Kwart Nederlanders vindt dat wolf hier niet thuishoort

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 17:06

Voor een globaal idee over genoeg te eten is bijvoorbeeld het jaarlijkse afschot door jagers in Groningen van alleen reewild al voldoende voor pakweg 20 wolven.

Je kan ook zeggen elk ree minder gejaagd is een schaap minder op de korrel van de wolf :)*

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 17:18

Ineke2 schreef:
HC jij spreekt vanuit Spanje. Jij weet dan toch wel dat een bureaucratische procedure heel lang kan duren? Veel te lang als er echt actie nodig is wanneer het uit de hand loopt.
Nu loopt het nóg niet uit de hand, ik hou dat graag zo.



Ja, maar het duurt lang is niet hetzelfde als niet kunnen.
Ook in NL kán een probleemwolf afgeschoten worden.

Jij wil jagers preventief een vrijbrief geven.
Ik stel daar tegenover dat de jacht concurrentie is voor de wolf.

Zo is het aantal aanrijdingen met reëen een routine-reden voor het afgeven van afschotvergunningen voor reewild. Meer wolven geeft ook minder aanrijdingen met reewild.
Mits de jágers die niet afschieten natuurlijk.

En dan die schapen.
Tja, de schapenhouder kan elke wolvenslachtffer niet zelf naar de slacht brengen. Maar, krijgt wel een vergoeding.
Maar het lééd dan? Kan je over discussiëren. Het slachtproces van weide naar dood is ook geen vakantiereisje.
Wederom is elk afgeschóten ree een potentiële prooi voor de wolf minder.

Kortom er is meer.
Zie ook de effecten voor de héle NL ecologie met wel/geen extra laag op de pyramide.

Babootje

Berichten: 26284
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 17:45

Sheran schreef:
Gaat een beetje verder dan dit, maar misschien zijn we als mensen een beetje doorgeslagen in onze eigen cultivatie en moeten we meer aan natuurbehoud doen en natuurgebieden erbij maken, zodat we de wolf op sommige plekken/in reservaten kunnen 'faciliteren'?


Dan houdt de natuur voor de wolf natuurlijk op. Net als het leven voor zn prooidieren.

Ineke2

Berichten: 33120
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 17:49

Citaat:
Ook in NL kán een probleemwolf afgeschoten worden.

Élke wolf die losloopt in NL is al een probleem.

Als de wolf vooral op wild zou jagen, was er niet zoveel weerstand tegen. Ze jagen echter voornamelijk op gehouden vee. Waarom? Makkelijk te vangen prooi.

Houden ze het bij 1 stuk vee is het nog tot daaraan toe, maar helaas moorden ze er veel tegelijk uit. Er is al uitgelegd waarom, maar goed het arme vee kan geen kant op.

Dat gaat wel om het brood van de boer

Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 17:54

Babootje schreef:
Sheran schreef:
Gaat een beetje verder dan dit, maar misschien zijn we als mensen een beetje doorgeslagen in onze eigen cultivatie en moeten we meer aan natuurbehoud doen en natuurgebieden erbij maken, zodat we de wolf op sommige plekken/in reservaten kunnen 'faciliteren'?


Dan houdt de natuur voor de wolf natuurlijk op. Net als het leven voor zn prooidieren.



Hoe bedoel je?

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 17:56

Ineke2 schreef:
Citaat:
Ook in NL kán een probleemwolf afgeschoten worden.

Élke wolf die losloopt in NL is al een probleem.


Tja, dan houdt het op.

Babootje

Berichten: 26284
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 18:03

Babootje schreef:
Sheran schreef:
Gaat een beetje verder dan dit, maar misschien zijn we als mensen een beetje doorgeslagen in onze eigen cultivatie en moeten we meer aan natuurbehoud doen en natuurgebieden erbij maken, zodat we de wolf op sommige plekken/in reservaten kunnen 'faciliteren'?


Dan houdt de natuur voor de wolf natuurlijk op. Net als het leven voor zn prooidieren.


Sheran schreef:
Hoe bedoel je?


Definitie reservaat "Gebieden, beperkt toegankelijk voor bezoekers, die afgeschermd worden om de voortplanting van dieren of vissen te bevorderen.."
M.a.w. omheind en dat is iets dat bij een wolf nu juist niet kan.

