Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Plaats een nieuw onderwerp

Ben Maher wist niet of hij in de springsport kon blijven

 
Profiel   

Equnews
Sport

[ img ]
Ben Maher hier met Explosion W. Foto: Aniek1985




Ben Maher mag dan de showjumpingwereld aan zijn voeten hebben liggen, de populaire Britse springruiter is de nieuwe Olympisch kampioen met een reeks succesvolle paarden, waaronder de superster Explosion W.


Maar als we 14 jaar terugspoelen, zag het er een tijdje somber uit voor de ruiter uit Hertfordshire. Dat vertelt hij aan H&H redactrice Jennifer Donald in de The Horse & Hound Podcast. Maher heeft één paard in het bijzonder te danken voor een ommekeer in zijn leven. Toen hij midden twintig jaar was, overwoog om zijn laarzen voorgoed op te bergen. "Rolette kwam naar me toe op een moment dat ik me afvroeg of ik wel volledig in de sport wilde blijven," legt hij uit.

"Het was een moment waarop ik niet zeker wist of ik een manier kon vinden om het als een full time job te laten werken en om mijn eigen weg te vinden. Ik ben dus gaan kijken naar andere jobs omdat ik niet wist of ik in de springsport kon blijven. Het waren wel jobs waarbij ik kon blijven paardrijden, maar geld kon verdienen in een andere wereld en eventueel gewoon bleef springen als hobby", aldus Ben Maher.

De Nederlands gefokte Lester x Voltaire merrie van Daniel Paul werd bij zijn stallen afgezet na een levensveranderend telefoontje. "Ze werd naar mij gestuurd als een leuk paard en ze was erg aardig qua karakter", zegt Ben. "Binnen 12 maanden stonden we op de Olympische Spelen. Het was een gek verhaal en ze werd kort daarna verkocht, dus het was echt een wervelwind voor mij die 12 tot 14 maanden met haar."

Het duo werd geselecteerd om deel te nemen aan het Britse team op de Olympische Spelen van Beijing 2008 in Hong Kong naast Nick Skelton, Tim Stockdale en John Whitaker. "Mijn eerste Olympische Spelen was een droom die uitkwam", zegt Ben. "Ik was toen nog erg jong, zeker vergeleken met de andere ruiters in het team, was ik jong en naïef - hoewel dat soms een voordeel is", zegt Maher.

"Rolette sprong geweldig, we hadden een paar goede teamrondes en vervolgens was ik foutloos in de eerste ronde van de individuele finale en ging ik naar de tweede ronde - het was toen een ander formaat - en helaas ging er na een paar sprongen iets een mis met haar en tikte ze enkele balken aan. Dat was erg teleurstellend, want ik had het gevoel dat we een goede kans hadden, zelfs op mijn eerste Olympische Spelen. Maar het heeft me zeker geholpen om ervaring op te doen voor recentere tijden", besluit de Britse ruiter.

Hoe anders had het levensverhaal van Ben kunnen zijn, als Rolette er niet was geweest...

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 10:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen