Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Plaats een nieuw onderwerp

Column Gerard Arkema: Samen houden we de paardensport open

 
Profiel   

KNHS
Algemeen

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marjo


De berichten in de media zijn op dit moment niet best. Het aantal coronabesmettingen blijft oplopen en als we zo door gaan geldt over 10 dagen code zwart in de ziekenhuizen, waarschuwt IC-hoofd Diederik Gommers ons vandaag. Alle sportbonden hebben, via NOC*NSF, deze week een brandbrief gekregen van minister Grapperhaus. De cijfers in de totale sport zijn niet goed. Er wordt te weinig gecontroleerd op het coronatoegangsbewijs.

Ik ben de afgelopen weken op veel wedstrijden geweest. Op al deze wedstrijden werd ik gecontroleerd op het coronatoegangsbewijs. Ik was onder de indruk van hoe zowel wedstrijdorganisaties, ruiters als vrijwilligers samen de schouders er onder zetten en de overheidsmaatregelen naleven. Ik wil daar graag een groot compliment voor maken aan iedereen die hier in de paardensport aan mee werkt.

Tegelijkertijd begrijp ik ook dat het navolgen van de huidige maatregelen voor uitdagingen kan zorgen bij verenigingen, wijdstrijdorganisaties en maneges. Het is niet altijd makkelijk om voldoende mankracht te vinden om de controles uit te voeren. We hebben hierover twee weken geleden een online vragenuur georganiseerd waar 50 verenigingen aan deelnemen. Samen hebben we ervaringen en tips gedeeld. Een van de tips is om in gesprek te gaan met je gemeente. De gemeente kan meedenken en mogelijk ondersteunen bij het uitvoeren van de controles. Daarnaast vind ik persoonlijk dat het niet alleen een verantwoordelijkheid is van de organisaties die de sport aanbieden, maar ook van de sporters zelf. Help je vereniging of wedstrijdorganisatie daarom met het uitvoeren van de controles. Maak een schema en wissel elkaar af.

Het is enorm belangrijk dat we de overheidsmaatregelen blijven naleven. Daarom roep ik alle paardensportaanbieders op te blijven controleren op het coronatoegangsbewijs voor binnenruimtes op sportlocaties bij iedereen vanaf 18 jaar en alle paardensporters om hier aan mee te werken. Ook het checken en kunnen overhandigen van een geldig ID-bewijs hoort bij deze controle.

Als we ingrijpendere maatregelen voor onze sector willen voorkomen, is het cruciaal dat we ons met elkaar aan de overheidsregels houden. Als we er samen voor zorgen dat we het coronatoegangsbewijs én ID-bewijs controleren, houden we onze sport zo toegankelijk mogelijk.

Gerard Arkema
Manager Wedstrijdsport

Gerard Arkema (1960) is al vele jaren breed actief binnen de paardensport, onder meer als ruiter, bestuurder, jurylid en instructeur. Op zijn thuisbasis in het Groningse Marum runnen vrouw en dochter Dressuurstal De Haarhof. Sinds 2021 is Gerard manager wedstrijdsport bij de KNHS. Voorheen was hij in diverse managementfuncties werkzaam bij de RDW.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 07:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen