Esther Leenen doet mee met de Gaucho Derby

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Apple

Berichten: 76217
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Esther Leenen doet mee met de Gaucho Derby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-22 13:19

* Bokt
Bokt Community

Afbeelding
Esther tijdens de Mongol Derby
Foto:The Equestrainists: Mongol Derby

Op dit moment zit Esther Leenen (Psydoxy op Bokt) in Buenos Aires, ze zal vervolgens afreizen naar de Andes om mee te doen met de Gaucho Derby. Esther is in 2019 gefinished in de Mongol Derby. Ze heeft al een en ander genoemd over de Gaucho Derby hier op Bokt: [EV] Gaucho Derby 2020 . Op de site van de organisatie, Equestrianists: Gaucho Derby, staan inmiddels alle deelnemers genoemd. Via deze site zal het ook mogelijk zijn om Esther te volgen tijdens de Gaucho Derby. Ik zal zelf tijdens de Gaucho Derby zo veel mogelijk proberen om updates te plaatsen in het topic op EV. Esther heeft voor haar vertrek tijd gevonden om nog wat vragen voor ons te beantwoorden.

1. Vertel eens, kun je in een paar zinnen zeggen wie je bent?
Ik ben Esther, 40 jaar, aardrijkskunde docent, wereldreiziger en paardenliefhebber. Heb twee KWPN paarden waarmee ik uitkom in de endurance. Daarnaast vind ik het leuk om endurance wedstrijden te organiseren.

2. Je gaat meedoen aan de Gaucho Derby. Wat is dat eigenlijk?
De Gaucho derby is een paardenrace van 500 kilometer in Argentinië. Deze moet in 10 dagen volbracht worden. Meer informatie kun je vinden op Equestrianists: Gaucho Derby

3. In 2019 ben je gefinished in de Mongol Derby. Wat zijn de verschillen tussen de Mongol Derby en de Gaucho Derby?
De Mongol en Gaucho zijn totaal anders en niet met elkaar te vergelijken. De Mongol derby is 1000 km wordt gereden in Mongolië over een steppelandschap. De paarden zijn semi-wild en komen nauwelijks in de hand. Je hebt iedere 40 km een ander paard waarmee je van station naar station rijdt. Op de stations kun je slapen en eten.

De Gaucho is in Argentinië door het Andes gebergte. De paarden worden beschikbaar gesteld door de Gaucho's en gedurende het jaar gebruikt worden als werkpaard. De rit is 500 kilometer, maar we zullen niet iedere 40 km van paard wisselen. Het kan best zijn dat je 2 dagen geen station tegenkomt. Dan moet je overnachten in een tentje, wat je zelf bij je hebt. Ook je eten dien je zelf mee te nemen met een maximaal gewicht van 10 kg bagage.

Een overeenkomst is dat het beide op navigatie gaat. Er zijn geen pijltjes of lintjes uitgehangen. De winnaar is de eerste die over de finish komt en de rit moet in 10 dagen voltooid worden.

4. Hoe heeft je training voor de Gaucho Derby er uit gezien? Heb je op andere zaken gefocused als bij de Mongol Derby?
Afbeelding
Esther tijdens de Mongol Derby
Foto:The Equestrainists: Mongol Derby

De training heeft er volledig anders uitgezien. Het was ook niet echt een 'normaal' jaar om goed te kunnen trainen. Eigenlijk zou mijn Gaucho in 2021 zijn, maar door corona ging deze niet door. Dan wordt alles een jaar uitgesteld. Een andere tijd is niet mogelijk i.v.m. de weersomstandigheden en de begaanbaarheid van het terrein. Dan lijken 12 extra maanden heel lang, maar die vliegen voorbij. Ook de motivatie heeft deze keer up en downs gehad. De onzekerheid of het wel of niet door zou gaan is voor mij lastig om mee om te gaan en voorbereiding goed te plannen.

Tijd was voor mij deze keer echt de grootste uitdaging. Voor de Mongol derby train je vooral in het voorjaar en het begin van de zomer. De dagen zijn lang, waardoor je ook 's avonds nog een paar uur het bos in kan om te rijden. In de winter is dat niet het geval, 's ochtends in het donker naar het werk en het is ook weer donker als je terug bent. Dan kun je nog een uur de sportschool in gaan, maar een paar uur paardrijden is er niet bij.

Ook het reizen was beperkt. In de zomer ben ik naar Roemenië gegaan om de nodige uren in het paardenzadel te zitten en in een andere omgeving te rijden dat dat ik gewend bent. In de herfst naar de Alpen om te navigeren in de bergen en een aantal weekenden naar de Ardennen om te kamperen, paardrijden en hiken.

Het uitproberen van spulletjes is voor beide races belangrijk. Voor de Gaucho komt er net iets meer bijkijken. Denk bijvoorbeeld aan een tentje, juiste slaapzak (het kan flink koud worden in de bergen), slaapmatje, gasstel om je eten te koken. Je proviand, hoeveel moet je meenemen om niet uit te hongeren, maar toch in je gewichtslimiet past? Het is een grote puzzel want 10 kg is echt heel erg weinig.

5. De Gaucho Derby is vrij nieuw, alleen in 2020 vlak voor het hele Coronagebeuren was er een editie. Die editie is onder andere door het slechte weer eerder afgebroken en het was een heel avontuur om alle deelnemers weer heelhuids uit de bergen te krijgen. Dat lijkt mij persoonlijk nogal spannend, ongebaande paden enzo. Hoe sta jij daar in?
De ongebaande paden passen wel in mijn straatje. Heb over de wereld heen gezworven met een rugzak en tentje en een aantal unieke bestemmingen bezocht waar weinig mensen naar toe gaan. Vind het heerlijk als ik in de ochtend nog niet weet wat de dag gaat brengen en waar ik 's avonds ga slapen. Ik heb meer zorgen over de weersomstandigheden. Ik heb echt een hekel aan koude snijdende wind en sneeuw. Omdat je zo weinig mee kan nemen moet je echt goed nadenken wat je gaat doen in extreme omstandigheden.

Basic EHBO en hoe te handelen in noodsituaties is ook iets waar ik mee bezig ben geweest. Het kan best even duren voordat het medische team bij je is. Dan is het best handig om te weten hoe je wonden of gebroken ledematen in de tussen tijd moet behandelen of verbinden. Of hoe je je moet beschermen tegen de elementen als je in noodweer komt.

Als Nederlander voel ik me met 5-0 achterstaan als het gaat om ervaring in de bergen. Ben ik wel fit genoeg om uren naast het paard te lopen op een ongelijk bergachtig terrein en dan de juiste weg te navigeren? Het Andes gebergte is wel wat anders als de 'Gulberg' hier om de hoek of de Vaalserberg. Beide niet eens bergen...

Ik laat me hier niet door afschrikken, maar je weet dat het mogelijk is dat je in een benauwde situatie terecht kan komen. Iedere email die we ontvangen van de organisatie begint met een zinnetje dat je gewond kan raken en het zelfs dodelijk kan zijn.

6. Je hebt altijd veel gereisd over de wereld, ook in Zuid Amerika. Denk je dat je daar voordeel van kunt hebben bij de Gaucho Derby?
Twaalf jaar geleden ben ik in El Calafate geweest, dat is de plaats waar alle ruiters verzamelen. Daar vlakbij ligt El Chalten waar de berg Fitz Roy ligt. Die berg heb ik destijds beklommen en ik kan me herinneren dat het pittig was. In 2020 kwamen er foto's voorbij waarbij de ruiters vlak bij de berg reden. Dat wil niet zeggen dat de route dit jaar weer daarheen gaan, maar geeft mij wel een indicatie wat ik kan verwachten. Door reizen in Zuid Amerika, weet je dat je niet moet schrikken van aardbevingen en door het kamperen in Patagonië weet ik dat het weer in no-time kan omslaan. Een voordeel dat ik daar al geweest ben noem ik het eigenlijk niet. Heb nog nooit individueel met een paard door de bergen gezworven.

7. En tenslotte: wanneer vertrek je richting Andes, wanneer is de start en hoe kunnen we een en ander volgen hier in Nederland?
Ik vertrek half februari. Wil voldoende de tijd nemen om goed te acclimatiseren. Op 27 februari start het pre-trainingskamp en op 3 maart is de start. De juiste links om de 'dotjes' te volgen staan nog niet online. Mijn website wordt tijdens de rit door vrienden up-to-date gehouden. GauchoDerby2022

DiantaM
Berichten: 11279
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Esther Leenen doet mee met de Gaucho Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 13:47

Super leuk om te lezen en ik vind je heel erg dapper! Ik ga je volgen. Succes.

veerle92

Berichten: 762
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Lievelde

Re: Esther Leenen doet mee met de Gaucho Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:07

Ik ga volgen, super gaaf! Zou zoiets dus echt niet durven :+

Succes.!! +:)+

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Esther Leenen doet mee met de Gaucho Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 17:29

Succes!
Sarah Farnsworth maakt de foto's dus we zijn verzekerd van prachtig beeldmateriaal. Ben haar op Facebook gaan volgen na de Mongol Derby.

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 01:51

elnienjo schreef:
Succes!
Sarah Farnsworth maakt de foto's dus we zijn verzekerd van prachtig beeldmateriaal. Ben haar op Facebook gaan volgen na de Mongol Derby.


En Sarah is al flink op dreef. We hebben nog geen paard gezien :Y)

Leuk Apple :D Morgen vertrekken we naar het startkamp. Nog niet met de ruiters die mee gaan doen met de race maar voor de Gaucho Academy. Mocht je de Gaucho Derby een stapje te veel vinden, kun je tijdens de derby kennismaken met het concept. Een relaxte week om alvast te wennen aan de paarden, het navigeren, weersomstandigheden... en nog een aantal supergave ervaringen. Er gaan nog wel foto's volgen dus verklap nog niet teveel. Vanaf morgen een weekje wifi-stilte, dan een paar dagen bijkomen om vervolgens voor de echte race te gaan *\o/*

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15119
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Esther Leenen doet mee met de Gaucho Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 10:30

Super gaaf Esther! *\o/* Veel succes!

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Re: Esther Leenen doet mee met de Gaucho Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 11:06

Ik volg, super gaaf dit!! De Mongol Derby staat nog op mijn bucket list, maar deze klinkt ook wel echt heel erg gaaf! Heel veel succes maar ook vooral plezier!

Castellon

Berichten: 1803
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Re: Esther Leenen doet mee met de Gaucho Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 11:08

Wat een avontuur! Heel gaaf! Veel succes gewenst

esje01

Berichten: 4905
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: Esther Leenen doet mee met de Gaucho Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 12:07

Klinkt als een geweldig avontuur en een leerzame ervaring.
Ik lees graag mee

Rongyos
Berichten: 605
Geregistreerd: 11-04-12

Re: Esther Leenen doet mee met de Gaucho Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 12:29

Succes en heel veel plezier Esther!

AfricanLady

Berichten: 8010
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Esther Leenen doet mee met de Gaucho Derby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 18:55

Succes !!

paard1970
Berichten: 4
Geregistreerd: 16-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 08:15

Alvast heel veel succes en plezier!!

Rohesia

Berichten: 903
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 12:47

Hier nog eentje die gaat (proberen te) volgen, wat lijkt me dat een gaaf avontuur!