Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Nimber aan het woord: van Groningers naar een Gelderse

 
Profiel   

*Bokt.nl
Bokt community

[ img ]
Nimber en Ice.


Bokkers aan het woord is een nieuwe rubriek op VN. Hierin stellen we Bokkers die ons zijn opgevallen een aantal vragen. Dit kunnen Bokkers zijn die een bijzondere prestatie hebben geleverd, Bokkers met een bijzonder paard, Bokkers met een bijzonder verhaal, of gewoon Bokkers die het leuk vinden om een aantal vragen van ons te beantwoorden. Ken jij, of ben jij een Bokker die het leuk vindt om een aantal vragen van ons te beantwoorden, laat het dan via pb aan Banjer weten.

In de eerste editie van Bokkers aan het woord stellen we Nimber een aantal vragen. Zij heeft in het verleden haar eigen bedrijfje in de paarden gehad. Ze maakte paarden zadelmak, trainde paarden voor anderen, ze fokte met Groningers en ze was in het bezit van een Groninger dekhengst. Momenteel rijdt ze met haar Gelderse Ice, die als projectje bij haar kwam, op hoog niveau dressuur en ze hoopt met hem de Lichte Tour te bereiken


Voor wie je niet kent: kan je jezelf voorstellen?
Ik ben Kim Telgen, woon in Ede samen met mijn vriend. We hebben een vogel Lizzy en een paard Ice. Ik ben dol op reizen en helaas staat dit nu door COVID wat op een lager pitje.
Ik werk parttime als tandartsassistente en parttime voor mezelf. Ik geef hoofdzakelijk les en behandel paarden met cranio sacraal therapie. Daarnaast ben ik jurylid tm het ZZ Licht.

Hoe ben je 20 jaar geleden op Bokt terechtgekomen? Had je toen gedacht, dat je na 20 jaar nog steeds hier rond zou hobbelen?
Na schooltijd was ik altijd op het forum van Horses.nl te vinden. Daar was geen inlog vereist dus iedereen kon onder jouw naam posten en er was altijd wel wat gedoe. Bart en Heike besloten toen Bokt op te richten en daar heb ik mij ook aangemeld. Van te voren bedenk je niet dat het zo groot gaat worden of dat je 20 jaar later nog steeds het forum bezoekt. Maar door de jaren heen heb ik toch flink wat kennissen en vrienden opgedaan. Daarnaast is het leuk om van je af te kletsen met mensen die precies begrijpen wat je bedoeld.

Hoe ben je je eigen stal begonnen? en Waarom ben je daarmee gestopt?
Mijn ouders wilden graag op een boerderij gaan wonen. Lekker buitenaf en de paarden aan huis. In eerste instantie was het niet de bedoeling om een paarden bedrijf te beginnen. Maar er kwam een paard bij en toen nog 1. Eigenlijk miste ik best een beetje aanspraak zo alleen en dus kwam er een pensionklant bij. Toen kwam er wat vraag naar zadelmak maken of doorrijden van wat paarden uiteindelijk hadden we er 26 staan in de drukste tijd.

[ img ]
Nimber en Ice.

Toen de paardenmarkt instortte, zijn we minder gaan fokken en gaan inkrimpen. Ik ben daarna gaan samenwonen en in Voorthuizen terecht gekomen, waar ik 10 boxen aan huis had. De relatie liep na een aantal jaar stuk en ik kon het huis niet alleen bekostigen. Ik verkocht op 1 paard na alles en sindsdien geef ik alleen nog les en heb ik de opleiding cranio sacraal therapie paard gevolgd

Wat is de reden dat je van de Groningers bent overgestapt naar het Gelderse paard?
Dat is puur toeval, ik ben als 13 jarige bij een Groninger fokker gaan rijden. Bij hem kochten wij onze eerste 2 paarden, omdat ik echt dol op het ras was. We hebben daarna hengsten aangekocht en vanwege bloedspreiding heb ik ook met 3 Gelderse merries gefokt. Toen ik uit Voorthuizen wegging, heb ik alles verkocht op mijn favoriete paard na en dat was een rijpaard.

Deze heb ik nog anderhalf jaar gehad en na verkoop belde Dennis van Stal Jacobs dat hij een leuk project voor me had. 1 met een opstap probleem en teugelkreupel. Pas toen ik dit paard kocht en het papier kreeg, bleek t een Gelderse.

Zie je verschillen tussen het Gelders paard en de Groningers? Zo ja: wat zijn die verschillen?
Groningers zijn zwaarder gebouwd en hebben over het algemeen een wat gemoedelijker en rustiger karakter. Ze zijn ronder dan de Geldersen en minder hoogbenig over het algemeen haal je ze er qua type zo eruit tussen de rijpaarden.

De Gelderse paarden die ik heb gehad, zijn braaf betrouwbaar en ook nuchter, maar net wat wakkerder dan de gemiddelde Groninger. Ice is bomproof en schaapmak maar als er ook maar dit gebeurd moet hij knorren en snurken. Is hij heel “ wild” dan gaat zijn staart op de rug. Dat is dan ook alles wat hij doet.

Ze zijn wat ranker en slanker dan de Groningers en naar mijn smaak eleganter. Ik vind het zelf lastiger om het Gelderse type tussen de rijpaarden uit te vissen.

Draag je de Groningers nog een warm hart toe?/Heb je nog een liefde voor het Groninger paard?
Zeker! Oude liefde roest niet en wie weet wat er weer op mijn pad komt.

[ img ]
Nimber en Ice.

Is Ice je eerste project? En hoe pak je een projectje aan?
Nee mijn eerste project was een 4 jarige Arabische volbloed merrie die niet zadelmak te maken was. Haar eigenaar vertelde aan mijn vader dat hij van plan was om haar in te laten slapen. Pap vertelde mij dat en ik met mijn grote mond zei dat ik dacht dat t niet aan t beest lag maar aan de manier waarop ze ermee aan t klooien waren gegaan. 19 was ik toen en stom verbaasd dat pa zei dat hij het beest gekocht had en ik maar moest laten zien hoe t dan moest. Het heeft een jaar geduurd met heel veel geduld, 100 dingen die ik anders had moeten doen maar ik heb zoveel geleerd.

Daarna kwam een 2e project. Een opstap probleem en niet zadelmak te krijgen. Soms lag ik daar 4x per week naast en onze huisarts zei; van die zwarte weer? Als ik strompelend binnen kwam. Best erg eigenlijk.

Ik heb geen aanpak voor projectjes, vroeger maakte ik wel eens een plan maar ik heb me nog nooit aan een plan gehouden. Het allerbelangrijkste vind ik het uitzoeken waarom een paard wat doet en stap 1 is uitsluiten dat er lichamelijk echt niets mis is. Uitvinden of het angst is of aangeleerd gedrag en een passende manier bij vinden om dat patroon te doorbreken. De ene keer met uren/dagen/weken aan geduld hebben en de andere keer een keer doorpakken en grenzen stellen. Consequent zijn als je paard vandaag iets wel of niet mag, dan mag dat morgen, volgende week of over een jaar nog steeds niet of wel.

[ img ]
Nimber en Ice.

Wat wil je uiteindelijk met Ice bereiken? En hoe zou je dat dan aanpakken?
Plezier hebben! Ik zou dolgraag LT geklasseerd worden, zodat ik ooit ook aan de jurycursus kan beginnen. Alleen als we er zoveel lol in hebben als we nu hebben, dus qua aanpak ga ik ook niets veranderen. Lekker regelmatig naar t bos. Lange rechte stukken goed door galopperen. Heuvels op en af en lekker de wind door onze haren.

* Zou je ooit weer terug willen naar de Groningers?
Als ik weer een leuke tegenkom zeker!

* Wat wil je nog kwijt aan de Bokkers?
Geniet van je paard. Wat je ook met hem doet, zorg dat hij ook plezier heeft.








Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 16:15 



 
Profiel   

Leuk stukje Kim.

Lodewijk, Orbaldo, Siem en Ice: toppers <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 19:29 



 
Profiel   

Wat een leuk stukje en wat leuk om in het filmpje te zien hoe jullie begonnen zijn. Prachtig dier is Ice geworden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 20:07 



 
Profiel   

Leuk stukje. Wat heb je een knap paard van Ice gemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 20:31 



 
Profiel   

Leuk! Toppers! *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 21:04 



 
Profiel   

Leuk stuk! Een tijdje geleden kwam ik al wat recente foto's van jou en Ice en jullie zijn een gigantische combinatie. Letterlijk :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 23:18 



 
Profiel   

Mooi uitgangspunt: lol met je knol, ook voor je knol. Ik ben benieuwd waar het je met dit paard gaat brengen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 23:40 



 
Profiel   

Wat een leuk stukje! leuk om wat achtergrond informatie over je te lezen. Waarom ben je cranio sacraal therapie voor paarden gaan geven? komt dat voort uit het werken met de projectjes?

Heerlijk ook hoe je sport met je paard, lekker in het bos en plezier hebben. Ben het er helemaal mee eens dat een paard ook plezier moet hebben in wat een mens met hem doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 08:40 



 
Profiel   

Wat een topper die Kim ene er mag bij gezegt worden dat ze ook heel fijn les geeft.
Kom snel weer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 10:57 



 
Profiel   

Leuk stukje Kim!
Oh, de DVT meeting in Bathmen tussen de Groningers, is dat ook alweer bijna 20 jaar geleden.. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 13:47 



 
Profiel   

Mooi stukje en een leuk filmpje Kim!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 14:56 



 
Profiel   

Wat een leuk stukje.
En je flikt het gewoon met elk paard waar een andere het niet zomaar kan. :j
Heb je toen in Den bosch gezien met ik meen Orbaldo en je reed hem toen ook zo netjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 17:19 



 
Profiel   

Erg leuk stukje Nimber! Wat heb je toch een knap paard aan die Ice <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 17:32 



 
Profiel   

Dank jullie wel voor jullie berichten. Wat onwijs leuk om te lezen.

Elisa dat klopt, ik liet een Cranio sacraal therapeut komen voor alle paarden. Gewoon jaarlijks voor de check. Dat gaf soms zulke bizar goede resultaten dat ik zelf ook naar een humaan therapeut ben gegaan. Na tientallen jaren last van heftige migraine aanvallen heeft zij mij inmiddels een jaar of 5 migraine en medicatie vrij gekregen.
Ik vond dat zo bijzonder dat ik dat eigenlijk ook wel wilde leren om in elk geval mijn eigen paarden te behandelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 08:51 



 
Profiel   

Leuk stukje Kim, de LT gaat zeker lukken :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 16:57 



 
Profiel   

Jullie zijn zo stoer samen! Sowieso lichte tour en daarna nog verder! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 18:10 



 
Profiel   

Wat een mooi stuk Kim!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 18:41 



 
Profiel   

Mooi stuk Kim!! Trots op je en wat je allemaal bereikt hebt allemaal !! :* :*

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-21 20:56 



 
Profiel   

Leuk stuk hoor Kim!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 17:52 



 
Profiel   

Nimber schreef
Dank jullie wel voor jullie berichten. Wat onwijs leuk om te lezen.

Elisa dat klopt, ik liet een Cranio sacraal therapeut komen voor alle paarden. Gewoon jaarlijks voor de check. Dat gaf soms zulke bizar goede resultaten dat ik zelf ook naar een humaan therapeut ben gegaan. Na tientallen jaren last van heftige migraine aanvallen heeft zij mij inmiddels een jaar of 5 migraine en medicatie vrij gekregen.
Ik vond dat zo bijzonder dat ik dat eigenlijk ook wel wilde leren om in elk geval mijn eigen paarden te behandelen.


Wat bijzonder hè, ik heb er ook goede ervaring mee wbt mezelf bij de osteopaat. Maar één keer bij een paard gezien, deze ontspande enorm tijdens de behandeling in ieder geval.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-21 18:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 20 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen