Lilian de Waal en Hiltsje B.L kampioenen Friesian Talent Cup

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14129
Geregistreerd: 20-04-16

Lilian de Waal en Hiltsje B.L kampioenen Friesian Talent Cup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-22 17:59

Phryso.com
Sport

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Amanda


De vierjarige Hiltsje B.L (Nane 492 x Beart 411) liep vandaag onder amazone Lilian de Waal naar de eerste plek in de Friesian Talent Cup 2021/2022. Met een score van 77 punten mag de merrie hiermee de kampioenstitel in ontvangst nemen.

‘Ik ben superblij, want ik had het totaal niet verwacht’, reageert de amazone enthousiast. ‘Je doet op zo’n moment mee aan een selectie en je hoopt natuurlijk dat je hoog eindigt, maar dat we wonnen had ik echt niet aan zien komen.’

Elegante verschijning
Loes Corssel, Dennis Ausma en Kim Jacobi waren vandaag verantwoordelijk voor het beoordelen van de jonge paarden tijdens deze finale. Hiltsje viel op door haar elegante verschijning en het feit dat zij het meeste op eigen benen liep volgens de jury. Het op eigen benen lopen was dan ook doorslaggevend voor het kampioenschap; ‘Hiermee komt het natuurlijk talent het beste naar boven.’

Goed gevoel
‘Ze voelde heel fijn aan’, vervolgt De Waal over de Nane 492-dochter. ‘Ik heb haar afgelopen zomer beleerd toen ze nog in eigendom was van haar fokkers Brandsma en Leijendekker. Nadat ze een tijd in de wei had gelopen, werd ze na de keuring gekocht door Anne Okkema. Uiteindelijk kocht Jelmer Chardon haar weer over van Okkema en hij vroeg mij of ik Hiltsje wilde rijden.’

De combinatie heeft pas drie ritjes achter de rug voordat ze succesvol meededen met de voorgaande selecties. Onder leiding van Marsja de Vries- Dijkman zette ze hun beste beentje voor. ‘Hiltsje is gewoon echt een goed paard. Ze is heel fijn en makkelijk te rijden en zit heel fijn, ze geeft me altijd een goed gevoel.’

Plannen
De Waal heeft nog geen concrete plannen voor de komende tijd. ‘Ik denk dat ik haar gewoon door blijf rijden, voor de rest kijken we wel hoe het loopt’, sluit ze af. (IW)

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.