Babootje

Berichten: 26284
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 18:06

Ineke2 schreef:
Citaat:
Ook in NL kán een probleemwolf afgeschoten worden.

Élke wolf die losloopt in NL is al een probleem.

Als de wolf vooral op wild zou jagen, was er niet zoveel weerstand tegen. Ze jagen echter voornamelijk op gehouden vee. Waarom? Makkelijk te vangen prooi.

Houden ze het bij 1 stuk vee is het nog tot daaraan toe, maar helaas moorden ze er veel tegelijk uit. Er is al uitgelegd waarom, maar goed het arme vee kan geen kant op.

Dat gaat wel om het brood van de boer


Nou niet alleen maar vee.. De wolf heeft alle reekalfjes van dit jaar op de veluwe al op. Als dit maar lang genoeg duurt zie je op de Veluwe over een aantal jaren geen Edelherten meer.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 18:38

DuoPenotti schreef:
Sheran schreef:
Dat was mijn suggestie ook niet hoor, ik begrijp ook wel dat dat morgen niet opgelost is! Maar het is wel iets waarvan ik het fijn en goed zou vinden als we ernaartoe zouden werken.
Maar goed, dat is ideaalbeeld en inderdaad niet NU super relevant.

Ik ook :j

Ik zou groot voorstander zijn van wereldwijd minderen kinderen promoten.
Of iig al in Nederland, ook minder mensen binnen laten. Want daar bestaat onze groei uit.
Eens kijken hoe we alles hier gedaan krijgen zonder extra mensen te willen.
Maar geloof niet dat het een hele populaire mening is :D :')

Wist je dat de bevolking wereldwijd eigenlijk al een tijd niet meer echt groeit? Er komen alleen nog mensen bij als 'opvulling'. Het aantal kinderen is al jaren gelijk blijkbaar.
https://youtu.be/FACK2knC08E

Al zou minder mensen de wereld sowieso altijd goed doen.

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 19:03

Huertecilla schreef:
loriene schreef:
Je zal ze maar tegen komen wanneer ze honger hebben!


Roodkapje alarm!!

Citaat:
In Nederland is geen natuur waar deze roofdieren kunnen leven.


Hoeveel duizend hazen/konijnen/reewild/zwijnen om maar wat te noemen schieten jaarlijks af in NL?

Ik stel voor dat je dát eensopzoekt.
Vervolgens hoeveel een wolf nodig heeft.
Dan kan je uitrekenen hoeveel wolven daarvan zouden kunnen eten.





Vertel jij dan even aan de wolf dat hij van onze (huis)dieren afblijft?
Dan mag hij van mij blijven hoor.

Ibbel

Berichten: 49157
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Kwart Nederlanders vindt dat wolf hier niet thuishoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 19:07

Heel simpel: de wolf werkt hier alleen als de mens óók z'n rol van bovenaan de voedselpyramide/natuurlijk vijand van de wolf naar behoren uitvoert. Zodra je als mens je - biologische en evolutionaire - rol niet meer wilt spelen, gaat het fout met het evenwicht.
Je bent als mens nou eenmaal onderdeel van het ecosysteem. En ja, we helpen een hoop naar de klote. Maar om nu als reactie te zeggen: we doen dus maar niets meer werkt ook niet. Geen enkel dier in de natuur hangt achterover en doet niets. Dat kunnen wij mensen dus ook niet doen.

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 19:12

Ibbel schreef:
Heel simpel: de wolf werkt hier alleen als de mens óók z'n rol van bovenaan de voedselpyramide/natuurlijk vijand van de wolf naar behoren uitvoert. Zodra je als mens je - biologische en evolutionaire - rol niet meer wilt spelen, gaat het fout met het evenwicht.
Je bent als mens nou eenmaal onderdeel van het ecosysteem. En ja, we helpen een hoop naar de klote. Maar om nu als reactie te zeggen: we doen dus maar niets meer werkt ook niet. Geen enkel dier in de natuur hangt achterover en doet niets. Dat kunnen wij mensen dus ook niet doen.




Precies!
Dus teveel wolven is gewoon afschieten.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 19:28

loriene schreef:
Dus teveel wolven is gewoon afschieten.


Dit is volgens EU wet dan ook toegestaan.

Het spanningsveld draait om een tweeletterig woordje :)*

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 19:35

Huertecilla schreef:
Voor een globaal idee over genoeg te eten is bijvoorbeeld het jaarlijkse afschot door jagers in Groningen van alleen reewild al voldoende voor pakweg 20 wolven.

Je kan ook zeggen elk ree minder gejaagd is een schaap minder op de korrel van de wolf :)*

Ree weegt max 35kg, texelaar ooi gemiddeld 80kg. Praat je dus al over 2-3 reeen per schaap.
Er lopen zo'n 100.000 reeen rond in NL, zeg dat de helft in een gebied loopt waar de wolf zich zou kunnen vestigen, dan zijn dat er 50.000, daarvan wat zo'n 20.000 vruchtbare vrouwtjes X optimistisch 50% voldragen, levend kalfje = 10.000 dieren er bij/jaar. Dan nog 4000 verkeersdoden/2 (want helft land) = - 2000 = 8000 aanwas. Deel voor vervanging oude dieren blijft er wat 4/5000 over voor wolf? a ong. 1/dag gezien gewicht, dan zit je op 10-12 dieren max. Daar zijn we al overheen inmiddels en in andere gebieden zie je dat het wild gaat verhuizen opzoek naar veiligheid (bv bij mensen/bebouwing) als er teveel jachtdruk op gelegd wordt door de wolf. Gevolg is en meer verkeersslachtoffers en meer dieren onbereikbaar, waardoor er naar andere prooi overgeschakeld wordt in het gebied (zoals vee als aanwezig) of ook de wolf gaat verhuizen achter het wild aan dichter naar de mens toe.

En je kan niet zomaar zeggen dat 5kg levend gewicht ook 5kg voedsel is, zelfs voor een wolf die meer van een dier zal eten dan wij kieskeurige mensen. Vee zit ivm selectie wel rond de 60% levend gewicht aan vlees, maar wild zit eerder op 50% max.

Janneke2

Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 19:53

Citaat:
In Nederland is geen natuur waar deze roofdieren kunnen leven.

Het roofdier heeft daar zelf andere ideeën over.
Geldt ook voor de zee-arend bijvoorbeeld.
Citaat:
Vertel jij dan even aan de wolf dat hij van onze (huis)dieren afblijft?
Dan mag hij van mij blijven hoor.

Ik denk dat het 'van tweën één' is,
of je gunt je dieren een echte kudde en fors veel ruimte,
of je zet ze 'snachts binnen.
(Hier in Drenthe heeft dit laatste zeer oude en goede papieren....)

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:02

tamary schreef:
Huertecilla schreef:
Voor een globaal idee over genoeg te eten is bijvoorbeeld het jaarlijkse afschot door jagers in Groningen van alleen reewild al voldoende voor pakweg 20 wolven.

Je kan ook zeggen elk ree minder gejaagd is een schaap minder op de korrel van de wolf :)*

Ree weegt max 35kg, texelaar ooi gemiddeld 80kg. Praat je dus al over 2-3 reeen per schaap.


Wow :wow:

Nóg belangrijker dan dat jagers ophouden met dat schieten van de prooidieren :P

Kijk nog even hoeveel dieren in heel NL jaarlijks afgeknald worden. Best schokkend. Serieus, zoek het eens op :)*

Iemand had het hier over de mens in de natuur. Met vuurwapens.
Daar is het grote argument overlast door dieren voor. Het gebrek aan natuurlijke vijand.
Kómt die er is het óók weer niet goed. Dan is elke wolf een wolf teveel.
Ik stel voor dat we eerst de jacht afschaffen en dán kijken.

Nee, serieus. Er is NL beheer van de ´natuur´ door het gebrek aan natuurlijk nodig doch kijk echt eens naar hoeveel er gejaagd wordt in NL.
Schrijf hier dan ook gelijk hoeveel dieren er geslacht worden. Schapen en paarden(ponies).
Dat geeft wat perspectief.

Tja em dan de oh zo geliefde huisdieren. Hoeveel er in de dierenopvang per jaar afgemaakt worden want te veel voor hun liefhebbende mensen.
Ook dat als relativerend perspectief.

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Kwart Nederlanders vindt dat wolf hier niet thuishoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:13

HC als de wolf netjes in de gaten hield welke dieren opgegeten moeten worden ivm ziekte, leeftijd, populatiebeheer, etc. zou je die kunnen vergelijken met wat een jager doet. Echter doet een wolf dat niet, die vreet enkel gezond, liefst jong en vrouwtjes (hoger percentage lichaamsvet en vet, net als suiker trouwens, is schaars in de natuur). Zoek de Russische onderzoeken maar eens op over wat wolven werkelijk eten en hoe ze prooipopulaties in een gebied beinvloeden, die hebben eeuwen ervaring met leven met wolven in verschillende landschappen en de mensen daar hebben nauwelijks tot geen toegang tot vuurwapens (wil overheid niet). Er wordt enkel ingegrepen als het dusdanig de spuigaten uitloopt dat de aantallen vee, honden en mensen slachtoffers te hoog en dus kostbaar worden. Zat onderzoeken in het veld gedaan als sinds zo 1873.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 20:39

tamary schreef:
Zoek de Russische onderzoeken maar eens op over wat wolven werkelijk eten en hoe ze prooipopulaties in een gebied beinvloeden, die hebben eeuwen ervaring met leven met wolven in verschillende landschappen en de mensen daar hebben nauwelijks tot geen toegang tot vuurwapens (wil overheid niet). Er wordt enkel ingegrepen als het dusdanig de spuigaten uitloopt dat de aantallen vee, honden en mensen slachtoffers te hoog en dus kostbaar worden. Zat onderzoeken in het veld gedaan als sinds zo 1873.


Been there, done that, liked it. Nu ja, bijna. Wolven van zender voorzien in Polen ook goed?

Verder...weet je zeker dat je niet het ´rapport´ van Drs.P. bedoeld?

Even terug naar het onderwerp.
Slechts een kwart van de NLer vindt dat de wolf niet in NL thuishoort.

Tot dat verandert is het een politieke koers dat de wolf in NL welkom is.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 21:09

Ineke2 schreef:
Citaat:
Ook in NL kán een probleemwolf afgeschoten worden.

Élke wolf die losloopt in NL is al een probleem.

Dat gaat wel om het brood van de boer


Dit vind ik van loslopende honden. Zoek maar eens op hoeveel schapen er doodgebeten worden door honden. En hoeveel mensen er gebeten worden door honden.

Iemand schreef eerder dat alle wolven het land uit moeten en ergens waar er ruimte is, weer losgelaten kunnen worden. Neem dan alsjeblieft alle honden ook mee.

En ik vind het bijzonder dat wij als Nederlanders onze mond vol hebben met oordelen over bijvoorbeeld boskap in Brazilië. Want dat is niet goed voor de natuur. En in Nederland kunnen we niet eens een paar wolven hebben. Hier gaat economie, veiligheid en weet ik niet wat, voor de natuur. En een ander land moet de natuur wel bovenaan de priolijst zetten. Dat is toch raar?

LoveGlove

Berichten: 7916
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 22:28

Ik vind persoonlijk dat je de natuur niet onder controle kunt houden. Volgens de natuur hoort de wolf in Nederland te zitten, anders waren ze hier niet.

Ik vind dat de wolf wel in Nederland past maar niet bij de maatschappij van Nederland: wij dus. Het zit eigenlijk te vol, we maken het makkelijk voor ze en daar moeten we zelf weer de pineut van zijn en de natuur zelf heeft niet veel meer te bieden. Dus past een wolf in Nederland? Ja. Ik vind van wel. Maar past een wolf tussen de maatschappij die we een Nederland hebben? Nee.
En ja, ik zie een land en de maatschappij ervan als twee aparte dingen die bij elkaar horen. Een land is gewoon een stuk land wat geclaimd is door mensen. Dat is alles wat het is. En daar zit dan een maatschappij aan vastgebonden. Dat is hoe ik het zie :)

Eigenlijk is het een beetje onze eigen fout dat ze hier niet tussen passen omdat wij zo eigenwijs moeten zijn om zoveel mogelijk moeten claimen en onder controle houden als mens. En ben eerlijk, dat is niet realistisch. Al komen tsunami's hier niet voor, ik heb nog nooit iemand een tsunami onder controle zien houden. Ik heb ook nog nooit iemand een haai onder controle zien houden. De wolf is een heel wat kleinere schaal maar wel hetzelfde principe. We zullen het nooit volledig onder controle kunnen houden

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Kwart Nederlanders vindt dat wolf hier niet thuishoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 22:48

Haai draai je ondersteboven en ze sederen zichzelf. Maakt zenderen en nemen monster voor DNA, etc. stuk simpeler en veiliger dan gebruik van medicijnen.

Natuur heeft geen mening, daar zijn complexe hersenen voor nodig.
Wolf hoort hier is een aanname die je doet op basis dat wolf hier heen komt. Echter geeft dat enkel aan dat er elders genoeg aanwas is die daar niet kan blijven, niet dat er hier wolven horen.
Ja ze waren in NL gezien de geschiedenis, dan is de vraag wat was de impact toen en waarom was die zo? Wat zijn de verschillen met nu en gezien die verschillen in vergelijking met andere gebieden waar met nu vergelijkbare situaties zijn, wat zijn de verstandigste stappen qua zowel preventie als actieve maatregelen qua bescherming en wanneer zal je moeten ingrijpen.

Kijkende naar de geschiedenis is het altijd zo geweest dat wolf en mens redelijk naast elkaar konden leven als de aantallen wolven fors beperkt werden. Zelfs de amerikaanse indianen die wolf in aardig hoog aanzien hadden als totem dier joegen er op en beschouwden de pups als delicatesse.

Zoek anders maar eens naar de oude originele sprookjes van Grimm, die zijn echt te eng en bloederig voor disney en kinderen. Zulke oude verhalen komen niet zonder reden en hebben gezien het voortbestaan lang bestaansrecht gehad. We zijn veel te makkelijk in het afschuiven van kennis van tig generaties terug omdat we nu via wetenschap veel meer begrijpen van de wereld. Echter dat betekent niet dat de angsten en zorgen niet echt waren, enkel dat de verklaring van oorsprong (de duivel, kwade dampen, enz.) ontkracht is. Onze Drentse witte wieven (dikke mist) heeft geen intentie tot doden, ongelukken maken, etc. daar heeft het de capaciteit niet voor, maar je kan er nog steeds flink in verdwalen (of in elk geval zou dat zo lukken zonder de goede bewegwijzeringen en tomtoms van nu).

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 23:05

Janneke2 schreef:
Citaat:
In Nederland is geen natuur waar deze roofdieren kunnen leven.

Het roofdier heeft daar zelf andere ideeën over.
Geldt ook voor de zee-arend bijvoorbeeld.
Citaat:
Vertel jij dan even aan de wolf dat hij van onze (huis)dieren afblijft?
Dan mag hij van mij blijven hoor.

Ik denk dat het 'van tweën één' is,
of je gunt je dieren een echte kudde en fors veel ruimte,
of je zet ze 'snachts binnen.
(Hier in Drenthe heeft dit laatste zeer oude en goede papieren....)


Heeft hij er andere ideeen over of kan hij gewoon geen andere kant op?

Ik kom uit de Randstad, wel een dorpje in de polder, en wordt hier ook niet blij van. In mijn ogen is een enkele wolf op de Veluwe wel te overzien, maar niet de hoeveelheid die er al is en zeker niet als de jongen de komende jaren gaan uit zwerven, ook de Duitse jongen.
Ik denk ook dat natuurbeheer niets te maken heeft met een groot roofdier zn gang laten gaan en aan te leren dat de mens geen roofdier is dat bovenaan staat in de voedselketen, maar een bron van voer. Juist de aangeboren nieuwsgierigheid waar over gesproken wordt zou beantwoord moeten worden met een duidelijk signaal bij mensen uit de buurt te blijven.

Overigens zijn er al zat gevallen van overdag aangevallen dieren. Met s nachts opsluiten red je het al niet meer…

Janneke2

Berichten: 22750
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 23:12

Tja, geschiedenis...
De wolf heeft hier vele eeuwen geleefd, tot het beest werd uitgeroeid.

Vervolgens zijn er afspraken gemaakt dat het beest in heel Europa beschermd is/ niet bejaagd mag worden - en het dier komt op eigen poten weer terug.
(Het dier heeft zo zijn eigen ideeën over waar hij/zij wel of niet hoort.)

Ik zou dus zeggen dat het dier hier hoort.
Dat wil niet zeggen dat iedereen dat leuk vindt. Als oma zijnde heb ik geen plannen om opgegeten te worden...

En die witte wieven kunnen gewoon doden, hoor. Hetzij als je zonder gps in het moeras verdwaalt, maar met name voor automobilisten kan mist dodelijk zijn. (Intentie tot doden, nee, dat is verpersoonlijking.)

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 23:41

Janneke2 schreef:
Tja, geschiedenis...
De wolf heeft hier vele eeuwen geleefd, tot het beest werd uitgeroeid.

Vervolgens zijn er afspraken gemaakt dat het beest in heel Europa beschermd is/ niet bejaagd mag worden - en het dier komt op eigen poten weer terug.
(Het dier heeft zo zijn eigen ideeën over waar hij/zij wel of niet hoort.)

Ik zou dus zeggen dat het dier hier hoort.
Dat wil niet zeggen dat iedereen dat leuk vindt. Als oma zijnde heb ik geen plannen om opgegeten te worden...

En die witte wieven kunnen gewoon doden, hoor. Hetzij als je zonder gps in het moeras verdwaalt, maar met name voor automobilisten kan mist dodelijk zijn. (Intentie tot doden, nee, dat is verpersoonlijking.)

Mist blijft inderdaad net zo dodelijk al kennen we er geen opzet meer aan toe door het te verklaren als iets wat op een of andere manier levend is en bewust handeld.
Echter als wij het gevaar van mist zouden ontkennen omdat we weten hoe het ontstaat en het daarom weg zouden zetten als sprookjes van heel vroeger die enkel er waren om mensen braaf te houden of kindjes in bed te houden 's nachts en dus nu tot geheel onschuldig verklaard zijn, kom je tot een verkeerde conclusie.
En dat doen we wel met de bekende sprookjes als roodkapje of de drie biggetjes en de wolf. Zeker uitgaande van de disneyversie is er makkelijk te concluderen dat er niks aan de hand is. Gaan we terug naar de bron (helaas geen link van en te gesteld op mijn slaap om die versies zelf te gaan lezen) zullen we een heel andere versie lezen. De huidige cultuur veranderd de realiteit van de geschiedenis niet, enkel onze interpretatie ervan (beruchte valkuil voor onderzoekers in deze vakgebieden).
En gezien de grote mate van veiligheid zeker in west-europa als het om grote roofdieren gaat is het makkelijk om die door een roze bril te zien, zeker geholpen door disney en schrijvers van boeken die prachtige verhalen vertellen over allerlei oude en verre oorden waar de uitzonderingen qua interacties met wilde dieren veel interessanter zijn dan de 99.9% die standaard is. Voeg daar aan toe dat wetenschap zowel saai is qua begrijpelijkheid voor veel mensen (goed kunnen onderzoeken en goed kunnen vertellen gaan helaas te weinig samen) als lastig te financieren zonder draagvlak voor het onderwerp en tegengeluid met onderbouwde feiten is zeldzaam.
En dat is zeker nu ronduit funest, er worden beslissingen genomen op basis van incomplete kennis, voor het uitvoeren van incomplete oplossingen en bijstellen op basis van veranderende inzichten ontbreekt (dan zijn die situaties plotseling niet van toepassing op ervaringen elders). Er zit inmiddels ook teveel een verdienmodel achter de bescherming van de wolf om een onafhankelijk wetenschappelijk beeld naar de bevolking te communiceren. Alles gaat hier uiteindelijk verliezen, enkel de bankrekening van een aantal natuurorganisaties wint. En dat terwijl ook die (hopelijk dan toch) de intentie heeft om dat juist te voorkomen.

Elisa2

Berichten: 37217
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-22 11:05

https://www.onzenatuur.be/soortenbank/wolf-v1

Ik vind dit wel een interessant artikel, volgens mij hoef je als mens echt niet bang te zijn voor de wolf. Hier zouden ze inmiddels al vaker gesignaleerd zijn in een bos in de buurt en ook uitwerpselen en een hol is er gevonden. Helaas ook gelijk weer een illigaal doodgeschoten..als ze zich in dat bos blijvend vestigen hebben ze in ieder geval volgens mij ruimte en voedsel genoeg in principe.