Jaarlijkse slipjacht in omgeving De Lutte

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101752
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Jaarlijkse slipjacht in omgeving De Lutte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-21 15:31

TwenteFM
Algemeen

Afbeelding
Demonstratie slipjacht. Foto: Marjo


DE LUTTE – Het is een indrukwekkend gezicht: paarden, ruiters in rode jassen en een grote groep honden. Verschillende personen kwamen af op het initiatief van de Koninklijke Jachtvereniging. Langs de verschillende weilanden in de omgeving van De Lutte en Beuningen stonden omstanders naar het schouwspel te kijken.

Wim Wielheesen, één van de organisatoren, is blij dat de slipjacht dit jaar door kan gaan. Vorig jaar ging er noodgedwongen een streep door vanwege de coronacrisis. Vanwege de huidige coronamaatregelen werd er om 11.30 begonnen, zodat de paarden, ruiters en honden ruim voor 17.00 uur weer bij Het Ros van Twente aankomen.

"We hebben zichtlocaties aangegeven voor de bezoekers, zodat mensen niet allerlei kanten op gaan crossen om iets te zien. De route is ongeveer twintig kilometer. Er zit geen wedstrijdelement in. We maken er een mooie dag van."

Dinsdag is er een route uitgezet, die de honden, paarden en ruiters woensdag volgen. "Er wordt een slip getrokken, met urine van de vos. De route is vooraf bepaald, zodat de grondbezitters er ook van weten. Je probeert de mooie natuur erbij te betrekken."

Benieuwd naar de reportage? Bekijk deze hieronder.


YvonneV
Berichten: 8781
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Re: Jaarlijkse slipjacht in omgeving De Lutte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 17:30

hoe komen ze aan urine van een vos?

smousekous
Berichten: 15
Geregistreerd: 19-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 22:47

Ik weet dat dit een ouder topic was, maar ik zie dat een vraag onbeantwoord is. En die kan ik dus beantwoorden.

Ergens op de Veluwe worden in de kennel de foxhounds gehouden die bij deze jachtgroep horen. En daar worden in een grote ruimte ook twee vossen gehouden (twee, want één is ook maar alleen) en die zorgen voor de urine op de slip. Hiervoor is een vergunning want normaal gesproken mag je een vos niet in gevangenschap houden.

Ik hoop dat mijn antwoord nog gelezen wordt.