Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Goede manieren: haalt jouw paard de test?

 
Profiel   

FEI
Algemeen

[ img ]
Een goedgemanierd paard loopt met je mee, met zijn aandacht bij jou.
Foto: © FEI/Libby Law Photography.


Als paardeneigenaar is je paard een reflectie van jou. Gedraagt je paard zich op stal als een ondeugend kind? Ben je bang dat je paard zich misdraagt en jou spanning geeft, als je op wedstrijd gaat?

Als je op één van deze vragen "ja" hebt geantwoord, dan is het tijd om te werken aan de goede manieren van je paard. Hier is een lijst van goede manieren, waarmee je je paard moet kunnen vertrouwen.

1. Zich laten vangen en het halster omdoen
Voor je ook maar iets met je paard kan doen, moet het vrijwillig naar je toekomen. Als het vangen in de paddock of weide zoveel tijd kost, dat je minder lang kan rijden, moet je hieraan werken.

Een paard dat zich niet laat vangen, laat waarschijnlijk ook met andere dingen ongewenst gedrag zien. Werk aan de band met je paard en zorg ervoor dat hij het leuk vindt om bij jou te zijn.

Je paard moet het ook vanzelfsprekend vinden om een halster om te krijgen. Als je paard kopschuw is, zorg er dan voor dat er geen medische redenen zijn om zich tegen het halster te verzetten, en vraag een trainer of paardengedragstherapeut om hulp, om het halster vanzelfsprekend te maken.

2. Meelopen, met de aandacht bij jou
Als je paard eenmaal is gevangen, moet het met zijn aandacht bij jou meelopen aan een touw. "Met zijn aandacht bij jou" is waar het om gaat.

Een paard dat trekt, of weigert te lopen, is niet acceptabel, net als een paard dat tegen je aan botst, of elke paar meter stopt om een hap gras te nemen. Als je je paard tegen zijn borst tikt, moet hij terug gaan als een zeilboot op het water, niet als een zak stenen van 600 kilo.

Als je problemen met het leiden hebt, stop dan en ga terug naar deze vaardigheid. Laat de trainingen onder het zadel voor wat ze zijn en werk aan de hand, tot de manieren van je paard verbeteren.

3. Vaststaan
Je paard moet om verschillende redenen rustig vast kunnen staan, bijvoorbeeld als hij moet wachten op wedstrijden, veterinaire onderzoeken, bij de smid, poetsen, zadelen of optuigen en wassen. Er zijn verschillende redenen waarom een paard niet graag vast staat:

  • Angst of trauma uit het verleden
  • Reactiviteit (snel afgeleid, of geïrriteerd door activiteiten in de buurt)
  • Hij wil graag andere dingen doen
  • Lichamelijk ongemak (waaronder pijn in de nek, of steekvliegen)
  • Stijfheid als hij uit stal komt, of verlatingsangst

Het is jouw taak als eigenaar om erachter te komen wat je paard discomfort geeft en train om dat om te draaien.

[ img ]
Werk aan het zelfvertrouwen van je paard. Grondwerken kan je hierbij helpen.
Foto: _l_amanda_l_/Bokt Wiki.

4. Overal kunnen aanraken
Je hebt waarschijnlijk een stalgenoot wel eens horen zeggen "mijn paard vindt het niet leuk als je zijn hoeven aanraakt". Dit is niet goed, want een paard moet het goed vinden als je hem overal aanraakt, ook zijn hoeven, anders worden poetsen, de hoefsmid en veterinaire onderzoek een nachtmerrie, en het kan jou en anderen in gevaar brengen.

Net als bij het paard dat niet vast kan staan, is onderzoek nodig. Hele jonge, of groene paarden kunnen simpelweg gewend moeten raken aan aanrakingen.

Echter, oudere paarden die zich niet overal aan laten raken, hebben waarschijnlijk een goede reden: pijn, trauma uit het verleden of mishandeling, etc. Je moet ervoor zorgen dat aanrakingen fijn zijn, zodat je paard het met een goed gevoel gaat associëren. Regelmatige massages kunnen hierbij helpen.

