Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Interview met Sabien Zwaga over KWF Horse Kalender

 
Profiel   

*Bokt.nl
Algemeen

[ img ]
KWF Horsekalender Powervrouwen-editie.
Foto: KWF Horsekalender

Stichting Horse Kalender in actie voor KWF heeft inmiddels twee kalenders uitgebracht met hoofdzakelijk Friese paarden. Vorig jaar een verjaardagskalender met mannen en dit jaar een jaarkalender voor 2022 met vrouwen. Een mooi initiatief waarvan de volledige opbrengst naar KWF Kankerbestrijding gaat. Tijd voor een interview met Sabien Zwaga, één van de initiatiefnemers van de KWF Horse Kalender.

Hoe is de KWF Horsekalender ontstaan?
Het idee voor de kalender is ontstaan in mei 2020 bij het Canadameer in Appelscha. We hadden daar een fotoshoot met mijn PRE hengst Preferido met fotografe Ryanne Tigchelaar. Ik had net een lang behandeltraject voor uitgezaaide borstkanker achter de rug (chemo, bestraling, operatie) en had nog 1 operatie in het vooruitzicht. Het jaar daarvoor was mijn beste vriendin Marga overleden aan longkanker op 37-jarige leeftijd na een heftig ziektebed van twee jaar.
Bij de fotoshoot was de levenspartner van Marga, Louwrens Mellema, ook aanwezig. Mijn zusje en ik hadden hem last minute overgehaald om mee te gaan.
Tijdens de shoot hield Louwrens zich in eerste instantie wat afzijdig. Op een gegeven moment moest ik het water in met Preferido. Opeens sprong Louwrens op, pakte mijn paard over en ging diep het water in. Het was de eerste keer dat we weer een lach op zijn gezicht zagen. In die flow zei ik: hier moeten we iets mee doen! Ik wilde altijd al eens een kalender maken en we komen uit de Friese paarden wereld. Daarnaast voelde ik een enorme drive om iets te doen tegen de ziekte kanker. Ik had het overleefd maar onze vriendin niet. Het is een kwestie van pech of geluk hebben. De ontwikkelingen gaan echter snel. Er is veel geld nodig om het kankeronderzoek te financieren zodat nog meer mensen de ziekte kunnen overleven. Deze drive maakte dat we (fotografe Ryanne, vormgever Louwrens en organisator Sabien) dit project gezamenlijk zijn begonnen: een kalender met hoofdzakelijk Friese paarden (en dus enkele PRE's) met als doel geld op te halen voor KWF. Niet wetende dat het zo groot zou worden.

Kan je iets vertellen over beide kalenders?
We zijn vorig jaar begonnen met een mannen-verjaardagskalender, de foto van Louwrens met Preferido in het Canadameer was immers de eerste foto en dit hebben we uitgebouwd. We hebben eerst wat mannen uit het Friese paardenwereldje geportretteerd maar in de loop van het proces kwamen daar ook bekende Nederlanders bij, uiteraard wel met affiniteit met het (Friese) paard. Zo hebben acteur Jelle de Jong (Dokter Deen, De Stormruiter, Soldaat van Oranje) en singer-songwriter Douwe Bob meegedaan. Er kwam steeds meer aandacht en het Corona tijdperk maakte ook dat we op locaties konden shooten waar je anders wellicht minder snel terecht kon zoals De Dam en het Damrak in Amsterdam en de TheaterHangaar van Soldaat van Oranje. Op de mannenkalender prijken verder Rob de Bruin (sinds jaar en dag voorbrenger van Friese paarden, beheert een stoeterij in Frankrijk en is bondscoach voltige en FEI-jurylid) met dressuurtopper en dekhengst Elias 494 van Marc-Peter Spahn, ruiter Ludo van der Weide met Friese hengst Wibald Z van Louwrens Mellema, Oud-ruiter Prakash Peereboom met Ceylan en Preferido, de twee PRE-schimmelhengsten van Sabien, Siemen Kok, partner van fotografe Ryanne Tigchelaar met dekhengst Nane 492 van Henswoude op de middenstip van het Abe Lenstra stadion, Friese paardenliefhebber en gespierde hunk Jorrit Kuperus met Friese ruin Jurre van As Wijbenga, allround Friese paardenman en mede-eigenaar van Tweespan Ruitersport Sybren Minkema met tuigtopper Sven B., hoefsmid Jan Wietse de Boer met dekhengst Wylster 463 van Henswoude en tot slot ruiter Gosse Pieter Hellinga met Preferido in de prachtige Broerekerk van Boslward. Alle foto's van de mannenkalender zijn gemaakt door Ryanne Tigchelaar. Deze kalender hebben we in no time afgerond zodat we deze in december 2020 konden verkopen. Helaas kwam er toen net een lockdown en moesten we alles online doen. Desalniettemin werd de actie een groot succes en konden we onlangs 22.500 euro overhandigen aan KWF.




Daarna zijn we snel verder gegaan met de Powervrouwen-editie volgens hetzelfde format. We hebben toen gekozen voor een jaarkalender voor 2022. Ook op deze kalender sieren weer voornamelijk Friese paarden en twee PRE's waaronder de bekende George. De Powervrouwen zijn vrouwen die ieder op hun eigen manier iets met (Friese) paarden hebben: dressuuramazone Hennie Roffel met Friese dekhengst Aarnold 471, Britt Dekker met George natuurlijk, Ryanne met Preferido in de Orchideeenhoeve in Luttelgeest, Yvonne Horjus van het populaire YouTube-kanaal (meer dan 300k volgers) Friesian horses - follow the herd met haar kudde, Mayken Lenting met haar knappe Tys (Instagram account van bijna 100k volgers), zangeres Samantha Steenwijk met haar Fries Voice samen met paardenvrouw Roos Kolkman van Stal Hermes met Hilbrand, hengstenhouder Ancilla Bruggink met haar oogappel Jasper 366, King of the Stallions van familie Wijma, kampioen en Olympisch schaatster Antoinette de Jong en dekhengst Jurre 495 van Stal Chardon, tv-presentatrice Bridget Maasland op de Friese dekhengst Alwin 469 van De Nieuwe Heuvel, zangeres Elske DeWall met Friese dekhengst Reinder 452 van Hengstenhouderij Bosma en tot slot de powervrouw Mieke Thijssen, moeder van drie kinderen die borstkanker heeft overleefd op de Friese dekhengst Bikkel 470 van Stal Spliethof. Geweldig hoe iedereen belangeloos meewerkt!

[ img ]
Bridget Maasland met de Friese dekhengst Alwin 469. Foto via KWF Horsekalender

Ryanne gaf begin dit jaar aan dat ze het werk voor de kalender niet meer kon combineren met haar bedrijf. Haar rol is overgenomen door de talentvolle Laura Dijkslag. Verder hebben top paardenfotografen Emma van Veldhuisen (Emma Emerelle) en Dominique van Dreumel (Equigeniek) hun medewerking verleend aan de Powervrouwen editie.
De kalenders hebben een A3 formaat en zijn professioneel gedrukt (Grafische Groep van der Eems) op een stevige kwaliteit papier.

Waarom werken jullie hoofdzakelijk met Friese paarden?
Marga, Louwrens en ik zijn al van jongs af aan bezig met Friese paarden en hebben een grote passie voor het Friese paard en de wereld er om heen. Marga haar ouders fokken Friese paarden en Sabien was daar kind aan huis. Ze leerde Marga op 5-jarige leeftijd kennen en groeiden samen op met het Friese paard. Sabien is nu inspecteur bij het KFPS. Louwrens was naast zijn werk als grafisch vormgever altijd actief in de Friese paarden als voorbrenger, trainer en handelaar. Het Friese paard is vanwege haar rasuitstraling en karakter ook zeer geschikt voor ons doel!

[ img ]
Yvonne Horjus met haar kudde. Foto via KWF Horsekalender

Jullie zijn voor beide kalenders op een aantal bijzondere plaatsen geweest. Kan je daar iets over vertellen? Hoe jullie het bijvoorbeeld voor elkaar krijgen om een paard op de middenstip van het Abe-Lenstra stadion te mogen fotograferen.
Gewoon vragen! We hebben een groot netwerk ontwikkeld de afgelopen 35 jaar. Voor de middenstip heeft Sabien bijvoorbeeld contact opgenomen met de directeur van SC Heerenveen (en voorzitter KNHS) Cees Roozemond. Cees is acht jaar voorzitter geweest van het KFPS en vanuit die positie kende Sabien hem. Ze hebben onder andere JongKFPS samen opgericht. Cees zei in eerste instantie nee, dit is heilige grond maar zijn financieel manager Martin Koopman dacht: het moet maar geregeld worden en zo geschiedde! SC Heerenveen heeft alles in het werk gesteld om een paard op de middenstip te krijgen: er werden rijplaten en een rode loper geregeld en het groundteam was aanwezig om alles goed te laten verlopen. Een onvergetelijke ervaring.



Hoe komen jullie aan de modellen / paarden? Zijn de modellen bijvoorbeeld uitgekozen omdat ze affiniteit hebben met Friese paarden?
Ook weer uit ons netwerk. We krijgen nu zelfs ook heel veel paarden en modellen aangeboden. We zijn begonnen met de eigen paarden van Sabien en Louwrens en daarna paarden en modellen uit ons netwerk. We wilden wel dat elk model wel iets met paarden had. Vaak was er ook wel een relatie met onze overleden vriendin Marga. Zo was Yvonne bijvoorbeeld een vriendin van Marga, Prakash en Jan Wietse hebben bij Marga in de klas gezeten, Hennie heeft bij Marga in de les gereden vroeger, Ancilla was een vriendin en Ludo de stalruiter van Marga en Louwrens, Rob was de voorbrenger waar Sabien en Marga vroeger een crush op hadden tijdens de Hengstenkeuring en bij Sybren hebben Marga en Sabien verschillende cursussen m.b.t. het Friese paard gevolgd.

[ img ]
Antoinette de Jong en dekhengst Jurre 495. Foto via KWF Horsekalender

Hebben jullie plannen voor meer kalenders?
We zijn alweer bezig met de kalender voor 2023. Elke keer denken we: nu maar een jaar rust. Het is ontzettend leuk om te doen maar het hele project kost ontzettend veel tijd. Eerst de fotoshoots maar daarna ook alle logistiek en PR van de verkoop. We hebben begin dit jaar een stichting opgericht: Stichting Horse Kalender in actie voor KWF. Onze website en webshop is gemaakt door Eva Boven van EB Online marketing. Gelukkig zijn er veel vrijwilligers die meehelpen.

Komen de donaties een specifiek KWF onderzoek ten goede?
Ja, als je boven een bepaald bedrag komt, mag je zelf kiezen naar welk onderzoek het geld toe gaat. Aangezien Marga is gestorven aan een zeldzame vorm van longkanker, is de opbrengst van de eerste kalender naar onderzoek naar eveneens een zeldzamen vorm van longkanker gegaan. De opbrengst van de Powervrouwen editie zal naar borstkankeronderzoek gaan.

Meer informatie over de kalender en waar je deze kan bestellen is te vinden op de website https://www.kwfhorsekalender.nl/

[ img ]
Mieke Thijssen met Friese dekhengst Bikkel 470. Foto via KWF Horsekalender
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 14:29 



 
Profiel   

woh die laatste foto! Ooit wil ik toch ook eens een shoot in een gave jurk. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 11:23 



 
Profiel   

Ayasha schreef
woh die laatste foto! Ooit wil ik toch ook eens een shoot in een gave jurk. :o



Same maar dan wel met mijn eigen Fries haha.

Die moet nog even groeien voor die zo mooi is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 11:29 



 
Profiel   

Mooie foto's en wat een gaaf filmpje! Ontzettend brave hengst, niet van de middenstip af geweest (tenminste niet in het filmpje :-)).
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 12:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen