Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Happinez

Berichten: 8375
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 22:35

pol013 schreef:
Overigens gaat het artikel helemaal niet over het weren van de wolf. Maar over: als we dat dan niet kunnen/mogen, wie draait er dan op voor de schade/ preventie. Dat lijkt me een redelijke vraag.
Als de EU dan vind dat we er mee leren leven, gaan ze ons dan ook helpen er mee te leven?

Precies, laat het dan ook hun verantwoordelijkheid al dan niet financieel zijn.

Inmiddels zijn in de omstreken al weer wat behoorlijk wat schapen gedood en verwond.
Vandaag nog in Nijeberkoop , en gisteren en vandaag weer zichtmeldingen in Dieverbrug en tussen Beilen en Smilde. ;(
Naar idee dat het waarschijnlijk alleen maar erger gaat worden.

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 22:54

Waar heb je die zichtmeldingen gevonden?

Happinez

Berichten: 8375
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 23:32

Avelienvd schreef:
Waar heb je die zichtmeldingen gevonden?

Er is een appgroep uit deze omgeving, daar werden ze in gedeeld.

Marigold

Berichten: 12582
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 23:49

Er lopen nu ook veel lammeren in de wei, en er zijn nog geen reekalfjes (of damhertkalfjes zoals in Katlijk, stukje doorlopen voor de wolven).

Wat hebben de wolven dan tussendoor bejaagd?
Het leek een tijdje rustig toch qua waarnemingen en aanvallen op vee?

Avelienvd

Berichten: 7223
Geregistreerd: 28-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 00:29

Happinez schreef:
Avelienvd schreef:
Waar heb je die zichtmeldingen gevonden?

Er is een appgroep uit deze omgeving, daar werden ze in gedeeld.



Ah oke. Tnx.

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 05:08

Marigold schreef:
Er lopen nu ook veel lammeren in de wei, en er zijn nog geen reekalfjes (of damhertkalfjes zoals in Katlijk, stukje doorlopen voor de wolven).

Wat hebben de wolven dan tussendoor bejaagd?
Het leek een tijdje rustig toch qua waarnemingen en aanvallen op vee?


Ergens heb ik altijd gedacht door overschot wolven in Duitsland komen ze in NL terecht. Echter bij vlagen komen op de vreemste plaatsen opeens diverse wolven tevoorschijn.... Ik begin steeds meer te geloven in uitgezette wolven. Echt rustiger qua meldingen van dood vee vond ik het niet wel rustiger qua zichtmeldingen

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 07:41

dierenfan schreef:
Marigold schreef:
Er lopen nu ook veel lammeren in de wei, en er zijn nog geen reekalfjes (of damhertkalfjes zoals in Katlijk, stukje doorlopen voor de wolven).

Wat hebben de wolven dan tussendoor bejaagd?
Het leek een tijdje rustig toch qua waarnemingen en aanvallen op vee?


Ergens heb ik altijd gedacht door overschot wolven in Duitsland komen ze in NL terecht. Echter bij vlagen komen op de vreemste plaatsen opeens diverse wolven tevoorschijn.... Ik begin steeds meer te geloven in uitgezette wolven. Echt rustiger qua meldingen van dood vee vond ik het niet wel rustiger qua zichtmeldingen

Ik heb dat ook al eens gehoord van jagers die zriden dat er bij een dode jonge wolf een chip in zat. Uit Hongarije...dat is wel erg ver lopen voor een jonge wolf.

Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 08:09

Ik heb altijd geleerd van onze groene vrienden dat je niet moet ingrijpen in de natuur.
Waarom bouwen onze groene vrienden nu dan een wolven hospitaal?
En als er dan toch een cameraploeg voor je neus staat dan moet je als "natuurbeschermer" uiteraard nog wel even van de gelegenheid gebruik maken om nog even een leugen de wereld in te slingeren.

Maar onze groene vriend legt nu wel een keer duidelijk uit hoe een echt wolvenproof hek er minimaal uit moet zien. En dit is geen hekje van 1,20.


https://www.tvl.be/nieuws/natuurhulpcen ... gen-115224

Filmpje is wel al een jaar oud. Maar laat ondanks dat heel goed de hypocrisie en onwaarheden zien.

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 08:16

Ik kwam op Facebook (pagina geen wolf) bericht tegen van schapenhouder die druk bezig is om wolf werende omheining te plaatsen. Ze mocht gisteren nog gelukkig voordat het hek onder stroom stond al eerste ree bevrijden. Gewond maar omdat door de paniek uiteindelijk de ree los kwam kon ze niet zien hoe gewond. Stel dat er al stroom op gestaan had..... Heb het echt te doen met al het wild wat zo hard moet lijden onder de aanwezigheid van de wolf. Een dier wat niet voor niets ooit verdreven is en waar in huidige tijd in NL gewoon geen ruimte voor is. Toch moet alles wijken.

Staatsbosbeheer stuurt weer vele berichten in over je honden aangelijnd houden. Logisch!! Dat ze aangelijnd moeten blijven. Echter de reden is dat loslopen stress geeft bij het wild. Daarom moeten ze vast. Staatsbosbeheer vind het fantastisch dat de wolf er is...... Ik kan het niet rijmen met elkaar

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 08:21

Ja de reetjes die anders in de wei grazen hebben met al die netten steeds meer kans vast te zitten.
Maar dat is niet erg hoor.
Alleen die wolf is belangrijk

Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 08:25

dierenfan schreef:
Staatsbosbeheer stuurt weer vele berichten in over je honden aangelijnd houden. Logisch!! Dat ze aangelijnd moeten blijven. Echter de reden is dat loslopen stress geeft bij het wild. Daarom moeten ze vast. Staatsbosbeheer vind het fantastisch dat de wolf er is...... Ik kan het niet rijmen met elkaar


Een groepje ecologen zien de natuur gewoon als hun laboratorium waar ze in alle rust experimenten uit kunne voeren. Mooie praatjes als de natuur wordt verstoord. Betekend feitelijk gewoon ons wetenschappelijk experiment wordt verstoord. Maar als je gewoon zegt dat jouw wetenschappelijk onderzoek verstoord wordt dan krijg je geen legertje van useful idiots op de been die zich graag profileren als natuurliefhebber.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 08:35

Ik denk juist dat investeren in goed getrainde honden die los lopen bij je kudde, de beste afweer is. Zo doen ze het in gebieden waar de wolf nooit weggeweest is al jaren, naast goede omheining en stalling.
Bepaalde delen van Hongarije kan je zelfs een soort compensatie krijgen voor een dergelijke hond.
Een Akbash of Maremma, Pyreneese Berghond, maar ook Anatolische herder worden veel gebruikt.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 08:41

Maar hoe komt fikkie daar vanaf als hij te dicht in de buurt komt?
Of gewoon de wandelaar.
Denk dat in Hongarije geen kuddes mensen daar in de hond zijn terratorium lopen.

Daarnaast hebben veel honden daar een omgekeerde prikband om.
Omdat zelf ook aangevallen worden.
En helaas ook gedood.

En als de hond waakt en de baas is in de buurt word het jachtgeweer ook gebruikt.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:27

c_alsemgeest schreef:
Ik denk juist dat investeren in goed getrainde honden die los lopen bij je kudde, de beste afweer is. Zo doen ze het in gebieden waar de wolf nooit weggeweest is al jaren, naast goede omheining en stalling.
Bepaalde delen van Hongarije kan je zelfs een soort compensatie krijgen voor een dergelijke hond.
Een Akbash of Maremma, Pyreneese Berghond, maar ook Anatolische herder worden veel gebruikt.

Vergeet het maar. Zulle honden werken op zich prima, maar ze zijn volledig ongeschikt om in Nederland toe te passen. Passen niet bij hoe de dieren gehouden worden die beschermd moeten worden.
Ik wordt een beetje moe van het steeds weer opduiken van deze raad als oplossing voor het wolvenprobleem, het is nog grotere onzin dan het 1.20 m hoge stroomdraadje...

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:49

"Goed getrainde" was een beetje de sleutel in mijn verhaal.

Het is in Nederland inderdaad drukker, maar een echt goed getrainde hondenroedel laat mensen gewoon met rust.
Ik gaf het alleen aan omdat veel mensen ook hier over niet goed nadenken en denken dat het een kwestie is van honden er bij pleuren en klaar :+ maar er gaat echt een flinke training in zitten en goede combi van honden.
Wellicht kan dat in Nederland inderdaad niet, daar heb ik specifiek geen ervaring mee in mijn omgeving inderdaad.

Ik heb wel een voorbeeld waar het "werkt". maar die hebben ook echt veel tijd en energie overal in gestoken, hekken, roedel, en ook zelfs in de nacht nog op stal.

Ik zeg ook niet dat je de eerste beste uit het asiel moet plukken en dan tussen je schapen moet gooien en hopen op het beste.

Die kennis van mij woont op de pools/duitse grens. Heeft schapen en hackney's.
Zij hebben een getrainde Roedel van een 3 Anatolyse herders en 3 Bandogs. Die de hele dag in de kudde verblijven en de verschillende weides bewaken. Altijd als 1 roedel. In de nacht gaat de hele zooi wel in een grote binnen stal, maar de honden blijven er bij.
Afgelopen jaren alleen 1 ouder schaap en een veulen verloren. Terwijl dat er voor inderdaad veel meer was. Wel 2x een hond verwond en 1x een hond verloren. (Duitse herder) daarna hebben ze de roedel aangevuld met de Bandogs die groter zijn en meer bijtkracht hebben.
Maar over het algemeen lukt het de roedel wel om de wolven roedel af te schrikken, ze kiezen dan toch liever een minder bewaakte wei.
Weet eigenlijk niet of ze dat met die prikbanden doen? Kan ik wel navragen, of anders is het wellicht een goede tip voor hun honden.

Het gaat ook nooit een volledige oplossing zijn... en er zitten altijd risico's aan vast.
Maar zo lang die Wolf in het gebied zit, denk ik dat alle beetjes extra protectie kunnen helpen om het te voorkomen.

Loretta
Berichten: 8772
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:57

Vraag me ook af hoe hoog de premie voor de aansprakelijkheidsverzekering wordt met dergelijke hoog risico honden in het weiland.

DuoPenotti

Berichten: 29525
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 11:00

Maar om zo'n type hond goed te trainen moet je ook wel wat in je mars hebben.
Dat heeft ook niet iedereen. Ik kan dat niet durf ik echt wel toe te geven.
Ik kan best wel wat aan karakter aan, onze Rottweiler x Hollandse herder is geen suffie.
Maar toen we daar in het nestje gingen kijken voor een reutje en we konden kiezen uit 2.
Waar de ene pup in je veters en broekspijpen hing en zich toen al met een hoop gegrom aan de kant liet zetten was dat voor ons toch de keuze die niet te kopen.

Ik denk als mensen hier in ons overbevolkte landje aan dat type honden gaan beginnen er ook een boel zijn die zich gaan overschatten, dan krijgen we er nog extra ellende bij.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 11:03

Ja... dat is waar, de roedel wordt voor je getraint en daarna moet je het zelf ook op kunnen pakken. Hij trainde in Nederland ook honden, dus weet inderdaad wel wat hij doet.

Qua verzekering...
wellicht is Nederland daarin te financiƫel gericht en te bureaucratisch om het hier uitvoerbaar te maken.

Praktisch toch complexer inderdaad.

tamary

Berichten: 29185
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 11:15

Lawaaige 45+kg pubers van 3 maanden tot 2 jaar, die alles willen regelen dat ze zien kunnen ongeacht waar je omheining is.
Goed filmpje van mensen die er al een tijdje mee werken over wat je moet overwegen voordat je er aan begint :

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 14:56

Ik heb 8 schapen en zie me daar geen roedel honden bij in doen. Niet eens 1.

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 17:48

Avelienvd schreef:
Waar heb je die zichtmeldingen gevonden?

Er is een FB pagina nowolves.