Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Plaats een nieuw onderwerp

Friese paarden pionier Frank Leyendekker overleden

 
Profiel   

Phryso.com
Fokkerij

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: Bokt Wiki


Afgelopen weekend is op 92-jarige leeftijd Frank Leyendekker overleden. Leyendekker emigreerde als 18-jarige jonge man van het Friese Witmarsum naar Visilia, Californië in Amerika, waar hij één van de pioniers werd bij de promotie en de import van de Friese paarden. Daarbij was hij een van de grondleggers van de FHANA.

Eerste Friese paarden met het vliegtuig
In 1948 maakte Leyendekker de grote oversteek vanuit Friesland. Zijn broer werd boer op het ouderlijke bedrijf, Frank ging naar Amerika en startte een melkveebedrijf in Californië waar zijn zonen het stokje later overnamen. De verbinding met Friesland bleef, én met de Friese paarden waar Frank mee opgroeide. ‘In Amerika zag ik als twintigjarige op een show een fantastisch vierspan paarden. De gedachte hoe dat eruit zou zien met Friese paarden heeft me nooit losgelaten’, zo vertelde hij afgelopen jaar nog in een FHANA interview. ‘Met de Friese paarden in Nederland ging het in de jaren 70 bergafwaarts’, hoorde Leyendekker toen hij in 1976 in Nederland was. ‘Van de nalatenschap van mijn ouders kocht ik mijn eerste Friese paarden om ze naar Amerika te importeren.’ In die tijd betekende dat een boottrip van zo’n vijf weken, maar de vooruitstrevende Leyendekker zocht naar een sneller alternatief. In 1977 kwamen de eerste Friese paarden met het vliegtuig naar Amerika, in een door zijn broer Sikke gebouwd houten krat. Het waren twee merries en veulenboekhengst Laes die later promotie maakte naar stamboekhengst Laes 278. Daarna volgden vele paarden, én rijtuigen, want ook daarvan had Leyendekker een indrukwekkende verzameling naar zijn nieuwe vaderland gehaald. In de door Omrop Fryslân gemaakte documentaire Het Swart Goud vertelt Leyendekker over zijn passie voor de Friese paarden.

Fokte 292 Friese paarden, 10 hengsten op zijn naam
En zo reed Frank Leyendekker met zijn vierspan Friese paarden op vele shows door heel Amerika en Canada en kreeg hij met zijn Friese paarden nog een rol in de film Coming to America met Eddy Murphy. Hij was een gepassioneerd ambassadeur en verkocht honderden paarden in de VS en daarbij was hij één van de grondleggers van de FHANA. In totaal fokte hij in Amerika 292 Friese paarden en had 10 stamboekhengsten op zijn naam, waarbij Haike 482 en Sibald 380 nog bij Leyendekker Friesians in de stallen te vinden zijn. Afgelopen november overleed Frank zijn vrouw Adrianna op 94-jarige leeftijd. Ze waren 66 jaar getrouwd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 16:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 1 bericht ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen