Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manubres

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 11:38

Suzanne F. schreef:
Als je achter de loodlijn zou vervangen door achter de teugel dan ben ik het met je eens. Maar er kan een prima aanspanning zijn van achter naar voren en het paard kan verzameld gaan als de neus wat achter de loodlijn is. De loodlijn is geen zwart wit lijn waarbij ineens de hele aanleuning verloren gaat als de neus er net wat achter komt.


Biomechanisch gezien kan het paard alleen tot dragen komen met zijn neus op of voor de loodlijn.
Als ik vragen mag...wat is voor jou de waarde van een paard achter de loodlijn rijden?

Misschien leuk om het eens zelf te voelen. Als je rechtop staat en je kin op de borst doet en probeer je been dan eens op te trekken en daarna te strekken. En daarna nog een keer met je hoofd gewoon of je kin eruit...
Laatst bijgewerkt door manubres op 12-12-21 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

irmaz

Berichten: 4804
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 11:39

manubres schreef:
Ik ben nog steeds niet overtuigd van de noodzaak van hulpteugels. Daarnaast ben ik het helemaal eens dat de manier van rijden ook erg belangrijk is. Maar wat er op dit moment in de paardenwereld gebeurt, de manier van africhten en rijden, leidt niet tot wat we willen met het africhten van paarden. Namelijk het gewicht over 4 benen verdelen en daarna meer op het achterbeen brengen. Door de hulpteugels en het rijden met te korte halzen en veel paarden die achter de loodlijn lopen creëer je paarden die op de voorhand lopen tot in de GP. Valse oprichting noemen ze dat ook wel. Ik daag jullie uit mij eens een voorbeeld te geven van een paard die (op hoog niveau) goed is afgericht en het gewicht ook verplaatst heeft naar de achterhand.

Ik ben het met jou eens. Wanneer je een goed gebouwd paard hebt zie ik ook weinig nut in hulpteugels. Maar ik denk dat de vaak gebruikte methode van hard rondjes rennen zonder hulpteugels je nergens gaat brengen (en dat doe jij ook niet, denk ik zo ;) ). Ook aan de longe moeten paarden gegymnastiseerd worden; veel overgangen maken (zowel in gang als tussen de gangen), cirkel sluiten en weer openen ed. om tot resultaat te komen. Dan leert het paard ook op eigen benen te lopen en zijn balans te vinden. En dat gaat m.i. nooit lukken met hard rondjes rennen met (te strakke) hulpteugels.

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 11:40

manubres schreef:
Suzanne F. schreef:
Als je achter de loodlijn zou vervangen door achter de teugel dan ben ik het met je eens. Maar er kan een prima aanspanning zijn van achter naar voren en het paard kan verzameld gaan als de neus wat achter de loodlijn is. De loodlijn is geen zwart wit lijn waarbij ineens de hele aanleuning verloren gaat als de neus er net wat achter komt.


Biomechanisch gezien kan het paard alleen tot dragen komen met zijn neus op of voor de loodlijn.
Als ik vragen mag...wat is voor jou de waarde van een paard achter de loodlijn rijden?


Ik hecht niet zoveel waarde aan de loodlijn. Ik rijd het paard waar het nageeflijk is, de hand opzoekt en volgt en fijn in verbinding over de rug naar de hand toe loopt. Bij het ene paard is dat (afhankelijk van de bouw, leeftijd, africhtingsniveau en andere factoren) wat meer achter de loodlijn dan bij andere.
Als een paard echt in verbinding gereden is kan ik het paard instellen waar ik wil, dus ook voor de loodlijn. Maar dat wil ik niet altijd omdat dit niet altijd een fijne trainingspositie is.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 12-12-21 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Berichten: 15370
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 11:42

Umeo schreef:
In Duitsland hebben ze keuringen voor 2,5 jarige vanaf volgend jaar afgeschaft. Ik denk dat we naar de toekomst toe niet anders gaan kunnen dan volgen...


Wat een goede ontwikkeling!

manubres

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 11:43

Suzanne F... Had nog iets toegevoegd aan mijn bericht...maar je was sneller dan mij :o

Misschien leuk om het eens zelf te voelen. Als je rechtop staat en je kin op de borst doet en probeer je been dan eens op te trekken en daarna te strekken. En daarna nog een keer met je hoofd gewoon of je kin eruit...

Een atleet zal het kunnen met een hoofd achter de loodlijn, maar je maakt het paard het wel moeilijker...

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 11:44

Ik heb bij beide posts ook nog iets toegevoegd ter verduidelijking.

manubres

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 11:47

irmaz schreef:
manubres schreef:
Ik ben nog steeds niet overtuigd van de noodzaak van hulpteugels. Daarnaast ben ik het helemaal eens dat de manier van rijden ook erg belangrijk is. Maar wat er op dit moment in de paardenwereld gebeurt, de manier van africhten en rijden, leidt niet tot wat we willen met het africhten van paarden. Namelijk het gewicht over 4 benen verdelen en daarna meer op het achterbeen brengen. Door de hulpteugels en het rijden met te korte halzen en veel paarden die achter de loodlijn lopen creëer je paarden die op de voorhand lopen tot in de GP. Valse oprichting noemen ze dat ook wel. Ik daag jullie uit mij eens een voorbeeld te geven van een paard die (op hoog niveau) goed is afgericht en het gewicht ook verplaatst heeft naar de achterhand.

Ik ben het met jou eens. Wanneer je een goed gebouwd paard hebt zie ik ook weinig nut in hulpteugels. Maar ik denk dat de vaak gebruikte methode van hard rondjes rennen zonder hulpteugels je nergens gaat brengen (en dat doe jij ook niet, denk ik zo ;) ). Ook aan de longe moeten paarden gegymnastiseerd worden; veel overgangen maken (zowel in gang als tussen de gangen), cirkel sluiten en weer openen ed. om tot resultaat te komen. Dan leert het paard ook op eigen benen te lopen en zijn balans te vinden. En dat gaat m.i. nooit lukken met hard rondjes rennen met (te strakke) hulpteugels.


Klopt...dat hard rondjes rennen vind ik ook helemaal niet handig. Misschien alleen effe de "stalmoed' kwijt raken. Paarden worden wat mij betreft vaak te hard voorwaarts gedwongen, dan gaan ze alleen op de voorhand weg rennen. Laat ze maar eens rustig joggen aan de longe, dan kunnen ze veel beter hun balans oefenen en hun gewicht meer over 4 benen verdelen. Als ze dit kunnen, ga je het achterbeen activeren en vanuit het achterbeen meer impuls vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 12:13

voorwaarts hard rondjes rennen of ff de stalmoed kwijt is denk ik ook iets anders, ik wil graag de foute energie kwijt zodat ik een rustig paard heb waarmee ik aan het werk kan,
maar het voorwaartse bewaak ik wel want dat heeft weer een meerwaarde, bij het ontwikkelen en behoud van werklust -looplust omzetten in werklust- , wat rijden voor mij makkelijker maakt

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 13:09

Het wordt ook weer heel zwart-wit gebracht allemaal. Een paard moet ten alle tijden: 'voorwaarts denken'. Dat is aan de longe aan de hulp maken net zoals je ohz aan het been maakt. Het ene paard wat de neiging heeft om snel terug te vallen laat je in het begin dan wat meer naar voren lopen, zeker in de overgangen terug zodat het paard voorwaarts blijft denken en het achterbeen altijd aan blijft vullen. Pas daarna kun je met zo,n paard gaan schakelen.. want schakelen zonder impuls en voorwaarts denken zet geen zoden aan de dijk.

Een ander type paard, eentje wat van nature meer stuwt en op de voorhand wil komen kun je soms juist beter fijn aan de hulp krijgen door het iets onder het tempo te laten lopen zodat het zich meer blijft dragen. Bij deze paarden is het achterbeen er meestal altijd al maar moeten ze het leren om te zetten in meer buiging.

Bij een paard wat snel strak wordt is ontspanning en lossigheid weer de rode draad. Zonder lossigheid krijg je zo,n paard ook niet durchlassig.

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 13:12

Suzanne F. schreef:
Als je achter de loodlijn zou vervangen door achter de teugel dan ben ik het met je eens. Maar er kan een prima aanspanning zijn van achter naar voren en het paard kan verzameld gaan als de neus wat achter de loodlijn is. De loodlijn is geen zwart wit lijn waarbij ineens de hele aanleuning verloren gaat als de neus er net wat achter komt.

Als het paard achter de teugel gaat dan is er geen aanspanning en breekt het paard af in de rug. En dan kan hij niet verzameld gaan of hij gaat in 2 stukken lopen waarbij er oprichting aan de voorkant is, de rug naar beneden en de achterhand weer hoog.
Maar nogmaals, de loodlijn zelf is niet heilig. Neusje iets terug zegt niets over de daadwerkelijke aanspanning over de rug. En daarmee bedoel ik niet de kin op de borst uiteraard maar wel iets achter de officiële loodlijn. En dat zie ik op de lagere niveaus vaak nog liever dan een niet nageeflijk paard voor de loodlijn. Maar dat is weer wat anders.


Helemaal mee eens, sterker nog..ik zie ook paarden die perfect op of voor de loodlijn lopen in een valse knik waarbij het hoofd ook geforceerd wordt en de rug weggedrukt wordt. Dat is imo veel schadelijker dan een paard wat achter de loodlijn loopt en fijn over de rug zonder een geforceerde houding.

De rest van het lijf is belangrijk, als een paard durchlassig is dan houdt het nergens vast en deinen de spieren. De souplesse en lossigheid vergroot..zo houdt je fysio,s buiten de deur.

fransje23

Berichten: 15370
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 13:18

Denk dat in deze discussie meespeelt dat iedereen wel slechte voorbeelden in gedachten heeft en deze voor ogen houd in de discussie.

Ik zie echt tenenkrommend dingen en vooral omdat mensen zich er niet in verdiepen. Want longeren is simpel en doe je op dagen met weinig tijd.
Paard heeft ook geen warming up nodig, kan zo vanaf de poetsplaats in de krul en na een paar rondjes nog een stuk strakker. Veelal krijg je een op de voorhand getrokken paard die hangt op het bit of juist erg opkrult. Loopt hij volgens sommige lekker over de rug.


Nu in de winter, meer op stal en nat weiland, heb ik onderscheid in longeerwerk.
De ene keer is het voornamelijk om overtollige energie kwijt te raken. Dan rent ze dus laagvliegend en bokkend aan de lijn. Als ze dat gehad heeft sluit ik af met wat overgangen en serieuze werk. Het hoofddoel is echter "ontluchten".
Een andere keer is het wel echt gymnastiseren en puur serieus dan is er geen geren en gebok.
Wat het wordt is afhankelijk van wat ik denk wat mij paard die dag nodig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 13:23

Elisa2 schreef:
Suzanne F. schreef:
Als je achter de loodlijn zou vervangen door achter de teugel dan ben ik het met je eens. Maar er kan een prima aanspanning zijn van achter naar voren en het paard kan verzameld gaan als de neus wat achter de loodlijn is. De loodlijn is geen zwart wit lijn waarbij ineens de hele aanleuning verloren gaat als de neus er net wat achter komt.

Als het paard achter de teugel gaat dan is er geen aanspanning en breekt het paard af in de rug. En dan kan hij niet verzameld gaan of hij gaat in 2 stukken lopen waarbij er oprichting aan de voorkant is, de rug naar beneden en de achterhand weer hoog.
Maar nogmaals, de loodlijn zelf is niet heilig. Neusje iets terug zegt niets over de daadwerkelijke aanspanning over de rug. En daarmee bedoel ik niet de kin op de borst uiteraard maar wel iets achter de officiële loodlijn. En dat zie ik op de lagere niveaus vaak nog liever dan een niet nageeflijk paard voor de loodlijn. Maar dat is weer wat anders.




Helemaal mee eens, sterker nog..ik zie ook paarden die perfect op of voor de loodlijn lopen in een valse knik waarbij het hoofd ook geforceerd wordt en de rug weggedrukt wordt. Dat is imo veel schadelijker dan een paard wat achter de loodlijn loopt en fijn over de rug zonder een geforceerde houding.

De rest van het lijf is belangrijk, als een paard durchlassig is dan houdt het nergens vast en deinen de spieren. De souplesse en lossigheid vergroot..zo houdt je fysio,s buiten de deur.



zo werkt het voor mij ook het beste
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-12-21 13:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Babootje

Berichten: 26334
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 13:25

Suzanne F. schreef:
Als een paard echt in verbinding gereden is kan ik het paard instellen waar ik wil, dus ook voor de loodlijn. Maar dat wil ik niet altijd omdat dit niet altijd een fijne trainingspositie is.


Helemaal mee eens. Je wil dat het paard in verbinding blijft ook in de overgangen.

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 13:31

manubres schreef:
Suzanne F. schreef:
Als je achter de loodlijn zou vervangen door achter de teugel dan ben ik het met je eens. Maar er kan een prima aanspanning zijn van achter naar voren en het paard kan verzameld gaan als de neus wat achter de loodlijn is. De loodlijn is geen zwart wit lijn waarbij ineens de hele aanleuning verloren gaat als de neus er net wat achter komt.


Biomechanisch gezien kan het paard alleen tot dragen komen met zijn neus op of voor de loodlijn.
Als ik vragen mag...wat is voor jou de waarde van een paard achter de loodlijn rijden?

Misschien leuk om het eens zelf te voelen. Als je rechtop staat en je kin op de borst doet en probeer je been dan eens op te trekken en daarna te strekken. En daarna nog een keer met je hoofd gewoon of je kin eruit...


Kin op de borst is niet helemaal te vergelijken met achter de loodlijn he (natuurlijk is dat achter de loodlijn) maar er zijn verschillende gradaties van achter de loodlijn. Achter de loodlijn maar met de neus er zo ver mogelijk uit geeft alweer een heel ander beeld en idee.
Geforceerde houdingen zijn imo altijd slecht of dat nu voor, achter of op de loodlijn is.

manubres

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Beran: "Hippische wereld verloor beeld correct jong paard"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 14:17

Ik snap allemaal jullie gedachten...maar het feit blijft...vrijwel alle paarden lopen tot in de GP op de voorhand. Kennis van biomechanica is er bij topruiters denk ik te weinig. Het lijkt wel ergens op, maar ga je goed kijken dan lopen de meesten niet in takt en hebben hun gewicht op de voorhand ipv de achterhand.

Dat voorwaarts gaan en bijelkaar rijden is denk ik enorm overgewaardeerd. Het is het paard vaak te hard laten gaan voor de balans die het paard heeft, daarom moet je hem van voor wel tegen houden anders blijft het niet "bijelkaar". Een paard leert niet op eigen benen lopen en al helemaal niet impuls vanuit de motor te ontwikkelen.

Elisa2, het gaat niet om kin op de borst, maar even om in je eigen lichaam te voelen hoe je een paard blokkeert als hij het hoofd niet voldoende naar voren kan brengen.

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 14:39

Ik snap wel wat je bedoelt denk ik, en ik zie dit heel erg bij een bepaalde moderne manier van dressuur rijden waarbij er op druk wordt gereden aan de voorkant. Het is been blijven geven en voor vast blijven houden. Hier ben ik ook absoluut geen voorstander van.

Bij deze rijstijl worden paarden vaak ook als jong paard al met slof gereden en al gauw met S&T ( en soms slof). Ik ben zelf weleens weggegaan bij een bedrijf om deze reden. Had mooie doorgroei mogelijkheden maar kon niet achter deze manier van rijden staan.

Ik kijk graag naar de duitse klassieke dressuur..zoals Jessica bijvoorbeeld met Dalera. Daar wordt niet "op druk" gereden en paard blijft mooi open aan de voorkant en de hand volgen.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 14:43

Avalanche81 schreef:
Kadankovitch schreef:
Inderdaad, een paard loopt niet van nature zoals wij hebben uitgedokterd over 400 jaar om een mens zo goed mogelijk te kunnen dragen. En de schier eindeloze variatie aan mogelijkheden die ontstaat door de verschillende paarden, die gehanteerd worden door zeer verschillende mensen in nog meer verschillende omstandigheden, rechtvaardigen dat de stelling dat hulpteugels in bepaalde gevallen heel nuttig kunnen zijn. En sterker nog, dat in bepaalde omstandigheden hulpteugels zelfs echt noodzakelijk kunnen zijn. En ik heb dat idee heel vaak bij goedwillende dilettanten die met de beste bedoelingen hun lieveling zo vrij laten dat het arme dier geen idee heeft wat men van hem/haar verwacht. Men realiseert zich maar al te weinig dat een paard niet het deductievermogen van ene meneer Holmes heeft. Hoe moet kan het paard weten dat scheef lopen of met een weggedrukte rug lopen, niet helemaal is wat het baasje wenst. En de goedbedoelende dilettant heeft qualitate qua, niet de vaardigheid om het dier anderszins te manipuleren dat hij/zij het ongewenste gedrag achterwege laat. Dus gaat dat arme dier ondanks alle mooie en lovenswaardige theorieën gewoon steeds slechter lopen. Voer voor peuten en paten.

Waarvoor bedankt u mij precies?
In ieder geval ben ik blij met uw hartelijk bericht.


Mijn dank is groot!

En leuk om u terug te zien :D

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 14:53

MCE schreef:
Kadankovitch, leuk u weer lezen

het oog van de meester bij elk paard maakt dat je met elk paard anders moet werken, geheel met u eens

maar ook elke dag kijken wat er kan en nodig is voor het paard, niets is standaard, denk ik

Dat is precies mijn punt. Maar zelfs dat heeft twee kanten. Enerzijds moet men flexibel zijn, open staan voor nieuwe gedachten/methoden. Anderzijds moet men ook een bepaalde aanpak de kans geven om te werken. En bij dat laatste loopt het in discussies vaak zeer fout. Men ziet dan iets wat niet goed, of goed genoeg is en trekt te snel de conclusie dat de aanpak niet juist zou zijn. Terwijl men niet weet vanwaar het paard komt. En ook niet weet hoe ver het dier al staat in de ontwikkeling. Maar met grote gretigheid wordt het getoonde afgekraakt. Dat is voor mij ook de reden geweest om een serie video's niet te posten en instructief commentaar.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 15:04

Suzanne F. schreef:
Eens hoor Kadankovitch. Hulpteugels kunnen in kundige handen heel nuttig zijn. Dan kom je op de scheermes-aap vergelijking.

Over dat laatste weet ik niet of ik het daar helemaal mee eens ben. Ernest van Loon heeft mij bijvoorbeeld al héél vroeg in mijn ontwikkeling bij hem, geleerd om met Stang-en-trens te rijden, omdat mijn linkerarm extreem zwak is. Normaal gesproken lokt dat altijd deze 'scheermes-aap' vergelijking uit. Toch gebeurde dit bij meneer van Loon zeer vaak, zonder dat ik ooit misstanden erdoor zag ontstaan. Ik zelf heb dat ook veelvuldig gedaan bij tal van pupillen van mij, met uitstekende resultaten. Wat vooral opviel was dat al deze dieren na verloop van tijd uitstekend op een simpele trens te rijden waren.
Ik denk dat men moet afwegen of een 'hulpteugel-loos'verder werken wel een positief resultaat kan opleveren [o.a. omdat het dier te lang in een totaal verkeerde manier beweegt, iets wat zich ook vastlegt in zijn bewegingsapparaat] en of een hulpteugel niet didactisch tot een beter/snelleer resultaat komt.

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 15:06

Umeo schreef:
In Duitsland hebben ze keuringen voor 2,5 jarige vanaf volgend jaar afgeschaft. Ik denk dat we naar de toekomst toe niet anders gaan kunnen dan volgen...

Dat denk ik ook. En ik juich het toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 15:10

Kadankovitch schreef:
MCE schreef:
Kadankovitch, leuk u weer lezen

het oog van de meester bij elk paard maakt dat je met elk paard anders moet werken, geheel met u eens

maar ook elke dag kijken wat er kan en nodig is voor het paard, niets is standaard, denk ik

Dat is precies mijn punt. Maar zelfs dat heeft twee kanten. Enerzijds moet men flexibel zijn, open staan voor nieuwe gedachten/methoden. Anderzijds moet men ook een bepaalde aanpak de kans geven om te werken. En bij dat laatste loopt het in discussies vaak zeer fout. Men ziet dan iets wat niet goed, of goed genoeg is en trekt te snel de conclusie dat de aanpak niet juist zou zijn. Terwijl men niet weet vanwaar het paard komt. En ook niet weet hoe ver het dier al staat in de ontwikkeling. Maar met grote gretigheid wordt het getoonde afgekraakt. Dat is voor mij ook de reden geweest om een serie video's niet te posten en instructief commentaar.


het is ook dubbel denk ik, toch zal het oog van de meester er doorheen kunnen kijken en dan per paard bekijkt wat kan en nodig is, ik heb een hele ladenkast vol met mogelijkheden die ik kan gebruiken, maar het is het paard wat aangeeft wat ik kan gebruiken of niet, aanpassen of niet,
en ik ben ook niet van fff dit en fff dat proberen, geef het tijd en heb geduld hoe het paard zich ontwikkeld door de wijze waarop we trainen/rijden
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-12-21 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 15:11

Ik bedankte u voor de heldere, genuanceerde post.
Erg gewaardeerd.


Overigens vind ik het erg grappig dat veel mensen zeggen het met u eens te zijn, en dan toch in de rest van het topic, en ook na die tijd, heel andere dingen zeggen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 15:14

Kadankovitch schreef:
Suzanne F. schreef:
Eens hoor Kadankovitch. Hulpteugels kunnen in kundige handen heel nuttig zijn. Dan kom je op de scheermes-aap vergelijking.

Over dat laatste weet ik niet of ik het daar helemaal mee eens ben. Ernest van Loon heeft mij bijvoorbeeld al héél vroeg in mijn ontwikkeling bij hem, geleerd om met Stang-en-trens te rijden, omdat mijn linkerarm extreem zwak is. Normaal gesproken lokt dat altijd deze 'scheermes-aap' vergelijking uit. Toch gebeurde dit bij meneer van Loon zeer vaak, zonder dat ik ooit misstanden erdoor zag ontstaan. Ik zelf heb dat ook veelvuldig gedaan bij tal van pupillen van mij, met uitstekende resultaten. Wat vooral opviel was dat al deze dieren na verloop van tijd uitstekend op een simpele trens te rijden waren.
Ik denk dat men moet afwegen of een 'hulpteugel-loos'verder werken wel een positief resultaat kan opleveren [o.a. omdat het dier te lang in een totaal verkeerde manier beweegt, iets wat zich ook vastlegt in zijn bewegingsapparaat] en of een hulpteugel niet didactisch tot een beter/snelleer resultaat komt.


Van Loon wist waarom en u ook dat maakt het didactisch duidelijker naar het paard
iets met verstand van zaken doen kan verhelderend werken, denk ik

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 15:17

Kadankovitch schreef:
manubres schreef:
Ik had eerder precies dezelfde mening. Totdat je een fysio en osteo krijgt die zeggen dat elke hulpteugel een paard laat compenseren in het lichaam. Een scheef paard op de volte is al slecht en daar dan ook nog een hulpteugel aanhangen zorgt ervoor dat een paard helemaal gaat compenseren.
Een paard die zonder hulpteugel niet op eigen benen kan leren lopen is niet in balans gebouwd. En daar worden er steeds meer van gefokt.

Dat ik zei dat ik niet voor longeren ben maar voor werk aan de hand had niks met Elisa2 te maken, dat was een algemene opmerking.

Mijn oprechte excuses, dan had ik dat laatste totaal verkeerd begrepen. Ik heb het niet zo op therapeuten van welke aard dan ook, als ze pertinenten meningen uiten over africhting. Zeker als niet in staat zijn [geweest] om iets te laten zien, met mijn niveau. Ik hou vast aan het gezegde dat de schoenmaker het bij zijn leest moet houden. Maar ik moet ook zeggen, dat ik nooit een fysiotherapeut of osteopaat voor mijn paarden nodig heb gehad.


Hoe kan een fysio nou niks zeggen over de africhting? :D Dat is echt exact waar de fysio voor is toch? :+
Het gaat ook niet om een niveau, maar over biomechanica, coördinatie en spieropbouw. Laat dat nou precies zijn waar africhting ook over gaat.
Bij de fysio gaat het meestal over het allereerste begin van het begin. Je kan een paard wel losmaken, maar dat heeft geen enkel nut als je daarna niet op de juiste manier gaat trainen. In het geval van een blessure of vastzitten (dingen waarbij de fysio nodig kunnen zijn), gaat het vrijwel altijd om een paard weer leren in ontspanning voorwaarts te kunnen bewegen met gelijke lengtebuiging. Verder dan dat gaat het helemaal niet. Maar dat is echt genoeg uitdaging voor 99% van de mensen.

Het niet nodig-hebben van een fysio of iets dergelijks: ik snap dat dat iets van een andere generatie is hoor, dus geen oordeel daarover.
Van de huidige generatie denk ik niet dat ik serieuze ruiters ken, die niet af en toe de feedback willen hebben van iemand die op die manier naar het paard kijkt. Ik denk dat 99% van de ruiters juist hun kennis enorm kunnen verbreden met de feedback van een goede fysio (of chiro/osteo etc.)
Laatst bijgewerkt door sanne83 op 12-12-21 15:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37282
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 15:20

Nou dat laatste inderdaad..een stukje basis wat enorm moeilijk blijkt te zijn en door velen niet begrepen. Over het stukje ontspannen voorwaarts en lengtebuiging.

Ik zelf heb niks tegen fysio's of osteopaten en denk dat een gereden paard wel beter een keer in het jaar gecheckt kan worden. Al is het maar voor de zekerheid.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 12-12-21 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt