Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Goedgekeurde hengst Blue Hors Livius gecastreerd

 
Profiel   

Eurodressage
Algemeen

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: Bellatrix.


De zes jaar oude goedgekeurde KWPN-hengst Livius, van stoeterij Blue Hors, is gecastreerd

Livius is een KWPN-ruin. Hij is geboren in 2016. Zijn vader is Gotcha Utopia en zijn moeder is Winoa (Jazz x Flemming). Hij is gefokt door H. Meijer, en zijn oorspronkelijke naam was Leopard M.

KWPN, Deens Warmbloed en Oldenburger Verband
Livius werd voorgesteld op de KWPN Hengstenkeuring van 2019 door de familie Van Norel en hij werd goedgekeurd. Hij viel op bij de toenmalige talentscout van Blue Hors, Esben Möller, die de hengst voor Blue Hors kocht.

Livius was van de tweede jaargang veulens van Gotcha Utopia, die in 2016 in totaal 33 nakomelingen had. Tegen 2019 waren er negen voorgesteld op de keuring en niet minder dan drie mochten er door naar de verrichtingsproef.

Livius werd een maand later ook voorgesteld op de Deens Warmbloed Hengstenkeuring in Herning van 2019. Hij slaagde voor zijn 35 dagen-verrichtingsproef in Denemarken in het najaar van 2019, maar zijn score van 763 punten betekende dat hij een uitnodiging van de fokcommissie van het Deens Warmbloed kreeg, voor een herbeoordeling tijdens de keuring van 2020, om volledig goedgekeurd te worden. In maart 2020 werd hij niet voor het leven goedgekeurd in Herning.

Blue Hors was van plan om hem eind 2020 opnieuw aan de Deense verrichtingsproef deel te laten nemen, maar dit gebeurde niet. In 2020 werd Livius goedgekeurd voor het Oldenbuger Verband.

Gecastreerd
Livius stond ter dekking bij Blue Hors tot 2021, en hij bracht een kleine, kwaliteitsvolle jaargang veulens voort, die voor hoge prijzen verkocht werden op veilingen in Denemarken.

Hij is niet opgenomen op de lijst van 2022, omdat hij is gecastreerd.

"We denken dat hij heel veel talent voor de sport heeft. We vinden hem erg leuk en hij wordt nu opgeleid voor de topsport, op onze sportafdeling", vertelt Martin Klavsen aan Eurodressage.

Blue Hors Livius moet niet worden verward met de in Nederland gevestigde KWPN-goedgekeurde hengst Livius (Bordeaux x Vivaldi).


[ img ]

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 20:35 



 
Profiel   

Maar waarom dan. Het kost heel veel moeite om een hengst goedgekeurd te krijgen.En hij heeft goede veulens voortgebracht.Ze willen hem in de sport gaan gebruiken,maar dat kan ook als hengst.Zeker in dressuur geeft dat nog meer uitstraling ook.En hij zal ook wel ergens staan waar passende huisvesting geen probleem is. Dus ik denk,waarom? Uiteraard heb ik er niets mee te maken want het is mijn paard niet.Maar ik vind het jammer zoiets.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 14:08 



 
Profiel   

Wellicht het een klootzak(je) was tijdens rijden he!?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 17:50 



 
Profiel   

Sommige hengsten hebben zoveel last van hun hengst zijn dat ze niet te rijden zijn in de sport.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 17:53 



 
Profiel   

Idd, en als dat de wereld inkomt dat zijn karakter zo beroerd is dat de sport niet wil (want als zo'n veelbelovende hengst niet presteert gaan er uiteindelijk gerust vragen worden gesteld en komt lastig karakter wss wel boven) dan zullen veel fokkers ook afhaken. Levert hij waarschijnlijk meer op als hij succesvol de sport in kan dmv castratie

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 17:54 



 
Profiel   

Er zijn best veel hengsten waar maar weinig mee wordt gedekt. En als het dan (bijna) niets oplevert is hengst laten alleen maar ongemakkelijk. Als ze dan ook nog hengstenstreken hebben is de beslissing snel genomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 17:55 



 
Profiel   

Bij de hengstenkeuring krijgen ze toch ook een punt voor gedrag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 09:46 



 
Profiel   

anjali schreef
Bij de hengstenkeuring krijgen ze toch ook een punt voor gedrag.


