De veiling van rietjes diepvriessperma, deel 2: de koper/ gebruiker

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26322
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

De veiling van rietjes diepvriessperma, deel 2: de koper/ gebruiker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 00:30

*Bokt.nl
Community, Fokkerij

Afbeelding
Lana (Laurentio x Elcaro), Peppertree's merrie die drachtig
is geworden van een op de veiling gekocht rietje.
Foto: Maureen Stegeman Fotografie


Je hebt een leuke merrie en wilt graag met haar een veulentje fokken. Dan komen natuurlijk al snel de eerste vragen, zoals welke hengst gebruik ik? Ga ik voor natuurlijke dekking of KI. En als je voor KI kiest, gaat de merrie dan naar de hengstenhouder toe, of insemineer ik thuis? Kies ik voor diepvries of voor vers? Allerlei vragen waar je goed over moet nadenken. Tegenwoordig is er nog een optie waar je als fokker voor kunt gaan. Namelijk de mogelijkheid om rietjes diepvriessperma te kopen op een veiling. Ja echt, dat kan ook! Op Exterieur en hengstenkeuze werd een topic geopend over dit onderwerp. Wij van de NR waren geprikkeld in onze nieuwsgierigheid en wilden wel eens weten hoe dat dan in zijn werk gaat, diepvriessperma kopen op een veiling en deze dan gebruiken voor je merrie. Gisteren kon je op VN al een interview lezen met Bokker Jeroen_strik, die deze veilingen organiseert. Hierin je kon lezen over hoe dit allemaal in zijn werk gaat. Mocht je dit artikel gemist hebben, deze is hier terug te lezen.

Vandaag posten we deel twee van dit tweeluik: de kant van de koper/ gebruiker van deze rietjes. Bokker peppertree heeft deze op een veiling gekocht en voor haar merrie gebruikt. We legden haar een aantal vragen voor.

Natuurlijk willen we graag weten hoe je erop bent gekomen om op de veiling één of meer rietjes te kopen voor je merrie
Een aantal jaar terug ben ik voor het eerst terechtgekomen bij deze veiling en heb ik twee rietjes van Houston gekocht. Volgens mij was dat toen via een Facebookadvertentie. Ik ben nog wel eens wat impulsief van aard, ik bedacht dat ik nakomelingen van Houston vaak aansprekende paarden vond, bedacht dat wij zelf een stikstofvat hadden staan en toevallig mijn paard een merrie en zo was 1+1+1 opeens drie. Later zag ik op de site van de aanbieder dat hij nog meer rietjes los te koop aanbood, zonder de veiling en heb ik er nog drie rietjes van First Promise bij gekocht. Hiervan is mijn merrie nu drachtig.

Was dit de eerste keer dat je via zo'n veiling één of meer rietjes kocht?
Ja, die keer was de eerste keer. Bij de veiling van het recente topic heb ik voor de tweede keer rietjes gekocht. Eerlijk gezegd, nu gewoon voor de leuk en wederom lekker impulsief. Ik heb nog geen idee wanneer en voor welke merrie ik ze ga gebruiken. Ik heb nu een rietje van UB40, drie rietjes Weltmeyer II en twee rietjes Upperville gekocht.

Uiteraard willen graag weten hoe zo'n veiling in zijn werk gaat, van jouw kant af gezien. Blijf je gewoon bieden tot je het hebt, of heb je een maximaal budget bijvoorbeeld?
Ik ben ook aan het bieden geweest op Eye Catcher en Rhodium. Dit zijn toch de wat duurdere hengsten en ik geef toe, ik ben wel een beetje schraal, dus ik wilde alleen meedoen als het echt een koopje zou zijn. Bij deze ben ik dan ook gestopt toen ik twee keer werd overboden. Het is ook wel echt spannend als je meedoet om te kijken of je overboden wordt of dat je echt je 'koopje' te pakken hebt. Ik was helemaal nerveus .
Dus afhankelijk van welke hengst ik op het oog heb, heb ik een maximaal budget. Voor mij is het daarbij belangrijk dat de hengst me aanspreekt, dat hij redelijk bekend is (voor als ik het veulen zou willen verkopen) en dat hij eventueel zou passen op mijn merrie. Ik ben zelf totaal niet thuis in de springhengsten, dus daar heb ik nu niet naar gekeken.

Je hebt het hoogste bod uitgebracht, en dus het rietje gekocht. En dan? Komt het dan gelijk naar je toe, of kun je het ergens laten bewaren tot je merrie hengstig is?
Je krijgt er een jaar gratis opslag bij. Dat is wel prettig want dan heb je de tijd om zelf opslag te regelen. Dat is wel aan te bevelen, want als je het pas doet op het moment dat je merrie hengstig is of wordt is het allemaal wat te onzeker. Transport gaat door middel van transportvaatjes, kleine stikstofvaten waar je borg voor betaald. Deze krijg je dus weer terug. Je zou het, als je zelf zo'n vaatje hebt, ook zelf op kunnen halen. Maar dat hebben de meeste niet. Als ik zelf niet de beschikking zou hebben over een stikstofvat (wij hebben een melkveebedrijf en insemineren de koeien ook zelf dus hebben dit wel), zou ik kijken of je het bijvoorbeeld mag opslaan bij een veehouder in de buurt die er ook een heeft. Op deze manier kun je er altijd bij.

En dan is het zover: de merrie wordt hengstig en je rietje is er. Insemineer je dan zelf, of moet je daarvoor de dierenarts laten komen?
Ik heb eerst de dierenarts laten komen om mijn merrie te checken op haar cyclus, ik zag haar namelijk nooit goed hengstig en merkte er ook niks van. Hij gaf aan dat we haar op dat moment hengstig zouden kunnen spuiten en dat hebben we dus gedaan. Nou...dat heeft gewerkt . We hebben haar donderdag gespoten en dan zou ze zo ongeveer vijf dagen later hengstig moeten worden. Op zaterdag had ik nog een dressuurclinic met haar, dus dat kon mooi. Tot ik dus die zaterdag ging losrijden. Ze ging stilstaan? Ze plakte aan mijn been? En vervolgens ging ze staan plassen. Ik was nog totaal niet bezig met dat ze hengstig zou kunnen zijn en snapte er totaal niks van. Tót ze voor de derde keer ging staan plassen en ik haar met geen mogelijkheid meer vooruit kreeg.

Ze was hengstig en niet zo'n klein beetje ook . Clinic gecancelled en gelijk thuis laten scannen. Waarop de DA zei:' we gaan niet insemineren, want ik zie twee eitjes".
Maar, het was inmiddels juni en ik wilde niet de kans op een dracht mislopen en heb dus heel eigenwijs gezegd dat ik wel zou willen insemineren. Dat heb ik dus gedaan. Na insemineren (de dierenarts gaf een tijdstip aan in de avond dat hij de kans het grootst achtte) heeft de dierenarts nogmaals gescand om te kijken of de eitjes weg waren. Toevallig was er eentje weg dus dat was geluk hebben, geen kans op een tweeling meer.

Omdat ik zelf thuis ook de koeien insemineer kon ik mijn paard ook zelf insemineren, dit is zelfs veel makkelijker dan bij koeien. Alleen het tijdstip van insemineren steekt veel krapper dan bij vers. (6 uur voor of na ovulatie). Dus je moet er met scannen wel bovenop zitten. Veel mensen gaan naar de kliniek om te laten scannen, maar mijn dierenarts vond het wel een leuke uitdaging en wilde het dus ook wel thuis doen.

Afbeelding
Peppertree en Lana. Foto: Maureen Stegeman

Werd jouw merrie gelijk drachtig? Of heb je meerdere pogingen moeten doen?
Gelukkig was mijn merrie in één keer drachtig.

Is insemineren met diepvriessperma gelijk aan insemineren met vers? Of zitten er toch wel wezenlijke verschillen tussen?
Zoals bovenstaand al even verteld, er zitten aan het insemineren zelf geen hele grote verschillen. Wel is het tijdstip van insemineren veel belangrijker. Als je dat goed doet zijn de resultaten van bevruchting niet veel anders. Het mooie vind ik dat er op deze manier nog nakomelingen geboren kunnen worden van hengsten die allang dood of geruind zijn. Of je een rietje dan 2 jaar of tien jaar bewaard hebt, maakt weinig verschil.

Hoe zit het met de papieren zoals de verklaring dat ze gedekt zijn en zo? En het registreren bij een stamboek? Loopt dat nog anders dan wanneer je de merrie bijvoorbeeld bij een hengstenhouder brengt?
Omdat ik zelf heb geïnsemineerd was dit voor mij ook nog een vraag. Hierover heb ik contact opgenomen met Jeroen Strik. Als je bij een kliniek laat insemineren krijg je een verklaring van de dierenarts en als je bij een hengstenhouder laat insemineren van de hengstenhouder. Dit had ik natuurlijk beide niet. Hij gaf aan dat als ik het veulen bij het KWPN wil inschrijven ik dan zelf een verklaring zou moeten kunnen opstellen en de aankoopbon van de rietjes kan overleggen. Hier moet ik verder nog achteraan. Omdat het voor mij niet veel uitmaakt of ik een NRPS of KWPN-papier aanvraag heb ik de vraag eerst bij het NRPS neergelegd, maar ik heb hier nog geen antwoord op gekregen. Maar ik denk dat het zelf insemineren zoals ik dat heb gedaan niet vaak voorkomt dus dat het in de meeste gevallen gewoon via de verklaring gedaan wordt.

Ik kan me voorstellen dat bokkers na het lezen van deze twee artikelen geïnteresseerd zijn hierin. Heb je nog tips voor mensen die ook overwegen om bij een veiling rietjes te kopen voor hun merrie?
Ga eens kijken in de buurt of je de rietjes ergens op kan slaan. Overleg met je dierenarts of die de expertise heeft om met diepvries te werken en bekend is met de procedure (de mijne vond het een mooie stunt, maar had bijvoorbeeld zelf nog nooit diepvries geïnsemineerd). Kijk goed na of je ergens iets kunt vinden over de spermakwaliteit van de hengst met diepvries. Dit had ik zelf bij Houston bijvoorbeeld in alle impulsiviteit over het hoofd gezien. Toen ik het opzocht zag ik dat ze minimaal twee rietjes per inseminatie aanbevolen dus dat had ik wellicht niet gedaan als ik dat van tevoren had geweten. Verder zou ik het zeker aanbevelen als je de mogelijkheden hebt!
Laatst bijgewerkt door Bellatrix op 14-03-22 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 08:20

Leuk! Interessant artikel. Dank je wel!

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De veiling van rietjes diepvriessperma, deel 2: de koper/ gebruiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 08:43

Interessant!
Ook fijn om steeds meer van dit soort eigen artikelen van de NR te zien. Meer diepgang, interessante onderwerpen en meer kwaliteit dan kwantiteit. +:)+

Anoniem

Re: De veiling van rietjes diepvriessperma, deel 2: de koper/ gebruiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 09:13

Pepper tree, bedankt voor de leuke reactie.

Loop je alsnog tegen problemen aan bij de registratie stuur me dan een bericht, help ik je op weg.

aniek1985
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 13145
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Schagen

Re: De veiling van rietjes diepvriessperma, deel 2: de koper/ gebruiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 09:33

Interessant artikel +:)+

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Re: De veiling van rietjes diepvriessperma, deel 2: de koper/ gebruiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 11:12

Ook dit is heel interessant, dank je wel!

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 11:15

Ik denk dat je wel realistisch moet zijn, denk niet dat er nog mensen zijn die een dierenarts weten die het leuk vind om meerdere keren per dag langs te komen voor niks.

Je bent met een diepvries traject regulier wel meer geld kwijt dan regulier en je moet of heel veel naar de kliniek, of de merrie daar laten staan of heel veel voorrijkosten betalen.

En als het het hele seizoen niet lukt ben je al je geld kwijt, met vers betaal je dan alleen gustgeld.

Je moet ook een beetje geluk hebben. Zoals de topicstarter wel heeft gehad.

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: De veiling van rietjes diepvriessperma, deel 2: de koper/ gebruiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 12:22

Wat interessant om te lezen. Zit er bij bewaren in een stikstofvat nog een uiterste houdbaarheidsdatum aan of kan je de rietjes onbeperkt bewaren zonder kwaliteitsverlies?

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 12:45

fokfanaat schreef:
Ik denk dat je wel realistisch moet zijn, denk niet dat er nog mensen zijn die een dierenarts weten die het leuk vind om meerdere keren per dag langs te komen voor niks.

Je bent met een diepvries traject regulier wel meer geld kwijt dan regulier en je moet of heel veel naar de kliniek, of de merrie daar laten staan of heel veel voorrijkosten betalen.

En als het het hele seizoen niet lukt ben je al je geld kwijt, met vers betaal je dan alleen gustgeld.

Je moet ook een beetje geluk hebben. Zoals de topicstarter wel heeft gehad.

Daar heb je gelijk in, fokfanaat. Ook dat ik veel geluk gehad heb hiermee. Maar mijn dierenarts deed t niet voor niks hoor! Ik denk dat ik voor minder geld een scanabonnement had kunnen nemen. Dat zag ik alleen zelf niet zitten om de hele tijd naar de kliniek op en neer te sjezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 13:16

gabyfedde schreef:
Wat interessant om te lezen. Zit er bij bewaren in een stikstofvat nog een uiterste houdbaarheidsdatum aan of kan je de rietjes onbeperkt bewaren zonder kwaliteitsverlies?


Als de rietjes zijn opgeslagen in de vloeibare stikstof zijn ze vrijwel oneindig houdbaar zonder kwaliteitsverlies.
Er zijn hengsten die al jaren geleden zijn gestorven of gecastreerd en nog elk jaar diverse veulens maken.

Wij hebben zelfs al eens geinsemineert met rietjes van 40 jaar oud. De kwaliteit was super en de merrie direct drachtig

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: De veiling van rietjes diepvriessperma, deel 2: de koper/ gebruiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 13:26

wel is er verschil in kwaliteit van tijde van invriezen, die van Rousseau bevruchten als een malle, terwijl de laatste porties van Jazz weinig leven meer in zat

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 13:38

fokfanaat schreef:
Ik denk dat je wel realistisch moet zijn, denk niet dat er nog mensen zijn die een dierenarts weten die het leuk vind om meerdere keren per dag langs te komen voor niks.

Je bent met een diepvries traject regulier wel meer geld kwijt dan regulier en je moet of heel veel naar de kliniek, of de merrie daar laten staan of heel veel voorrijkosten betalen.

En als het het hele seizoen niet lukt ben je al je geld kwijt, met vers betaal je dan alleen gustgeld.

Je moet ook een beetje geluk hebben. Zoals de topicstarter wel heeft gehad.

Ik weet sws al 2 verschillende klinieken waarbij dit gewoon in het merriepakket zit. Bij diepvries willen ze wel de merrie als ze ver genoeg hengstig is op de kliniek hebben. Je betaald dan enkel extra kosten voor stalling.
Met vers moet ik dan iedere keer heen en weer rijden ivm het scannen, en met de huidige brandstofprijzen loopt dat ook al aardig op,


Stalgenote heeft 2,5 jaar terug met de veiling ook rietjes gekocht. Insemineren en drachtig de eerste ronde. Kereltje is ondertussen alweer bijna 1 jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 13:40

fokfanaat schreef:
Ik denk dat je wel realistisch moet zijn, denk niet dat er nog mensen zijn die een dierenarts weten die het leuk vind om meerdere keren per dag langs te komen voor niks.

Je bent met een diepvries traject regulier wel meer geld kwijt dan regulier en je moet of heel veel naar de kliniek, of de merrie daar laten staan of heel veel voorrijkosten betalen.

En als het het hele seizoen niet lukt ben je al je geld kwijt, met vers betaal je dan alleen gustgeld.

Je moet ook een beetje geluk hebben. Zoals de topicstarter wel heeft gehad.


Het diepvries traject is niet altijd duurder, maar verloopt inderdaad wel iets anders. Al is het verschil ook niet zo heel groot.
Bij vers loop je de kans dat je 2 soms zelfs 3 inseminaties per hengstigheid hebt, zeker als je een merrie hebt die niet lekker in de cyclus zit.
De extra transport kosten, die bespaar je dan weer bij diepvries.
Je ziet zelfs steeds vaker dat het vers sperma word geinsemineert als diepvries omdat het uiteindelijk op het totaalplaatje vaak goedkoper uitpakt.

Heb je een slecht vruchtbare merrie dan is kopen per portie diepvries vaak niet de beste keuze. Maar dan lopen de veearts kosten bij vers ook heel erg op en daar moet je dan wel rekening mee houden.
Gelukkig zijn de meeste merries na 1 of 2 keer wel drachtig.

Daarom is het belangrijk om de prijs waarvoor je het diepvries sperma koopt in de gaten te houden en voor je eigen situatie de voor en tegens af te wegen.

Een beetje geluk helpt natuurlijk ook altijd. Als je het topic deel 1 ook leest dan heb ik daar verteld over een klant die wel heel veel geluk had

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 13:43

fokfanaat schreef:
wel is er verschil in kwaliteit van tijde van invriezen, die van Rousseau bevruchten als een malle, terwijl de laatste porties van Jazz weinig leven meer in zat



Klopt.
Er zijn hengsten waarvan het oude diepvries sperma dat al langer is opgeslagen juist beter is dan dat van latere leeftijd dat nog maar net in de ketel zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 13:47

kiki1976 schreef:
fokfanaat schreef:
Ik denk dat je wel realistisch moet zijn, denk niet dat er nog mensen zijn die een dierenarts weten die het leuk vind om meerdere keren per dag langs te komen voor niks.

Je bent met een diepvries traject regulier wel meer geld kwijt dan regulier en je moet of heel veel naar de kliniek, of de merrie daar laten staan of heel veel voorrijkosten betalen.

En als het het hele seizoen niet lukt ben je al je geld kwijt, met vers betaal je dan alleen gustgeld.

Je moet ook een beetje geluk hebben. Zoals de topicstarter wel heeft gehad.

Ik weet sws al 2 verschillende klinieken waarbij dit gewoon in het merriepakket zit. Bij diepvries willen ze wel de merrie als ze ver genoeg hengstig is op de kliniek hebben. Je betaald dan enkel extra kosten voor stalling.
Met vers moet ik dan iedere keer heen en weer rijden ivm het scannen, en met de huidige brandstofprijzen loopt dat ook al aardig op,


Stalgenote heeft 2,5 jaar terug met de veiling ook rietjes gekocht. Insemineren en drachtig de eerste ronde. Kereltje is ondertussen alweer bijna 1 jaar.


En dat resultaat, zo'n kereltje (of dametje) daar doen we het voor :D

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 14:53

Jeroen_strik schreef:
gabyfedde schreef:
Wat interessant om te lezen. Zit er bij bewaren in een stikstofvat nog een uiterste houdbaarheidsdatum aan of kan je de rietjes onbeperkt bewaren zonder kwaliteitsverlies?


Als de rietjes zijn opgeslagen in de vloeibare stikstof zijn ze vrijwel oneindig houdbaar zonder kwaliteitsverlies.
Er zijn hengsten die al jaren geleden zijn gestorven of gecastreerd en nog elk jaar diverse veulens maken.

Wij hebben zelfs al eens geinsemineert met rietjes van 40 jaar oud. De kwaliteit was super en de merrie direct drachtig


Dankjewel! Erg interessant om te lezen.

ivy_power89

Berichten: 5857
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: De veiling van rietjes diepvriessperma, deel 2: de koper/ gebruiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 16:16

Ik heb van mijn ex-hengst rietjes in het vat zitten.
daar is vorig jaar een veulen van geboren maar het dekken kost wel veel moeite, na 3 pogingen was de merrie pas drachtig.
waar hij met vers (en natuurlijke dekking) alles in 1 ronde drachtig had, is dat met diepvries wel anders.
Ik heb het laten nakijken, en kreeg terug, perfecte kwaliteit voor ICI, zo direct in de merrie is het een ander verhaal.

Daarom besloten ook niet meer aan derden uit te geven, maar te bewaren als ik zelf ooit nog een merrie heb. Dan ga ik zelf het ICI traject wel in tegen die tijd.

Kort gezegd, de kosten zijn wel een stuk hoger met diepvries.
En dat weet ik, omdat ik zelf ook eens een merrie heb laten dekken met diepvries. Stallingskosten bij de DA, een pakket voor het scannen moeten afnemen, duurde gelukkig wel maar 2 rondjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 16:51

ivy_power89 schreef:
Ik heb van mijn ex-hengst rietjes in het vat zitten.
daar is vorig jaar een veulen van geboren maar het dekken kost wel veel moeite, na 3 pogingen was de merrie pas drachtig.
waar hij met vers (en natuurlijke dekking) alles in 1 ronde drachtig had, is dat met diepvries wel anders.
Ik heb het laten nakijken, en kreeg terug, perfecte kwaliteit voor ICI, zo direct in de merrie is het een ander verhaal.

Daarom besloten ook niet meer aan derden uit te geven, maar te bewaren als ik zelf ooit nog een merrie heb. Dan ga ik zelf het ICI traject wel in tegen die tijd.

Kort gezegd, de kosten zijn wel een stuk hoger met diepvries.
En dat weet ik, omdat ik zelf ook eens een merrie heb laten dekken met diepvries. Stallingskosten bij de DA, een pakket voor het scannen moeten afnemen, duurde gelukkig wel maar 2 rondjes



Erg jammer dat de rietjes van uw eigen hengst kwalitatief tegenvallen.
Bij hengsten waarvan nog niet eerder is ingevroren worden ook wel vaker diverse proef rietjes gemaakt met verschillende verdunners. Bij sommige hengsten wil dat wel eens verschil maken.
Maar ik begrijp dat u de hengst niet meer hebt en dan is het natuurlijk niet meer mogelijk om nieuwe rietjes te maken.

Voor de bokkers die niet weten wat Icsi is, om het even simpel uit te leggen kan je zeggen dat het een soort van IVF voor paarden is

ivy_power89

Berichten: 5857
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: De veiling van rietjes diepvriessperma, deel 2: de koper/ gebruiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 16:57

Ik heb de hengst nog wel, alleen de hengst heeft zijn ballen niet meer haha.
De optie tot proefrietjes is mij nooit aangeboden, dus dat wist ik niet. anders had ik er zeker gebruik van gemaakt.
Nu nog 40 rietjes over, dus ik kan nog wel even voort tegen die tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 18:17

ivy_power89 schreef:
Ik heb de hengst nog wel, alleen de hengst heeft zijn ballen niet meer haha.
De optie tot proefrietjes is mij nooit aangeboden, dus dat wist ik niet. anders had ik er zeker gebruik van gemaakt.
Nu nog 40 rietjes over, dus ik kan nog wel even voort tegen die tijd.


Zonder ballen word het ook lastig inderdaad :=

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-22 08:25

Jeroen_strik schreef:
fokfanaat schreef:
wel is er verschil in kwaliteit van tijde van invriezen, die van Rousseau bevruchten als een malle, terwijl de laatste porties van Jazz weinig leven meer in zat



Klopt.
Er zijn hengsten waarvan het oude diepvries sperma dat al langer is opgeslagen juist beter is dan dat van latere leeftijd dat nog maar net in de ketel zit.

Ligt ook aan wie het invriest heb ik gemerkt. Daar zitten grote verschillen tussen in kwaliteit van het ingevroren sperma.

Lalahorse

Berichten: 240
Geregistreerd: 20-06-20
Woonplaats: Friesland

Re: De veiling van rietjes diepvriessperma, deel 2: de koper/ gebruiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 10:35

intresant . maar ik vind insimneren niet meer van deze tijd , je kan beter je paard op de natuurlijke dekking laten dekken ipv insmineren

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:04

Lalahorse schreef:
intresant . maar ik vind insimneren niet meer van deze tijd , je kan beter je paard op de natuurlijke dekking laten dekken ipv insmineren


juist een natuurlijke dekking is niet meer van deze tijd!

heb jij geen spellingscontrole?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 11:40

Lalahorse schreef:
intresant . maar ik vind insimneren niet meer van deze tijd , je kan beter je paard op de natuurlijke dekking laten dekken ipv insmineren


Bedankt voor uw bericht.
Natuurlijk mag iedereen zelf kiezen wat voor hun de voorkeur heeft, insemineren of natuurlijk dekken.

Ik heb eerder ook eigen merries door een eigen hengst natuurlijk laten dekken. Daar is niets mis mee.
Wij hadden op een geven moment zelfs meerdere merries samen met een hengst in een natuurgebied lopen. Dit was dus heel erg dichtbij het natuurlijk gedrag van het paard.
Zo hebben we verspreid over de jaren meerdere hengsten gehad en daarvan zijn verschillende veulens geboren.

Natuurlijk dekken brengt wel extra risico met zich mee, voor zowel de hengst als de merrie.
Want in de jaren dat wij de natuurlijk dekking met eigen hengst deden, zijn er toch verschillende paarden licht gewond geraakt.
Soms verwonde de merrie de hengst en ook de hengst de merrie wel eens. Gelukkig geen ernstige verwondingen, maar je merkt wel dat de natuurlijke dekking veel meer risico met zich mee brengt dan inseminatie.
Natuurlijk kan je dan zeggen dat dit risico bij het natuurlijk gedrag hoort.
Maar wil je een veulen fokken bij die ene merrie die je zo leuk vind en waar je bijvoorbeeld daarna nog mee de sport in wilt dan brengt natuurlijk dekken wel extra risico's mee.

KimD

Berichten: 20421
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: De veiling van rietjes diepvriessperma, deel 2: de koper/ gebruiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:40

Erg leuk artikel! Heb met plezier gelezen. :D