‘Hardy fan ‘e Lytse Generael is een waanzinnig paard’

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14005
Geregistreerd: 20-04-16

‘Hardy fan ‘e Lytse Generael is een waanzinnig paard’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-22 18:03

Phryso.com
Sport

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Bokt Wiki


Breed lachend viel Corina van de Bunt ‘haar’ hengst Hardy fan ‘e Lytse Generael om de hals. De Jehannes 484-zoon werd uitgeroepen tot winnaar van de Friesian Talent Cup 2021/2022 bij de 4-jarige hengsten/ruinen.

Jurylid Dennis Ausma, die samen met Loes Corsel en gastjurylid Kim Jacobi de beoordeling verzorgde noemde Hardy de uitschieter van vandaag. Met veel lichaamsgebruik en al veel kracht voor een jong paard liep hij naar een score van 79 punten. De halfbroer van Yersie C Kroon AAA munt uit in alle drie de gangen; voor een nog hogere score mag hij nog iets constanter in de aanleuning. ‘Genoten van deze presentatie’, besloot Ausma.

‘Aan elkaar gewaagd’
Genieten was het ook tijdens de ereronde, waarin Hardy met grote passen en veel balans zijn sterke draf etaleerde. Voor amazone Corina van den Bunt kwam de overwinning als een verrassing. ‘Ik weet wel dat Hardy een waanzinnig paard is’, vertelt ze. ‘Maar de andere paarden heb ik natuurlijk zelf ook gevolgd op het scherm en met name de top drie was aan elkaar gewaagd. Het blijft een momentopname, de presentatie in de ring. De paarden hebben toch best last van spanning.’

“Tikkeltje arrogant”
Zelf is ze wel weg van Hardy, dat steekt ze niet onder stoelen of banken. ‘Hij is een beetje een bluffer. Hij wéét dat hij knap is, dus hij is een tikkeltje arrogant’, lacht ze. ‘Maar het is een onwijs lief paard, dat ontzettend graag voor je werkt. Voor zijn instelling krijgt hij een tien plus!’

‘Net als Yersie C’
Die werkwilligheid is één van de dingen die Hardy gemeen heeft met zijn beroemde halfzus Yersie C Kroon AAA (Hessel 480), met wie Corina de Friesian Talent Cup Merries 2018/2019 won. ‘Dat altijd maar willen gaan, dat hebben ze van elkaar. En ook dat luxe, die uitstraling, is iets wat hen kenmerkt. Eigenaren Yvette Pen en Jeroen van der Werff zijn heel sport-minded, dus ik hoop dat ik Hardy nog even kan blijven rijden’, besluit ze.

Gunner Jede
Op enige afstand volgde Demy van Nuys met Gunner Jede. Ook hij is een groot talent voor de toekomst; op dit moment mag hij in het geheel nog wat aan kracht en souplesse winnen. ‘Maar wat een opvallende verschijning; hij valt meteen op als hij binnenkomt’, roemt Ausma de jonge Markus 491.

Germ B
De jury is zeer te spreken over de prachtige draf van Germ B (Nane 492), die heel goed voorgesteld werd door Harmina Holwerda. Ook de galop is al mooi in balans. In de stap liet hij het vandaag iets afweten, daarin kan hij meer schoudervrijheid ontwikkelen, aldus Ausma. (cd)

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.