Om hier even op in te gaan. Ik heb stage gelopen bij het verrichtingsonderzoek van een heel groot stamboek. De hengsten die allemaal net 3 waren, lagen allemaal iedere middag plat in de box helemaal uitgeput te zijn van alle indrukken en het minimaal 5x per week werken. Met alle respect maar zo krijg je hooguit een goed beeld van het karakter van de ECHTE kl$%^zakken, maar de rest heeft gewoon geen extra energie voor geouwehoer. Als zo'n hengst dan een 9 voor karakter krijgt, thuis komt en gewoon werk naar leeftijd krijgt en waarschijnlijk hoger in het voer gaat ( want krachtvoer werd ook flink teruggeschroefd) kan het ineens een totaal ander paard zijn..... en dat komt nog bij dat wat de 1 wel vind mee vallen, voor een ander wel al heel extreem kan zijn....

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 09:52 



 
Profiel   

anjali schreef
Maar waarom dan. Het kost heel veel moeite om een hengst goedgekeurd te krijgen.En hij heeft goede veulens voortgebracht.Ze willen hem in de sport gaan gebruiken,maar dat kan ook als hengst.Zeker in dressuur geeft dat nog meer uitstraling ook.En hij zal ook wel ergens staan waar passende huisvesting geen probleem is. Dus ik denk,waarom? Uiteraard heb ik er niets mee te maken want het is mijn paard niet.Maar ik vind het jammer zoiets.


Jammer? Gewoon een goede keuze van de eigenaar. Waarom moet hij hengst blijven als de eigenaar hem liever in de sport ziet omdat dat meer uitstraling geeft in de dressuur??
Weet je hoeveel hengsten er zijn, goedgekeurd, dus jammer nee vind ik totaal niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 09:57 



 
Profiel   

Cherdenise schreef
anjali schreef
Maar waarom dan. Het kost heel veel moeite om een hengst goedgekeurd te krijgen.En hij heeft goede veulens voortgebracht.Ze willen hem in de sport gaan gebruiken,maar dat kan ook als hengst.Zeker in dressuur geeft dat nog meer uitstraling ook.En hij zal ook wel ergens staan waar passende huisvesting geen probleem is. Dus ik denk,waarom? Uiteraard heb ik er niets mee te maken want het is mijn paard niet.Maar ik vind het jammer zoiets.


Jammer? Gewoon een goede keuze van de eigenaar. Waarom moet hij hengst blijven als de eigenaar hem liever in de sport ziet omdat dat meer uitstraling geeft in de dressuur??
Weet je hoeveel hengsten er zijn, goedgekeurd, dus jammer nee vind ik totaal niet.

Een hele tijd geleden is er een jarenlange rechtszaak gevoerd door een eigenaar van wie de hengst niet goedgekeurd werd, waar hij het niet mee eens was.Het is echt niet zomaar wat. Maar goed,het gaat mij niet aan omdat het mijn paard niet is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 14:52 



 
Profiel   

Hopelijk betekent dat dat hij een mooi sociaal leven erbij krijgt.
Dan heeft hij superveel geluk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 15:24 



 
Profiel   

anjali schreef
Cherdenise schreef
Jammer? Gewoon een goede keuze van de eigenaar. Waarom moet hij hengst blijven als de eigenaar hem liever in de sport ziet omdat dat meer uitstraling geeft in de dressuur??
Weet je hoeveel hengsten er zijn, goedgekeurd, dus jammer nee vind ik totaal niet.

Een hele tijd geleden is er een jarenlange rechtszaak gevoerd door een eigenaar van wie de hengst niet goedgekeurd werd, waar hij het niet mee eens was.Het is echt niet zomaar wat. Maar goed,het gaat mij niet aan omdat het mijn paard niet is.


Maar dat heeft natuurlijk niets te maken met dit paard en de wensen van de eigenaren. Daarbij, als je een rechtszaak voert omdat je het niet eens bent met de uitspraak van het stamboek wil dat nog steeds niet wat zeggen, ik denk dat vele eigenaren het er zelf niet mee eens zouden zijn lol. Het is tenslotte je eigen paard, die je gewoon goedgekeurd wilt zien. Dan kan je het er wel niet mee eens zijn, maar dat hoeft niets te betekenen.

Er zijn genoeg dekhengsten op de markt bij de warmbloeden imo. Een paar meer of minder is echt niet zo heel boeiend. Tenzij het echt een bijzonder goede hengst is (of misschien vers bloed voert die het stamboek nu echt nodig heeft) maar zelfs dan blijft de keuze natuurlijk bij eigenaar.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 15:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen