Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Plaats een nieuw onderwerp

Jeugdamazone Kris de Vries aan de slag bij Dinja van Liere

 
Profiel   

Reesink Horses
Algemeen

[ img ]
Dinja van Liere met Hermes. Foto: © FEI/Libby Law Photography

De twintigjarige Kris de Vries (in december wordt ze 21) is de nieuwe kracht op de dressuurstal van Dinja van Liere. Voor vijf halve dagen in de week reist de jonge amazone van haar woonplaats Didam naar Uden om Dinja te helpen. “Een week of twee geleden belde Dinja mij op of ik bij haar op stal wilde komen werken. Ik was meteen dol enthousiast, zo’n kans krijg je niet zomaar”, zegt Kris. Vanuit de auto onderweg naar huis vertelt Kris over haar drukke leven met de paarden.

Paardenmeisje
“Ik ben m’n hele leven al een paardenmeisje”, begint Kris haar verhaal. “Mijn opa en oma hadden altijd al paarden en als klein meisje was ik daar altijd. Ik wilde graag rijden. Toen ik zes werd mocht ik eindelijk met mijn eigen pony naar de les in Beek! Na een tijdje kreeg ik een B pony en werd daarmee M2 dressuur. Later met de D pony was ik M springen, maar dressuur was toch veel meer mijn ding.”

Eerste paard op haar vijftiende
Via een C en een D pony kwam De Vries op haar vijftiende op haar eerste paard. “De eerste was een wat oudere merrie, ik dacht twaalf jaar, en met haar ben ik in het Z1 begonnen. Zij was niet van ons zelf en had al Lichte Tour gelopen. Ze was mijn leerpaard en heb met haar een paar wedstrijden bij de junioren mee gereden. Er kwam vervolgens een achtjarige ruin van Jazz bij. Met hem heb ik ook een paar junioren wedstrijdjes gereden. Maar een blessure speelde telkens op en ik moest met hem stoppen. In die tijd kochten we er ook nog een wat ouder paard erbij die ook al Lichte Tour had gelopen. Met hem heb ik ZZ-Zwaar gestart en een paar keer bij de Young Riders. We hebben hem als leerpaard weer verkocht. Ik had inmiddels al weer een driejarige opvolger staan en daar kwam een wat ouder paard weer bij voor de wedstrijden.”

Jillz la Grande
Van haar tante en oom Mira en Rik Teunissen - de Vries kreeg Kris vervolgens Jillz la Grande (Charmeur x Come On) te rijden. De ruin kwam als vierjarige bij Teunissen op stal. “Toen werkte ik al bij Anky”, vertelt Kris verder. “In die tijd reed ik hem op mijn twee vrije dagen. Na de twee jaar bij Anky te zijn geweest, ben ik weer thuis gekomen en volop met hem aan de slag gegaan. Hij is nu zeven jaar en via moeders kant zit er ook springbloed in, leuk he?” Met de nu zevenjarige ruin begon Kris in de Z dressuur en ze heeft het afgelopen jaar bij de Young Riders gereden. Kris: “Ik ben met hem aan het doortrainen richting de U25 en ik hoop dat dat volgend jaar lukt om te starten. Dit is het laatste jaar dat ik bij de Young Riders mag rijden.”

Working student bij Anky van Grunsven
De amazone ging ondertussen MBO Marketing en Communicatie studeren aan de Johan Cruyff Academy. Voor haar studie ging ze een half jaar stage lopen bij Anky van Grunsven. Na de stage periode bleef Kris bij Anky als working student. “Bij Anky heb ik ontzettend veel geleerd!” vertelt ze.

Gestopt met studie: ‘Te druk’
Na de MBO studie ging Kris verder met de HBO opleiding Commerciële Economie, ook aan de Johan Cruijff Acedemy. Kris: “Maar hiermee ben ik gestopt omdat ik het niet meer kon combineren. Thuis heb ik zes stallen en genoeg te rijden, en daarnaast geef ik ook nog veel les. Op dit moment ben ik ook bezig met het behalen van mijn ORUN 3 diploma.”

Naast Jillz rijdt Kris haar twee eigen paarden, de zesjarige King Fan Weerdenbras en de vijfjarige Lexington GS, beide zonen van Dark Pleasure. King rijdt Kris in het Z en Lexington in de M-dressuur. Verder heeft Kris nog twee paarden van andere eigenaren in training.

‘Ik was meteen enthousiast’
Sinds twee weken is Kris de Vries aan een nieuwe uitdaging begonnen. Vijf halve dagen gaat ze werken bij Dinja van Liere. “Zo’n week of twee geleden belde Dinja mij op of ik bij haar wilde komen werken”, zegt Kris. “Wat een mooie kans is dit! Ik was meteen enthousiast. Er staan fantastische paarden en van Dinja kan ik veel leren!!”

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-21 16:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen