Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 2 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Millstream: ondernemende familie Snepvangers

 
Profiel   

LTO.nl
Algemeen

[ img ]
Internationaal eventingamazone en onderneemster
Kristy Snepvangers met haar parfum.
Foto: Wikimedia Commons


In het gebied de Molenbeek in Bergen op Zoom runt de familie Snepvangers haar bedrijf met melkkoeien en paarden. Het bedrijf dat door oprichter Christ Snepvangers toepasselijk Millstream is genoemd blijft steeds weer in ontwikkeling nu ook kleindochter Kristy start met ondernemen.

Toen Christ toentertijd een bedrijfsnaam moest hebben voor de koeien en dit wel internationaal cachet moest hebben is de naam van de streek gewoon vertaald en ging het bedrijf van de familie Snepvangers verder onder de naam Millstream. De koeien voerden de hoofdmoot, maar vanuit de hobby kwamen er ook steeds meer paarden op de locatie te staan. Inmiddels woont Christ vijf minuten van de stal af dat nu wordt gerund door Sjack, Miranda en Kristy. Op het bedrijf staan zo’n 180 melkkoeien. Vervolgens staan er nog 300 koeien in Moldavië waar de familie middels een vaste werknemer uit Nederland ook een bedrijf runt. Verder staan er twaalf paarden op stal.

Gelijk dekken
“Het begon met zes paarden en het blijft groeien”, vertelt Miranda. “Hier staan alleen de sportpaarden. De fokmerries staan bij Christ aan huis die inmiddels een succesvolle fokkerij in spring-, dressuur- en eventingpaarden heeft opgebouwd. Daar staan acht fokmerries waarvan drie dressuurgefokt en vijf springgefokt. Hij heeft op zijn locatie veel ruimte en mooie heuvels. De ideale omstandigheden om jonge paarden op te laten groeien. Vrijwel alle veulens worden aangehouden tot ze een jaar of drie zijn, zodat we zien hoe ze ontwikkelen. Vervolgens gaan ze naar de keuring en maken we ze zadelmak. Merries worden op hun derde gelijk gedekt. Voor de sport loopt dit misschien wel wat vertraging op, maar dan weet je wel al dat je een nakomeling uit een goede merrie hebt. Het is heel fijn om het zo te doen en na het veulenen, pakken ze het eigenlijk ook wel weer heel snel op.”

Afwisseling
Miranda bracht de fokproducten al actief uit in de springsport en nu Kristy ook bij de paarden rijdt, doet zij dat ook in de eventingsport. “Kristy ging steeds meer rijden en op een steeds hoger niveau. Ze rijdt nu eventing op internationaal niveau en dan weet je dat je in de zomermaanden één keer per maand een midweek weg bent. We verkopen wel wat paarden, maar we hebben ook paarden nodig om Kristy aan de top te krijgen en houden.” Hoewel Kristy een hbo-opleiding Sportmarketing op het Johan Cruijff College volgt geeft ze aan dat het fijn is om meerdere paarden op internationaal niveau te hebben en nog wat aanwas daaronder om op te leiden. “Daarnaast doe ik zowel springen als eventing wat voor mij een mooie afwisseling geeft. Maar één keer per maand op wedstrijd is niet leuk, dus het werkt zo perfect. Daarnaast hebben we op stal iemand aangenomen om te helpen met de training en verzorging.”

Nieuwe activiteiten
Miranda vertelt lachend dat ze vroeger veel meer tijd kwijt waren aan het koeienbedrijf. “Maar met de komst van drie robots hoeven we niet meer zelf te melken. Het is niet dat je er helemaal geen werk aan hebt, maar het is een stuk minder fysiek en dus is de stal meer mijn domein geworden en de koeien van mijn man.” Kristy runt daarnaast nog een YouTube-kanaal waarvoor ze vlogs maakt over wedstrijden en een inkijkje geeft in de topsport. Sinds april is daar ook een webshop bijgekomen met allerlei producten voor paard en ruiter; van kleding en dekjes tot sieraden en een eigen gelanceerde parfum. “De webshop loopt nu super goed. Ik ben gestart in een hoekje van mijn vaders kantoor, maar de voorraad neemt steeds meer plek in beslag. Daarnaast organiseer ik ook allerlei events zoals fandagen, crosstrainingen en clinics. Vorig jaar hadden we bijvoorbeeld de dag van de eventing georganiseerd waarbij we lieten zien hoe een keuring in zijn werk gaat, een stukje sportpsychologie, parcourslopen en zo hebben we alle facetten die bij een echte cross komen kijken belicht. Hoe de toekomst van het bedrijf eruit gaat zien weten we nog niet. Ik wil in ieder geval de paarden van opa’s fokkerij bekendheid geven. Daarnaast vind ik zowel de koeien als paarden en de webshop erg leuk, al ligt mijn passie wel bij de laatste twee. Ik weet wel dat ik hier wil blijven wonen en het liefst alles zo wil houden als het nu is. Wie weet kom ik nog wel een leuke jongen tegen die koeienboer wil worden.”
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 15:42 



 
Profiel   

Wat leuk zeg, om zo'n familiebedrijf te hebben.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 16:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 2 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen