Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 7 van de 9 [ 203 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kwart Nederlanders vindt dat wolf hier niet thuishoort

 
Profiel   

fransje23 schreef
Loretta schreef
Of je het nu monster of iets anders noemt. Het resultaat blijft een hoop pijn, ellende, dierenleed en verdriet.


Het is geen monster het is gewoon een dier met zijn eigen instinct.

Bedenk dat de mens zelf de meeste mensen en dieren vermoord! Over monsters gesproken....


Zoals ik al zei, het maakt niet uit hoe je het noemt. Het resultaat blijft hetzelfde.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 22:21 



 
Profiel   

Loretta schreef
fransje23 schreef

Het is geen monster het is gewoon een dier met zijn eigen instinct.

Bedenk dat de mens zelf de meeste mensen en dieren vermoord! Over monsters gesproken....


Zoals ik al zei, het maakt niet uit hoe je het noemt. Het resultaat blijft hetzelfde.


Nee, het resultaat is niet hetzelfde. Als een dier sterft doordat het schrikt van vuurwerk, of door dierenmishandeling, kun je gek worden van onbegrip en misschien wel nooit rust vinden door het onrecht. Als een wolf een dier doodt kun je rust vinden in 'zo werkt de natuur".

Een cognitieve keuze die een ander schaadt of kan schaden, of een kwestie van instinct, kan een wereld van verschil maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 22:29 



 
Profiel   

kiki1976 schreef
Dagahra schreef
Waarom heeft een wolf meer rechten dan de dieren die hij continu dood maakt? En dan heb ik het niet alleen over de huisdieren, maar ook over dat er geen enkel damhert jong het overleefd heeft, op Veluwe.

Hoeveel denk je dat de mens per jaar aan dieren dood?


tamary schreef
"Egoïsme" kan je elke diersoort in meer of mindere mate toerekenen. Dat is nl ook een noodzaak om je nageslacht groot te brengen en zelf genoeg te eten te hebben. Dat de mens met meer hersencapaciteit maar toch moeite met lange termijn planning en verkeerde uitgangspunten (bevolkingsgroei eerst, dus meer voedsel noodzakelijk ipv groei volgt op aanwezigheid genoeg voedsel) geeft inderdaad ellende. Maakt ons geen monsters, enkel hardleers en eigenwijs.

Persoonlijk vind ik een mens egoïstischer dan de meeste dieren.
Een wolf dood normaliter alleen om te eten. Oke in een afgesloten stuk werkt dat net even anders.

Maar een mens wilt die wolf dood omdat hij aan zijn/haar vee komt. Het vee dat ze misbruiken voor eigen gewin. Om ze vervolgens zelf te laten slachten voor eigen gewin.
Een mens die alleen al van januari 2021 tot november 2021- 25.100.743 dieren slachtte in Nederland.


Citaat
Numerous studies in Russia report that wolves engage in surplus killings. One of the most dramatic incidents was a three-week period in February 1978 when wolves embarked on a mass killing of young Caspian seals on the ice of the Caspian Sea near Astrakhan. It is estimated that wolves killed between 17 percent and 40 percent of all the young seals in the area and left their bodies strewn on the ice with few eaten. Large, adult seals were also killed and not eaten.

Bron : Rumyantsev, V., and L. Khuraskin, “Wolves and Caspian Seals,” Hunting and Game Management, February 1978: 22–24.
Quote en bronvermelding uit : The real wolf , Ted B. Lyons & Will N. Graves

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 22:32 



 
Profiel   

En het is nou ook niet dat de gedode dieren anders allemaal geslacht zouden worden… Juist de hobbydieren lopen veel buiten. Veel bedrijven met vleesvee zullen er amper last van hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 22:52 



 
Profiel   

Ik denk dat de 10 jarige eigenaresse pony Moritz ook niet had voor de slacht, hopelijk komt het arme dier er weer bovenop Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 22:57 



 
Profiel   

Miran schreef
En het is nou ook niet dat de gedode dieren anders allemaal geslacht zouden worden… Juist de hobbydieren lopen veel buiten. Veel bedrijven met vleesvee zullen er amper last van hebben.


Het zijn juist de beestjes die het goed hebben, die met aandacht en liefde verzorgd worden, die buiten lopen in hun eigen weilandje, die lopen het risico van uit elkaar getrokken worden.
De bio industrie zal er niet minder door worden.

Maar hobbydieren, hun eigenaren en soms ook dierenartsen lopen trauma’s op .

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 23:14 



 
Profiel   

Ja, het is vreselijk.

Wat vroeger 'goed verzorgen' was, is nu in feite verwaarlozen geworden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 23:21 



 
Profiel   

kiki1976 schreef
Dagahra schreef
Waarom heeft een wolf meer rechten dan de dieren die hij continu dood maakt? En dan heb ik het niet alleen over de huisdieren, maar ook over dat er geen enkel damhert jong het overleefd heeft, op Veluwe.

Hoeveel denk je dat de mens per jaar aan dieren dood?


tamary schreef
"Egoïsme" kan je elke diersoort in meer of mindere mate toerekenen. Dat is nl ook een noodzaak om je nageslacht groot te brengen en zelf genoeg te eten te hebben. Dat de mens met meer hersencapaciteit maar toch moeite met lange termijn planning en verkeerde uitgangspunten (bevolkingsgroei eerst, dus meer voedsel noodzakelijk ipv groei volgt op aanwezigheid genoeg voedsel) geeft inderdaad ellende. Maakt ons geen monsters, enkel hardleers en eigenwijs.

Persoonlijk vind ik een mens egoïstischer dan de meeste dieren.
Een wolf dood normaliter alleen om te eten. Oke in een afgesloten stuk werkt dat net even anders.

Maar een mens wilt die wolf dood omdat hij aan zijn/haar vee komt. Het vee dat ze misbruiken voor eigen gewin. Om ze vervolgens zelf te laten slachten voor eigen gewin.
Een mens die alleen al van januari 2021 tot november 2021- 25.100.743 dieren slachtte in Nederland.
Pardon? misbruiken? Dus shetlanders lekker de hele dag op de wei is misbruik? Net als schapen lekker buiten is ook misbruik? Slacht is misbruik als het dier geen kans meer heeft op een fijn leven door aandoeningen? dieren die nu niet meer 24/7 buiten kunnen door de wolf is misbruik? Ik dacht dat wij in Nederland voor het feit waren dat we onze dieren zoveel mogelijk buiten hebben, dat we de keuze hebben om te zeggen dat het genoeg is geweest. Sorry hoor maar wij hebben hier 100 schapen voor de hobby en 20 shetlanders voor de hobby. Die vergeet je even. Daar gaan alleen de dieren naar de slacht die geen kans hebben op een normaal, gezond en fijn leven. Slacht is dood en een spuitje is ook dood. In mijn ogen kun je dan beter eten van het gezonde vlees als dat je ze laat verbranden. Want ja dat is slecht voor het milieu. Ik heb dan ook liever dat ze in 1x dood zijn als dat ze een volledige lijdensweg hebben doordat ze opgejaagd worden door de wolf en naar de strot gegrepen worden. Iedere veehouder wil het beste voor zijn dieren, tuurlijk zitten er prutsers tussen waarvan de dieren direct moeten worden opgehaald. Maar je gunt niemand maar dan ook niemand een aanval van de wolf. Daarbij het feit genomen dat compleet opengereten schapen nog lopen, dat dier heeft enorme pijn. Door de wolf. Wat is dan slechter? Een wolf of de slacht?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 23:51 



 
Profiel   

Huertecilla schreef
irmaz schreef
Ik baseer dat onder andere op de jagers die hier voor de wildstand moeten zorgen.


Vraag jij ook aan de kapper of je haar goed zit?

Mijn persóónlijk ervaring is wat ik jou schreef. Maar de wilde zwijnen in NL zijn vast anders.


Nogmaals, maak zoals ik voorstelde een goede vergelijkende studie naar wat er in de NL maatschappij aan de hand is.
Op díe manier kan je risicio vergelijken, kosten/baten analyseren, ethische keuzes maken.

Als je kinderen wil opnemen, dan is het nodig dat je doodsoorzaken in NL in een tabel zet.
Wil je een potentieel dood door wolf in Israel gebruiken, dan moet je de doodsoorzaken van kinderen met dat geografische bereik geven. Doe je dat niet dan is het net zo zwaarwegend als ´wolfpups op de veluwe zijn zo schattig´.

Ook nogmaals, vermijdt emotioneel woordgebruik als ´moord´. Dat ontkracht je als serieuze factie. Gebruik die tip. Of niet.

Op dit moment vindt slecht 25% van de NL bevolking dat de wolf niet in NL thuis hoort.
En.... een probleemwolf kán al afgeschoten worden.

Als ík pro-wolf zou zijn in NL, dan had ik al láng twee concrete plannen klaarliggen voor een probleemwolf. Afhankelijk van hoe wat de incidenten zijn en hoe de publieke opinie erbij staat. Met een goed klinkend verhaal óf verdoven en in een opvang opsluiten, óf afschieten. Dit op goed gepubliceerd eígen initiatief naar SBB en het betreffende ministerie.
Een ´zie eens hoe goed we dit binnen de grenzen houden!´
Niet dat dit verdoven/schieten eenvoudig is. Ook dát kan als WinWin gebruikt worden en een aantal scenarios voor uitgewerkt.
Met een béétje geluk doet de anti-wolf ´goed´ publicitair werk door zónder toestemming de verkeerde af te schieten.

Moraal van dit verhaal is dat ´cry wólf´ is net als in de kinderparabel geen goed idee.

Een probleemwolf kan dus niet afgeschoten worden. Daarom zijn ze nu bezig met een wetswijziging in het Europees Parlement zodat dat wel kan in de toekomst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 23:56 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Mobieltjes kunnen uitstekende wapens zijn: herrie en een lamp.
En bellen om hulp.
Gooien bij voorkeur met schoolboeken.

En zou de toon een onsje minder kunnen?

Ik zal mijn best doen, heb wat last van beroepsdeformatie ben ik bang. excuses daarvoor.

Ik kan er alleen niet helemaal bij dat allerlei mensen die geen enkel idee hebben in wat voor soort gebieden in Nederland inmiddels wolven wonen, menen dat zij een gefundeerde mening kunnen hebben over of de wolf wel of niet in Nederland kan thuishoren.
Wolven in Nederland zonder een zeer strikt beheer is een "disaster waiting to happen" om het maar eens in goed Nederlands te zeggen. 1 wolf is leuk, een paar kleine wolfjes zijn schattig, maar een roedel wolven op jacht is allerminst vriendelijk of schattig. Dat mensen dat tegenwoordig denken geeft alleen maar aan hoe ver men afgedreven is van de natuur.

Dat wolven in de 19e eeuw in korte tijd 11 kinderen hebben gedood kun je aan allerlei dingen toeschrijven zoals arme streek, kinderarbeid of weet ik wat voor sociale factoren. De echte reden is een stuk eenvoudiger: de wolven hadden honger en er was niet voldoende ander voedsel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 00:17 



 
Profiel   

VuurVleugels schreef
Nee, het resultaat is niet hetzelfde. Als een dier sterft doordat het schrikt van vuurwerk, of door dierenmishandeling, kun je gek worden van onbegrip en misschien wel nooit rust vinden door het onrecht. Als een wolf een dier doodt kun je rust vinden in 'zo werkt de natuur".

Een cognitieve keuze die een ander schaadt of kan schaden, of een kwestie van instinct, kan een wereld van verschil maken.


Dat is dan iets waar wij het nooit over eens zullen worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 00:35 



 
Profiel   

Jawel hoor, probleemwolf afschieten dat kan zeker. Kijk maar in het wolvenplan pagina 14-16 tabel 1a, 1b en 1c. Er wordt steeds geroepen dat het niet kan, maar het staat er echt.

https://www.bij12.nl/wp-content/uploads ... enplan.pdf

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 00:45 



 
Profiel   

Vivat schreef
Jawel hoor, probleemwolf afschieten dat kan zeker. Kijk maar in het wolvenplan pagina 14-16 tabel 1a, 1b en 1c. Er wordt steeds geroepen dat het niet kan, maar het staat er echt.

https://www.bij12.nl/wp-content/uploads ... enplan.pdf

Ik las dit: https://www.europa-nu.nl/id/vlph7ru35qy ... 2018&tab=0

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 08:09 



 
Profiel   

Voor mij is het wel duidelijk na het lezen van al jullie reacties en meningen dat de wolf thuis hoort in een groot natuurgebied met veel wild en weinig tot geen mensen en vee. Dat is de natuurlijke habitat waar hij kan leven, en jagen zonder teveel schade aan te richten. En ik denk dat Nederland daar veel te vol voor is met te weinig natuur en teveel vee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 10:53 



 
Profiel   

Horseloverl schreef
Pardon? misbruiken? Dus shetlanders lekker de hele dag op de wei is misbruik? Net als schapen lekker buiten is ook misbruik? Slacht is misbruik als het dier geen kans meer heeft op een fijn leven door aandoeningen? dieren die nu niet meer 24/7 buiten kunnen door de wolf is misbruik? Ik dacht dat wij in Nederland voor het feit waren dat we onze dieren zoveel mogelijk buiten hebben, dat we de keuze hebben om te zeggen dat het genoeg is geweest. Sorry hoor maar wij hebben hier 100 schapen voor de hobby en 20 shetlanders voor de hobby. Die vergeet je even. Daar gaan alleen de dieren naar de slacht die geen kans hebben op een normaal, gezond en fijn leven. Slacht is dood en een spuitje is ook dood. In mijn ogen kun je dan beter eten van het gezonde vlees als dat je ze laat verbranden. Want ja dat is slecht voor het milieu. Ik heb dan ook liever dat ze in 1x dood zijn als dat ze een volledige lijdensweg hebben doordat ze opgejaagd worden door de wolf en naar de strot gegrepen worden. Iedere veehouder wil het beste voor zijn dieren, tuurlijk zitten er prutsers tussen waarvan de dieren direct moeten worden opgehaald. Maar je gunt niemand maar dan ook niemand een aanval van de wolf. Daarbij het feit genomen dat compleet opengereten schapen nog lopen, dat dier heeft enorme pijn. Door de wolf. Wat is dan slechter? Een wolf of de slacht?

Het grote gros van de veehouders wel ja, uitzonderingen zijn er altijd. En veehouders zijn voor mij de grotere bedrijven, niet iemand die wat diertjes heeft lopen voor de fun

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 10:58 



 
Profiel   

@ Kiki, juist die grote bedrijven merken niets van de wolf! Hun vee staat binnen, en komt niet buiten.
De wolf raakt juist de hobbyboeren, en mogelijk ook op termijn de recreant die een buitenrit wil maken, of die wil wandelen met zijn hondje in het bos.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 11:03 



 
Profiel   

Deze is onschadelijk gemaakt.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/402 ... -bij-aalst

Zo zie ik ze het liefst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 17:33 



 
Profiel   

Loretta schreef
Deze is onschadelijk gemaakt.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/402 ... -bij-aalst

Zo zie ik ze het liefst.


Moderatoropmerking:
Dit bericht is niet toegestaan volgens de Bokt Regels



Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 18-01-22 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Zie moderator-opmerking


Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 17:37 



 
Profiel   

Na alle beelden van vermoorde schapen en zelfs veulens en Shetlandpony's. Ben ik altijd opgelucht als een wolf opgeruimd is.

Deze ziet er heel mooi uit. Waarschijnlijk zonder lijden in 1 klap weg. Een stuk humaner dan alle schapen die meneer vermoord heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 17:54 



 
Profiel   

Loretta schreef
Na alle beelden van vermoorde schapen en zelfs veulens en Shetlandpony's. Ben ik altijd opgelucht als een wolf opgeruimd is.

Deze ziet er heel mooi uit. Waarschijnlijk zonder lijden in 1 klap weg. Een stuk humaner dan alle schapen die meneer vermoord heeft.



Moet natuurbescherming inlijsten bij de foto en aan de muur hangen met als motto erboven in de lijst; mensen zijn de grootste beesten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 18:13 



 
Profiel   

janderegelaa schreef
Een probleemwolf kan dus niet afgeschoten worden. Daarom zijn ze nu bezig met een wetswijziging in het Europees Parlement zodat dat wel kan in de toekomst.


Hier in Spanje wordt jaarlijks afschotvergunning voor een paar honderd wolven afgegeven, volledig conform EU wetgeving.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 18:20 



 
Profiel   

Houden ze dan een maximum aantal aan wat er mag zijn in Spanje Huertacilla?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 11:04 



 
Profiel   

Huertecilla schreef
janderegelaa schreef
Een probleemwolf kan dus niet afgeschoten worden. Daarom zijn ze nu bezig met een wetswijziging in het Europees Parlement zodat dat wel kan in de toekomst.


Hier in Spanje wordt jaarlijks afschotvergunning voor een paar honderd wolven afgegeven, volledig conform EU wetgeving.

Dan snap ik niet waarom ze hier niet afgeschoten mogen worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 11:20 



 
Profiel   

Spanje begrijpt het tenminste.

De mens is nu eenmaal geëvolueerd tot 'de sterkste' en staat bovenaan de ladder. Ook al staat-ie daar doordat-ie (dankzij diezelfde evolutie) hersenen heeft ontwikkeld waarmee hij wapens kan maken.
De mens is óók een biologisch beestje dat in het ecosysteem z'n rol heeft. Waar mensen zijn móet de mens z'n rol spelen in het ecosysteem. Als je als dier dat bovenaan de ladder staat niets doet, ontstaat er geen ecologisch evenwicht. Zijn er geen grote rovers, dan moet je als mens de grazers schieten. Zijn er wel grote rovers, dan moet je als mens die grote rovers schieten om te voorkomen dat de grazers uitsterven.
Moeilijker is het echt niet. Mensen zijn geevolueerd tot waar ze nu zijn, en hebben gewoon een rol in het ecosysteem. Pak je die rol niet, dan ontspoort het systeem, ten koste van de diersoort 'mens'. En de evolutie zegt nu juist dat ieder beestje z'n uiterste best doet z'n eigen soort in stand te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 11:29 



 
Profiel   

Nou, niet direct een kortetermijnoplossing, maar mensen moeten overdag hun verantwoordelijkheden bellen binnen het ecosysteem. De mens is meer veel te veel om op deze manier door te leven. Onze plek in het ecosysteem gebruiken is dus ook met die goed geëvolueerde hersens inzien dat we iets aan onszelf moeten doen en juist ook een positieve verantwoordelijkheid hebben.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 11:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 7 van de 9 [ 203 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen