Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 2 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Interview Marlies Maathuis: 'De wil is er!"

 
Profiel   

* Bokt
Bokt Community

[ img ]
Marlies Maathuis als klein meisje. Foto: haar eigen archief


Marlies Maathuis is voor sommige een bekende naam in de western wereld maar lang niet iedereen weet wie ze is en wat ze doet. Daarom heb ik een reeks vragen op haar afgevuurd zodat we haar allemaal wat beter leren kennen.

Marlies Maathuis: "De wil is er zeker!"


Voor wie jou niet kent, wil je je even kort voorstellen, wie je bent en wat je doet?
Ik ben Marlies Maathuis, afgestudeerd te Helicon Deurne opleiding Zelfstandig beroepsbeoefenaar paardenhouderij en westernsport. Al van jongs af aan wist ik heel zeker dat ik met paarden wilde gaan werken! Ik ben werkzaam geweest op Veluwe Ranch Hoenderloo, Dancing Horse Ranch en Greenwoodfarms ( stoeterij). Meerdere malen werkzaam geweest op een guest ranch en trainingstal in Canada. Ik heb diverse allround titels behaald met verschillende paarden, maar met één paard in het bijzonder aardig wat prijzen in de wacht kunnen slepen. Dit was de zwarte hengst My Technical Toolbar. Ik ben ongeveer 17 jaar zelfstandig als MM Horsetraining.

Heb je altijd in de western gezeten of ben je vroeger ook op de manege begonnen?
Ik ben op 5 jarige leeftijd begonnen met een kwartiertje les in de week op een manege. Vanaf mijn 9e had ik een verzorgpaard en vanaf mijn 12e mijn eerste eigen pony, waar ik een gigantische krantenwijk voor liep! Vanaf mijn 15e jaar kwam ik voor het eerst in aanraking met de westernsport. Ik reed op dat moment M dressuur. De westernsport heeft vrij snel daarna mijn hart gestolen.

Heb je een opleiding gedaan en zo ja welke?
Ja zoals al eerder in mijn verhaal besproken, de opleiding zelfstandig beroepsbeoefenaar Paardenhouderij en Westernsport en daarvoor Paardenhouderij te Barneveld. Recent nog wat cursussen waaronder Biomechanica en Voortplanting en insemineren.

Je bent jeugd coach van de WRAN, wat houdt dat precies in?
Nou sinds corona staat dit helaas een beetje op een laag pitje, maar wellicht is dit een mooi moment om het team weer wat leven in te blazen. ;) Het jeugdteam is namelijk voor iedereen tussen 8 en 18 jaar die beschikking heeft over een paard, trailer en ouders die zin hebben om jou naar trainingen en wedstrijden te brengen. De bedoeling is dat we samen een aantal keer per jaar trainen en op wedstrijd gaan. Van daaruit kijken we dan verder wat er nog meer haalbaar is, bijvoorbeeld een kampioenschap.

[ img ]
Marlies Maathuis met My Technical Toolbar. Foto: Troullioud Fotografie


Je geeft ook les, aan wat voor soort combinaties en wat voor soort lessen?
Ik geef sinds kort alleen nog maar les bij mensen op locatie. Dit kunnen soms kleine groepen zijn, maar meestal privéles. Paarden trainen doe ik ook alleen nog maar op locatie. Voornamelijk westernruiters en westernpaard, maar ook wel eens dressuur, dit laatste voornamelijk wanneer er gedragsproblemen zijn. Mijn lessen zijn gericht op de allround westernsport. Ook geef ik graag grondwerk lessen en vind ik het erg leuk om mensen te begeleiden tijdens het zadelmak maken en alle basis beginselen die daarbij horen. Ik heb nog 1 lespaard, maar zit hiermee een beetje in de afbouwende fase. Niet omdat ik het niet meer leuk vind, maar omdat ik het niet rendabel krijg op de manier waar ik in geloof en voor sta. Dit paard zou eigenlijk veel meer moeten lopen om een financieel gezonde situatie te creëren. En dan is het voor het paard niet meer leuk en voor mij dan dus ook niet.

Kan je iets meer vertellen over My Technical Toolbar?
My Technical Toolbar aka Cas is echt een geweldig lieve en getalenteerde hengst. Ik heb hem eerst een poosje gereden voor iemand en later zelf kunnen kopen. Wij hebben samen ontzettend veel prijzen gewonnen in onder andere Hunter, Pleasure, Trail, Horsemanship en Halter. In de Hunter klassen vond ik hem echt geweldig! Ik ben hem helaas om financiële redenen kwijt geraakt, maar ik mis hem nog vaak. Wij waren nog lang niet klaar samen. Ik hoop echt dat ik met één van mijn eigen fokproducten ( mijn jonge merries), zo’n zelfde soort klik zal voelen. Ik heb dat namelijk nooit meer gehad na Cas. Ik vind alle paarden leuk, maar soms tref je een hele speciale, die zijn zeldzaam.

Je hebt een eigen pensionstal waar je ook paarden in training hebt. Wat voor soort paarden krijg je in training? Hoe gaat dat in zijn werk?
Ik ben recent gestopt met mijn pensionstal en ik denk dat de reden hiervan voor velen herkenbaar is. Wanneer je niet uit een paardenfamilie of boerenfamilie komt of niet om wat voor reden dan ook een flink startkapitaal hebt, valt het niet mee in de paarden. Wanneer je dus aangewezen bent op huur van een accommodatie en dus te maken hebt met vaak hoge huren. Met beperkingen en regels waardoor je meestal niet helemaal jouw ding kunt doen en ook nog een beetje de gun factor moet hebben is het al met al niet eenvoudig een pensionstal winstgevend te krijgen. Dit terwijl er vaak 60 tot 80 uur werk per week in zit en je op de meest incourante tijden beschikbaar moet zijn. Je bent een soort bank, omdat je hooi/stro/krachtvoer moet inkopen en vaak veel voorraad moet hebben. Dit is geld wat vaak een poos duurt voordat je het terug verdiend hebt. Ook is het best ingewikkeld om het voor iedereen goed te doen. Ik heb dus na heel veel jaar met toch wel vaak veel liefde en plezier voor het vak de knoop doorgehakt om te stoppen. Ik heb geleerd dat ik niet per se een thuishonk nodig heb om te kunnen doen waar ik goed in ben en wat ik het liefste doe. Ook heb ik geleerd dat het belangrijk is betaald te krijgen waar je voor werkt om je hoofd boven water te kunnen houden, net als andere mensen met andere beroepen. In de paarden business maak je vaak vele onbetaalde uren. Voor velen is dit hobby of passie, maar voor mij ook mijn beroep. Het is soms best ingewikkeld om dit los van elkaar te zien. Ook heel mooi, van hobby/passie je beroep maken.

[ img ]
Marlies met Shesa Special Flower, één van haar jonge merries.


Heb je zelf ook nog paarden en gaan we je nog zien op shows?
Ik heb zelf op dit moment nog 6 paarden en dit is echt teveel nu ik zelf geen stal meer heb. Ik heb 2 hele gave jonge merries waar ik heel graag mee de sport in wil. Hopelijk heb ik daar nu eindelijk ook weer eens tijd voor. De wil is er zeker!

Er zijn 2 les paarden om bij jou lessen op te volgen. Daar zitten allerlei verschillende mensen op, rij jij die paarden zelf ook nog?
Ik heb nu ondertussen nog maar 1 lespaard. Een fijn paard genaamd KC. Hij is gevoelig, maar niet tè, hij kan veel, is vergevingsgezind en heel vriendelijk. Maar zoals eerder benoemd ben ik met hem dus een beetje aan het afbouwen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-12-21 21:41 



 
Profiel   

Leuk,marlies!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 18:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 2 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen