Na zwarte piet nu ook paard van Sint onder vuur in Amsterdam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43475
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-22 16:11

Mkango schreef:
Het enige wat er gebeurd is, is dat ze subsidies wilden stopzetten voor evenementen met dieren (valt wat voor te zeggen), niet dat die evenementen verboden moeten worden. Vervolgens is die motie of whatever weer ingetrokken en is er dus per saldo niets gebeurd of veranderd. De nieuwswaarde ontgaat me een klein beetje.


Jij hebt het bericht net zo gelezen als ik en volgens mij is het precies zoals jij zegt.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:01

Het is heel makkelijk om van alle aspecten van het Sinterklaasfeest iets fouts te vinden: koloniale speculaaskruiden, een katholieke priester die kindertjes op schoot neemt, en zo is er nog wel meer. Het is allemaal heel makkelijk. Dus het was wel te verwachten dat zwarte piet niet het laatste zou zijn. Ik had het in ieder geval wel verwacht. Niet dat ik het ermee eens ben... Maar als je kritiek hebt op het ene, en dat heeft effect, waarom dan niet ook die andere dingen 'aanpakken'? Het is zelfs redelijk hypocriet om je heel druk te maken over het ene, en het andere compleet links te laten liggen.

Uiteindelijk zal het hele feest wel verdwijnen. Heel jammer, maar het is te verwachten. Dat krijg je als je alles uit de geschiedenis wilt wissen waar we heden ten dage anders over denken. En eigenlijk zou ik het niet eens erg meer vinden. Ik ben inmiddels het hele sinterklaasfeest meer dan zat, vanwege al het gezeik er omheen.

Janneke2

Berichten: 22783
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:05

cupido1996 schreef:
Dit is echt weer iets voor de partij van de dieren en GroenLinks.

Als er een poll is over verkiezingen, verbaas ik mij altijd hoeveel bokkers er op de PvdD en GroenLinks stemmen. Want zeker de PvdD gaat er voor zorgen, als ze de kans krijgen, dat wij helemaal niet meer op wedstrijd mogen, ze niet meer mogen vervoeren in de trailer etc. Met als uiteindelijk doel, dat we helemaal niet meer mogen rijden op onze geliefde viervoeters.

Dus aan alle bokkers die plezier aan hun paarden hobby beleven, zou ik zeggen....denk de volgende keer als je gaat stemmen goed na.


Ja ja....

De manier om het conflict op de spits te drijven:
wij genieten van onze hobby
hullie willen dat onmogelijk maken.

We kunnen beter in de sport zelf kijken naar mogelijke verbeteringen.
(Iedere week per trailer op wedstrijd vind ik nergens voor nodig - we hebben bijvoorbeeld een klimaatcrisis en we weten dat het on line ook kan, proeven beoordelen...)

robert45
Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Na zwarte piet nu ook paard van Sint onder vuur in Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:15

Nee hoor janneke2. Het gaat elke keer weer een stapje verder. Zijn we het paard van Sinterklaas kwijt dan beginnen we even later over het rijden op de Manege.

Wanneer we dat dan verboden hebben of onmogelijk gemaakt dan gaan we voor het houden van paarden bij de mensen thuis.

En wanneer we ook al niet meer met ons paard op wedstrijd kunnen vanwege een klimaatcrisis… hoe verzin je het.
Ik neem aan dat jij zelf geen auto hebt, boodschappen doet in het dorp. Niet met vakantie gaat, geen leuke dingen doet wat niet per fiets te bereiken is etc?

DuoPenotti

Berichten: 29757
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 14:18

robert45 schreef:
Nee hoor janneke2. Het gaat elke keer weer een stapje verder. Zijn we het paard van Sinterklaas kwijt dan beginnen we even later over het rijden op de Manege.

Wanneer we dat dan verboden hebben of onmogelijk gemaakt dan gaan we voor het houden van paarden bij de mensen thuis.

En wanneer we ook al niet meer met ons paard op wedstrijd kunnen vanwege een klimaatcrisis… hoe verzin je het.
Ik neem aan dat jij zelf geen auto hebt, boodschappen doet in het dorp. Niet met vakantie gaat, geen leuke dingen doet wat niet per fiets te bereiken is etc?

:j

geen kinderen hebt.
Het huis al energie neutraal.

Wijzen naar andere die een hobby hebben is zo makkelijk.

Misstanden in de paardensport moeten we aanpakken.
Maar als er 100 ruiters fijn rijden en 1 rijd lomp, dan gaan alle gezichten naar die lompe ruiter. De fijne ruiters vallen dan niet eens op.
En gelukkig ken ik nog altijd meer ruiters die begaan zijn met hun paard dan niet.
Zowel recreatief als wedstrijdruiters.

Elisa2

Berichten: 37349
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Na zwarte piet nu ook paard van Sint onder vuur in Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 19:23

Precies DP en Robert, volledig met jullie beide eens.

Gini
Berichten: 17935
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 19:41

Mkango schreef:
Het enige wat er gebeurd is, is dat ze subsidies wilden stopzetten voor evenementen met dieren (valt wat voor te zeggen), niet dat die evenementen verboden moeten worden. Vervolgens is die motie of whatever weer ingetrokken en is er dus per saldo niets gebeurd of veranderd. De nieuwswaarde ontgaat me een klein beetje.


Goede samenvatting! En dat subsidies af en toe eens serieus onder de loep genomen worden is helemaal zo slecht nog niet.

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 19:48

Dees schreef:
Dit voorstel zal het vast niet halen, maar het is wel heel goed dat ze dit balletje weer eens opgooien.

Dat we leren nadenken over waar we dieren voor inzetten. Sommige dingen doen we omdat we het al jaren zo doen, maar.... waarom eigenlijk? En wat heeft zo'n dier eraan?

De sint mag overigens heel vaak gaan zitten op een behoorlijk gedrogeerd paard.
Is dat iets wat we moeten willen? Waarom gaat die man niet met zijn tijd mee en neemt hij niet plaats op zo'n e-step?


Eens, het verbaast me ook dat veel Bokkers het een idioot voorstel vinden. Toont toch wel aan hoe belangrijk 'tradities' gevonden worden.

Janneke2

Berichten: 22783
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Na zwarte piet nu ook paard van Sint onder vuur in Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 22:09

Ehm, voor wat betreft gedrogeerde paarden...
Zo'n vijftien jaar geleden had ik de eer Sint Nicolaas mijn angsthaasje te lenen.

Accoord, de drumband moest maar vóór de Sint uitlopen,
en Angsthaasje met Sint erop achter de muziek. En twee geschminkte begeleiders er naast.

Grappig om te merken dat het haar totaal niet uitmaakte dat we geschminkt waren en gekke kleren droegen.
Met ons twee aan haar zij durfde ze best.
... misschien dat Sint Nicolaas als ruiterheilige ook meehielp?
(De hulp Sinterklaas wist zo ongeveer niets van paarden.)

Behalve een enthousiast vierder van vijf december vind ik de voorstellen zo mal nog niet.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 17:09

cupido1996 schreef:
Dit is echt weer iets voor de partij van de dieren en GroenLinks.

Als er een poll is over verkiezingen, verbaas ik mij altijd hoeveel bokkers er op de PvdD en GroenLinks stemmen. Want zeker de PvdD gaat er voor zorgen, als ze de kans krijgen, dat wij helemaal niet meer op wedstrijd mogen, ze niet meer mogen vervoeren in de trailer etc. Met als uiteindelijk doel, dat we helemaal niet meer mogen rijden op onze geliefde viervoeters.

Dus aan alle bokkers die plezier aan hun paarden hobby beleven, zou ik zeggen....denk de volgende keer als je gaat stemmen goed na.

Helemaal mee eens! Paardensport en GL/pvdd stemmen gaat niet samen. Kun je beter voor BBB kiezen.

Janneke2

Berichten: 22783
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Na zwarte piet nu ook paard van Sint onder vuur in Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 17:57

Paardensport gaat uitstekend samen met die partijen.

(Ik snap dat boeren als ondernemers weinig op hebben met een linkse partij, maar het zijn wel partijen die partij kiezen voor landbouw.
Nee - niet voor de troep die 'landbouw anno 2020' heet, boeren opgejut door supermarkten en wat al niet.)

Paardensport kan heel erg goed diervriendelijk.

En de burgemeester van Amsterdam is ook GL.

Achterom
Berichten: 23041
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 18:26

robert45 schreef:
Nee hoor janneke2. Het gaat elke keer weer een stapje verder. Zijn we het paard van Sinterklaas kwijt dan beginnen we even later over het rijden op de Manege.

Wanneer we dat dan verboden hebben of onmogelijk gemaakt dan gaan we voor het houden van paarden bij de mensen thuis.

Ik gok er maarzo op dat niet de politiek dat gaat regelen maar "onze" eigen vertegenwoordiger, de sectorraad. Want volgens hen zijn paarden immers veel beter af bij professionals dan bij particulieren :j die hebben er immers helemaal geen verstand van :n

Amber_anne

Berichten: 6927
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 18:41

Myrthe1 schreef:
En al die dieren blijven ook bestaan natuurlijk als niemand er nog iets mee mag doen. (sarcasme) Er zullen nog maar weinig mensen een paard aanschaffen en er goed voor zorgen als ze er verder niks mee mogen doen dan er naar kijken.
De redding van het paard na de komst van de trekker is de sport geweest en daarom lopen er nog zoveel rond.
Her zou beter zijn om in andere landen, waar de dieren echt in nood zijn, hulp te bieden in de vorm van educatie en op andere manieren.


De liefde voor paarden kun je beter de liefde voor rijden noemen. Mijn paard is mij zonde het rijden net zoveel waard als zonder het rijden, als die dat niet is moet je misschien geen paard hebben.

Het is ook non argument van de eeuw die mensen alleen gebruiken om het rijden te verdedigen.

Achterom
Berichten: 23041
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 18:50

Amber_anne schreef:
Myrthe1 schreef:
En al die dieren blijven ook bestaan natuurlijk als niemand er nog iets mee mag doen. (sarcasme) Er zullen nog maar weinig mensen een paard aanschaffen en er goed voor zorgen als ze er verder niks mee mogen doen dan er naar kijken.
De redding van het paard na de komst van de trekker is de sport geweest en daarom lopen er nog zoveel rond.
Her zou beter zijn om in andere landen, waar de dieren echt in nood zijn, hulp te bieden in de vorm van educatie en op andere manieren.


De liefde voor paarden kun je beter de liefde voor rijden noemen. Mijn paard is mij zonde het rijden net zoveel waard als zonder het rijden, als die dat niet is moet je misschien geen paard hebben.

Het is ook non argument van de eeuw die mensen alleen gebruiken om het rijden te verdedigen.

Onzin. Ik ben heel gek met mijn paarden, maar had er op een gegeven moment twee waar ik niet op kon rijden. Ondanks dat ik echt wel andere dingen met ze doe, merkte ik op een gegeven moment dat ik het gewoon echt miste. Dus ik ben een paard uit het dorp gaan bijrijden. Toen ik eindelijk weer mijn eigen paard kon rijden vond hij het echt prachtig, hij vindt het gewoon leuk. En als het dier er plezier van heeft, waarom zou er dan in vredesnaam iets mis zijn met rijden?

DuoPenotti

Berichten: 29757
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 18:54

Mij zijn ze ook net zoveel waard.
Hier gaat een paard met blessure of ouderdom dan ook nooit weg. Wil niet weten wat sommige er dan mee uit gaan spoken.
Maar rijden vind ik nog steeds wel erg leuk en geniet er ook van.
En ja ik durf ook zeker te zeggen dat mijn paarden het ook leuk vinden.
Zo niet, dan eens heel goed je rijkkunst onder de loep nemen :j

Doortrekkend naar de honden.
Onze vorige hond vond club niet leuk, was een jaar toen hij bij ons kwam en had al een club verleden, hoe dat gegaan is kunnen wij alleen maar raden.
Dus dan geen club, prima voor ons.

Onze huidige hond nu springt in de auto met een vaartje.
Nu eindelijk weer club na een lange stop, echt die spring en huppelt en doet maf als hij weet dat hij weer mag.
Mijn vriend twijfelde om weer door te gaan, omdat er nu steeds geen structuur in zit.
Maar nu na 2 keer club weet mijn vriend het weer zeker om door te gaan.
Niet perse voor hem zelf kan ik zeggen :D

Elisa2

Berichten: 37349
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Na zwarte piet nu ook paard van Sint onder vuur in Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 09:36

Ja er zijn mensen bij wie het alleen om het rijden gaan en het paard als gebruiksartikel zien, dat is mij ook een doorn in het oog. Maar er zijn er ook genoeg waar ze gewoon een pensioen krijgen en er andere dingen mee gedaan worden als rijden niet meer kan. Dus alle mensen over een kam scheren is imo te kort door de bocht. En ik vind het argument wel waardevol, ga maar eens op Netflix kijken naar de documentaires over de wilde paarden en hoe ermee omgegaan wordt. Het wordt niet meer dan slecht behandeld slachtvee en dat is iets wat ik als paardenliefhebber paarden niet gun.

Amber_anne

Berichten: 6927
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Na zwarte piet nu ook paard van Sint onder vuur in Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 10:49

Hoho als je kan lezen zie je dat ik nergens zeg dat je niet meer moet rijden. Maar het argument gebruiken dat paarden uitsterven als mensen niet meer mogen rijden vind ik onzin. En respectloos naar je eigen paard toe, want dan zeg je dus wel degelijk dat je hem hebt voor het rijden en verder niks.

@elisa2 ik scheer zeker niet alle mensen over een kam. Maar mensen die dit argument gebruiken zeggen het zelf. Je kan ook niet de conclusie trekken dat als rijden verboden wordt dat paarden in het 'wild' gaan leven. Heeft dus ook niks met rijden in Nederland te maken.

Ja het aantal paarden zal afnemen maar ik denk zeker dat er een hoop mensen nog paarden zullen houden zonder erop te rijden. En minder paarden betekent ook meer ruimte. Hopelijk dan ook betere stalling voor paarden

Jessix

Berichten: 16452
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Na zwarte piet nu ook paard van Sint onder vuur in Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:00

Ik denk wel dat het aantal paarden zal afnemen als er niet meer opgereden mag worden. Maar is dat zo erg? Ik ga inderdaad mee in de opmerking van Amber_anne, hopelijk betekend dat voor paarden meer ruimte en een meer natuurlijke manier van leven.

Maar zo'n vaart zou het allemaal nog niet lopen. Ik vind de bewustwording alleen maar goed. Niet alles wat traditie was moet maar voortgezet blijven worden. Tijden veranderen. We hebben meer kennis dan vroeger en zouden veel opnieuw moeten beoordelen en aanpassen waar nodig.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Na zwarte piet nu ook paard van Sint onder vuur in Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:49

Wat ik vind is dat ze idd de subsidie voor die evenementen beter kunnen intrekken en investeren in ‘begrijpend lezen’ :j

Een subsidie intrekken is niet hetzelfde als willen verbieden toch.

Dat vissen overigens als ‘sport’ nog kan, kan ik zelf met mijn hoofd ook echt niet bij.

Elisa2

Berichten: 37349
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Na zwarte piet nu ook paard van Sint onder vuur in Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:51

Minder paarden en meer mensen, nee dat maakt de wereld mooier...(not)

Ik gun ze ook meer ruimte en betere stalling..maar die ruimte dat gaat in Nederland nooit meer gebeuren al staat er geen een paard meer want hier bouwen ze alles vol met huizen.

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Na zwarte piet nu ook paard van Sint onder vuur in Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 15:38

Ik zie wel enige humor in al die mensen hier die zeggen dat ze zoveel van hun paard houden dat die ook blijft als ze er niet meer mee konden rijden.

Jullie zijn een mooie minderheid! Begrijp me niet verkeerd.

Maar op mijn stal staan dik 100 paarden waarvan grofweg 90 in de worst zullen belanden als rijden (en wedstrijden) verboden worden.

Waarom? Omdat zodra rijden niet meer mag, de (sport)waarde van paarden mega keldert en ze dan vrijwel onverkoopbaar worden.

Nog niet te spreken om de enorme economische problemen die volgen als de sport, handel, maneges en alle epplejeck-achtige winkels instorten. Dat zijn heel veel banen die verloren gaan.

Dat zijn helaas gewoon harde feiten.

Laten we ons bezig houden met de rotte appels in de paardensport harder aan te pakken.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Na zwarte piet nu ook paard van Sint onder vuur in Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 16:29

De economie is meer dan een niche e. Decathlon overleeft het ook wel zonder paardensport. Zelfs epplejeck zou kunnen overleven zonder paardensport als ze op tijd het roer omdraaien.

Jessix

Berichten: 16452
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Na zwarte piet nu ook paard van Sint onder vuur in Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 17:31

Nou in mijn verhaal ben ik degene die niet meer kan rijden en mijn paarden hebben mij toch gehouden. ;)

Loretta
Berichten: 8774
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Na zwarte piet nu ook paard van Sint onder vuur in Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 00:59

Zo laten deze vegan(n) partijen even weer zien waar voor ze werkelijk staan. Hun wil aan anderen opleggen.