Kwart Nederlanders vindt dat wolf hier niet thuishoort

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Kwart Nederlanders vindt dat wolf hier niet thuishoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 12:57

Dat was mijn suggestie ook niet hoor, ik begrijp ook wel dat dat morgen niet opgelost is! Maar het is wel iets waarvan ik het fijn en goed zou vinden als we ernaartoe zouden werken.
Maar goed, dat is ideaalbeeld en inderdaad niet NU super relevant.

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 12:57

Ik vind het dubbel, vind de wolf een prachtbeest die ook recht heeft op een vrij leven in de natuur. Aan de andere kant vind ik Nederland veel te klein en vol voor ze. Op de Veluwe zou het super zijn als ze daar gedijen en meehelpen met het zwijnen en hertenbestand te beheren zodat er minder afgeschoten hoeven te worden. Nadeel is alleen..houdt ze daar maar eens..

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 12:58

DuoPenotti schreef:
Sheran schreef:
Gaat een beetje verder dan dit, maar misschien zijn we als mensen een beetje doorgeslagen in onze eigen cultivatie en moeten we meer aan natuurbehoud doen en natuurgebieden erbij maken, zodat we de wolf op sommige plekken/in reservaten kunnen 'faciliteren'?

Kijk ik ben best voorstander van 10 miljoen mensen uit Nederland gooien en de rest bos maken.
Maar dat gaat niet zo gemakkelijk :+ :P

Anders is er gewoon geen grond voor.
Er komen hier alleen maar mensen bij, betekend meer huizen, meer industrie, meer winkels enz enz.

Ik ben zeker iemand die vind dat de wereld te vol is.
Maar dat is helaas niet ineens op te lossen.
Of er moeten een covid-22 komen die nog wat harder door komt...


Haha ik ook ja..dat is nog altijd het grootste probleem hier. :D

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 12:58

Wij hebben in Duitsland ook best wel groepen die meer tot de fanatiekelingen horen en pro-wolf zijn. Wanneer je weet dat er geen omheining goed genoeg is voor een wolf, en je paarden dus niet kunt beschermen, zou ik er toch niet echt voor zijn. En ook al kan de wolf niet op je land komen, kunnen ze wel zo lang langs de omheining lopen, dat je paarden uit paniek door de omheining gaat.

DuoPenotti

Berichten: 29539
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 12:59

Sheran schreef:
Dat was mijn suggestie ook niet hoor, ik begrijp ook wel dat dat morgen niet opgelost is! Maar het is wel iets waarvan ik het fijn en goed zou vinden als we ernaartoe zouden werken.
Maar goed, dat is ideaalbeeld en inderdaad niet NU super relevant.

Ik ook :j

Ik zou groot voorstander zijn van wereldwijd minderen kinderen promoten.
Of iig al in Nederland, ook minder mensen binnen laten. Want daar bestaat onze groei uit.
Eens kijken hoe we alles hier gedaan krijgen zonder extra mensen te willen.
Maar geloof niet dat het een hele populaire mening is :D :')

Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Kwart Nederlanders vindt dat wolf hier niet thuishoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 13:05

Er moeten gewoon concessies gedaan worden, we kunnen niet én vermeerderen én grote huizen én alle vrijheid én materialistische levensstijl. Maar dit is ook niet zo populair geloof ik. Ben zelf wel voor vrijheid om te wonen en werken wat je wil overigens, dus niet van stops op binnenlaten etc.

Maar dit gaat eigenlijk niet meer over de wolf :')
Sorry :')

Julia
Berichten: 24744
Geregistreerd: 22-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 13:08

Elisa2 schreef:
Ik vind het dubbel, vind de wolf een prachtbeest die ook recht heeft op een vrij leven in de natuur. Aan de andere kant vind ik Nederland veel te klein en vol voor ze. Op de Veluwe zou het super zijn als ze daar gedijen en meehelpen met het zwijnen en hertenbestand te beheren zodat er minder afgeschoten hoeven te worden. Nadeel is alleen..houdt ze daar maar eens..

Dat ja.. en leer ze maar eens dat ze alleen op die dieren mogen jagen ipv onze pony’s, paarden, veulens, schapen/lammetjes, koeien/kalfjes, kippen, ganzen, geiten en onze honden.

Het wordt ze juist makkelijk gemaakt om op onze dieren te jagen aangezien wij gebruik maken van omheining. Op de Veluwe is het lastiger voor ze omdat de prooidieren daar veel meer bewegingsvrijheid hebben en dus makkelijker weg kunnen komen.

Sesamzaadjes
Berichten: 12
Geregistreerd: 10-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 13:11

DuoPenotti schreef:
wie bepaald dat de wolf hier mag wonen maar ander wild niet?
Waarom is hij belangrijker dan de dieren die hij verscheurt en niet eens opeet?


Ook jij bepaalt dat niet...

DuoPenotti

Berichten: 29539
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Kwart Nederlanders vindt dat wolf hier niet thuishoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 13:13

Zeg ik dat dan?

Maar ik draai de vraag om, maar dan is er geen antwoord.

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 13:15

DuoPenotti schreef:
Sheran schreef:
Dat was mijn suggestie ook niet hoor, ik begrijp ook wel dat dat morgen niet opgelost is! Maar het is wel iets waarvan ik het fijn en goed zou vinden als we ernaartoe zouden werken.
Maar goed, dat is ideaalbeeld en inderdaad niet NU super relevant.

Ik ook :j

Ik zou groot voorstander zijn van wereldwijd minderen kinderen promoten.
Of iig al in Nederland, ook minder mensen binnen laten. Want daar bestaat onze groei uit.
Eens kijken hoe we alles hier gedaan krijgen zonder extra mensen te willen.
Maar geloof niet dat het een hele populaire mening is :D :')


Het is in mijn ogen wel realistisch, als de Aarde volgebouwd blijft worden en mensen zich maar voort blijven planten en bomen kappen dan verwoest de mens uiteindelijk zichzelf en de Aarde. En dat vind ik triest voor de Aarde en alles wat daar op leeft.

Het vervelende is dat alles om geld en economie draait en dat is een korte termijn visie wat op langere termijn alleen maar meer problemen geeft.

Sesamzaadjes
Berichten: 12
Geregistreerd: 10-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 13:16

Zoals ik de reacties van jou lees ben je erg tegen de wolf.

Wij bepalen de natuur niet, dat doet deze zelf.
De opties die ik geef als oplossing sla je in de wind. En als je dieren hebt en je wilt ze veilig houden dan is het ook aan die persoon om ervoor te zorgen dat ze veilig zijn.
En hoog hekwerk is misschien niet mooi, maar kan dan wel helpen.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 13:20

DuoPenotti schreef:
Of er moeten een covid-22 komen die nog wat harder door komt...


Dan gaat de NL samenleving helemáál op een lager pitje om de daarvoor kwestbaren te beschermen; is rustiger voor de wolven :D

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 13:21

ik vind vossen ook hele mooie dieren. Wanneer je de dieren zelf hun gang zou laten gaan, dan zijn ze zelf prima in staat zich in stand te houden. Maar ik vind het wel erg apart dat we hier in het westen enkel wolven in dierenparken hadden en nu opeens allemaal gewoon tussen ons. De verklaring daarvoor geloof ik niet zo.

DuoPenotti

Berichten: 29539
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 13:22

Sesamzaadjes schreef:
Zoals ik de reacties van jou lees ben je erg tegen de wolf.

Wij bepalen de natuur niet, dat doet deze zelf.
De opties die ik geef als oplossing sla je in de wind. En als je dieren hebt en je wilt ze veilig houden dan is het ook aan die persoon om ervoor te zorgen dat ze veilig zijn.
En hoog hekwerk is misschien niet mooi, maar kan dan wel helpen.

klopt, ik ben tegen in Nederland.

nee ik sla ze niet in de wind ze zijn gewoon niet kloppend.
Heb je je als eens wat in verdiept?
Zo te lezen niet.

Geef eens antwoord op wat ik eerder aanhaalde.

Waar moet ander wild grazen, zoals reeën?
Die hoge, ingegraven hekwerken zijn inderdaad niet mooi, maar daar gaat nooit vergunning voor komen. Maar hoe moet dat met de dieren die niet achter permanente hekwerken kunnen staan?

Waarom is de wolf meer dan de regelmatig nog levend aangevreten dieren?

Honden opper je, dat kan niet in Nederland.
Want de echt goede honden pakken ook vreemde mensen van hun hectares en hectares aan land wat ze bewaken. Daar is het hier te vol voor. Dus hier komen alleen brave hondjes.
Plus daar waarschuwen ze ook de eigenaar en die pakt dan zijn geweer...
En ook daar worden honden verscheurd, dat mag wel? Dat is wel diervriendelijk?

Dus verdiep je eerst en kom dan verder met argumenten.....
Want wat gel.l in de ruimte kunnen we allemaal wel...em ja daarom ben ik fel.

Janneke2

Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 13:23

Julia schreef:
Het wordt ze juist makkelijk gemaakt om op onze dieren te jagen aangezien wij gebruik maken van omheining. Op de Veluwe is het lastiger voor ze omdat de prooidieren daar veel meer bewegingsvrijheid hebben en dus makkelijker weg kunnen komen.


Dat zegt de schaapherder een paar dorpen verderop ook.
Als veehouder wil hij liever geen roofdieren, en als natuurmens vindt hij de wolf een prachtig beest.

En een paar schapen die binnen een omheining rondrennen -
ik leerde jaren geleden al: 'het instinct tot voedsel verzamelen is sterker dan het instinct tot voedsel eten'.
Dus dan gaat ieder roofdier 'van hot naar haar', bijt links, bijt rechts |(.
Zet je dieren dus of binnen, 'snachts, of geef ze een echte kudde en veel ruimte.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 13:31

Weer even terug naar de openingspost:

Slechts een kwart van de NLers is tegen de wolf in NL.

Dan kan hier op Bokt gerust pro afschieten voor eigen parochie gepredikt worden. Dat is echter democrátisch gezien anti-eco extremisme ;)
De prijs van democratie is dat het iederen mag stemmen; de meerderheid zonder kennis van zaken maar met een mening gebaseerd op emotie, ´gevoel´. Dat is met eco net als met vaccins et al.

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 13:33

Heel eerlijk... In het 'is het zoveel rustiger geworden op bokt'-topic ging het over dominante bokkers die in een mum van tijd topics overnemen, en in wolven topics sta jij hoog op het lijstje DP. Niet als aanval bedoeld, maar dit is dus waarom topics stilvallen. Dominante bokkers nemen het over, gaan overal keihard op in, en dulden geen tegenspraak. Ja, dan vind ik het niet heel gek als meer en meer mensen afhaken.

Ik probeer het niet eens meer als ik zie dat de anti-brigade actief is in een wolventopic. En dat vind ik zonde, want ik heb écht wel waardevolle bijdragen te leveren hierover. Maar het is me de stress van het continue terug in de hoek geschopt worden gewoon niet meer waard.
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 15-01-22 14:17, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29539
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 13:38

Fijn, jou keuze.
En dan ben ik maar dominant in de wolven topics. Zal er niet wakker van liggen. Want ja dat ben ik.
En als je stress krijgt over een geschreven woord.... hoeveel stress heb je dan wel niet als de wolf aan het moorden is bij je om de hoek vraag ik me dan af?

Als jou bijdrage zo goed zijn valt er niets tegenin te brengen, zo simpel is het.
Dus tja....


Maar weet je, ik zal me uit dit topic terug trekken, kun jij je zegje doen, zo flauw ben ik niet.
Ik zie graag je bijdrage.... En dan nu niet zeggen, dat kan niet omdat...

irmaz

Berichten: 4779
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 13:39

Sheran schreef:
Gaat een beetje verder dan dit, maar misschien zijn we als mensen een beetje doorgeslagen in onze eigen cultivatie en moeten we meer aan natuurbehoud doen en natuurgebieden erbij maken, zodat we de wolf op sommige plekken/in reservaten kunnen 'faciliteren'?

Kijk dit vind ik nu eens een goed idee. Waarom veranderen we het deel van Nederland dat onder de zeespiegel ligt niet volledig in natuur? Dat scheelt ook weer veel geld in de dan onnodig geworden dijk- en duinverzwaringen. Alle mensen die daar nu wonen kunnen we huisvesten in woontorens in Zeewolde :j
Win-win zou ik zeggen *D

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 13:42

VuurVleugels schreef:
Heel eerlijk... In het 'is het zoveel rustiger geworden op bokt' ging het over dominantie bokkers die in een mum van tijd topics overnemen, en in wolven topics sta jij hoog op het lijstje DP. Niet als aanval bedoeld, maar dit is dus waarom topics stilvallen. Dominante bokkers nemen het over, gaan overal keihard op in, en dulden geen tegenspraak. Ja, dan vind ik het niet heel gek als meer en meer mensen afhaken.

Ik probeer het niet eens meer als ik zie dat de anti-brigade actief bent in een wolventopic. En dat vind ik zonde, want ik heb écht wel waardevolle bijdragen te leveren hierover. Maar het is me de stress van het continue terug in de hoek geschopt worden gewoon niet meer waard.


Ja maar maar, jíj bent niet emotioneel tégen de wolf in NL dus een... euh... woppie?

Wederom, kijk maar de openingspost.
Nu naar de kop.
Die is eígenlijk tendientieus.
Daar hóórt te staan dat óf slechts kwart van NLers... óf de meerderheid van NL is vóór...
Onder de streep is slechts een kwart van de NLers tegen de wold in NL en dan ook nog eens slechts een fractie daarvan zo extreem als de dominante emotie daarover hier op Bokt.

irmaz

Berichten: 4779
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 13:45

Huertecilla schreef:
VuurVleugels schreef:
Heel eerlijk... In het 'is het zoveel rustiger geworden op bokt' ging het over dominantie bokkers die in een mum van tijd topics overnemen, en in wolven topics sta jij hoog op het lijstje DP. Niet als aanval bedoeld, maar dit is dus waarom topics stilvallen. Dominante bokkers nemen het over, gaan overal keihard op in, en dulden geen tegenspraak. Ja, dan vind ik het niet heel gek als meer en meer mensen afhaken.

Ik probeer het niet eens meer als ik zie dat de anti-brigade actief bent in een wolventopic. En dat vind ik zonde, want ik heb écht wel waardevolle bijdragen te leveren hierover. Maar het is me de stress van het continue terug in de hoek geschopt worden gewoon niet meer waard.


Ja maar maar, jíj bent niet emotioneel tégen de wolf in NL dus een... euh... woppie?

Wederom, kijk maar de openingspost.
Nu naar de kop.
Die is eígenlijk tendientieus.
Daar hóórt te staan dat óf slechts kwart van NLers... óf de meerderheid van NL is vóór...
Onder de streep is slechts een kwart van de NLers tegen de wold in NL en dan ook nog eens slechts een fractie daarvan zo extreem als de dominante emotie daarover hier op Bokt.

Jij moet eerst beter leren lezen voordat je met cijfers gaat goochelen ;)

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8312
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 13:47

Moderatoropmerking:
Zullen we het hier gezellig houden en het niet persoonlijk gaan maken? Hou het bij het onderwerp en ga niet op de man spelen.

DuoPenotti

Berichten: 29539
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 13:52

En ik wil even aangeven dat ik niet getemd heb, ik vind het prima om mij hier terug te trekken.

En ik zie graag de zinvolle bijdrage waar geen argument tegen in te brengen is omdat het zo sterk is van vuurvleugels tegemoet.

dat mag wel verder gaan dan een wolf graaft niet onder gaas door van de honger. Want zulke hongerprikkel heeft hij niet.


Nou tot laters :D

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 14:03

Je hebt in vorige topics al mijn argumenten al keihard onderuit willen schoppen door niet te lezen en gewoon heel hard over me heen te schreeuwen. Overigens lees ik je 'zo flauw ben ik niet' met enig hoongelach, aangezien je het wel nodig vind me te 'pakken' op mijn gevoeligheden en op jouw waarde inschatting van mijn bijdragen. Maar goed, weet je, gedragsbiologie van een wolf vind ik interessanter dan mijn paper afmaken wat ik eigenlijk moet doen, dus what the hell.

1. Een wolf moord niet. Moord is iets wat alleen wezens met een cognitief bewustzijn kunnen. Een wolf doodt. Dat maakt al een heel verschil in benadering.

2. Wie nu wil roepen: 'ja maar kijk een hele schapenkudde die is omgelegd omdat hij niet stopte met moorden/doden': dit is te wijten aan het instinct van een roofdier. In het wild kiest het roofdier een prooidier uit en gaat hier vol op af. Is dit prooidier onderdeel van een kudde, dan is de rest van de kudde allang gevlogen als het roofdier zijn prooi te pakken heeft gekregen, want die reetjes en konijntjes gaan niet staan kijken hoe hun kuddegenoot opgejaagd wordt, die rennen voor hun leven. Dat betekent dat, zodra de prooi gedood is, de trigger voor de wolf om te doden (het zien van een prooidier) niet langer opspeelt. In een schapenweide is dit anders. Hier kan de rest van de kudde niet weg, waardoor de trigger in de hersenen van het roofdier om te jagen continu geactiveerd blijft. Hierom blijft hij bezig, tot hij ófwel uitgeput, ófwel klaar met de hele kudde is.

3. Het wolvenbestand in Nederland is nu verschrikkelijk instabiel. Ja, er zijn enkele wolven gevestigd, maar de territoria van die wolven zijn nog lang niet afgebakend en het zal nog lange tijd onzeker blijven hoeveel wolven zich hier daadwerkelijk gaan vestigen. Want de natuur is niet gek, die heeft echt wel door hoeveel ruimte er ergens is. Beschikking tot voedsel is hierin niet het enige criteria. Als territoria duidelijk zijn afgebakend zal het aantal wolven zich hier stabiliseren, en dan zal écht heel veel minder zijn dan waar mensen bang voor zijn. Veel mensen zijn bang dat zich hier honderden wolven zullen vestigen. Maar bedenk dat in Yellowstone park, wat in totaal 9000m2 is, 'slechts' rond de 100 wolven wonen, in roedels. En dit gaat dan om een heel groot natuurpark, zonder verstedelijking. De Veluwe is slechts een m2 of 1000, de Utrechtse Heuvelrug is daar nog een fractie van. In de duingebieden en op het platteland zullen ze minder settelen, wolven geven de voorkeur aan bosrijk gebied. Hoeveel m2 zullen ze in Nederland aan gaan merken als 'hey, dit is geschikt voor mij om te wonen'? Hoeveel wolven kúnnen dat überhaupt aan gaan merken? Dat zullen er enkele tientallen worden, niet meer dan dat.

Ik erken ten volle dat die tientallen heel erg veel moeilijkheden met zich meebrengen voor mensen die dieren buiten hebben lopen, zoals ik. Mijn huis bevindt zich MIDDEN in een voorlopig geclaimd wolventerritorium, dus ja, ook mijn paard loopt gevaar. Ik ben dan ook niet diehard pro wolf. Maar ik vind het ontzettend egocentrisch om te zeggen: NL is vol, wij mensen zijn er al, doei. De natuur is de natuur en die houdt je niet (ethisch verantwoord) tegen. Het enige wat je dan als mens nog kan doen is je aanpassen aan de realiteit. Dat gaat tranen, verdriet, boosheid en angst veroorzaken, ja. Ook bij mij, als mijn paard iets overkomt. Maar het leven is niet maakbaar en we moeten stoppen met denken dat alles wel te regelen en plannen is.

EDIT: Ik zie nu wéér nieuwe toevoegingen van DP over mijn posts en ik vind dit echt bijzonder kinderachtig. Je maakt er zelf van dat mijn argumenten zo sterk zijn dat ze niet onderuit te halen moeten zijn, IK heb alleen maar gezegd dat ik mijns inziens waardevolle bijdragen te leveren heb door mijn eigen kennis en ervaring op dit onderwerp. Voor mij haal je hiermee je credits alleen maar verder onderuit.
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 15-01-22 14:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 14:05

Janneke2 schreef:
Oejjj

Driekwart vindt misschien wel wat ik ook vind: de wolf hoort erbij.

Lastig, maar we waren in de 21ste eeuw ook een beetje marshmallows geworden - en nu moeten we opeens leren leven met de wolf en met corona.
Welkom in de nieuwe realiteit.


Tof dat ze 18 miljoen Nederlanders hebben gevraagd wat zij vinden, en dat 4,5 miljoen mensen de wolf niet welkom heet.....

Net als alle miljoenen Nederlanders die toevallig ook altijd met een meerderheid alle kabinetsplannen helemaal top vinden!

Wat een werk he?! Steeds al die miljoenen NL'ers polsen.... maar dan weet je tenminste wat het volk werkelijk denkt _O- :D :+