Fraser-Beaulieu sluit Olympisch jaar '21 af met twee records

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26279
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Fraser-Beaulieu sluit Olympisch jaar '21 af met twee records

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-21 19:36

Eurodressage.com

Sport

Afbeelding
Brittany Fraser (hier 2e van links) met het Canadese team tijdens de Nations Cup-
wedstrijd 2020 in Wellington, USA.
Foto: Susan Stickle/ FEI/ Flickr


De Canadese Olympiër Brittany Fraser – Beaulieu heeft het meest opwindende jaar in haar professionele dressuurcarrière afgesloten als tweevoudig Canadees grand prix recordhouder met haar eerste Olympische spelen achter de rug.

Op de rug van het paard dat ze al elf jaar heeft, de 16-jarige Nederlandse warmbloedruin All In (van Tango x Damiro), reed Brittany van de ene naar het andere hoogtepunt in de zomer van 2021. Ze werd 18e in de finale kür op muziek tijdens de Olympische Spelen van 2021 in Tokio, als de tweede Canadese ruiter die ooit deelnam aan de spelen en met een Canadees Olympische recordscore.

Zeven weken na Tokio leidde ze het Canadese team tijdens de CDIO Aken Nations Cup, hier reed ze een nieuw Canadees en persoonlijk record in de grand prix en eindigde als 12e in de kür.

Recordjaar
Rijdend van het ene persoonlijke record naar het andere, was Brittany in de zevende hemel en is All In dankbaar dat hij haar meeneemt op deze reis naar twee Canadese recordscores. Zij verbeterde het grand prix record in Aken met 73.80%, en eerder dit jaar reed ze een nieuw record in de kür (79.30%) in Wellington.

“Het rijden van een persoonlijk record in de grand prix tijdens de Nations Cup in Aken was echt de kers op de taart, na Tokio. Aken is mijn favoriete competitie en ik mijn streven was echt om erbij te zijn in de prijsuitreiking, dus voor mij was dat was echt een hoogtepunt in mijn carrière,” verklaart Fraser-Beaulieu. “Ik heb nu twee Canadese records in handen en ben pas de tweede Canadese ruiter ooit die de Olympische finale haalt. Om al deze records te bereiken met All In is iets dat erg speciaal is voor mij.”

De grand prix perfectioneren
Fraser-Beaulieu wordt al haar hele professionele carrière gecoacht door Ashley Holzer en kijkt erg op naar haar, omdat zij geschiedenis schreef voor Canada door het teambrons te behalen tijdens de Olympische Spelen in 1988 in Seoul, Korea. Het duo leerling-meester werkt hecht samen en daar plukt Brittany nu de vruchten van.

De 33-jarige Fraser zette tijdens dit Olympische jaar bij haar dagelijkse training echt de puntjes op de i om een topprestatie neer te kunnen zetten.

“Ik heb echt geprobeerd de grand prix te perfectioneren tijdens de trainingen thuis,” zegt ze. “Ik heb mijn proef vaker gereden dan ik normaal doe, probeerde te analyseren waar ik punten liet liggen en waar ik meer punten kon halen. Het heeft mij echt geholpen om meer controle te krijgen over de momenten met All In. Mijn focus ligt er nu op hetzelfde te doen met mijn kür op muziek. Ik heb een doel in mijn gedachten dat ik tot nu toe nog niet bereikt heb!”

Thuis is waar je hart is
Je dromen najagen in de paardensportwereld vraagt om een uitzonderlijke levensstijl en routine. Terugkijkend op het lange, voorspoedige jaar is Brittany zich bewust van de offers die zij gebracht heeft om haar doel te bereiken.

Met een vol schema van rijden en het coachen van andere ruiters, heeft Brittany genoeg werk op haar bordje. Daarnaast is ze ook moeder van haar 2,5-jarige zoon Theo, om haar Olympische doel te bereiken was ze meer van hem weg dan ze eigenlijk wilde.

“Zoveel als ik hou van wedstrijden rijden over de hele wereld, zo uitdagend was het om mijn familie achter te laten, mijn man Marc en mijn zoon Theo,” bekent ze. “Ik heb ook veel leerlingen en paarden thuis, maar tegenwoordig is online lesgeven een goede optie voor mij. Ik ben gezegend dat ik veel geweldige ruiters als leerlingen heb, zij rijden mijn paarden voor mij als ik weg ben.”

Wereldbekerfinale 2022
Op Brittany’s bucketlist staat nog één grote dressuurcompetitie en dat is de finale van de wereldbeker. Deze zal plaatsvinden in Leipzig, Duitsland, van 6-10 april 2022.

Om de Wereldbekerfinale 2022 te halen, zal Brittany de komende winter rijden in de kwalificatiewedstrijden in Florida.

“het plan is om naar Wellington te gaan met mijn paarden en klanten,” zegt Brittany, die in 2021 voor het derde opeenvolgende jaar de Brosda olympische beurs van $ 10.000 ontving. “Ik wil proberen naar de wereldbekerfinale te gaan deze winter. Vorig jaar werd ik uitgenodigd, maar helaas moest deze afgelast worden wegens de corona pandemie. Ik heb nog nooit deelgenomen aan een wereldbekerfinale en zou graag die mogelijkheid eens hebben met All In.”

Opvolging
Brittany denkt ook na over de toekomst, aangezien All In 17 jaar wordt in 2022. Zij is bezig om twee paarden voor te bereiden als opvolging: Leeghwater en Downing Street.

Leeghwater is een vijfjarige Nederlandse warmbloedruin (Franklin x Tango), die haar klant en goede vriendin Jill Irving veiligstelde bij de Dutch Dressage Stars veiling. Downing Street (Nobles x Rubinstein) is zes jaar en in eigendom van Nadia Moretto.

“Leeghwater heeft al 85% gereden in wedstrijden voor vijfjarige paarden in Canada en Downing Street reed al een 84,8% in de klasse voor zesjarigen,” zegt Brittany. “Beiden zijn getalenteerde jonge paarden en ik kijk uit naar hun toekomst. Ik ben ook al aan het rondkijken naar meer jonge dieren die ik klaar kan stomen voor de toekomst.”

Afbeelding