Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Haagse PvdD: stop met inzetten politiepaarden en -honden

 
Profiel   

Omroep West
Algemeen

[ img ]
Een politiepaard en -hond begroeten elkaar. Foto: Rob Croes/Anefo/Wikimedia Commons.


DEN HAAG - De Partij voor de Dieren in Den Haag wil dat politiepaarden en politiehonden niet langer meer worden ingezet bij demonstraties. "De veiligheid van het dier kan niet worden gegarandeerd", zegt Leonie Gerritsen van PvdD Den Haag. "Natuurlijk snap ik dat een agent te paard een klein stapje voor heeft op een motoragent en een agent met een hond op een agent met een wapenstok. Maar dat is voor ons geen goed argument als dieren in gevaar komen."

Gerritsen was zelf aanwezig bij de woondemonstratie in Den Haag. "Daar staken mensen van die flairs af, waar gekleurde rook vanaf komt. De politiepaarden schrokken daar zo van dat ze probeerden weg te rennen, waarbij ze tegen elkaar aan liepen en een paard zelfs bijna uitgleed."
Het punt is volgens Gerritsen dat politieagenten weten dat ze in gevaarlijke situaties terecht kunnen komen en daarvoor ook worden opgeleid. "Maar dieren kiezen daar niet bewust voor. Een pup wordt bijvoorbeeld wel jarenlang getraind, maar we hebben kunnen zien dat dat ook mis kan gaan." In uitzendingen van Zembla was bijvoorbeeld te zien dat een trainer van politiehonden stroomstoten aan de honden in opleiding gaf.

"Als een politiehond tijdens een demonstratie een rotschop krijgt waardoor zijn milt scheurt, kan 'ie daaraan overlijden. En als een paard gewond raakt aan een been, is dat einde verhaal voor zo'n dier. Wij vinden dat dat niet toelaatbaar is."

Aankaarten bij burgemeester
Daarom heeft de PvdD de burgemeester van Den Haag gevraagd dit aan te kaarten bij de politie. Dat is ook landelijk al eens gebeurd, door de Tweede Kamerfractie van de partij. "Daarop heeft de minister geantwoord dat de politie op zoek is naar alternatieven", zegt Gerritsen. "Maar ik heb nog niet gehoord dat ze heel actief naar die alternatieven op zoek zijn."
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 19:00 



 
Profiel   

Een knuppel in een hoenderhok, maar eigenlijk hebben ze ook gelijk. Het is geen positie voor een vluchtdier om zich in te begeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 19:09 



 
Profiel   

Wat betreft paarden hebben ze een punt. Wat betreft honden..... nah. Je pest dat type hond er echt niet mee.

Sterker nog: zulke honden wil je echt niet als huishond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 19:20 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Wat betreft paarden hebben ze een punt. Wat betreft honden..... nah. Je pest dat type hond er echt niet mee.

Sterker nog: zulke honden wil je echt niet als huishond.


Nou mijn vriend had vroeger een maat waarvan de vader bij politie zat en hun hadden politiehond in huis. En dat was gewoon een huishond, je kon hem aaien en mee spelen. Tot hij dan een commando kreeg dat betekende werken. Dan kon je dat in een klap niet meer. IK weet niet of elke politie hond zo word getraind maar onmogelijk is het niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 19:39 



 
Profiel   

wemkelover schreef
Avalanche81 schreef
Wat betreft paarden hebben ze een punt. Wat betreft honden..... nah. Je pest dat type hond er echt niet mee.

Sterker nog: zulke honden wil je echt niet als huishond.


Nou mijn vriend had vroeger een maat waarvan de vader bij politie zat en hun hadden politiehond in huis. En dat was gewoon een huishond, je kon hem aaien en mee spelen. Tot hij dan een commando kreeg dat betekende werken. Dan kon je dat in een klap niet meer. IK weet niet of elke politie hond zo word getraind maar onmogelijk is het niet.

Oh dat is wel leuk :j

Ik ben eens bij een KNVB-training geweest, en daar waarschuwden ze mij voor de honden.
Wel tof dat dit kan :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 19:41 



 
Profiel   

Wij trainen ook KNPV met onze Mechelse herders en je kan ze niet gelukkiger maken met werken en bijten.
Thuis zijn het hele fijne honden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 19:47 



 
Profiel   

Hiraeth schreef
Een knuppel in een hoenderhok, maar eigenlijk hebben ze ook gelijk. Het is geen positie voor een vluchtdier om zich in te begeven.


Wellicht gooi ik dan weer een andere knuppel in het bokthoenderhok, maar ik vind t allemaal een beetje PvdD overdreven..

Die polititiepaarden hebben het over het algemeen prima en worden ook getraind op extreme situaties..

Een momentopname van acute stress voor zowel een paard als een mens echt niet zo'n groot ding..

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 19:49 



 
Profiel   

Ik had toen bij de training ook echt het idee dat die honden het geweldig vonden. Misschien waarschuwden ze me wel omdat ze in werkmodus waren, kan heel goed :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 19:49 



 
Profiel   

Puppetje schreef
Wij trainen ook KNPV met onze Mechelse herders en je kan ze niet gelukkiger maken met werken en bijten.
Thuis zijn het hele fijne honden.


Thuis zijn het hele fijne honden als ze maar heel veel uitdaging daarbuiten krijgen. Geef je ze geen “werk” dan heb je je handen er vol aan.
Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, maar het is geen standaard schoothondje

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 20:05 



 
Profiel   

Mee eens, wij mensen hebben genoeg middelen om het zelf op te knappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 20:07 



 
Profiel   

Hoe willen ze dan zonder deze dieren oplossen? Een paard maakt meer indruk dan iemand te voet. En een politiehond rent een stuk harder dan de gemiddelde mens en blijken best aardig effectief te zijn.

Dan ook maar reddingshonden, hash speurers, blinden geleiden honden en andere hulphonden ook maar verbieden. Die laatste hebben bijna nooit vrij :n

Te ver doorslaan is ook een vak

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 20:21 



 
Profiel   

Vroegah waren politiehonden veelal vals (gemaakt), tegenwoordig wil de politie/overheid echt geen valse loeders meer. De honden die ik ken en/of mee werk, zijn prima huishonden. Ze hebben een aan en een uit knop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 20:25 



 
Profiel   

mysa schreef
Mee eens, wij mensen hebben genoeg middelen om het zelf op te knappen.

Wat voor middelen?
Het is een stuk indrukwekkender als er een stel paarden of honden op je afkomen dat wanneer er een groepje ME'ers op een grote groep idioten afkomt.
Laat de Pvdd zich maar bezig houden met dringende zaken

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 13:03 



 

purny schreef
mysa schreef
Mee eens, wij mensen hebben genoeg middelen om het zelf op te knappen.

Wat voor middelen?
Het is een stuk indrukwekkender als er een stel paarden of honden op je afkomen dat wanneer er een groepje ME'ers op een grote groep idioten afkomt.
Laat de Pvdd zich maar bezig houden met dringende zaken
Waterkanon erop, is het gauw uit met de pret. :+ Alleen levert dat ook weer een hoop gehuil van hooligans op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 13:17 



 
Profiel   

Niet alle paarden zijn geschikt voor dit werk. Hercule zou dit prachtig gevonden hebben. En het leven en het werk. Die was voor de dood nog niet bang.
Er wordt wel zeker de juiste paarden op geselecteerd. Er wordt wel zeker een goed leven er naast aangeboden. Kortom ik vind het te kort door de bocht. Wel is het zo dat de hooligens meer en meer bij mens en dier zwaar de grenzen overschrijden. Is dat sneu voor mens en dier? Jazeker. Maar voor mij geen reden om dit totaal af te wijzen.
Ik heb paard leren rijden op Udo, een ex politie paard (ik geloof dat dit nu niet meer gebeurt maar de paarden rust krijgen als ze klaar zijn met werken, maar dat weet ik niet zeker). Udo corrigeerde eigenhandig als we buiten reden, de paarden die zich in zijn ogen onverantwoord en vervelend gedroegen. Ik had er geen bal over te zeggen als beginner maar voelde me zeer veilig. Udo was speciaal. Een leider en was voor de duivel niet bang . Hij deed gewoon waarvoor hij was opgeleid en de manege accepteerde dat en respecteerde hem daarin. Altijd kreeg hij dan een "goed zo" van de eigenaar, want anders wordt het oneerlijk en verwarrend voor het dier.
Ik vind dit dus een tekort door de bocht verhaal. En ja zelfs dit soort gave paarden, kunnen bang worden als de meute los gaat, net als mensen. Maar de emotie bang hoeft niet ten alle tijden vermeden te worden denk ik. In vroegere tijden waren er ook paarden , die zij aan zij met de mensen vochten in oorlogssituaties. Speciaal opgeleide paarden met een speciaal karakter.
Het paard is zo dienstbaar aan de mens (net als alle paarden waar we mee werken). Dat geeft de bijzondere band weer tussen mens en paard (tussen mens - en hulphond, politiehond bv etc). Het zou zonde zijn als dit dus niet meer zou mogen want ik heb zo het vage vermoeden dat dit zowel voor de mens als voor het dier een gemiste kans zal zijn om te "groeien" als dier en mens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 13:50 



 
Profiel   

Politie te paard zie ik als spelletje spelen. Een paard apart en met 2 demonstranten sleur je de ruiter er af. Laten ze relevanter werk bij de politie gaan doen. Het is simpel: traangas en water kanonnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 13:57 



 
Profiel   

Toch wel erg dat tegenwoordig politiedieren en politie zelf en hulpverleners niet meer veilig zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 14:31 



 
Profiel   

Lusitana schreef
Toch wel erg dat tegenwoordig politiedieren en politie zelf en hulpverleners niet meer veilig zijn.

ze moeten eens die paarden de spaanse rijschool oefeningen leren, kijken hoe leuk het nog is paardje slaan....

Maar dat mag niet want de relschoppers zijn zowat heilig verklaard.
Op alles moet de politie zich verantwoorden.

En ik ben niet tegen gebruik van paarden en honden, maar gebruik ze dan ook.
Laat maar happen en trappen zo nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 14:33 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Maar dat mag niet want de relschoppers zijn zowat heilig verklaard.
Op alles moet de politie zich verantwoorden.

Ja dat dus. Owee als een agent iemand te hardhandig aanpakt, maar demonstranten mogen wel stenen naar ze gooien... Omgekeerde wereld. Je kunt ook vredig demonstreren en dan hoeven de paarden alleen maar te zorgen dat alles de goede kant op beweegt enzo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 14:36 



 
Profiel   

Alles is verhard en verruwd, helaas. Heel verdrietig. Ik weet niet of meer geweld de oplossing is. Kijk maar eens naar de film over bestorming van het capitol (aanhangers Trump). Dank zij het feit dat de politie geen geweld heeft gebruikt is het weliswaar een hele heftige nare traumatische gebeurtenis geworden, maar geen complete burgeroorlog. Er waren nogal namelijk wat mensen aanwezig die tot de tanden gewapend waren. Geweld en wapen bezit neemt ook toe in Nederland (messen enz). Dus ik heb mijn twijfels of meer geweld de oplossing is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 14:45 



 
Profiel   

Ik weet niet zo goed of ik het hier mee eens moet zijn.

Ik heb echt wel eens akelige beelden gezien van dieren die ingezet worden voor dit werk waar je koude rillingen van kreeg. En mijn eerste emotionele reactie was: haal ze daar weg. Maar hoe vaak, hoe veel komt dit voor?

Zijn het incidenten? En mogen er dan helemaal geen stress/ ongelukken meer zijn in het leven van een dier? Want dan weet ik hier thuis niet eens meer hoe ik mijn paarden moet houden.

Dus ik denk dat het daar voor mij vanaf zou hangen: over de carriere van zo'n dier, hoe vaak? hoe ernstig?

Wat betreft andere middelen: Dat moeten wij nou júist weten. Dat een dier een unieke werking heeft op de mens. Die je werkelijk nergens mee kunt vergelijken. En die berust niet alleen op macht en kracht. Maar ook op zachtheid en emotie. Dus of we daar nou zomaar een fatsoenlijke vervanger voor hebben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 14:50 



 
Profiel   

Ik vind politie te paard echt niet meer van deze tijd, helemaal bij demonstraties. Bij gewoon patrouille werk a la, maar er treed gewoon steeds meer geweld op tegen de paarden, en daar lijkt ook elke keer maar gewoon ruimte voor te zijn. Wat wordt er aan gedaan om dat te voorkomen? Zodra het werk onveilig wordt voor het dier, is het niet geschikt.

De politie moet harder mogen optreden.

Wat honden betreft denk ik dat die toch wel wat slimmer zijn en je ze heel geschikt zijn voor bepaalde werkzaamheden. Helemaal waarbij geur een rol speelt (denk drugs, geld et cetera).
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 14:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen