Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe stop je met stuiteren in het zadel in galop?

Profiel   

FEI
Algemeen

[ img ]
Amazone in galop. Foto: privé archief Bellatrix

Geschreven door Sophie Baker. Sophie is een hippisch schrijfster, enthousiaste dressuurrijdster
en springt af en toe.

Verminder de spanning om stiller in het zadel te zitten.

Als je galop meer lichtrijden in galop lijkt omdat je op en neer stuitert in het zadel, kan het soms aanvoelen alsof die mooie, stilzittende zit niet meer dan een droom is.

En belangrijker dan dat, de galop kan heel oncontroleerbaar en eng aanvoelen als je stuitert.

Maar als je het eenmaal onder de knie hebt, is het zitten in de galop vaak nog comfortabeler dan de draf. Er is geen op en neer, de beweging is vloeiend, en het is makkelijker om je te concentreren op de rest van je lichaamshouding als je eenmaal doorhebt hoe je de galop met je heupen kunt volgen.

Dus, hoe kan je de gevreesde bounce stoppen? Er zijn natuurlijk meer dan één reden voor het stuiteren in galop. Maar de meeste komen voort uit spanning.

1. Ontspan
Makkelijker gezegd dan gedaan, maar het eerste wat je moet doen om het stuiteren te stoppen is proberen te ontspannen. Het probleem is dat hoe meer je stuitert, hoe meer je je gaat aanspannen als je probeert te galopperen.

Het is een vicieuze cirkel, en naast een bewuste inspanning om je spieren te ontspannen in galop, moet je misschien nog wat extra stappen nemen om je zelfverzekerder te laten voelen.

Het rijden van een betrouwbaar paard aan de longeerlijn kan helpen, omdat je je dan alleen hoeft te concentreren op je positie en niet op het controleren van het paard. Je kunt ook een zadelriem of halsriem gebruiken om je aan vast te houden als je je onzeker voelt - dit kan je helpen om jezelf ook in het zadel te trekken, zodat je gemakkelijker het gevoel van de galopbeweging krijgt

Ten derde, zorg ervoor dat je ademt! Het klinkt gek, maar als je na een galopsprong naar adem snakt, houd je misschien je adem in zonder dat je het doorhebt. Je ademhaling tellen of hardop zingen zijn de makkelijkste manieren om ervoor te zorgen dat je je adem niet inhoudt en daardoor al je spieren aanspant.

2. Zit hoog, niet diep
Om je billen aan het zadel geplakt te krijgen, wordt ruiters vaak verteld dat ze diep moeten zitten. In veel gevallen houdt dit mentale beeld in dat je achterover leunt of zwaar zit, in plaats van echt diep. In plaats van te denken aan diep in het zadel zitten, kun je beter denken aan hoog zitten.

Stel je een draad voor die vastzit aan de bovenkant van je helm en de onderkant van je voeten, die je respectievelijk naar boven en naar beneden trekken.

Je schouders zijn open, je benen zijn lang en los, je kin is omhoog en je rug is recht in plaats van naar voren of naar achteren gekanteld.

3. Controleer je stijgbeugels
Als je stuitert, kan dat deels komen doordat je stijgbeugels niet de juiste lengte hebben. Als ze te lang zijn, grijp je naar je stijgbeugels en heb je geen stabiel onderbeen. Dit kan ervoor zorgen dat je met je dijen en knieën knijpt, waardoor je stuitert tijdens de beweging. Als ze te kort zijn, zul je het moeilijk vinden om je heupen te ontspannen en goed in het zadel te zitten in galop, hoewel een stijgende draf of een lichte zit in galop gemakkelijker zal aanvoelen.

Voor een ruwe controle van je stijgbeugellengte, neem je je voeten uit terwijl je op het paard zit. De stijgbeugels moeten gelijk zijn met je enkelbeen.

4. Voel de beweging en volg het met je heupen
Dit is echt de sleutel tot de galop - en de zittende draf, als het gebeurt! Maar het is niet zo makkelijk als het klinkt. Om te beginnen, probeer te lopen met je ogen dicht en volg de beweging van het bekken van het paard via je zitbeenknobbels.

Je kunt zelfs proberen vast te stellen welk been op een bepaald moment beweegt. Doe niet te veel met je lichaam, maar concentreer je rustig op wat de beweging van het paard je zit laat doen!

Als je eenmaal het gevoel van je bekken en zit dat de beweging van het paard volgt uit je hoofd hebt geleerd, is het tijd om het in galop te proberen.

Wanneer je galoppeert, moeten je heupen van de achterkant naar de voorkant van het zadel zwaaien in het ritme van de pas van het paard terwijl je "aansluit" op het zadel. De sleutel om dit te doen is om je ruggengraat in een neutrale positie te houden, terwijl je sterk in je lichaam blijft (maar niet stijf!) en niet naar voren of naar achteren kantelt. Dit laat je core en heupen het werk doen.

Als je te ver naar voren of naar achteren kantelt, zou je niet in staat zijn om de "hobbelpaard" beweging te volgen, omdat je zitbeenknobbels geen contact hebben met het zadel en je bekken niet in ritme met het paard kan bewegen.

Vergeet niet dat het leren zitten van de galop ook een beetje tijd en oefening kost. De theorie leren en wat je zou moeten doen kan een grote hulp zijn, maar er is geen vervanging voor echt tijd in het zadel doorbrengen met galopperen om het gevoel te krijgen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 19:29 

Profiel   

Leuke tips, maar op sommige sterrenkijkers op de manege gaat het niet werken ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 19:32 

Profiel   

duidelijk filmpje van Heather Moffett
https://www.youtube.com/watch?v=Fbbm_U9MdPc

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 19:39 

Profiel   

Galop heb ik altijd net als stap een gemakkelijke gang gevonden om uit te zitten. HEt is lekker mee liften met het paard door de beweging te volgen en als je buiten knetter hard wil gaan, dan ga je voorzaichtig en rustig in verlichte zit waardoor je paard (ik had een eigen paard en dan wist hij dat hij langzaam mocht accelereren) tot echt knetteren en zo hard mag gaan als hij kan. Heerlijk dat samenspel. En als ik voelde dat hij moe werd of ik het genoeg vond dan ga je weer rustig rechtop zitten waardoor je paard weet dat hij terug kan komen en door echt te gaan zitten regel je weer het tempo in een rustige galop en volg je de beweging.
<3 Galop vind ik iets magisch en je kunt er paarden (manege paarden bv) die vast zitten, buiten los mee krijgen door ze eens lekker door te laten galopperen en als de rug te strak is, dan liet ik het paard onder me bewegen en stond ik in de beugels en op een gegeven ogenblik voel je dat die rug losser wordt en ga je lekker zitten en mee met de beweging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-05-22 19:52 

Profiel   

Vandaag onze dochter van 9 aan de longeerlijn de galop met deze tips laten oefenen.

De eerste keer dat ik zei adem door en ontspan ging ze top mee in de beweging. Ze vond het enorm leuk en leerzaam. Wordt vervolgd :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-05-22 22:36 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp

Zoek naar
Inloggen