Loslopende pony draaft langs lesauto

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 18:46

Onali schreef:
Een schop onder zn hol, ben je helemaal besodemietert.

Bedoel je dit?




Echt ik snap werkelijk waar niet waarom dit blijkbaar zo normaal gevonden wordt. Heel bijzonder.


Ik denk niet dat iemand het hier normaal vind, zie ik niemand zeggen ook. Maar dit is een "ongeluk" als in een losgebroken paard. En godzijdank met goeie afloop.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 19:56

Onali schreef:
Oh oke, blijkbaar gaat iedereen hier in dit topic ermee akkoord dat dit de normaalste zaak ter wereld is.


In principe, hoe gek het ook klinkt, zijn ongelukken de normaalste zaak van de wereld. Iedere dag valt er wel ergens een kind van de trap, iedere dag belandt er wel een fietser onder een auto, iedere dag knalt er wel iemand tegen een boom, iedere dag hamert er iemand op zijn vinger, iedere dag bijt ergens een hond een kat en ja, iedere dag rukt er ergens een paard zich los en loopt de straat op.

Iedereen hoopt dat het hen niet overkomt en doet zijn best om het te voorkomen, maar iedere dag overkomt het mensen toch.

Palmboom95

Berichten: 426
Geregistreerd: 02-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 20:00

koenlover schreef:
“ Pien van 20 had op dat moment rijles en zij en haar instructeur zien de pony langs draven. De instructeur heeft toevallig ervaring met paarden”

Ik dacht echt even, duh natuurlijk heeft een instructeur ervaring met paarden.. tot ik het filmpje zag en het kwartje viel dat er nog een ander soort rijles is :o? :')


Hahaha ja, ik dacht ook al 'daar heb je weer zo'n journalist die er maar half bij was tijdens het schrijven' :+

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 15:30

Gini schreef:
Onali schreef:
Oh oke, blijkbaar gaat iedereen hier in dit topic ermee akkoord dat dit de normaalste zaak ter wereld is.


In principe, hoe gek het ook klinkt, zijn ongelukken de normaalste zaak van de wereld. Iedere dag valt er wel ergens een kind van de trap, iedere dag belandt er wel een fietser onder een auto, iedere dag knalt er wel iemand tegen een boom, iedere dag hamert er iemand op zijn vinger, iedere dag bijt ergens een hond een kat en ja, iedere dag rukt er ergens een paard zich los en loopt de straat op.

Iedereen hoopt dat het hen niet overkomt en doet zijn best om het te voorkomen, maar iedere dag overkomt het mensen toch.


Idd en ik ben zelfs blij voor de betrokkenen dat het goed is afgelopen.

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 15:36

Dreamboy schreef:
Onali schreef:
Mijn pony's rukken zich niet los en lopen dus ook niet spontaan de weg op voor een lesauto.


Blij dat jij robot pony's hebt die nooit iets stouts doen. Geloof me, een ongeluk zit in een klein hoekje. Ook voor jou.

Wat fijn. Ik heb een pony die het wel probeert hoor. Inmiddels ben ik sneller dan hij en lukt het niet meer. Ik heb niet de illusie dat ik ooit sterker wordt dan hij is.
En soms, soms gaat het mis. En dan loopt er een pony op straat.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 15:48

Kinke schreef:
Altijd schrikken als zoiets gebeurt. Maar aangezien hij graag dit soort dingen probeert, een tip van flip......neem ipv een halstertouw een longe of leadrope. Dan heb je meer meters in je handen en is ontsnappen een stuk lastiger :)

Dat denk je maar....
Een vorige D pony van mij nam ik aan longeerlijn mee buiten met een Monty roberts halster omdat men hier op bokt dat zo aanprees want geen enkel paard zou zich met zo'n halster losrukken...
Nou deze pony bewees het tegendeel. Schrok van een kat die uit de struiken kwam draaide 180 graden om en ging ervandoor. Tegen houden was echt onmogelijk. Gelukkig liep hij over de rustige straten en niet de drukke baan op.
En zoals elk paard... Een veld met gras was ineens interessanter en kon hij daar door omwonenden gepakt worden.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Loslopende pony draaft langs lesauto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 16:28

die snap ik niet, dus omdat jouw pony met longeerlijn en Monty Roberts halster wist te ontsnappen betekent dit dat een longeerlijn nooit werkt?
Maar goed, dan zal ik mijn voorbeeld ook maar even aanhalen: ik liep met mijn Friese dame, die helemaal over de zeik was (had ik nooit mee naar huis moeten wandelen) over een zandweg (geen woningen) langs een wei met paarden. Ik had haar aan een longeerlijn. Ze liep al een meter of 50 naast me te stuiteren en te draaien. naast die wei sprong ze opzij, dus dwars voor mij langs, haalde vol uit met beide achterbenen en raakte mij met volle kracht op m'n borst. Ik ging dus neer maar had nog net het besef om de longeerlijn niet los te laten. Had ik een halstertouw gehad dan was ze tijdens die sprong al los geweest. Ik zal je de rest van het verhaal besparen, maar het is me gelukt om haar weer terug naar de paddock te brengen. Het voordeel is dat je meer lengte hebt en dus een grotere kans om wel vast te houden. Ook een kwestie van lijn op de juiste manier vouwen en met 2 handen vasthouden.

Dreamboy

Berichten: 2420
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 16:58

Kinke schreef:
die snap ik niet, dus omdat jouw pony met longeerlijn en Monty Roberts halster wist te ontsnappen betekent dit dat een longeerlijn nooit werkt?
Maar goed, dan zal ik mijn voorbeeld ook maar even aanhalen: ik liep met mijn Friese dame, die helemaal over de zeik was (had ik nooit mee naar huis moeten wandelen) over een zandweg (geen woningen) langs een wei met paarden. Ik had haar aan een longeerlijn. Ze liep al een meter of 50 naast me te stuiteren en te draaien. naast die wei sprong ze opzij, dus dwars voor mij langs, haalde vol uit met beide achterbenen en raakte mij met volle kracht op m'n borst. Ik ging dus neer maar had nog net het besef om de longeerlijn niet los te laten. Had ik een halstertouw gehad dan was ze tijdens die sprong al los geweest. Ik zal je de rest van het verhaal besparen, maar het is me gelukt om haar weer terug naar de paddock te brengen. Het voordeel is dat je meer lengte hebt en dus een grotere kans om wel vast te houden. Ook een kwestie van lijn op de juiste manier vouwen en met 2 handen vasthouden.


Ik heb bijna hetzelfde mee gemaakt. Jong paard wat een sprong naar voren deed en vol uithaalde tegen mijn ribben. Had ik toen geen longeerlijn eraan gehad, was hij op een drukke rotonde terecht gekomen. Nu had ik hem gelukkig nog vast dankzij de speling die ik had door de lange lijn. Vanaf die tijd wandel ik nooit meer zonder lange lijn. Hoewel ik ook wel eens de pech heb gehad dat de sluiting van de lijn het begaf en mijn paard eerder op stal was dan ik.

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 17:18

Die van mij wandel ik altijd met touwhalster overigens. Maar als ik een lijn als een longeerlijn laat vieren op het moment dat ze wel wat verzinnen dan krijg ik blaren op mijn handen en rent de pony alsnog los alleen dan met een longeerlijn achter ze aan. Daarom een kort touw en pak ik ze juist korter op het moment dat ze wel iets verzinnen, mijn ene is echt een stuiterbal op het moment. Daarvoor heb ik ook een zweepje mee. Gelukkig zijn het maar shetlanders en is deze gemakkelijk onder de indruk dus 1 mepje tegen zijn borst en hij loopt weer keurig opgevoed mee. Maar het laten vieren van een lijn bij hun is geen goed idee, ze hebben vaker los door het land gelopen bij het longeren doordat ze ineens de hele lengte van de lijn gebruikten om weg te rennen dan tijdens het wandelen met een kort touw. Alhoewel een touw van een meter of 5-6 ipv 3 meter IVM met stuiterruimte bij grote paarden wel een idee is. Die van mij hebben die stuiterruimte ook wel bij een 3 meter touw.

Dreamboy

Berichten: 2420
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 17:40

Jorex schreef:
Die van mij wandel ik altijd met touwhalster overigens. Maar als ik een lijn als een longeerlijn laat vieren op het moment dat ze wel wat verzinnen dan krijg ik blaren op mijn handen en rent de pony alsnog los alleen dan met een longeerlijn achter ze aan. Daarom een kort touw en pak ik ze juist korter op het moment dat ze wel iets verzinnen, mijn ene is echt een stuiterbal op het moment. Daarvoor heb ik ook een zweepje mee. Gelukkig zijn het maar shetlanders en is deze gemakkelijk onder de indruk dus 1 mepje tegen zijn borst en hij loopt weer keurig opgevoed mee. Maar het laten vieren van een lijn bij hun is geen goed idee, ze hebben vaker los door het land gelopen bij het longeren doordat ze ineens de hele lengte van de lijn gebruikten om weg te rennen dan tijdens het wandelen met een kort touw. Alhoewel een touw van een meter of 5-6 ipv 3 meter IVM met stuiterruimte bij grote paarden wel een idee is. Die van mij hebben die stuiterruimte ook wel bij een 3 meter touw.


Ja, dat is inderdaad waar. Ik wandel ook met touwhalster of hoofdstel, nooit aan een gewoon halster.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 21:27

Jorex schreef:
Die van mij wandel ik altijd met touwhalster overigens. Maar als ik een lijn als een longeerlijn laat vieren op het moment dat ze wel wat verzinnen dan krijg ik blaren op mijn handen en rent de pony alsnog los alleen dan met een longeerlijn achter ze aan. Daarom een kort touw en pak ik ze juist korter op het moment dat ze wel iets verzinnen, mijn ene is echt een stuiterbal op het moment. Daarvoor heb ik ook een zweepje mee. Gelukkig zijn het maar shetlanders en is deze gemakkelijk onder de indruk dus 1 mepje tegen zijn borst en hij loopt weer keurig opgevoed mee. Maar het laten vieren van een lijn bij hun is geen goed idee, ze hebben vaker los door het land gelopen bij het longeren doordat ze ineens de hele lengte van de lijn gebruikten om weg te rennen dan tijdens het wandelen met een kort touw. Alhoewel een touw van een meter of 5-6 ipv 3 meter IVM met stuiterruimte bij grote paarden wel een idee is. Die van mij hebben die stuiterruimte ook wel bij een 3 meter touw.

Daarom trek je ook handschoenen aan :D

Wat fijn dat het allemaal goed is afgelopen in het verhaal van dit topic.