5. De mond onderzoeken zonder te bijten
Sommige paarden houden er niet van als je je vingers of andere dingen in de mond steekt. Dit maakt veel aspecten van verzorging moeilijk. Het is nodig om je paard te laten onderzoeken en/of behandelen door een paardentandarts.

Je paard moet een zachte aanraking, voor het geven van een wormenkuur of andere medicatie, toestaan. Als je wedstrijden rijdt, kan een bitcontrole nodig zijn, als je de ring binnenkomt, of verlaat.

Net als met de hoeven en de rest van het lichaam, moet je paard aanrakingen bij de mond gaan associëren met iets goeds.

Als je paard het niet fijn vindt, kan een suikerklontje, pepermuntje of ander snoepje hier vaak bij helpen. Uiteindelijk kan je de beloningen weg gaan laten, als je paard het aanraken accepteert.

6. Attent zijn met voer en snoepjes
Nu we het over snoepjes hebben, is je paard hier opdringerig mee? Dit is nog iets, waarbij goede manieren belangrijk zijn. Je paard moet geduldig wachten op zijn voer, en hij moet snoepjes voorzichtig en beleeft aannemen. Het is niet toegestaan om in je zakken de neuzen of met zijn hoofd te duwen, om maar een pepermuntje te krijgen.

Het is het meest ideaal als je je paard kan trainen om goede manieren te hebben als er voer in het spel is. Maar als je paard niet voorzichtig kan zijn moet snoepjes, denk dan aan een ander beloningsssysteem, zoals clickertraining, waarbij je paard alleen wat lekkers krijgt als je de click laat horen. Als je op een pensionstal staat, hang dan een briefje aan zijn box, zodat anderen weten dat ze je paard geen snoepjes mogen geven.

7. Niet reageren op andere paarden tijdens de training
Je paard moet op jou letten tijdens de training, niet op andere paarden die in de buurt zijn. Laat je paard geen contact maken met andere paarden, of anders reageren dan wat je vraagt. Hij moet zich concentreren op het rijden, of op het grondwerk.

Dit wordt vanzelf makkelijker, als je een band hebt met je paard: doen wat jij wil zal meer belonend zijn dat uitvinden wat het andere paard aan het doen is. Andere manieren om reactiviteit en mogelijke ongewenste interacties terug te brengen:

  • Borstel, zadel of tuig je paard op, of was hem in een rustige omgeving, voordat je je bij anderen voegt.
  • Leer nieuwe vaardigheden aan, en werk aan bijvoorbeeld enge dingen minder eng vinden, als het rustig is in de bak en er zijn geen andere paarden. Vermijd trainen met andere paarden, als je weet dat die reacties kunnen uitlokken.
  • Laat je paard geleidelijk wennen aan meer andere paarden in de bak, dit is beter dan veel prikkels ineens toevoegen.
  • Breng je paard uit op wedstrijden om te leren, om manieren bijbrengen, niet voor de competitie.
  • Koppel je paard aan een rustig paard, dat alles rustig in zich opneemt.
  • Gebruik lintjes in zijn staart, en let op lintjes in de staarten van andere paarden, die kunnen aangeven dat een merrie hengstig is, dat het een hengst is, dat een paard nerveus is, etc.
  • Werk aan het zelfvertrouwen van je paard en introduceer nieuwe dingen geleidelijk, zodat je paard leert om dingen eerst te onderzoeken (hindernissen, enge hoeken, etc.), en niet constant wil vluchten of "vechten".

8. Makkelijk in de trailer laden
Als je paard de goede basismanieren van hierboven goed beheerst, kan het makkelijk inladen in een trailer worden geleerd. Dit maakt het reizen, of wedstrijddagen, minder stressvol, en het is belangrijk als je paard ooit moet verhuizen, of als je je paard zelf naar de dierenkliniek moet brengen,

[ img ]
Het is nooit te vroeg om je paard manieren bij te brengen. Foto: lifaya/Bokt Wiki.

Tips om aan de manieren te werken
Houd deze tips in gedachten, als je werkt aan de goede manieren van je paard:

  • Consequent zijn is belangrijk. Je kan weken van goed werk ongedaan maken door je paard een keer teveel zijn zin te geven.
  • Wees streng, maar niet gemeen. Een no nonsens-benadering is de gulden middenweg tussen een watje zijn en te hard zijn.
  • Gebruik lichaamstaal in je eigen voordeel, want paarden begrijpen dit intuïtief. Geef je ruimte aan en geef duidelijke lichamelijke aanwijzingen.
  • Correcties moeten je meteen geven, anders associeert het paard het niet met het gedrag dat jij ongewenst vindt. Doet je paard iets goed? Beloon hem dan meteen als hij iets goed doet.
  • Gebruik progressieve training om resultaten te bereiken bij de meer complexe vaardigheden, zoals het trailerladen. Start met een stapje, voeg dan het volgende stapje toe, en dan weer het volgende.
  • Net als met kinderen en honden, is het nooit te vroeg om te beginnen met je paard manieren bij te brengen.
  • Neem het opvoeden mee in de dagelijkse dingen, zoals het voeren, naar stal brengen, of naar buiten brengen.
  • Hoe meer je een band ontwikkelt met je paard, hoe meer je paard bereid zal zijn om te leren en om je een plezier te doen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 19:53 



 
Profiel   

Ze faalt alleen bij nummer 6 :+ [ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 20:19 



 
Profiel   

hier alleen op 5 niet, haar mond is echt verboden terrein bij mijn merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 20:26 



 
Profiel   

Oh jee, ik dacht na vraag 1 hopeloos verloren te zijn. Maar gelukkig is mijn paard verder hartstikke makkelijk, braaf en beleefd. Maar meekomen als je ook lekker kunt chillen is 9 van de 10 keer een grote 'nope' :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 20:34 



 
Profiel   

Nick haalt de test met vlag en wimpel *\o/* :D

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 21:24 



 
Profiel   

Hier geen tien punten voor nummer 8. Tenminste het hangt er vanaf hoe je makkelijk trailer laden opvat... Als dat ook betekent: longeerlijn slap hangend naast de plank, longeerlijn via de vastzetring aan het halster vast, voerbak met muesli voorin de trailer, halstertouw over de hals gooien, snel de longeerlijn korter maken omdat ze er anders opstapt en vervolgens de stang erachter doen.. ja dan laadt ze makkelijk. Op ieder andere manier weigert ze de trailer op te gaan :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 21:45 



 
Profiel   

Mijne die zijn heel opdringerig met snoepjes weigeren uitvoeren als ze iets willen hebben. _O-

En Alex is bij het zien van een wormspuit ook weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 21:48 



 
Profiel   

Ehm, mijne haalt niet alle punten maar toch is ze best goed gemanierd hoor.
Vastzetten doen we niet aan en niet op andere paarden letten.. Deels... Ze let wel méér op mij dan andere paarden :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 21:52 



 
Profiel   

Kan iemand nummer 6 aan m’n fjord uitleggen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 21:56 



 
Profiel   

Jasper is niet handig met zijn aandacht bij mij houden. En je moet ook opletten dat hij je niet voorbij loopt als je stil gaat staan. Wachten is ook niet zijn sterke kant.

Hij mist ook wel eens een deur, paal of stalwand als hij niet oplet, stoot hij weer zijn neus of borst omdat hij de andere kant op kijkt. Het is dus niet alleen naar mensen zo.

Daar staat tegenover dat hij danwel er al staat als je hem wilt roepen, danwel hard aan komt galopperen (moet je wel op tijd ho roepen, want anders staat het hekje soms weer de verkeerde kant op). Halster aandoen is hij niet geduldig mee, waardoor het juist soms langer duurt dan nodig is. Want dan probeert hij te hard mee te helpen. Dat gaat gelukkig wel steeds beter.

Hij is enorm werkwillig, maar heeft van nature geen persoonlijke ruimte (ook niet naar zijn grote vriend, die hem regelmatig om die reden de bak doorjaagt). Dat hij op een paardenmelkerij geboren is waar de veulens per 3 in een box (3x3) heeft vast ook niet geholpen.

Het wordt wel langzaam aan beter, hopelijk groeit hij er nog een stukje overheen. Dat heeft zijn vriend ook gedaan, hoewel hij nooit zo extreem was. Jasper wordt in februari 5, dus nog wel echt een jong dier.

Voeding is overigens geen enkel probleem. Wij voeren op een kaal stukje vloer (ieder in hun eigen box) en dan moet het paard naar achteren stappen, daar wachten wanneer wij de semi-slobber op de grond uitgeklopt hebben en we "Ga maar" hebben gezegd, pas dan mogen ze gaan eten. Ook met hooinetten vullen horen ze op een afstandje te wachten en dat gaat heel goed. Als ze eten hebben, mogen we ze gewoon aanhalen. Zijn grote vriend kwam met heftige voernijd (en begrijpelijk, hij stierf van de honger door een niet-passend voerbeleid voor zijn tandprobleem, hij kreeg geen hooi weg) en dat is helemaal weggetrokken. Snoepjes kennen onze paarden niet, dus geen idee hoe ze zich daarbij gedragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 21:56 



 
Profiel   

Selina schreef
Kan iemand nummer 6 aan m’n fjord uitleggen?

Ja hoor, geen probleem.


Die van mij doen het meeste wel, omdat ik het vraag. Het is niet gezegd dat ze dat voor iedereen doen, maar als je zelf beleeft bent, kom je een heel eind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 22:09 



 
Profiel   

Punt 1: altijd goed. Ik heb haar ook vaak genoeg los laten lopen op het erf. Geen probleem. *\o/*

Punt 2: meestal wel, maar je moet haar niet gaan halen als ze al helemaal over de flos is. Dan kalmeert ze pas na een tijdje (maar hé tis een Arabier hè :D )

Punt 3: altijd goed *\o/*

Punt 4: ik wel, maar een vreemde niet. En je moet een beetje weten hoe ze in elkaar zit. Ze is nogal gevoelig :)

Punt 5: ze bijt niet. Maar volledig meewerken ook niet :n

Punt 6: ze kan zeker in mijn zakken neuzen en me een duwtje geven met haar hoofd. Waarschijnlijk heb ik haar dat geleerd _O- ik vind het niet erg, ze mag van mij best vragen. Ze wordt ook ongeduldig als ze weet dat het voer eraan komt en het duurt haar te lang. Ze kan niet dichtbij een ander paard eten. Dit had ze al toen ik haar kocht en dat zal wel ergens door ontstaan zijn (niet meer te achterhalen en niet meer af te leren)

7: geen probleem zolang het andere paard voldoende afstand houdt. #)

8: altijd zonder problemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 22:13 



 
Profiel   

Nr 8 is en blijft een probleem...
Vaak geoefend maar het lukt niet

Ja uiteindelijk met heem veel geduld.
En ze komt zo bang van de trailer af, dat is t hem niet waard

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 22:34 



 
Profiel   

Qimm schreef
Oh jee, ik dacht na vraag 1 hopeloos verloren te zijn. Maar gelukkig is mijn paard verder hartstikke makkelijk, braaf en beleefd. Maar meekomen als je ook lekker kunt chillen is 9 van de 10 keer een grote 'nope' :+

`
Haha, mijn Haf is hetzelfde xD Maar! Liefde gaat door de maag, dus ik neem altijd een snoepje mee, en sindsdien is er niets meer aan de hand :') Hij is goedgemanierd, alleen soms wat ondeugend.

Op punt 2 nog wel een opmerking: Hij loopt altijd heel makkelijk mee met iedereen. Een keer zag hij plastic opwaaien van een hooibaal, en hij reageerde er een beetje op (maar niet dramatisch ofzo). Hij zet zijn been op de een of andere manier voor mijn been, en ik struikel erover en lig languit. Ik voel zijn hoef op mijn bovenbeen terechtkomen, maar voordat hij er echt op ging staan voelde hij het en haalde zijn hoef weg, om vervolgens zijn hoofd naar mij te laten zakken met een blik van "Baas, alles goed?". Dat vond ik toen echt geweldig en bevestigde voor mij wat voor een fijne pony hij is en hoe goed gemanierd. <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 22:36 



 
Profiel   

De merries allemaal zonder problemen! *\o/*

De twee baby hengsten (6 en 7 maanden) alles perfect, behalve de mond onderzoeken. Geen probleem als je wil kijken of iets, maar dan moeten die vingers toch wel even geproefd worden. :j
Bijten verder niet of zo.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 23:04 



 
Profiel   

Nou hier halen ze ook alle testen hoor. Vind het toch wel de basis van de basis. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 23:08 



 
Profiel   

Ik heb een merrie, ik bekijk het dag per dag. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 23:31 



 
Profiel   

Check bij alles. :D Lekker penny, alleen ik kan hem uit de wei pakken. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 23:52 



 
Profiel   

Die van mij doet al die punten braaf, maar wel op zijn eigen oerdomme, drukke haflingermanier. Eigenlijk de onfatsoen ten top, absoluut geen goede manieren :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 23:58 



 
Profiel   

heidy_wilco schreef
Qimm schreef
Oh jee, ik dacht na vraag 1 hopeloos verloren te zijn. Maar gelukkig is mijn paard verder hartstikke makkelijk, braaf en beleefd. Maar meekomen als je ook lekker kunt chillen is 9 van de 10 keer een grote 'nope' :+

`
Haha, mijn Haf is hetzelfde xD Maar! Liefde gaat door de maag, dus ik neem altijd een snoepje mee, en sindsdien is er niets meer aan de hand :') Hij is goedgemanierd, alleen soms wat ondeugend.


Als ik met eten aankom vertelt ze me waar ik dat kan steken voor ze zich uit de voeten maakt :')
Meestal is het even geduld hebben, rent ze wat heen en weer of om me heen. Keertje snurken en dan kijkt ze uiteindelijk maar gelaten mijn kant op van 'okeeeee, ik ga wel mee :roll: ' En dan kan ik haar gewoon meenemen.

De baby daarentegen doet bijna zelf haar halster om als ik die voorhou, die wil altijd enorm graag mee. Maar die scoort dan op de andere punten weer wat minder :') Er zit nog veel ongeduld in haha. Komt wel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 00:54 



 
Profiel   

Mijn beide pony's slagen met vlag en wimpel. Super braaf, altijd en overal. Mijn 6 maand oude veulen slaagt ook. Alleen bij vast staan ben ik heel alert, maar dat vind ze ook helemaal prima.

Ik ben zo gelukkig met mijn meiden. Super braaf, betrouwbaar, mega lief en ik vind ze ook nog bloedmooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 07:48 



 
Profiel   

Dees schreef
Die van mij doet al die punten braaf, maar wel op zijn eigen oerdomme, drukke haflingermanier. Eigenlijk de onfatsoen ten top, absoluut geen goede manieren :D

Haflingers hebben een andere referentielijn.

:D :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 09:44 



 
Profiel   

Ik mis er nog eentje;

9. overal vanaf blijven, spullen heel laten. Wij hebben hier eentje die je nooit maar een minuut alleen moet laten met iets dat stuk kan. Laat je even een emmer staan, een jas over het hek hangen, een hooivork onbewaakt en ga zo nog maar even door, dan moet dat voorwerp eerst besnuffeld worden. Daarna eens testen of je het op kan eten. En als dat niet lukt, dan eens zien wat er gebeurt als je erop gaat staan stampen......

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 11:12 



 
Profiel   

De merrie die we zelf gefokt hebben is perfect opgevoed, haar moeder scoort iets minder goed (iets met gras willen eten en als ze echt niet mee wil lopen dan moet het touw over haar neus. Verder is ze er niet van gediend als je haast hebt := ).
Snoepjes krijgen ze niet vaak dus daar vragen ze ook nooit om, trailer laden gaat super makkelijk en stilstaan ook. Hoefsmid vind het ook hele makkelijke paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 11:18 



 
Profiel   

criollo_yess schreef
Ik mis er nog eentje;

9. overal vanaf blijven, spullen heel laten. Wij hebben hier eentje die je nooit maar een minuut alleen moet laten met iets dat stuk kan. Laat je even een emmer staan, een jas over het hek hangen, een hooivork onbewaakt en ga zo nog maar even door, dan moet dat voorwerp eerst besnuffeld worden. Daarna eens testen of je het op kan eten. En als dat niet lukt, dan eens zien wat er gebeurt als je erop gaat staan stampen......

Nee! Doe die er maar niet bij, want dan kan Nick zijn diploma weer inleveren :’)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 11:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen