Meer Jessica zijn...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48509
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Meer Jessica zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 22:28

FEI
Algemeen

Afbeelding
Jessica von Bredow-Werndl. Foto: © FEI/Shannon Brinkman.


Met twee olympische en drie Europese gouden medailles in acht maanden, lijken Jessica von Bredow-Werndl en TSF Dalera BB de onbetwiste favorieten voor winst in de FEI Dressage World Cup™, met de finale 2021/2022 om de hoek, in hun thuisbasis in Leipzig, Duitsland, over nog maar twee weken.

Terwijl ze haar vrachtwagen vol paarden naar huis reed van het CDI*** in Ornago (ITA), waar ze de steeds beter wordende dertienjarige ruin Ferdinand BB naar winst reed in zowel de Grand Prix als de Kür op muziek, en waar haar pupil Raphael Netz, drie U25-wedstrijden won, sprak ze over het pad dat haar gebracht heeft tot waar ze nu is in haar carrière, en over haar toekomstplannen. Maar als het gaat om het voorspellen van resultaten laat ze zich niet uit het veld slaan. Ze neemt niets voor vanzelfsprekend aan.

"Natuurlijk moet je een duidelijke visie hebben, en je moet je doelen stellen, maar de afgelopen twintig jaar waren er momenten dat ik niet meer in mezelf geloofde. Ik heb altijd geprobeerd om mezelf te pushen. Ik hield vast aan mijn dromen en hoopte dat de kansen zouden komen", zegt de 36-jarige uit Aubenhausen, Zuid-Duitsland, die de nummer 1-plaats op de Dressage World Rankings bezet.

De sleutel tot succes
Jessica zegt dat de sleutel tot haar succes de beslissing was "te stoppen met proberen iemand anders te zijn." Op negentienjarige leeftijd had ze al zes gouden en twee zilveren medailles behaald op EK's, maar in het begin van haar twintiger jaren ging het mis. "Ik heb een aantal moeilijke jaren gehad, met nauwelijks succes en ik heb veel geworsteld. Ik was al vaak kampioen bij de Junioren- en Young Rider geweest, dus ik droomde ervan dat ook bij de Senioren te worden. Maar meer dan vijf jaar lang gebeurde het niet", vertelt ze.

Het was een eureka-moment, waarop ze besloot "meer Jessica te zijn", dat alles veranderde.

Afbeelding
Jessica von Bredow-Werndl en TSF Dalera BB. Foto: © FEI/Stefan Lafrentz.

Ze legt uit: "Ik stopte met het imiteren van andere ruiters en begon me te concentreren op het doen van dingen op mijn eigen manier, de manier waarop ik het altijd graag deed, teruggaand naar het kleine meisje dat ervan hield om met haar paarden te spelen. De paarden begonnen er meer plezier in te krijgen en dat plezier wil ik nooit meer verliezen!"

Ze noemt zichzelf als "zeer gelukkig", dat Beatrice Bürchler-Keller haar in 2012 Unee BB toevertrouwde. Dit was het paard dat haar leven een andere wending zou geven. In 2015 zat het paar in het bronzen medaille winnende team op de FEI Europese Kampioenschappen in Aken (GER) en ze werden derde op drie FEI Dressage World Cup™ Finals in Las Vegas (USA) datzelfde jaar, in Gothenburg (SWE) in 2016 en opnieuw in Parijs (FRA) in 2018.

"Unee was een van mijn belangrijkste leraren", zegt Jessica. "Hij was niet geïnteresseerd in mij toen hij voor het eerst kwam, dus ik moest een manier vinden om mezelf interessant voor hem te maken. Hij was bijna klaar voor Grand Prix toen ik hem kreeg en ik wilde echt zijn hart veroveren, maar ik kon het niet op de manier doen zoals ik het vroeger deed, omdat ik altijd opgroeide met de paarden die ik eerder had gereden. Hij wist al wat hij deed en hij had zijn eigen manier, dus ik moest zijn taal leren voordat we allebei een gemeenschappelijke taal konden leren. Ik heb geleerd dat het er niet alleen om gaat dat het paard de dingen op mijn manier doet, maar dat we moeten doen wat het beste is voor elk individueel paard en dat we flexibeler moeten zijn."

Afbeelding
Jessica von Bredow-Werndl. Foto: © FEI/Liz Gregg.

Toptrainers
Ze werkte met veel toptrainers, waaronder Paul Elzenbaumer, "een zeer geduldige, liefdevolle en rustige man" en vervolgens Stefan Münch, landgenote Isabell Werth die haar titel tijdens de finale van 2022 met Weihegold zal verdedigen, vervolgens Jonny Hilberath, Morten Thomsen, Andreas Hausberger en Monica Theodorescu. "Maar ik heb altijd mijn eigen ideeën, en ik vertrouw ook op mijn broer Benni (Benjamin Werndl), die heel belangrijk voor me is. We streven ernaar om op een dag samen in het Duitse team te zitten!", aldus Jessica.

Nu draait haar carrière op topniveau natuurlijk om de geweldige vijftienjarige TSF Dalera BB, die ze al rijdt sinds de merrie acht jaar oud was. "Het was toen ze tien was, en we de Louisdor-finale in Frankfurt wonnen, dat ik me realiseerde dat ze heel speciaal zou kunnen zijn, en toen ze in 2019 derde werd in de Kür (op de FEI Europese Kampioenschappen in Rotterdam). Dat was de dag dat ik dacht 'alles is mogelijk'. Twee jaar later (op de Olympische Spelen van Tokio 2020, en het FEI EK Dressuur in Hagen), hebben we het bewezen!"

Veel talenten
Jessica is een vrouw met vele talenten. Tijdens de lockdown schreef ze een boek ("Heaven on Horseback") over haar leven, haar worstelingen, haar inspiratie en haar positiviteit. Momenteel werkt ze aan een tweede publicatie, een kinderboek. Ze zegt dat een bijna-doodervaring, toen ze bijna verdronk, haar kijk op het leven veranderde en haar hielp meer na te denken en vooruit te komen. Ze wil dat dit nieuwste boek "een mooi verhaal wordt, met veel leermomenten."

Haar zoontje van vijf, Moritz, is misschien nog iets te jong om ervan te genieten, want het is gericht op kinderen vanaf tien jaar. Moritz reisde met haar mee naar Ornago en het was het eerste weekend dat Jessica zonder de steun van haar man of ouders was, maar het is goed gekomen dankzij de hulp van grooms en ruiters. Met nog een baby op komst, die in augustus wordt verwacht en dus een kans op de wereldtitel doet verkijken, weet ze dat ze in de toekomst nog meer aan haar hoofd zal hebben. "Ik zal mijn leven nog beter moeten managen en ik zal zeker meer hulp nodig hebben. Het is echt belangrijk om een goede balans tussen werk en privéleven te hebben", zegt ze. Ze wil echter zo snel mogelijk weer in actie komen na de komst van baby nummer twee. "Ik deed al mee aan wedstrijden vier weken na de geboorte van mijn eerste zoon, dus hopelijk kan ik dat weer doen!", zegt ze met een lach.

Maar nu heeft de finale van de FEI Dressage World Cup™ 2022 haar volledige aandacht. Voor Dalera zal de voorbereiding heel eenvoudig zijn: "niets speciaals, gewoon haar gemotiveerd, gezond en gelukkig houden, in het bos rijden en als het goed weer is naar de renbaan", legt ze uit.

Wat haar eigen voorbereiding betreft, zal ze zich moeten concentreren op de reden waarom ze doet wat ze doet. "Soms moeten we onszelf eraan herinneren waarom we met deze sport zijn begonnen: omdat we van paarden houden. Veel mensen richten zich teveel op het resultaat, het succes, in plaats van hoe ze daar moeten komen. Ik probeer me te concentreren op hoe ik daar kan komen, in plaats van op het resultaat."

Meer Jessica zijn... het lijkt te werken...
Laatst bijgewerkt door Banjer op 25-03-22 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

RoWi

Berichten: 6886
Geregistreerd: 27-12-05
Woonplaats: NB

Re: Meer Jessica zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 10:19

Leuk artikel! :)

Nynkex01
Berichten: 1130
Geregistreerd: 05-07-21

Re: Meer Jessica zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 22:39

Jessica is geweldig, heel leuk en inspirerend artikel