Hoe wordt een paard het paard van Sinterklaas?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48416
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Hoe wordt een paard het paard van Sinterklaas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-21 21:53

*Bokt.nl
Algemeen

Afbeelding
Sinterklaas en zijn paard. Foto: Margriet Markerink.


Het paard van Sinterklaas.. wie kent hem niet? Die trouwe schimmel, die de goedheiligman over alle daken draagt. Maar hoe wordt een paard nu paard van Sinterklaas? Wat moet hij kunnen? Hoe leer je hem op de daken te springen? Wij vroegen het aan Marianne, van Mariannes Zorgboerderij, op facebook bekend onder de naam Marianne Marianne. Zij heeft paardenshows gereden, paarden getraind en ze leidt al 35 jaar Sinterklaaspaarden op. Zij is een van de bedrijven die voor het paard van Sinterklaas mogen zorgen als hij niet in Nederland is.

Waar moet het paard van Sinterklaas aan voldoen? Wat moet hij kunnen? Is elk paard geschikt?
Het ideale Sinterklaaspaard is een slim paard, een paard dat met je meedenkt. Een intelligent paard denkt met je mee, en het denkt na over de situatie. Waar een dom paard simpelweg het publiek in zou rennen, denkt een slim paard na over de situatie. Een voorbeeld hiervan is dat we een keer bij een hele drukke intocht waren, en het paard duwde heel zachtjes het publiek opzij met zijn buitenschouder, voor hij zijn voorbeen neerzette. Ik hield het publiek aan zijn binnenkant op afstand en zo werkten we samen aan een veilige situatie. Het paard en de begeleider moeten een eenheid zijn, een team.

Wordt het paard van Sinterklaas verdoofd?
Nee, het paard van Sinterklaas wordt niet verdoofd. Als je hem verdooft, dan zet je in wezen zijn sensor uit. Het paard kan dan niet meer logisch nadenken en dan krijg je paniek. Op die manier maak je van een slim paard, dat meedenkt, een dom paard dat in blinde paniek het publiek in rent, bij wijze van spreken.

Moet het paard 100% bomproof zijn?
Geen enkel paard is 100% bomproof, het is en blijft een dier. Elk dier kan schrikken. Het meest ideale is als er tussen paard en publiek een afstand van 5-10 meter is, zodat we te allen tijde een volte kunnen draaien, om de spanning door beweging af te laten vloeien.

Afbeelding
Tijdens de filmopnames voor het Eurovisie Songfestival voor
kids in Ahoy, Rotterdam. Foto: privébezit van Marianne.


Hoe leer je het paard om op het dak te springen?
Dat is niet zo heel moeilijk. Het paard draagt speciale hoefschoenen, met springveren. Hij neemt een aanloopje en dan springt hij zo het dak op.

Wat is de naam van het paard van Sinterklaas?
Het allereerste paard van Sinterklaas heette Schimmeltje. In het liedje "Zachtjes gaan de paardenvoetjes" wordt ook over hem gezongen,
"Zachtjes gaan de paardenvoetjes
Trippel, trappel, trippel, trap
't Is het paard van Sinterklaasje
Stippe, stappe, stippe, stap
't Schimmeltje draagt met gemak
Sinterklaasje over 't dak
't Schimmeltje draagt met gemak
Sinterklaasje over 't dak"


Toen Schimmeltje met pensioen ging, werd Amerigo het nieuwe paard van Sinterklaas en nu Amerigo ook met pensioen is, is zijn opvolger Ozosnel. Maar in de volksmond hebben we het toch het liefst over "het paard van Sinterklaas".


Afbeelding
Niet alleen fout geparkeerde auto's, maar ook foutgeparkeerde
paarden krijgen een wielklem. Foto: privébezit van Marianne.


Wat doet het paard van Sinterklaas naast het Sinterklaaswerk?
Naast het Sinterklaaswerk, leent de Sint hem ook wel eens uit aan de prins (op het witte paard). Ook speelt hij wel eens in speelfilms en reclamespotjes. Zo heeft "ons" paard van Sinterklaas gespeeld in de film "Sinterklaas en het geheim van de Meppeler toren" en in reclamespotjes van onder andere Bol.com en Wehkamp. Het hoogtepunt was toch wel een reclamespotje dat we hebben opgenomen voor de RET, in hartje Rotterdam. De RET adviseerde iedereen om zijn vaste vervoer te laten staan en met het OV naar de stad te komen om te winkelen. Sinterklaas heeft dit advies niet opgevolgd, en kwam met zijn eigen vervoer naar Rotterdam. Het paard stond fout geparkeerd en kreeg toen een wielklem om zijn been. Hij kon er overigens zo uitstappen, want de wielklem zat eigenlijk niet vast, maar hij deed het niet.

Afbeelding
De prins en zijn witte paard, tijdens de opnames van
All You Need Is Love. Foto: privébezit van Marianne.


Hoe oud is het paard van Sinterklaas?
Oei, dat is een hele goede vraag, dat zou ik zo niet durven zeggen. Daarvoor zou ik Sinterklaas moeten bellen, maar die heeft het nu veel te druk om de telefoon aan te nemen.

Lust het paard van Sinterklaas pepernoten?
Ja, die lust hij! Hij vindt ze heerlijk. Net als ik trouwens. (lacht)

Afbeelding
Als het paard van Sinterklaas niet aan het werk is, mag hij
lekker in de wei spelen. Foto: privébezit van Marianne.


Wist je dat....
... het paard van Sinterklaas zeeziek wordt en daarom in Nederland verblijft?
... het paard van Sinterklaas eigenlijk zwart is, maar wit wordt geverfd?
... hij dol is op sinaasappelsap?
... hij het leuk vind om knoopjes van je jas te trekken?
... hij hekken kan openmaken en heel goed kan springen?
... Jos Lansink graag met Ozosnel wil springen?
... Sinterklaas dit geen goed idee vindt?

loez

Berichten: 11073
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Re: Hoe wordt een paard het paard van Sinterklaas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 22:17

Wat een heerlijk topic dit! Knap Sinterklaas paard! <3

pien_2010

Berichten: 43340
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Hoe wordt een paard het paard van Sinterklaas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 22:31

Leuke naam Ozosnel en hilarisch artikel.

ikke

Berichten: 37565
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 22:33

pien_2010 schreef:
Leuke naam Ozosnel en hilarisch artikel.

Past bij diegene :j :D
Gelukkig zijn er zulke mensen.

tinkert_tje

Berichten: 6604
Geregistreerd: 14-03-04
Woonplaats: texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 22:43

geweldig topic _O-

DJZ

Berichten: 3112
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Hoe wordt een paard het paard van Sinterklaas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 22:51

Wat een leuk geschreven stuk :D


Dat stukje over de reclame van bol.com is wel heel toepasselijk :))

Leandra

Berichten: 1597
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 07:34

Wat een heerlijk artikel! Zo leuk!

Wij wonen niet ver bij het Grote Pietenhuis vandaan en in de wei daar vlakbij staat een schimmel met lange manen. Volgens mijn dochters (4 en 7) is dat Ozosnel. En inderdaad, die staat er het hele jaar. Zo leuk ook e kinderlogica. :D

Yavanna

Berichten: 2644
Geregistreerd: 11-12-03

Re: Hoe wordt een paard het paard van Sinterklaas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 08:57

Wat een plezierig leuk artikel.. Ik heb me rot gelachen.. :') :')

DuoPenotti

Berichten: 29541
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoe wordt een paard het paard van Sinterklaas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 09:42

Leuk topic :D

De buurkinderen vonden rond deze tijd ook mijn schimmeltje het paard van sinterklaas. Toen ik een keer een rood winterdek had gekocht helemaal.
Maar in de zomer legde ze die link niet :D

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 09:45

Ik snap het alleen echt niet, ozosnel is toch zwart?

LibertyLucky

Berichten: 966
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Re: Hoe wordt een paard het paard van Sinterklaas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:21

Leuk intervieuw!!

Alleen vraag ik me af,waarom hij wit geverfd wordt

Leandra

Berichten: 1597
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 10:44

LibertyLucky schreef:
Leuk intervieuw!!

Alleen vraag ik me af,waarom hij wit geverfd wordt


Amerigo was met pensioen en toen zochten ze het beste paard van stal. Het enige nadeel was dat het beste paard van stal zwart was. Dus had de vorige paarden Piet hem wit geschilderd.
Met de regen spoelde dit eraf en kwam Sinterklaas met een oplossing. Hij hoidt zijn baard altikd mooi wit met speciale witte baardencreme. Dat gebruikt hij ju ook voor Ozosnel. Dat kan ook tegen de regen en blijft er goed opzitten.

Was vorig jaar of het jaar daarvoor bij het Sinterklaasjournaal.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 11:44

Banjer schreef:
*Bokt.nl
Algemeen

[ [url=m/HFVA2M.jpg]Afbeelding[/url] ]
Sinterklaas en zijn paard. Foto: Margriet Markerink.


Het paard van Sinterklaas.. wie kent hem niet? Die trouwe schimmel, die de goedheiligman over alle daken draagt. Maar hoe wordt een paard nu paard van Sinterklaas? Wat moet hij kunnen? Hoe leer je hem op de daken te springen? Wij vroegen het aan Marianne, van Mariannes Zorgboerderij, op facebook bekend onder de naam Marianne Marianne. Zij heeft paardenshows gereden, paarden getraind en ze leidt al 35 jaar Sinterklaaspaarden op. Zij is een van de bedrijven die voor het paard van Sinterklaas mogen zorgen als hij niet in Nederland is.

Waar moet het paard van Sinterklaas aan voldoen? Wat moet hij kunnen? Is elk paard geschikt?
Het ideale Sinterklaaspaard is een slim paard, een paard dat met je meedenkt. Een intelligent paard denkt met je mee, en het denkt na over de situatie. Waar een dom paard simpelweg het publiek in zou rennen, denkt een slim paard na over de situatie. Een voorbeeld hiervan is dat we een keer bij een hele drukke intocht waren, en het paard duwde heel zachtjes het publiek opzij met zijn buitenschouder, voor hij zijn voorbeen neerzette. Ik hield het publiek aan zijn binnenkant op afstand en zo werkten we samen aan een veilige situatie. Het paard en de begeleider moeten een eenheid zijn, een team.

Wordt het paard van Sinterklaas verdoofd?
Nee, het paard van Sinterklaas wordt niet verdoofd. Als je hem verdooft, dan zet je in wezen zijn sensor uit. Het paard kan dan niet meer logisch nadenken en dan krijg je paniek. Op die manier maak je van een slim paard, dat meedenkt, een dom paard dat in blinde paniek het publiek in rent, bij wijze van spreken.

Moet het paard 100% bomproof zijn?
Geen enkel paard is 100% bomproof, het is en blijft een dier. Elk dier kan schrikken. Het meest ideale is als er tussen paard en publiek een afstand van 5-10 meter is, zodat we te allen tijde een volte kunnen draaien, om de spanning door beweging af te laten vloeien.

[ [url=m/d4bQEX.jpg]Afbeelding[/url] ]
Tijdens de filmopnames voor het Eurovisie Songfestival voor
kids in Ahoy, Rotterdam. Foto: privébezit van Marianne.


Hoe leer je het paard om op het dak te springen?
Dat is niet zo heel moeilijk. Het paard draagt speciale hoefschoenen, met springveren. Hij neemt een aanloopje en dan springt hij zo het dak op.

Wat is de naam van het paard van Sinterklaas?
Het allereerste paard van Sinterklaas heette Schimmeltje. In het liedje "Zachtjes gaan de paardenvoetjes" wordt ook over hem gezongen,
"Zachtjes gaan de paardenvoetjes
Trippel, trappel, trippel, trap
't Is het paard van Sinterklaasje
Stippe, stappe, stippe, stap
't Schimmeltje draagt met gemak
Sinterklaasje over 't dak
't Schimmeltje draagt met gemak
Sinterklaasje over 't dak"


Toen Schimmeltje met pensioen ging, werd Amerigo het nieuwe paard van Sinterklaas en nu Amerigo ook met pensioen is, is zijn opvolger Ozosnel. Maar in de volksmond hebben we het toch het liefst over "het paard van Sinterklaas".


[ [url=m/dy8rJW.jpg]Afbeelding[/url] ]
Niet alleen fout geparkeerde auto's, maar ook foutgeparkeerde
paarden krijgen een wielklem. Foto: privébezit van Marianne.


Wat doet het paard van Sinterklaas naast het Sinterklaaswerk?
Naast het Sinterklaaswerk, leent de Sint hem ook wel eens uit aan de prins (op het witte paard). Ook speelt hij wel eens in speelfilms en reclamespotjes. Zo heeft "ons" paard van Sinterklaas gespeeld in de film "Sinterklaas en het geheim van de Meppeler toren" en in reclamespotjes van onder andere Bol.com en Wehkamp. Het hoogtepunt was toch wel een reclamespotje dat we hebben opgenomen voor de RET, in hartje Rotterdam. De RET adviseerde iedereen om zijn vaste vervoer te laten staan en met het OV naar de stad te komen om te winkelen. Sinterklaas heeft dit advies niet opgevolgd, en kwam met zijn eigen vervoer naar Rotterdam. Het paard stond fout geparkeerd en kreeg toen een wielklem om zijn been. Hij kon er overigens zo uitstappen, want de wielklem zat eigenlijk niet vast, maar hij deed het niet.

[ [url=m/ZS5aJU.jpg]Afbeelding[/url] ]
De prins en zijn witte paard, tijdens de opnames van
All You Need Is Love. Foto: privébezit van Marianne.


Hoe oud is het paard van Sinterklaas?
Oei, dat is een hele goede vraag, dat zou ik zo niet durven zeggen. Daarvoor zou ik Sinterklaas moeten bellen, maar die heeft het nu veel te druk om de telefoon aan te nemen.

Lust het paard van Sinterklaas pepernoten?
Ja, die lust hij! Hij vindt ze heerlijk. Net als ik trouwens. (lacht)

[ [url=m/EOmV79.png]Afbeelding[/url] ]
Als het paard van Sinterklaas niet aan het werk is, mag hij
lekker in de wei spelen. Foto: privébezit van Marianne.


Wist je dat....
... het paard van Sinterklaas zeeziek wordt en daarom in Nederland verblijft?
... het paard van Sinterklaas eigenlijk zwart is, maar wit wordt geverfd?
... hij dol is op sinaasappelsap?
... hij het leuk vind om knoopjes van je jas te trekken?
... hij hekken kan openmaken en heel goed kan springen?
... Jos Lansink graag met Ozosnel wil springen?
... Sinterklaas dit geen goed idee vindt?

Even een serieuze vraag,zou je een paard inderdaad pepernoten kunnen geven of zou dat schadelijk kunnen zijn?Want ik krijg er elk jaar wel een stel en zelf eet ik ze niet.Kan ik die dan aan mijn paard geven of niet?

Ami
Berichten: 855
Geregistreerd: 08-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 11:57

-
Laatst bijgewerkt door Ami op 21-01-23 00:22, in het totaal 1 keer bewerkt

LibertyLucky

Berichten: 966
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 12:48

Leandra schreef:
LibertyLucky schreef:
Leuk intervieuw!!

Alleen vraag ik me af,waarom hij wit geverfd wordt


Amerigo was met pensioen en toen zochten ze het beste paard van stal. Het enige nadeel was dat het beste paard van stal zwart was. Dus had de vorige paarden Piet hem wit geschilderd.
Met de regen spoelde dit eraf en kwam Sinterklaas met een oplossing. Hij hoidt zijn baard altikd mooi wit met speciale witte baardencreme. Dat gebruikt hij ju ook voor Ozosnel. Dat kan ook tegen de regen en blijft er goed opzitten.

Was vorig jaar of het jaar daarvoor bij het Sinterklaasjournaal.


Jaaa had daar idd iets van meegekregen,dankjewel!!

Ohh dus Sinterklaas zijn paard mag ook niet zwart zijn, dat had ik er toen niet precies uit begrepen

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Hoe wordt een paard het paard van Sinterklaas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 13:05

Anjali, onze shet heeft 2 jaar terug meegelopen met de Sinterklaas optocht en heeft ontzettend veel kruidnoten binnen gekregen.
Loopt nog steeds rond ;)

Lisavos11

Berichten: 52
Geregistreerd: 01-10-17

Re: Hoe wordt een paard het paard van Sinterklaas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 13:19

Leuk artikel, maar Amerigo (met Bram) hebben jullie toch niet opgeleid ;-)
Die was in prive bezit ;-)

saskiaojan

Berichten: 7240
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Re: Hoe wordt een paard het paard van Sinterklaas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 13:45

Ik voer onze manegepony’s en mijn eigen trouwens ook tijdens de sinterklaastijd regelmatig pepernoten die ik gebruik met spelletjes in de lessen..... vinden ze heerlijk en ze leven allemaal nog idd.

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Hoe wordt een paard het paard van Sinterklaas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 14:01

Jammer dat het interview niet afgenomen is bij de eigenaren van Ozosnel en de stal daar. Amrtigo stond daar toen ook (Muiderberg)

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hoe wordt een paard het paard van Sinterklaas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 14:10

Dank aan degenen met de pepernoteninfo.Vroeger gaf ik de gekregen pepernoten aan andere mensen maar omdat ik die onverpakt krijg is dat nu wegens corona een hygieneprobleem.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Hoe wordt een paard het paard van Sinterklaas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 21:04

Erg leuk artikel :D Zorgt voor een glimlach