Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 56 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Opdringerige konikpaarden Oostvaardersveld geslacht

 
Profiel   

*NOS.nl
Algemeen

[ img ]
Twee konikpaarden. Foto: Smudge9000/Flickr


Een kudde van 29 konikpaarden uit het Oostvaardersveld bij Lelystad is vandaag geslacht. Volgens Staatsbosbeheer waren de paarden opdringerig geworden naar bezoekers en kon dat gevaarlijke situaties opleveren.

De konikpaarden leefden in een gebied dat grenst aan de Oostvaardersplassen. Ze waren volgens boswachter Hans-Erik Kuypers van Staatsbosbeheer het afgelopen jaar veelvuldig door mensen benaderd, geaaid en gevoerd. "Gevolg hiervan is dat de dieren soms als groep op recreanten afkomen, wat bedreigend overkomt en gevaarlijk kan zijn", schrijft hij. "Wij willen niet het risico nemen dat er ongelukken zullen gebeuren."

De kudde moest het gebied verlaten, maar omdat er geen andere geschikte gebieden beschikbaar zijn, zijn de dieren geslacht, schrijft Omroep Flevoland. Om de paarden aan particulieren te verkopen vond Staatsbosbeheer geen goed alternatief. "Deze dieren zijn een relatief groot leefgebied gewend, waar ze in sociale groepen op een zo natuurlijk mogelijke wijze kunnen leven", schrijft Kuypers.

Niet benaderen of aaien
Er zijn nu nog 26 konikpaarden over in het zuidelijke deel van het natuurgebied. Die krijgen gezelschap van twee harems uit de vangweide in het kerngebied van de Oostvaardersplassen. Dit zijn paarden die niet aan mensen gewend zijn, afstand houden en mensen niet benaderen.

Staatsbosbeheer doet een dringende oproep aan bezoekers om afstand te houden van de paarden. "Kijk naar de dieren, geniet ervan, maar voer, benader of aai ze niet. Door voeren gaan de dieren opdringerig gedrag vertonen richting mensen", zegt de boswachter.

"Dan zijn we genoodzaakt om, net als nu, in het belang van de veiligheid van onze bezoekers, de opdringerige dieren uit het gebied te halen. Als we geen plek hebben in andere gebieden, gaan ze naar de slacht."
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 16:41 



 
Profiel   

Typisch. Mensen verkloten ze, maar de dieren moeten dood. Echt hoor 8)7.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 17:31 



 
Profiel   

of hadden ze honger dat men voert?

Weg met die dieren daar, gewoon voor vogels en klein wild gebruiken

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 17:33 



 
Profiel   

Ik vind hier wel wat van.... :\

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 17:34 



 
Profiel   

Eigenlijk zijn die "wilde" konikpaarden toch gewoon gefokt slachtvee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 17:35 



 
Profiel   

Kijk toch eens, SBB heeft eindelijk geleerd éérst te slachten en dán pas te communiceren, dat scheelt weer een hoop gelazer.
En voor die paarden scheelt het een winter creperen.

\cynisme modus uit

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 17:37 



 

Is het weer zo ver :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 17:39 



 
Profiel   

Wordt tijd dat mensen zich eens gaan realiseren dat ze voor een sessie pony aaien naar de kinderboerderij moeten gaan..

Deze dieren zijn niet gewend aan mensentaal... die leren ze niet... vervolgens gedragen ze zich als paarden... en worden ze "vervelend" omdat ze niet correct gecorrigeerd worden bij "dominant gedrag"... keer op keer wordt hun dominante status bevestigd bij onkundige maar "goed bedoelende" mensen... met als resultaat "irritant rot-bok-gedrag"... wat uiteindelijk gevaarlijk wordt...

Kortom... tijd om de mens niet zomaar bij loslopend vee te laten lopen... ter bescherming van datzelfde vee...

Rest in peace paardjes... wellicht zijn jullie nu beter af... dan in een wereld van egocentrische mensen...

Hier in de omgeving zien die SBB Koniks er overigens prima uit...

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 17:41 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Kijk toch eens, SBB heeft eindelijk geleerd éérst te slachten en dán pas te communiceren, dat scheelt weer een hoop gelazer.
En voor die paarden scheelt het een winter creperen.

\cynisme modus uit


Heel verstandig van ze, scheelt weer hysterische acties/reacties. Serieuze modus aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 18:33 



 
Profiel   

Heb het altijd vreemd gevonden dat de mens zoveel invloed heeft op wat leeft, waar het leeft en of het leeft.
Jammer van die prachtige dieren die niet wisten wat ze fout deden, en dat voor de mens zodat ze zich niet... Bedreigd.. voelen. Kan er met mijn hoofd niet bij hoe de wereld in elkaar steekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 18:43 



 
Profiel   

Men zou zich druk moeten maken om de miljoenen dieren die jaarlijks na korte tijd in de bioindustrie worden geslacht, of vergast, wanneer er een uitbraak van een ziekte, zoals vogelgriep.
Dan zou ik de mensen die het te doen hebben met deze paarden enigszins serieus nemen.
Deze paarden hebben een prima leven gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 18:48 



 
Profiel   

Dit is écht niet te geloven....

Oh, en ik ben al 34 jaar een kerngezonde vega(n). Voordat dat bullshit argument weer gebruikt wordt.

Moet je eens wat zeggen over de enorme overbevolking van al die hebzuchtige, egocentrische, niet empathische wezens zoals mensen....

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 19:41 



 
Profiel   

Helaas gebeurt in een land als Canada hetzelfde, maar dan met beren. Doordat mensen hun rotzooi niet opruimen, eten buiten laten liggen, voer naar dieren gooien en gewoon geen rekening houden met het feit dat daar wilde dieren leven, trekken de bruine beren richting dorpen/steden. Als er een beer te dicht bij bewoond gebied wordt gezien dan wordt deze in eerste instantie gevangen en weer terug de natuur in gebracht. Weten ze een 2e keer de weg terug te vinden, dan zijn ze genoodzaakt de beren af te maken.

Als mensen zich nou eens wat meer bewust worden van de gevolgen van hun gedrag..

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 19:46 



 
Profiel   

Prima actie van SBB, actie ondernemen ipv dieren laten creperen onder het mom van 'natuur'. Hopelijk ook geschikt voor menselijke consumptie, mooier scharrel vee kan je niet hebben denk ik zo.

En qua voeren, mensen zijn egocentrische wezens die 'dat zelf wel even bepalen', leuk aaien en selfies maken!
Overigens erger ik me vreselijk aan al het aaien en voeren op verschillende plekken, tot dierenparken aan toe!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 19:53 



 
Profiel   

Ilse_123 schreef
Prima actie van SBB, actie ondernemen ipv dieren laten creperen onder het mom van 'natuur'. Hopelijk ook geschikt voor menselijke consumptie, mooier scharrel vee kan je niet hebben denk ik zo.

En qua voeren, mensen zijn egocentrische wezens die 'dat zelf wel even bepalen', leuk aaien en selfies maken!
Overigens erger ik me vreselijk aan al het aaien en voeren op verschillende plekken, tot dierenparken aan toe!

Je weet dat ze enkel en alleen geslacht zijn omdat de dieren opdringerig zijn, niet omdat ze mogelijk creperen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 19:55 



 
Profiel   

_San87_ schreef
Ilse_123 schreef
Prima actie van SBB, actie ondernemen ipv dieren laten creperen onder het mom van 'natuur'. Hopelijk ook geschikt voor menselijke consumptie, mooier scharrel vee kan je niet hebben denk ik zo.

En qua voeren, mensen zijn egocentrische wezens die 'dat zelf wel even bepalen', leuk aaien en selfies maken!
Overigens erger ik me vreselijk aan al het aaien en voeren op verschillende plekken, tot dierenparken aan toe!

