Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

[AG] Moet je je paard een vakantie geven?

 
Profiel   

FEI
Algemeen

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Geschreven door Sophie Baker. Sophie is een hippische schrijfster, enthousiaste dressuurrijdster
en springt af en toe.


Een paar dingen om te overwegen of je paard baat zou hebben bij een pauze...

Het is die tijd van het jaar dat we beginnen na te denken over zomervakanties op het noordelijk halfrond, of misschien een wintervakantie in het zuiden. Een welverdiende vakantie is op zijn plaats voor de mensen, maar hoe zit het met de paarden?

Net als wij hebben veel paarden af en toe een pauze nodig om uit te rusten en te herstellen.

En vaak zul je merken dat ze weer als een nieuw paard aan het werk gaan. Net zoals jij je voelt na een week of twee op het strand te hebben gelegen! Maar het is niet altijd het juiste moment, en niet alle paarden doen het goed met lange pauzes.

Hier zijn wat richtlijnen om je te helpen beslissen of je paard een pauze nodig heeft voor wat rust.

Wanneer moet je je paard een pauze geven?
Een pauze kan betekenen een dag vrij, een vermindering van de werkdruk, of vele weken vrij. Je hoeft niet acht weken of niets te doen - er is meestal een gulden middenweg te vinden.

Maar het doel is meestal hetzelfde. Ze de tijd geven om fysiek tot rust te komen en te ontspannen, en/of om te verwerken en mentaal tot rust te komen.

In veel opzichten is de keuze om je paard al dan niet (gepland) vrij te geven een persoonlijke beslissing. William Fox-Pitt is er een groot voorstander van en geeft zijn paarden altijd een lange winterstop. Maar veel andere gerespecteerde professionals doen het niet uit gewoonte.

Voor de meesten van ons zijn er heel wat factoren die meespelen bij de beslissing of we onze paarden al dan niet een tijdje op rust zetten. Deze kunnen zijn:
  • De leeftijd van het paard
  • De werkbelasting van het paard
  • Persoonlijke omstandigheden
  • Je rijdoelen
  • Stal- en weidesituatie
  • Het temperament van uw paard

Persoonlijke omstandigheden zijn het eerste waar je aan moet denken. Als je echt niet in staat bent om gedurende een bepaalde periode te rijden, op vakantie gaat, of er gewoon even tussenuit wilt, dan is een vakantie voor je paard zeker iets om te overwegen. Zeker als je vooral voor je plezier rijdt en het je niet uitmaakt dat je paard een paar maanden vrij heeft van wedstrijden of trainingen.

Maar als je probeert te beslissen of een vakantie het beste is voor je paard of niet, ongeacht je eigen omstandigheden, dan zijn hier een paar dingen om in gedachten te houden.

Leeftijd
Vaak zullen mensen hun jonge paarden na een seizoen op der wei zetten. Dit is deels om ze fysiek te helpen ontwikkelen zonder de druk van extra werk, en deels om ze ook mentaal en emotioneel te helpen rijpen. Jonge paarden zijn vaak lomp en onhandig, en een paar maanden vrij van werk kan hen helpen hun evenwicht te verbeteren, te groeien en sterker te worden.

Het is ook vaak gunstig om een jong paard wat tijd vrij te geven na een grote fase in hun ontwikkeling. Dit kan bijvoorbeeld zijn na het zadelmak maken, na hun eerste wedstrijdseizoen, of na hun eerste paar maanden werk en het leren galopperen.

Aan de andere kant van het spectrum staan de oudere paarden - denk aan eind tieners en twintigers. Hoewel het misschien lijkt alsof je golden oldies meer tijd nodig hebben, is vaak het tegendeel waar. Deze paarden hebben veel meer tijd nodig om kracht en conditie op te bouwen, dus ze een volledige pauze geven kan schadelijk zijn en het moeilijk maken om ze weer volledig fit te krijgen.

Meestal is het beter om oudere paarden korte pauzes van een week of zo te geven, of om hun werkbelasting te verminderen door ze kortere (of minder) sessies per week te laten doen, of zelfs een paar weken de focus te verleggen naar iets als buiten rijden op de paden in plaats van trainen in de bak.

Werklast
Veel topruiters gunnen hun paarden een pauze tijdens het "laagseizoen", wanneer er geen of minder wedstrijden zijn. Maar die ruiters en paarden hebben vaak een druk school- en wedstrijdschema, doen zeer intensief werk, en kunnen gewoon niet maanden of jaren achtereen de topconditie bereiken die daarvoor nodig is.

Het is te vergelijken met iemand die een veeleisend beroep uitoefent en regelmatig vrij moet nemen. Je zou niet willen dat een chirurg een hersenoperatie uitvoert nadat hij twee jaar lang elke dag lange uren heeft gewerkt zonder een enkele pauze te nemen.

Voor de meer regelmatige ruiters die hun paarden aan het werk hebben, maar geen Grand Prix wedstrijden rijden of 10 dagen per maand showen, is een pauze misschien niet altijd nodig.

Het is ook belangrijk om in gedachten te houden hoe gemakkelijk je je paard weer fit kunt krijgen. Veel mensen nemen een pauze in de winter, wanneer de dagen kort zijn en de koude temperaturen betekenen dat je paard pluizig is en de grond drassig. Als je bovendien niet vijf of zes keer per week rijdt, kan het moeilijk zijn om je paard weer aan het werk te krijgen na een vakantie. In zo'n geval kun je je het beste beperken tot één of twee keer per week een training met een zeer lage intensiteit, om je paard aan de gang te houden.

Maar dat gezegd hebbende, sommige paarden reageren heel goed op een tijdje vrij. Dat is waarom temperament zo'n belangrijke overweging is.

Temperament en Stalling
Natuurlijk speelt temperament altijd een grote rol in de meeste beslissingen die we maken met betrekking tot paarden. Wat voor de één werkt, werkt misschien niet voor de ander! Dit heeft vaak ook te maken met de stalling- en weidesituatie.

Als je een heet, workaholic paard hebt dat gedijt in een regelmatige routine en dat gek wordt als er niets te doen is, dan is een vakantie misschien niet het beste idee. Vooral als je weinig ruimte hebt.

Aan de andere kant hebben sommige paarden een onderbreking van de druk nodig om goed te gedijen en zullen ze 2-6 weken in hun paddock blijven zonder ook maar te overwegen een hek te breken. Of zichzelf verwonden zodat je de dierenarts moet bellen.

En dan zijn er nog de paarden die niet noodzakelijkerwijs terugkomen van een pauze met het gevoel dat ze een maand lang in een wellness retraite zijn geweest, maar die in orde zullen zijn wat je ook doet. In die gevallen kan een pauze vaak geen kwaad en kan het je nieuwe energie geven voor de sport wanneer je weer in het zadel stapt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-22 11:42 



 
Profiel   

Leuk dat we het hebben over een paard vrij geven, maar dit artikel is echt helemaal nergens op gebaseerd… geen enkel onderzoek of feitelijk argument waarom vrij geven wel of niet goed is. Sorry maar ik vind dit echt een staaltje journalistiek van het niveau ‘we laten de stagiair z’n gang gaan’ :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 08:54 



 
Profiel   

Er wordt uitgegaan van paarden die 6x per week dressuur- of springtraining krijgen.
Tussen neus en lippen door wordt 'vrij' vervolgens gedefinieerd als 2-6 weken in de paddock. Dat is geen vrij.

Uit onderzoek is verder bekend dat je een paard heel snel kunt overtrainen, en 6x per week rijden sowieso niet nodig is. Om de andere dag (zwaar) trainen is in het algemeen beter om microtrauma's de tijd geven te herstellen zodat het geen macrotrauma's (en dus blessures) worden.

En lekker een grote wei in houdt de conditie ook prima op peil - zeker als die wei heuvelachtig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 09:03 



 
Profiel   

Klopt Xloki:Maar ik ben wel benieuwd of en hoe bokkers aan vakantie doen voor hun paarden en of er een relatie is met de vorm van stalling.

Voor mijzelf: de paarden hebben twee keer per jaar twee weken vrij. In voor en najaar want dat is het meest praktisch qua veel uren buiten.

Het zijn sportpaarden, maar na twee weken pak je ze zo weer op.

Ik doe het omdat ik van mening ben dat een heel jaar bezig zijn niet goed is en buitenrijden doen we al eens per week.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 09:03 



 
Profiel   

Ik vind het juist leuk dat er de laatste tijd meer topics door de NR worden geplaatst die over de inhoud van de paardensport gaan (zoals deze en over het voor/achter de loodlijn rijden). Ook al is het allemaal misschien journalistiek/wetenschappelijk niet heel goed onderbouwd, ik lees het met een stuk meer interesse dan bijv. dat een topruiter een nieuw paard heeft.
Dus wat mij betreft bedankt NR! +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 09:07 



 
Profiel   

Eens met xchanelx.. Je hoeft het niet met het stuk eens te zijn daar is de paardenwereld simpelweg te groot voor met alle takken van sport. Ik vind het lekkerder en leuker weglezen als het gros van de berichten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 09:47 



 
Profiel   

Iets om over na te denken draagt altijd bij!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 10:21 



 
Profiel   

mijn paard heeft altijd vakantie *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 10:23 



 
Profiel   

Over het jonge paard zeker mee eens, mijn 3 jarige krijgt straks 2 maanden 24/7 wei vakantie na het zadelmak maken, zouden meer mensen moeten doen :j
Zowel goed voor lichamelijk als geestelijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 12:21 



 
Profiel   

Leuk artikel!
Misschien niet wetenschappelijk onderbouwd, maar het is altijd prettig om ervaringen te delen en goed om over na te denken. Ik herken de waarneming dat je oudere paarden meestal beter aan de gang kunt houden en dat het voor jonkies goed is ze af en toe wat rust te gunnen.

Ik vind dat laatste trouwens best lastig, onze paarden staan 's nachts op stal en ik zou een jong paard dat een tijdje vakantie heeft liever 24/7 buiten hebben. Voor een maand wegbrengen vind ik maar niks, slechte ervaringen (paard moest erg wennen aan een nieuwe groep en was alleen maar blij toen ze terug was).

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 12:35 



 
Profiel   

Het antwoord op deze vraag is eigenlijk hetzelfde als vele andere vragen. Het is jammer dat we zulke artikelen schrijven omdat het gezonde verstand bij sommige mensen niet meer aanwezig is.
Mijn paarden krijgen rust op het moment dat ik aan hen merk dat het werk even te veel is, als ze van gedrag veranderen of lichamelijk tijd nodig hebben. Zo lastig is het toch niet, leer je paard kennen en negeer signalen niet. Als je paard nooit grumpy is en hij is dat een dag, of misschien 2 dagen achter elkaar wel? Vakantie! Heb je een training gehad die mentaal veel van je paard heeft geeist? Paar dagen vakantie. We moeten eens wat meer naar ons dier kijken en leren luisteren in plaats van alles met een handleiding willen doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 13:17 



 
Profiel   

Ik zeg nergens dat ik het niet eens ben met de inhoud van het artikel hè. :) maar het gaat mij erom dat er in dit stuk behoorlijke beweringen worden gedaan waar ik nergens een goed onderbouwde beargumentatie van teruglees. Als ik iets doe, wil ik graag weten waarom ik het doe en of hetgeen wat ik doe goed is voor mijn paard. Als bewezen is dat er een manier is die heel goed werkt of juist niet, vind ik dat fijn om te lezen! Niet alles wat we met ons ‘nuchtere boerenverstand’ denken te weten klopt met wat nou echt goed is voor het dier. Er wordt juist heel veel onderzoek verricht (volg bijvoorbeeld eens Dr David Marlin) naar paardensport en daar komen verrassende resultaten uit voort!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 21:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen