De toekomst van de Akhal-Teke is in gevaar

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Euridicey

Berichten: 702
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 15:08

Bidoof schreef:
In hoeverre wordt er bij de Akhal-Tekes gebruik gemaakt van embryotransplantatie en zulks?

Het lijkt mij dat zulke voortplantingstechnieken in dit geval wel erg nuttig kunnen bijdragen.


Embryotransplantatie komt bij voortplanting van paarden sowieso niet veel voor. Het is een duur proces en lastig om de merries tegelijk hengstig te krijgen.

Hannanas
Berichten: 13031
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 15:11

Wellicht is het ergens ook een kans voor het ras om nu wel vaart achter diepvries rietjes te zetten?

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: De toekomst van de Akhal-Teke is in gevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 15:30

volgens mijn geheugen is embryotransplantatie binnen het ras nog maar 1x gedaan (in de VS, dacht ik). Maar was het vervolgens erg moeilijk om het resulterende veulen geregistreerd te krijgen in het stamboek...
Vermoedelijk is het daarom maar bij 1x gebleven.

Vooral buiten Rusland wordt gebruik gemaakt van diepvries. Het stamboek (in Rusland) is er nog steeds (officieel) geen voorstander van maar begint het geloof ik te gedogen. Vooral aangezien er buiten Rusland steeds meer gebruik van gemaakt wordt en die worden tegenwoordig "gewoon" geregistreerd.
Toen ik pas in contact kwam met het ras was het nog buitengewoon moeilijk tot onmogelijk om zo'n veulen in het stamboek geregistreerd te krijgen. Dus daar zit gelukkig al wel vooruitgang in.

Gea22
Berichten: 19
Geregistreerd: 10-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 13:17

Verschrikkelijk wat er gebeurt daar . Maar ergens hebben sommige bokkers gelijk . Dat het ras wel te redden valt na de oorlog . Waarneer dat is geen iedee . Maar ooit stopt de oorlog in.oekraiene weer
.