Je weet dat ze enkel en alleen geslacht zijn omdat de dieren opdringerig zijn, niet omdat ze mogelijk creperen?


Pardon, verkeerde stuk van Flevoland. Maar nu is er wel ruimte voor een groepje vanaf het andere stuk. Alsnog niks mis met slachten in mijn ogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 19:58 



 
Profiel   

Ilse_123 schreef
_San87_ schreef

Je weet dat ze enkel en alleen geslacht zijn omdat de dieren opdringerig zijn, niet omdat ze mogelijk creperen?


Pardon, verkeerde stuk van Flevoland. Maar nu is er wel ruimte voor een groepje vanaf het andere stuk. Alsnog niks mis met slachten in mijn ogen.

Nee, met slachten an sich niet. Wel met de reden waarom het in dit geval gedaan is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 20:02 



 
Profiel   

Geloof me, ik maak dagelijks mee dat de gigantisch grote borden met 'niet voeren' volkomen en opzettelijk worden genegeerd. Mensen hebben er complete schijt aan, algemeen bekend, zet dan geen pony's in een doorloopgebied.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 20:11 



 
Profiel   

Ilse_123 schreef
Geloof me, ik maak dagelijks mee dat de gigantisch grote borden met 'niet voeren' volkomen en opzettelijk worden genegeerd. Mensen hebben er complete schijt aan, algemeen bekend, zet dan geen pony's in een doorloopgebied.

Dat is denk ik iedereen wel eens. Het is de discussie dat die dieren dood moeten van SBB omdat mensen niet van ze af kunnen blijven. Ik vind daar wat van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 20:16 



 
Profiel   

In wildparken in Africa staan kleine bordjes: You feed them, we shoot them. En dat lijkt toch wel effect te hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 20:34 



 

Eigenlijk is de mens een vreselijk soort zoogdier, blegh.
Staatsbosbeheer moet zich sowieso maar niet langer een natuurorganisatie noemen. Het gaat daar meer om toerisme en geld, dan om fauna en flora. Dat bewijzen ze keer op keer weer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 20:36 



 

mrie schreef
In wildparken in Africa staan kleine bordjes: You feed them, we shoot them. En dat lijkt toch wel effect te hebben.

Er zijn dan nog altijd een boel mensen die daar dan schouderophalend over doen en stug doorvoeren, vrees ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 20:37 



 
Profiel   

Gini schreef
Eigenlijk zijn die "wilde" konikpaarden toch gewoon gefokt slachtvee?

Klopt, zijn gewoon kruisingen met onder andere Poolse boerenknolletjes en IJslandse paarden. Niets wilds aan. Eigenlijk hetzelfde idee als je kudde in een opfok neerzetten en daar laten rondlopen. Met dit verschil dat men vindt dat deze dieren daarna maar dood moeten, in plaats van ze af te richten. -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 20:40 



 
Profiel   

_San87_ schreef
Ilse_123 schreef
Geloof me, ik maak dagelijks mee dat de gigantisch grote borden met 'niet voeren' volkomen en opzettelijk worden genegeerd. Mensen hebben er complete schijt aan, algemeen bekend, zet dan geen pony's in een doorloopgebied.

Dat is denk ik iedereen wel eens. Het is de discussie dat die dieren dood moeten van SBB omdat mensen niet van ze af kunnen blijven. Ik vind daar wat van.


Het voeren van levende wezens is één van de diepste instincten van de mens. En mensen die wat impulsief geneigd zijn te reageren op een ponytoet, en voeren in plaats van na te denken, verpesten dus zo'n pony. En van zulke mensen lopen er heel wat rond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 20:43 



 
Profiel   

Twiggy2008 schreef
Dit is écht niet te geloven....

Oh, en ik ben al 34 jaar een kerngezonde vega(n). Voordat dat bullshit argument weer gebruikt wordt.

Moet je eens wat zeggen over de enorme overbevolking van al die hebzuchtige, egocentrische, niet empathische wezens zoals mensen....


*\o/*
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-11-21 20:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 56 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen