Verharen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Verharen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 16:48

* Bokt
Community

Apple draait al jarenlang mee op Bokt en in het moderatorteam. Als Community Redacteur zal zij regelmatig een column schrijven over zaken die opvallen op Bokt of in haar eigen leven met haar paarden. Bij voorkeur natuurlijk een combinatie van beiden!

Afbeelding


Zo langzaam maar zeker worden de dagen merkbaar langer. Het is vroeger licht en 's avonds wordt het duidelijk later donker. De sneeuwklokjes zijn al enige tijd aan het bloeien, nu gevolgd door krokusjes en narcissen. De eerste lammetjes staan in de wei en ook de eerste ganzekuikens van de Nijlganzen zijn al weer gespot.

Al vanaf eind januari is Jimmy (het Jongetje, ook met zijn eigen volgtopic) voorzichtig een beetje aan het verharen. Dat vond ik al een eerste teken van lente. Volgens de wederhelft niet 'het is pas lente als De Dais aan het verharen is'. De Dais liet op dat moment nog geen enkel teken van verharing zien :n . Inmiddels is ze van mening veranderd en doet haar uiterste best om zoveel mogelijk haar in zo min mogelijk tijd kwijt te raken. Toen De Dais nog heel actief gereden werd had ze altijd in de winter een mooi sportmodel geschoren, de laatste jaren een dekenmodel. Dit jaar hebben we gekozen voor een functionele streep over de nek en buik, het merendeel van de wintervacht kon dus op De Dais blijven.

Die wintervacht wil De Dais nu kwijt! Elke borstelbeurt staat garant voor grote hoeveelheden haar, voldoende om hele kussenslopen mee te vullen of cavia's van te breien. Nadat we haar afgelopen weekend buiten hadden geborsteld had, zoals de stalhouder het zei: 'De Dais zich over het hele terrein verspreid' :') . Na het borstelen heb je ook niet veel eer van je werk, als je even je hand over de vacht haalt dan komen er gelijk weer allemaal haren los. En uiteraard haar in je neus, mond, ogen en eigenlijk overal als je even niet oplet.

Gelukkig zijn wij niet de enigen met dit probleem. Ik kwam op Bokt dit topic tegen: [RUI] Beste verhaar-poets-kleding?. In dat topic dragen Bokkers oplossingen aan als regenpak, stofjas, kleding met gladde stof. Voor ons werkt het dat mijn paardenjas redelijk glad is dus daar blijven de haren niet op plakken. Borstelen moet dan zonder handschoenen, anders blijven daar de haren op zitten. En uiteraard, met handschoenen aan is het mij al meerdere malen voorgekomen dat ik even gedachtenloos even mijn haar achter mijn oren veegde, mijn muts goed deed of iets anders waardoor ik alsnog geheel onder de paardenhaar zat :roll:

Zonder handschoenen borstelen is trouwens ook nog een beetje een uitdaging. Zo was de hele winter vooral regen en veel wind. Nu op de valreep naar de lente is het plots flink koud, met een stevige koude wind uit het Noord-Oosten. Half 8 's ochtends op stal is het deze week gewoon doodleuk -4 geweest buiten. De rijp staat op de grond. Dat brengt mij tot het andere topic dat mij op viel: [MWS] Wintertenen, hopeloos . Ook deze week gestart en ja, ook daar heb ik nu plots last van. Hele winter niets aan de hand en nu de krokussen om je oren vliegen jawel: wintertenen!

Bloesem21
Berichten: 112
Geregistreerd: 09-03-22

Re: Verharen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:07

Heel herkenbaar stuk! Nog even doorzetten met z'n alles. Better days are coming