Lichte Tour tijdens de Sunshinetour in Vejer de la Frontera. Ze sloten hun eenjarig partnerschap af met een hoogtepunt: de zilveren medaille tijdens het Spaans Kampioenschap in de Lichte Tour, gehouden bij Club SEK.

Van Junioren naar Grand Prix
In de winter van 2011/2012 voegde Don Diego zich bij de familie Matute in Wellington, Florida, waar hij Juan Matutes Juniorenpaard werd. Samen groeiden ze van de Junioren naar de Grand Prix. Ze speelden een grote rol bij de groei van de U25-klasse in Spanje.

De combinatie maakte zijn internationale wedstrijddebuut bij de Junioren in 2012 op CDI West Palm Beach, waar ze zowel met het team, als individueel wonnen. Ze startten veel in Florida die winter. Van de twaalf wedstrijden wonnen ze er elf. Juan reed zijn eerste EK voor Junioren in Bern, Zwitserland, met de ruin. Ze eindigden in het individuele klassement op de 25e plaats.

In 2013 werden ze gesponsord door Yeguada de Ymas. Ze startten nog twaalf keer in West Palm Beach en Wellington, bij de Junioren, voordat ze in het voorjaar naar Europa afreisden voor CDI Compiegne en Hagen. Daarna namen ze deel aan het EK voor Junioren, waar ze net naast het podium eindigden, op de vierde plaats, in de Kür op Muziek.

In 2014 startte de combinatie bij de senioren in de Lichte Tour, op het Global Dressage Festival en ze eindigden het wedstrijdseizoen daar met hun eerste Under 25-CDI-start. Ze wonnen beide ronden. Ze werden uitgenodigd om in Aken te starten tijdens de CDIO-U25-tour, in de zomer.

In 2015 reden Juan en Don Diego hun eerste kwalificatie voor de wereldbeker in Wellington, en in Europa startten ze in Compiegne en Hagen. In 2016 behaalden ze een hoogtepunt in hun carrière: ze vertegenwoordigden Spanje tijdens het EK U25 in Hagen. Ze wonnen er brons in de Grand Prix.

Wisseling van de wacht
Vanaf 2017 werd Matutes jongere paard Quantico de nieuwe ster van stal en werd zijn paard voor de WEG van 2018. Don Diego bleef ondertussen onafgebroken starten in de U25 en in de Grand Prix bij de senioren. In 2017 werden ze Spaans Kampioen U25 in Segovia en ze wonnen de U25 Kür op Muziek tijdens CDIO Rotterdam.

In 2018 ging Don Diego nog vol gas met een vol wedstrijdseizoen in Wellington. Hij won de U25 Nations Cup CDIO, gevolgd door CDI Segovia en CDIO U25 in Aken, waar hij tweede werd in de kür. Hij kreeg daarna vakantie en keerde in 2019 terug in de ring tijdens CDI Doha, Vier maanden later startte hij in Leudelange en Aken. Ze eindigden het jaar in Madrid.

Tijdens de coronacrisis van 2020-2021 deed de ouder wordende Don Diego een stapje terug en startte slechts twee wedstrijden in Wellington in 2020. Hij kreeg daarna een CDI-wedstrijdstop van vijftien maanden, omdat Juan een levensbedreigende hersenbloeding kreeg in mei 2020. Hij is hier volledig van hersteld. Dit jaar keerde Don Diego terug in de CDI-wedstrijdring in Camarma de Esteruela.

Zwanenzang
Op zondag 24 oktober 2021 sloot Matute een prachtig hoofstuk in zijn carrière met Don Diego. De combinatie zei vaarwel tegen de wedstrijdring. Op de klanken van Phantom of the Opera, zette Don Diego zijn laatste passen in de ring tijdens CDI4* Madrid, op Club de Campo Villa de Madrid. Hij werd vierde in de Kür op Muziek met 71,710%.

"Het was een heel speciaal en emotioneel weekend. Ik rijd dit paard al zo lang. Ik had tranen in mijn ogen van de dankbaarheid die ik voor Don Diego voel. Hij heeft me zoveel emoties gegeven, titels, prijzen die we samen hebben gevierd", vertelt Matute aan Eurodressage. "Hij is een moeilijk paard, omdat hij zo'n geweldige beweger is, met de ruimste gangen, maar hij heeft een heel groot hart. Hij heeft elke dag 1000% gegeven. Hij heeft me geleerd wat ik weet. Ik ben de ruiter die ik vandaag ben dankzij hem."

De FEI heeft 136 internationale starts voor Don Diego geregistreerd in zijn tienjarige carrière met Matute.

Paard zijn
In het voorjaar van 2022 zal Don Diego met pensioen gaan in de wei.
"Hij zal de komende maanden, in de herfst en winter, thuisblijven", zegt Juan. "In he voorjaar brengen we hem naar de wei, waar hij de rest van zijn leven zal blijven. De wei is twee uur van Madrid, dus ik kan hem blijven bezoeken. Het is nu tijd dat hij met rust wordt gelaten en paard kan zijn, in de wei. Dat is wat we hem terug kunnen geven, het gevoel van paard zijn."


Afbeelding


Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.