Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 4 [ 91 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Plaats een nieuw onderwerp

[Update]Veertien paarden dood na vuurzee in stal Koningslust

 

beert schreef
In de Limburger staat een interview met de dierenarts die daar ook was. Ik citeer twee alinea's die meer beeld geven:

Citaat
Van een korte afstand kijkt dierenarts Maud Bertens naar de brandende stal aan de Schenskenweg in Koningslust. Van de brandweer mag ze niet direct naar binnen. Ze ziet hoe de paarden stokstijf staan. Het is doodstil. Ze moet machteloos toekijken. De vlammen grijpen om zich heen.

Pas als het veilig is, kan ze onder begeleiding de stal betreden. De situatie wordt geanalyseerd. Er is overleg met de aanwezige collega’s. Al gauw is helder dat ze de paarden niet meer kunnen redden. Ze uit hun lijden verlossen is de enige optie. Met de eigenaar wordt gesproken over de keuze. Hij is aangeslagen, maar beseft ook: het kan niet anders


En daarna de andere dierenarts:
Citaat
„Je hoopt iets te kunnen doen voor de paarden. Ze eruit halen en helpen.” Het blijkt al gauw ijdele hoop. De paarden hebben veel rook ingeademd. Een deel van de dieren is al overleden


Opvallend hieruit vind ik ook dat stukje dat de dieren stokstijf bleven staan. De stal open zetten had waarschijnlijk weinig zin gehad, als dat al een optie was.



Ik weet dat de schapen bij mijn opa in het slachthuis ook altijd stokstijf bleven staan, zal doodsangst zijn misschien?

Lijkt me vreselijk dat je moet wachten, begrijpelijk maar zo tegen je gevoel in lijkt me.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 21:57 



 

Ninx schreef
DuoPenotti schreef
Ik zie ook niet wat Mindim verkeerd zegt.
Enkele andere moeten zich heel diep schamen. Over de rug van deze eigenaar nu hun punt willen maken.
Hoe laag ben je dan :n


Ik kan me voorstellen dat dat zo overkomt. Dat is niet de bedoeling en daar maak ik dan ook mijn excuses voor.

Toch hoop ik dat dergelijke voorvallen zullen zorgen voor meer veiligheid. Het is helaas niet de eerste keer dat zoiets gebeurt.


Geaccepteerd hoor! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 21:58 



 
Profiel   

Je dieren onverwacht verliezen is al een drama. Je dieren verliezen aan een brand is meer dan afschuwelijk. Je dieren zien verbranden/sterven in een brand omdat je er niet bij mag/kan is het allerergste en machteloze wat je kan overkomen.

Ik ken een boer die zijn koeien, kalveren, stal en huis heeft zien afbranden omdat de brandweer geen kettingzaag bij zich had en niet over een omgevallen boomstam kon op 200m van zijn huis. Dat is 23 jaar geleden. Hij krijgt nog tranen in zijn ogen als hij erover vertelt. Je dieren te zien sterven in brand en niets kunnen doen zonder zelf gevaar lopen, is het afschuwelijkste wat je kan overkomen. Je kunt alleen maar hopen dat ze snel stikken, maar soms is dat helaas niet het geval zoals hier. Een aantal dieren zijn dus levend verbrand. Stel je voor hoe je je de laatste keer ergens aan brandde en stel dat een miljoen keer erger voor. Hel op aarde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 18:03 



 
Profiel   

Monique1963 schreef
Je dieren onverwacht verliezen is al een drama. Je dieren verliezen aan een brand is meer dan afschuwelijk. Je dieren zien verbranden/sterven in een brand omdat je er niet bij mag/kan is het allerergste en machteloze wat je kan overkomen.

Ik ken een boer die zijn koeien, kalveren, stal en huis heeft zien afbranden omdat de brandweer geen kettingzaag bij zich had en niet over een omgevallen boomstam kon op 200m van zijn huis. Dat is 23 jaar geleden. Hij krijgt nog tranen in zijn ogen als hij erover vertelt. Je dieren te zien sterven in brand en niets kunnen doen zonder zelf gevaar lopen, is het afschuwelijkste wat je kan overkomen. Je kunt alleen maar hopen dat ze snel stikken, maar soms is dat helaas niet het geval zoals hier. Een aantal dieren zijn dus levend verbrand. Stel je voor hoe je je de laatste keer ergens aan brandde en stel dat een miljoen keer erger voor. Hel op aarde.


Ik lees dat het de rook is geweest. Dat is ook waarschijnlijker al zullen veel dieren ook brandwonden gehad hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 18:58 



 
Profiel   

Sunnda schreef
Ik lees dat het de rook is geweest. Dat is ook waarschijnlijker al zullen veel dieren ook brandwonden gehad hebben.


Ik hoopte ook dat alle paarden in deze brand al gestikt waren, maar ik lees dat slechts een deel van de dieren al was overleden:

beert schreef
In de Limburger staat een interview met de dierenarts die daar ook was. Ik citeer twee alinea's die meer beeld geven:

En daarna de andere dierenarts:
Citaat
„Je hoopt iets te kunnen doen voor de paarden. Ze eruit halen en helpen.” Het blijkt al gauw ijdele hoop. De paarden hebben veel rook ingeademd. Een deel van de dieren is al overleden


Wat ook zo erg is, is dat het jonge dieren in de opfok waren. Vind ik het nog schrijnender maken. Ik wens de eigenaren zo ontzettend veel sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 19:50 



 
Profiel   

@monique: ik lees rook..geen brandwonden in het stuk dat je citeert. ;)

Bij teveel rook ingeademd moet je ze helaas ook laten gaan..

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 19:54 



 
Profiel   

Sunnda schreef
@monique: ik lees rook..geen brandwonden in het stuk dat je citeert. ;)

Bij teveel rook ingeademd moet je ze helaas ook laten gaan..


De dieren arts zegt: De paarden hebben veel rook ingeademd. Een deel van de dieren is al overleden

Ik lees daaruit dat (gelukkig voor deze paarden) een deel van de dieren al is overleden door veel rook te hebben ingeademd.

Ik concludeer dan dat het andere deel van de dieren toen dus nog niet was overleden aan rook en dat ze in een brandende stal stonden.

Laten we maar hopen dat ik het verkeerd lees voor die arme dieren. Het is allemaal al erg genoeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 20:13 



 
Profiel   

Misschien lees ik eroverheen hoor, maar algemene handeling bij paarden uit een brandende stal halen is ze blinddoeken.
Anders willen ze in de stal blijven.
Misschien (hoop het niet natuurlijk) heeft een lezer die dit nog niet wist en het nu leest hier ooit iets aan.
Ronduit vreselijk wat daar gebeurd is, en dan ook nog eens jonge paarden in opfok, wat een drama. ;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 23:36 



 
Profiel   

Paarden in opfok of recreatie of wedstrijdpaarden het blijft verschrikkelijk wens de betrokkenen veel sterkte

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 06:03 



 
Profiel   

Vreselijk, wat een nachtmerrie voor iedereen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 07:35 



 
Profiel   

Marigold schreef
Misschien lees ik eroverheen hoor, maar algemene handeling bij paarden uit een brandende stal halen is ze blinddoeken.
Anders willen ze in de stal blijven.
Misschien (hoop het niet natuurlijk) heeft een lezer die dit nog niet wist en het nu leest hier ooit iets aan.
Ronduit vreselijk wat daar gebeurd is, en dan ook nog eens jonge paarden in opfok, wat een drama. ;(

En in de paniek even 14 blind doeken vinden en om doen is ook zo gepiept ja....

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 09:05 



 
Profiel   

Popstra schreef
Marigold schreef
Misschien lees ik eroverheen hoor, maar algemene handeling bij paarden uit een brandende stal halen is ze blinddoeken.
Anders willen ze in de stal blijven.
Misschien (hoop het niet natuurlijk) heeft een lezer die dit nog niet wist en het nu leest hier ooit iets aan.
Ronduit vreselijk wat daar gebeurd is, en dan ook nog eens jonge paarden in opfok, wat een drama. ;(

En in de paniek even 14 blind doeken vinden en om doen is ook zo gepiept ja....


Nouja, wie weet herinnert iemand het zich als er zich plotseling zo’n situatie voordoet. Jas, zweetdeken of wat dan ook over het hoofd van het paard, net wat er voor het grijpen valt.
Waarom zou bokt bestaan als reacties niet gewenst zijn of moeten worden weggewimpeld?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 09:09 



 
Profiel   

Marigold schreef
Popstra schreef

En in de paniek even 14 blind doeken vinden en om doen is ook zo gepiept ja....


Nouja, wie weet herinnert iemand het zich als er zich plotseling zo’n situatie voordoet. Jas, zweetdeken of wat dan ook over het hoofd van het paard, net wat er voor het grijpen valt.
Waarom zou bokt bestaan als reacties niet gewenst zijn of moeten worden weggewimpeld?


Ik snap je, Marigold. Ik heb die truc ook gehoord. En ik vind de reactie van "even 14 blinddoeken vinden en omdoen is ook zo gepiept, ja" niet van toepassing. Jij bedoelde het meer als een tip voor mocht zoiets afschuwelijks iemand ooit overkomen, wie weet kan hij het dan wel toepassen. Als je maar één paard ermee kan redden, is zo'n tip goud waard voor die persoon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 10:02 



 
Profiel   

Marigold schreef
Misschien lees ik eroverheen hoor, maar algemene handeling bij paarden uit een brandende stal halen is ze blinddoeken.
Anders willen ze in de stal blijven.
Misschien (hoop het niet natuurlijk) heeft een lezer die dit nog niet wist en het nu leest hier ooit iets aan.
Ronduit vreselijk wat daar gebeurd is, en dan ook nog eens jonge paarden in opfok, wat een drama. ;(

Ik vind dit een hele goede tip.:j
Vroeger (zucht, ik word oud :o) was dit heel bekend, maar ik weet eigenlijk helemaal niet of de jonge paardenmensen dit ook weten.
Een jas over het hoofd en met de mouwen even snel vastknopen achter de kaak gaat heel snel.
Dus altijd goed om het te weten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 10:54 



 
Profiel   

Ik heb dat blinddoeken met mijn vorige paard idd geoefend. Mijn houdige staat in een buitengroep, maar geen slecht plan ook bij haar dit te oefenen.

Bij jonge opfok-paarden en in de paniek zal dat ongetwijfeld onmogelijk geweest zijn... Enorm heftig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-22 22:55 



 
Profiel   

Ik snap ook dat het een goede tip is maar ik denk dat je in de paniek dat niet gaat lukken. Ook niet met wat je voor handen hebt. Je bent zelf in groot gevaar dan.
Die branden gaan razendsnel.

Ik heb hier verderop bij de buren een schuur met 80.000 kippen zien afbranden. Het was gewoon bizar eng hoe snel het vuur om zich heen greep.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 16:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 4 [ 91 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen