Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Meer controle over de galop in 4 stappen

 
Profiel   

*FEI
Algemeen

[ img ]
Galop. Foto: Andrew Moore/flickr.


Je gids naar een rustigere galop

Of je nu een strandrit plant, een ruitervakantie of net hebt ervaren dat je paard te sterk wordt als je het tempo opvoert, wil je misschien wel weten hoe je meer controle over de galop kan krijgen.

Hier zijn een paar tips om de galop minder onstuimig te krijgen, zonder de spanning van het losgaan te verliezen.

1. Maak een brug in je teugels
Vraag het elke jockey: een brug in je teugels is de eerste stap om een beetje meer controle over de galop te krijgen.

Je paard zal in principe tegen zichzelf strijden, als hij trekt, maar zal een vermindering van de druk voelen als hij toegeeft en stopt met vechten of aan jou trekken. En het maakt je handen stabieler en je teugels gelijker en veiliger.

Het is moeilijk uit te leggen hoe je een brug in je teugels maakt, dus het is het best als iemand je het kan laten zien. De basisstappen zijn als volgt:

Houd de teugels vast zoals je normaal doet.
Met je linkerhand, die nog steeds je "normale" teugel vasthoudt, pak je het deel van de rechterteugel dat zich tussen je rechterhand en de gesp bevindt (het "extra" deel van de teugel dat je niet gebruikt).
Je houdt dit extra deel van de teugel met je hele vuist vast, zodat het tussen je duim en wijsvinger door gaat en over je handpalm ligt. Het kan zijn dat je je handen iets meer in een "winkewagentje duwende" positie moet draaien dan normaal.

Doe hetzelfde aan de andere kant, waarbij je de overtollige linker teugel met de rechterhand opneemt.
Pas de teugels naar behoefte aan door uw handen omhoog of omlaag te schuiven, om het "brugdeel" van de teugel groter of kleiner te maken.

2. Zit rechtop
De meeste paarden, maar vooral ex-renpaarden, reageren op het verlichten van je zit door sneller te gaan. Helaas is het een natuurlijke reactie om in galop meer voorover te leunen, als we gespannen zijn. Dit maakt de dingen waarschijnlijk erger.

Breng in plaats daarvan je schouders naar achter, open je borst en houd je onderbeen recht onder je. Houd het paard stabiel met je bovenlichaam. Als je paard niet reageert, kan je je voeten in de stijgbeugels verankeren en wat achterover leunen, voor een sterke halve ophouding met je lichaam.

Dat brengt ons op het volgende punt...

3. Halve ophouding, niet trekken
Onthoud de gouden regel: maak er geen trekwedstrijdje van met je paard. Je kan een paard niet stoppen door de teugels strak te houden. Eigenlijk zullen ze zich eerder sterk maken en nog harder gaan trekken.

Als je wil dat je paard wat langzamer gaat, en je merkt dat je trekt, probeer dan een halve ophouding te maken, los te laten en weer een halve ophouding te maken. Het kan zijn dat je dit een aantal keer moet herhalen, vooral als je paard erg gespannen of opgewonden is, maar laat je niet verleiden om de teugels nog strakker aan te trekken, zonder los t laten.

4. Maak een cirkel
Je kan je paard kalmeren door ze van een rechte lijn af te halen, waarop ze natuurlijk meer snelheid kunnen maken. Maar wat je ook doet, maak niet een plotselinge kleine cirkel of bocht als je het kan vermijden. Het kan je helpen je paard langzamer te laten gaan, maar je riskeert ook dat je paard zijn evenwicht verliest en valt, of uitglijdt.

Maak in plaats daarvan een ruime bocht, geef het paard de tijd om zich te stabiliseren zonder plotseling op te trekken.

Pak de onderliggende oorzaak aan
Onthoudt dat alles hierboven een oplossing is, die je kan helpen als het uit de hand loopt. Echter, als een paard regelmatig vlucht, of er vandoor gaat met jou, dan zal een snelle oplossing je probleem op de lange termijn niet oplossen.

Zorg ervoor dat je begeleiding krijgt van iemand met ervaring, zodat je paard leert om betrouwbaar te reageren op je hulpen om af te remmen. Dan zullen al je galopjes rustig en ontspannen zijn.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 22:07 



 

Een brug maken om het paard tegen zichzelf te laten trekken, heeft alleen zin als je daarbij ook je handen op de schoft vastzet en op je handen steunt, anders kun je gaan zitten trekken tot je een ons weegt. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-12-21 22:26 



 
Profiel   

Die brug had ik nog nooit van gehoord maar het klinkt niet praktisch. Maar goed, geen ervaring mee dus kan er niks over zeggen.

Het belangrijkste is ontspannen blijven zitten en vooral niet gaan trekken of gaan klemmen. Laat het paard maar galopperen binnen bepaalde kaders. Houd contact met de mond, niet trekken maar ook geen boogjes. Probeer de hand even dicht te knijpen en weer te openen en stuur een grote volte op. Vaak reageren ze hier wat op, tenzij ze het bit tussen de kiezen hebben natuurlijk. Maar met wat ophoudingen en de volte voorzichtig iets verkleinen krijg je vaak al wat meer controle. Dan loop je wel het risico dat ze in draf vallen. Dat is ook vaak een kwestie van kracht en balans. Steeds kleine stukjes galopperen, aangalopperen en weer terugnemen en aanvoelen hoeveel je de volte kan verkleinen zonder dat het paard in draf valt en dan weer de volte openen. En zelf weer terugrijden naar draf. Zo krijg je meer controle.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 07:17 



 
Profiel   

Vaak kan je ze ook overrompelen door juist been te gaan geven / actief te gaan rijden.
Leiding nemen ipv wachten tot het over gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 07:59 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Die brug had ik nog nooit van gehoord maar het klinkt niet praktisch. Maar goed, geen ervaring mee dus kan er niks over zeggen.


Een brug maken is echt onwijs ideaal maar dan alleen op buitenrit in de volle galop in de verlichte zit.

Heb in Engeland op een eventingstal gewerkt en daar wordt dat vrij standaard gedaan.

Zie totaal geen toepassing in de bak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 08:08 



 
Profiel   

Klinkt als: ik ga buitenrijden met een Engels Volbloed net van de baan, wat kan ik doen...

Voor gewone mensen die buitenrijden geldt: leer je paard de one rein stop aan.

Voor bakwerk: rij overgangen, maak je paard sterker, want rennen in de bak in vrijwel altijd een kwestie van geen balans hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 09:00 



 
Profiel   

De brug is in western takt vrij normaal. Ookal is het dan op een langere teugel en gebruikt met 2 losse teugels maar geeft wellicht wat hulp bij het beeld erbij te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 16:13 



 
Profiel   

Ik gebruik de brug ook bij ruiters die het erg moeiljik vinden om hun handen stil te houden. Het maakt ze bewust van hoeveel ze bewegen. En zelf gebruik ik het ook idd bij mijn erg voorwaartse paard die zo nu en dan geheel op eigen initiatief de vaart erin zet. Mijn artrose handen vinden dat niet altijd even grappig en op deze manier haal ik de druk van mijn handen af.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 18:28 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen