Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 6 van de 9 [ 203 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kwart Nederlanders vindt dat wolf hier niet thuishoort

 
Profiel   

Mensen. Moord is een *cognitief proces*. Roofdieren moorden niet, ze doden. Jullie doen net alsof het monsters uit de laagste krochten van de hel zijn. Denk ff rationeel na!


Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 16-01-22 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 18:19 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Weten we zeker dat er geen moordenaar is, die (al dan niet na wat omkoping) een beest de schuld gaf...?


Jup. Staan op de website van wolven in Nederland

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 18:19 



 
Profiel   

VuurVleugels schreef
Mensen. Moord is een *cognitief proces*. Roofdieren moorden niet, ze doden. Jullie doen net alsof het monsters uit de laagste krochten van de hel zijn. Denk ff rationeel na!

Zijn het ook!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 18:35 



 
Profiel   

VuurVleugels schreef
Mensen. Moord is een *cognitief proces*. Roofdieren moorden niet, ze doden. Jullie doen net alsof het monsters uit de laagste krochten van de hel zijn. Denk ff rationeel na!


Het is soms best monsterachtig. Een Brabantse dierenarts moest kort geleden een tiental hoogdrachtige ooien euthanaseren omdat ze waren opengetrokken, de lammetjes leefden nog, maar de ooien waren te ernstig gewond…

Was het maar zo dat de wolf doodt, wat hij opeet. Dan was het eens stuk aanvaardbaarder voor de meesten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 18:37 



 
Profiel   

sterregoud schreef
VuurVleugels schreef
Mensen. Moord is een *cognitief proces*. Roofdieren moorden niet, ze doden. Jullie doen net alsof het monsters uit de laagste krochten van de hel zijn. Denk ff rationeel na!


Het is soms best monsterachtig. Een Brabantse dierenarts moest kort geleden een tiental hoogdrachtige ooien euthanaseren omdat ze waren opengetrokken, de lammetjes leefden nog, maar de ooien waren te ernstig gewond…

Was het maar zo dat de wolf doodt, wat hij opeet. Dan was het eens stuk aanvaardbaarder voor de meesten.


"Het instinct tot voedsel verzamelen is krachtiger dan het instinct tot eten".
Bij mensen heet dat 'het oog is groter dan de maag'.

En laten we wel wezen: als er tien brave schaapjes/ooien in een weiland staan, en niet echt weg kunnen, gaat het dier eten verzamelen.
Zou er een ram zijn die het roofdier aanvalt en de ooien kunnen echt weghollen, sterft waarschijnlijk alleen de ram.
De rest is door de mens veroorzaakt.
(En de wolf krijgt de schuld...)

(Gun dus ook /juist je hobbydieren veel ruimte en een echte kudde, of zet ze 'snachts binnen. De meeste wolven zien ons niet als prooi, maar als concurrent.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 18:46 



 
Profiel   

Horseloverl schreef
Janneke2 schreef
Weten we zeker dat er geen moordenaar is, die (al dan niet na wat omkoping) een beest de schuld gaf...?


Jup. Staan op de website van wolven in Nederland


Waar op deze website...?

Ik heb op de website een pdf gevonden van aanvallen, waar Nederland niet eens in voorkomt.

Dus tot op heden vind ik het tendentieus.


Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 16-01-22 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 18:52 



 
Profiel   

Huertecilla schreef
irmaz schreef
[Helaas voor hen heeft wolfie voorlopig weinig trek in zwijn. Veel te gevaarlijk die wilde varkens.


Waar baseer jij dit op.

Volgens véldstudies is het wilde zwijn een belangrijk prooidier. Heb zelf ook veschillende gevallen gevonden.

Het gevaar van wilde zwijnen is gewoon wederom een voorbeeld van mythische overdrijving. Er wordt hier met honden op zwijnen gejaagd. De bedoeling is dat ze de zwijnen opdrijven langs de geweren maar bij élke jacht vatten de honden zwijnen vast. De rehalero neemt dan de rol van de alfa wolf op zich en doodt het zwijn met een hartsvanger/lang mes.
Verschillende keren zelf met de honden meegerend et al.

Ik baseer dat onder andere op de jagers die hier voor de wildstand moeten zorgen. In principe geldt hier een zero-tollerance voor wilde zwijnen (gevaar voor varkenspest) maar de jagers krijgen ze gewoon niet bejaagd, ja met drijfjachten maar dat mag dan weer niet. Ik baseer het op het feit dat wilde zwijnen in de korte tijd dat ze hier nu rondlopen inmiddels 2 aanvallen op grote honden hebben gedaan met uieindelijk dodelijke afloop voor de honden en op rapportages die melden dat wolven alleen wilde zwijnen kunnen bejagen wanneer ze met een groep zijn en of ze dat doen? Waarschijnlijk wanneer er verder niks meer te eten is. En dat is niet zo snel met die snackcorners in bijna iedere straat.

Jij hebt volgens mij echt geen enkel idee hoe de "natuur" in Nederland er echt aan toe is. Neem al die mooie rapportages van SBB en Natuurmonumenten maar met een groot schip zout, zolang zij bossen leegroven in het broedseizoen en dan vrolijk roeptoeteren dat het voor de biodiversiteit is kun je een beetje inschatten hoe daar de normen en waarden liggen :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 18:55 



 
Profiel   

Popstra schreef
VuurVleugels schreef
Mensen. Moord is een *cognitief proces*. Roofdieren moorden niet, ze doden. Jullie doen net alsof het monsters uit de laagste krochten van de hel zijn. Denk ff rationeel na!

Zijn het ook!


Dan ben je gewoon goed van het padje af, als je dat denkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 19:14 



 
Profiel   

@janneke2

https://www.wolveninnederland.nl/sites/ ... n-haar.pdf In dit artikel

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 19:26 



 
Profiel   

irmaz schreef
Ik baseer dat onder andere op de jagers die hier voor de wildstand moeten zorgen.


Vraag jij ook aan de kapper of je haar goed zit?

Mijn persóónlijk ervaring is wat ik jou schreef. Maar de wilde zwijnen in NL zijn vast anders.


Nogmaals, maak zoals ik voorstelde een goede vergelijkende studie naar wat er in de NL maatschappij aan de hand is.
Op díe manier kan je risicio vergelijken, kosten/baten analyseren, ethische keuzes maken.

Als je kinderen wil opnemen, dan is het nodig dat je doodsoorzaken in NL in een tabel zet.
Wil je een potentieel dood door wolf in Israel gebruiken, dan moet je de doodsoorzaken van kinderen met dat geografische bereik geven. Doe je dat niet dan is het net zo zwaarwegend als ´wolfpups op de veluwe zijn zo schattig´.

Ook nogmaals, vermijdt emotioneel woordgebruik als ´moord´. Dat ontkracht je als serieuze factie. Gebruik die tip. Of niet.

Op dit moment vindt slecht 25% van de NL bevolking dat de wolf niet in NL thuis hoort.
En.... een probleemwolf kán al afgeschoten worden.

Als ík pro-wolf zou zijn in NL, dan had ik al láng twee concrete plannen klaarliggen voor een probleemwolf. Afhankelijk van hoe wat de incidenten zijn en hoe de publieke opinie erbij staat. Met een goed klinkend verhaal óf verdoven en in een opvang opsluiten, óf afschieten. Dit op goed gepubliceerd eígen initiatief naar SBB en het betreffende ministerie.
Een ´zie eens hoe goed we dit binnen de grenzen houden!´
Niet dat dit verdoven/schieten eenvoudig is. Ook dát kan als WinWin gebruikt worden en een aantal scenarios voor uitgewerkt.
Met een béétje geluk doet de anti-wolf ´goed´ publicitair werk door zónder toestemming de verkeerde af te schieten.

Moraal van dit verhaal is dat ´cry wólf´ is net als in de kinderparabel geen goed idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 19:31 



 
Profiel   

VuurVleugels schreef
Mensen. Moord is een *cognitief proces*. Roofdieren moorden niet, ze doden. Jullie doen net alsof het monsters uit de laagste krochten van de hel zijn. Denk ff rationeel na!


Of je het nu monster of iets anders noemt. Het resultaat blijft een hoop pijn, ellende, dierenleed en verdriet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 19:42 



 
Profiel   

Loretta schreef
Of je het nu monster of iets anders noemt. Het resultaat blijft een hoop pijn, ellende, dierenleed en verdriet.


Het is geen monster het is gewoon een dier met zijn eigen instinct.

Bedenk dat de mens zelf de meeste mensen en dieren vermoord! Over monsters gesproken....

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 19:48 



 
Profiel   

Horseloverl schreef
Ik kan wel even een artikel voor je opzoeken van 1800 waar een gezin van ouders en 11 kinderen is vermoord door de wolf. Nee wolven pakken geen mensen



Het genoemde artikel in/via Wolven in Nederland vermeld dit niet.

Wel wordt gesproken van 'elf kinderen' in Noord-Limburg, verspreid over 1810 en 1811. (Waarbij er idd onderzoek is gedaan, of niet de schout oid werd omgekocht, dat vroeg ik mij af.)

En we hebben het over een arme streek, relatief veel kinderen zijn gedood door wolven omdat ze niet op school zaten, maar in hun eentje één of andere klus 'in het buitengebied' moesten doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 19:56 



 
Profiel   

Heb niet alles gelezen, maar vele jaren terug besloot de mens alles vol te bouwen en alles wordt alle kanten opgedrukt. Leefgebieden van dieren worden gedoopt tot woonwijken en er lopen zat wegen door de gebieden waar deze dieren ooit naartoe gedreven werden.

Het is niet gek dat we na verloop van tijd oog in oog komen te staan met bepaalde diersoorten waar we helemaal niet op zitten te wachten.

Ik vind het heel erg dubbel, want ergens kan de wolf er geen reet aan doen dat hij tussen deze mensen in deze wereld terecht kwam. Toch moet hij nu verder en verder weg, want wij mensen bepalen over de wereld en verwoesten alles wat niet in ons straatje past.

"Waarom hebben wij meer rechten dan de wolf" speelt er wel eens door mijn hoofd. Wij eigenen ons alles maar toe en willen dit niet dus moet het weg?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 20:30 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
[
Het genoemde artikel in/via Wolven in Nederland vermeld dit niet.

Wel wordt gesproken van 'elf kinderen' in Noord-Limburg, verspreid over 1810 en 1811. (Waarbij er idd onderzoek is gedaan, of niet de schout oid werd omgekocht, dat vroeg ik mij af.)

En we hebben het over een arme streek, relatief veel kinderen zijn gedood door wolven omdat ze niet op school zaten, maar in hun eentje één of andere klus 'in het buitengebied' moesten doen.

Even checken waarom je juist deze gegevens eruit hebt gepikt.

Citaat
En we hebben het over een arme streek, relatief veel kinderen zijn gedood door wolven omdat ze niet op school zaten, maar in hun eentje één of andere klus 'in het buitengebied' moesten doen.

Het is een relatief arme streek: Dan is het niet zo erg?
Omdat de kinderen niet op school zaten: Dan is het hun eigen schuld?
In hun eentje een klus in het buitengebied deden: Daar moet je ook niet alleen lopen? (En laten daar nu juist die kinderen wonen. En heel waarschijnlijk ook door dat zelfde gebied moeten lopen wanneer ze naar school zouden gaan)

Anno nu: Mijn (klein van stuk zijnde) buurkinderen fietsen in hun eentje door het wolvengebied omdat de dichtsbijzijnde middelbare school zich helaas aan de andere kant van dat gebied bevindt. Wat nu als ze pech krijgen onderweg? Hadden ze maar naar een andere school moeten gaan? Chips, daar loopt ook een wolf. Moeten ze verhuizen? Dan maar niet naar school? Hoe stel je je dat voor?

Nu zit daar nog maar 1 mannetjes wolf maar wat als daar een vrouwtje bij komt? Heb je volgend jaar een roedel van 10?

Bedenk je wel dat in het leefgebied van deze ene wolf ruim 100.000 mensen wonen (en dan hebben we de toeristen nog niet meegeteld)

edit: typo


Laatst bijgewerkt door irmaz op 16-01-22 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 20:41 



 
Profiel   

GabberGill schreef
"Waarom hebben wij meer rechten dan de wolf" speelt er wel eens door mijn hoofd. Wij eigenen ons alles maar toe en willen dit niet dus moet het weg?

Euh, omdat wij hier toevallig al wonen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 20:44 



 
Profiel   

irmaz schreef
GabberGill schreef
"Waarom hebben wij meer rechten dan de wolf" speelt er wel eens door mijn hoofd. Wij eigenen ons alles maar toe en willen dit niet dus moet het weg?

Euh, omdat wij hier toevallig al wonen?


Hahahahaha wie denk je dat hier eerder was?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 21:02 



 
Profiel   

De dinosauriërs :+ hoop wel dat die nooit terugkeren _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 21:03 



 
Profiel   

irmaz schreef
GabberGill schreef
"Waarom hebben wij meer rechten dan de wolf" speelt er wel eens door mijn hoofd. Wij eigenen ons alles maar toe en willen dit niet dus moet het weg?

Euh, omdat wij hier toevallig al wonen?

Weer zo'n bekrompen reactie.
Er zijn huizen gebouwd in leefgebieden van beesten en die beesten konden niet anders dan aanvaarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 21:31 



 
Profiel   

Vivat schreef
De dinosauriërs :+ hoop wel dat die nooit terugkeren _O-

Ik heb goed nieuws en slecht nieuws.
Slecht nieuws, ze zijn nooit weg geweest.
Goed nieuws, het zijn tegenwoordig vogels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 21:38 



 
Profiel   

irmaz schreef
Janneke2 schreef
[
Het genoemde artikel in/via Wolven in Nederland vermeld dit niet.

Wel wordt gesproken van 'elf kinderen' in Noord-Limburg, verspreid over 1810 en 1811. (Waarbij er idd onderzoek is gedaan, of niet de schout oid werd omgekocht, dat vroeg ik mij af.)

En we hebben het over een arme streek, relatief veel kinderen zijn gedood door wolven omdat ze niet op school zaten, maar in hun eentje één of andere klus 'in het buitengebied' moesten doen.

Even checken waarom je juist deze gegevens eruit hebt gepikt.


Hoebedoelluh...?

Ik las vanmiddag op dit topic een bericht dat mij vreemd voorkwam.
Het was laten we zeggen een misvatting van een bericht op de site van 'Wolven in Nederland'.


Citaat
Citaat

En we hebben het over een arme streek, relatief veel kinderen zijn gedood door wolven omdat ze niet op school zaten, maar in hun eentje één of andere klus 'in het buitengebied' moesten doen.

Het is een relatief arme streek: Dan is het niet zo erg?

??????

Nee, overal tot op de huidige dag hebben we kinderarbeid.
En kinderen die alleen buiten in het 'buitengebied' werken zijn kwetsbaar voor wolven of evt andere roofdieren (inclusief de mens).

Dat is een mogelijke verklaring voor het feit dat er binnen twee jaar in Noord-Limburg elf kinderen zo stierven.
Citaat
Anno nu: Mijn (klein van stuk zijnde) buurkinderen fietsen in hun eentje door het wolvengebied omdat de dichtsbijzijnde middelbare school zich helaas aan de andere kant van dat gebied bevindt. Wat nu als ze pech krijgen onderweg?

Mobieltjes kunnen uitstekende wapens zijn: herrie en een lamp.
En bellen om hulp.
Gooien bij voorkeur met schoolboeken.

En zou de toon een onsje minder kunnen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 21:48 



 
Profiel   

GabberGill schreef
Heb niet alles gelezen, maar vele jaren terug besloot de mens alles vol te bouwen en alles wordt alle kanten opgedrukt. Leefgebieden van dieren worden gedoopt tot woonwijken en er lopen zat wegen door de gebieden waar deze dieren ooit naartoe gedreven werden.

Het is niet gek dat we na verloop van tijd oog in oog komen te staan met bepaalde diersoorten waar we helemaal niet op zitten te wachten.

Ik vind het heel erg dubbel, want ergens kan de wolf er geen reet aan doen dat hij tussen deze mensen in deze wereld terecht kwam. Toch moet hij nu verder en verder weg, want wij mensen bepalen over de wereld en verwoesten alles wat niet in ons straatje past.

"Waarom hebben wij meer rechten dan de wolf" speelt er wel eens door mijn hoofd. Wij eigenen ons alles maar toe en willen dit niet dus moet het weg?

Omdat het mens een egoïstisch soort is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 22:03 



 
Profiel   

Waarom heeft een wolf meer rechten dan de dieren die hij continu dood maakt? En dan heb ik het niet alleen over de huisdieren, maar ook over dat er geen enkel damhert jong het overleefd heeft, op Veluwe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 22:07 



 
Profiel   

"Egoïsme" kan je elke diersoort in meer of mindere mate toerekenen. Dat is nl ook een noodzaak om je nageslacht groot te brengen en zelf genoeg te eten te hebben. Dat de mens met meer hersencapaciteit maar toch moeite met lange termijn planning en verkeerde uitgangspunten (bevolkingsgroei eerst, dus meer voedsel noodzakelijk ipv groei volgt op aanwezigheid genoeg voedsel) geeft inderdaad ellende. Maakt ons geen monsters, enkel hardleers en eigenwijs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 22:08 



 
Profiel   

Dagahra schreef
Waarom heeft een wolf meer rechten dan de dieren die hij continu dood maakt? En dan heb ik het niet alleen over de huisdieren, maar ook over dat er geen enkel damhert jong het overleefd heeft, op Veluwe.

Hoeveel denk je dat de mens per jaar aan dieren dood?


tamary schreef
"Egoïsme" kan je elke diersoort in meer of mindere mate toerekenen. Dat is nl ook een noodzaak om je nageslacht groot te brengen en zelf genoeg te eten te hebben. Dat de mens met meer hersencapaciteit maar toch moeite met lange termijn planning en verkeerde uitgangspunten (bevolkingsgroei eerst, dus meer voedsel noodzakelijk ipv groei volgt op aanwezigheid genoeg voedsel) geeft inderdaad ellende. Maakt ons geen monsters, enkel hardleers en eigenwijs.

Persoonlijk vind ik een mens egoïstischer dan de meeste dieren.
Een wolf dood normaliter alleen om te eten. Oke in een afgesloten stuk werkt dat net even anders.

Maar een mens wilt die wolf dood omdat hij aan zijn/haar vee komt. Het vee dat ze misbruiken voor eigen gewin. Om ze vervolgens zelf te laten slachten voor eigen gewin.
Een mens die alleen al van januari 2021 tot november 2021- 25.100.743 dieren slachtte in Nederland.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 22:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 6 van de 9 [ 203 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen