Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[AG] Hoe laat je je paard stilstaan tijdens het opstijgen?

 
Profiel   

FEI
Algemeen

[ img ]
Ruiter die opstijgt met behulp van een krukje.
Foto: Marlies Trap Fotografie


Dit artikel is geschreven door Sophie Baker. Sophie is een hippische schrijfster, enthousiaste dressuurrijdster en springt af en toe.

Er is weinig frustrerender dan een paard dat niet stilstaat als je opstapt - met uitzondering misschien van een paard dat moeilijk te laden is!

Het maakt het opstappen voor een snelle trainingssessie tot een lange strijd, en het is bijna onmogelijk om weer in het zadel te komen als je moet afstappen tijdens het rijden op de weg of ruiterpaden. En dan is er nog de veiligheid. Er gebeuren zoveel ongelukken bij het opstijgen, en een paard dat ronddanst of wegloopt maakt het waarschijnlijker dat je op de grond belandt nadat je één voet in de stijgbeugel hebt gekregen en wanhopig probeert in het zadel te zwaaien als je paard rechts uit het zadel stapt.

Dus, de meesten van ons zijn het erover eens dat geduldig staan bij het opstijgen een niet-onderhandelbare grondmanier is.

Maar toch, een groot aantal paarden lijken deze cruciale vaardigheid overgeslagen te hebben tijdens het trainingsproces. Als je een paard hebt dat denkt dat het opstapkrukje een kans is om zijn tapdansen te oefenen, zijn hier enkele stappen die je kunt nemen om je paard stil te laten staan tijdens het opstijgen. Het zal het uiteindelijk waard zijn!

Om een paard te krijgen dat stilstaat tijdens het opstijgen, zul je (veel) tijd moeten doorbrengen bij het opstapkrukje. Om het te verhelpen, zul je wat tijd moeten besteden aan het opstijgen. En eraf. En erop. En heel wat tijd besteden aan alleen maar werken aan bij het krukje.

Het is net als een lastig paard wat lastig te laden is - als je gehaast bent en onder druk staat, lukt het bijna nooit!
Paarden leren als de druk wordt losgelaten.

Leer jij je paard om weg te lopen terwijl jij opstapt?
Er zijn meerdere manieren om het probleem van een paard dat niet stilstaat aan te pakken, maar het eerste wat je moet doen is kijken of je het probleem misschien veroorzaakt of verergert zonder het te weten.

Stel je voor: je hebt haast, moet rijden en weer terug, en het lukt je om op te stappen terwijl je paard van je wegloopt. Je laat het over je kant gaan omdat je in het zadel zit en op tijd bij je les moet zijn. Een paar keer dit herhalen geeft je paard de boodschap dat weglopen of bewegen terwijl je opstapt ok is.

Een ander veel voorkomend scenario is dat ruiters de teugels strak oppakken als ze gaan opstijgen, wat druk op het paard geeft. Je zou er zelfs per ongeluk aan kunnen trekken voor balans.

Als ze eenmaal in het zadel zitten, knijpen ze het paard af en laten dan hun teugels en hun beenhulp los als het paard wegloopt.

Onthoud dat paarden leren wanneer druk wordt losgelaten - dus als je dit doet, heb je je paard waarschijnlijk onbedoeld geleerd dat de enige manier om de druk los te laten wanneer je opstijgt, is dat ze weglopen.

En tenslotte, paarden raken soms gewoon uit balans door het opstijgen van een ruiter en moeten bewegen om hun evenwicht terug te vinden. Dit is vaak het geval als je aan de teugels trekt, het zadel kantelt, of niet de kracht en stabiliteit hebt om je eigen lichaam in balans te houden als je in het zadel stapt.

Het spreekt voor zich dat je je paard lichamelijk moet laten nakijken, vooral als dit een nieuw gedrag is. Anticiperen op het opstappen van de ruiter en slecht reageren kan een teken zijn van rugpijn, een slecht passend zadel, of ander lichamelijk ongemak.

Hoe leer je je paard stil te staan als je opstijgt
Laten we aannemen dat je net een paard hebt gekocht dat de neiging heeft weg te lopen als iemand probeert op te stijgen. Hoe los je dat op?

Om je er goed op in te stellen, kies je samen met het paard een dag en tijdstip waarop je de meeste kans op succes hebt. Jonge of hete paarden hebben vaak moeite om stil te staan, dus kies er niet voor om hieraan te werken nadat ze drie dagen vrij hebben gehad en de wind giert. Het kan zelfs nodig zijn om ze aan de longe te doen voordat je gaat werken aan het rustig opstijgen, om ze de beste kans te geven om succesvol te kunnen doen wat je van ze vraagt.

Er zijn twee belangrijke methoden die je kunt gebruiken. De eerste is om het paard te leren dat het opstapkrukje een goede plek is om te zijn, en dat niet stilstaan resulteert in extra druk. Door deze methode te gebruiken, help je het paard de makkelijke beslissing te nemen - ze worden beloond door een vermindering van druk wanneer ze de beslissing nemen stil te staan terwijl jij ze bestijgt.

[ img ]
Paard belonen als hij doet wat je van hem vraagt.
Foto: Marlies Trap Fotografie


Hier is een stap-voor-stap overzicht van hoe dat werkt:
1. Breng het paard naar het krukje en vraag hem te gaan staan.

2. 2. Als je paard wegloopt, rond zwaait, of het je moeilijk maakt om rustig en kalm te bestijgen, begin dan met hem te werken.

3. Dit kan zijn in de vorm van grondwerk zoals draaien op de lendenen, een beetje longeren om je heen als je een lang touw hebt, of iets anders waardoor hun voeten bewegen en waardoor ze iets blijven doen.

4. Na een paar minuten ga je weer naar het krukje en laat je je paard stilstaan - beloon ze met een kleine traktatie of een krabbel zolang ze netjes blijven staan.

5. Probeer opnieuw op te stijgen. Onthoud dat je de teugels moet vasthouden, maar dat je je paard niet moet terugtrekken en eisen dat ze niet bewegen - laat ze in plaats daarvan zelf beslissen of ze willen bewegen of niet.

6. Als je paard toch beweegt, herhaal je stap 1-5.

7. Als hij staat, stap je op en beloon je paard met veel lof en een krab of klopje. Laat hem een paar momenten stilstaan voordat je hem vraagt om weg te gaan.

De tweede methode, die ook heel populair en succesvol is, houdt in dat je je paard ongevoelig maakt voor het idee dat jij hem bestijgt. Dit werkt goed voor paarden die erg gespannen of angstig zijn, of die misschien al eerder een slechte ervaring hebben gehad met opstijgen.

Het is ook typisch de manier waarop een jong paard zonder zadel wordt geleerd een ruiter te accepteren. Je hoeft niet in één sessie tot stap 5 te komen - in het begin kom je misschien maar tot stap 2 of 3.

Geduld is hier de sleutel, en door ervoor te zorgen dat elke stap goed wordt uitgevoerd voordat je naar de volgende gaat, leg je een goede basis voor de toekomst:

1. Ten eerste, zorg ervoor dat je paard genoeg grondwerk heeft om voorwaarts en achterwaarts te bewegen, stil te staan, en (idealiter) zijn achterhand te bewegen met een tik van een zweep of een duw van de hand.

2. Begin met het "parkeren" van je paard naast het krukje en vraag hem te gaan staan. Geef ze een massage of een traktatie terwijl ze daar staan. Als ze bewegen, zet je ze terug op hun plaats en prijs je ze. Je zult dit een paar keer achter elkaar willen doen, idealiter.

3. Vervolgens kun je op het krukje gaan staan terwijl je paard staat. Blijf ze prijzen wanneer ze ontspannen zijn en stil staan. Stap een paar keer op en af om dit te testen, prijs ze wanneer ze stil staan. Als ze toch bewegen, corrigeer ze dan en stap dan weer op.

4. Zodra je paard mooi bij je krukje staat, kun je beginnen met het eigenlijke opstijgen. Zwaai rustig in het zadel zonder je paard uit balans te trekken. Een traktatie vanuit het zadel is vaak nuttig als je eenmaal aan boord bent. Nogmaals, je kunt dit meer dan eens herhalen.

5. Vraag je paard te blijven staan tot je wilt afstappen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-22 15:44 



 
Profiel   

Jezus wat een gedoe.... := hier worden ze gewoon consequent terug op hun plek gezet en uitgebreid beloond zodra ze daar staan. Als ze vervolgens blijven staan ook als ik op stap worden ze nogmaals uitgebreid beloond. Heb tot nu toe nog geen enkel paard gehad dat het niet op tien minuten door had. :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-22 15:48 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Jezus wat een gedoe.... := hier worden ze gewoon consequent terug op hun plek gezet en uitgebreid beloond zodra ze daar staan. Als ze vervolgens blijven staan ook als ik op stap worden ze nogmaals uitgebreid beloond. Heb tot nu toe nog geen enkel paard gehad dat het niet op tien minuten door had. :=

Ik bied 15..... :D

Maar inderdaad, vrijwel alle paarden hier staan netjes stil. Daarnaast leer ik ze ook dat ze moeten wachten met wegstappen tot ze een snoepje gekregen hebben en ik zeg dat ze mogen wegstappen.
Ik hoop daarmee dat die routine zo sterk is dat als zich eens een onverwachte situatie voordoet waarbij ze eigenlijk op de loop zouden willen gaan, deze routine ervoor zorgt dat ze blijven staan.

De uitzondering is onze Stippel maar die bracht ook een rugzakje mee over opstappen. Gaat steeds beter maar hij heeft wat meer geduld en aandacht nodig om van z'n rugzakje af te komen.
Hij snapt het principe wel maar bouwt (steeds minder) spanning op over oeioei, iemand stapt op.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-22 16:10 



 
Profiel   

Wij hebben verschillende van onze paarden zelf ingereden en daar hoort als basis stilstaan bij opstijgen bij.
Dat deden wij altijd met zijn tweeen. Paard werd vastgehouden en er werd niet opgestegen voor ze helemaal stilstonden. Steeds teruggezet als ze een voet verplaatsen . Tja je moet geduld hebben, maar dat is altijd zo met goed opvoeden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-22 16:30 



 
Profiel   

Ben ik nou toch net bezig met een volbloed die nooit geleerd heeft stil te staan bij het opstijgen. Hij heeft het in zoverre door dat hij stilstaat tot ik mijn been optil. Dan doet hij een stap achteruit :+

Mijn vorige paard heb ik het één keer uitgelegd en dat was genoeg, maar deze is dus anders. Mijn aanpak getuigd van minder geduld. Ik zet hem in een hoek, we zwaaien dus niet uit en kunnen ook niet achteruit en stap via een krukje op. Even stilstaan nog en go...
Ik verwacht dat als ik dit een jaartje volhoud en een beetje speel met de afstanden tot het hek het best allemaal goed komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-22 16:31 



 
Profiel   

ikke schreef
Ayasha schreef
Jezus wat een gedoe.... := hier worden ze gewoon consequent terug op hun plek gezet en uitgebreid beloond zodra ze daar staan. Als ze vervolgens blijven staan ook als ik op stap worden ze nogmaals uitgebreid beloond. Heb tot nu toe nog geen enkel paard gehad dat het niet op tien minuten door had. :=

Ik bied 15..... :D

Maar inderdaad, vrijwel alle paarden hier staan netjes stil. Daarnaast leer ik ze ook dat ze moeten wachten met wegstappen tot ze een snoepje gekregen hebben en ik zeg dat ze mogen wegstappen.
Ik hoop daarmee dat die routine zo sterk is dat als zich eens een onverwachte situatie voordoet waarbij ze eigenlijk op de loop zouden willen gaan, deze routine ervoor zorgt dat ze blijven staan.

De uitzondering is onze Stippel maar die bracht ook een rugzakje mee over opstappen. Gaat steeds beter maar hij heeft wat meer geduld en aandacht nodig om van z'n rugzakje af te komen.
Hij snapt het principe wel maar bouwt (steeds minder) spanning op over oeioei, iemand stapt op.....

Je biedt 15?

en hier hetzelfde. Ook hier krijgen ze een snoepje om diezelfde reden, zeker de jonge paarden. En het heeft hier al bewezen effect gehad dat wanneer ze toch van iets schrikken, ze wachten op dat snoepje belangrijker vinden dan onder je uit springen. Er gaat hoogstens een rilling door ze heen maar ze verzetten geen hoef. Zelfs mijn jongste stond gewoon met losse teugel als ik op stapte, schrok, rilde even maar verzette geen voet ondanks alle ruimte die ze had. Ze wacht ook tot ze me "voorover" voelt buigen alvorens ze haar hoofd naar me toe draait om haar snoepje te krijgen. Ook dat leer ik ze aan, kwestie dat ze niet elke keer dat je halt houdt al om kijken. _O-


Uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk. :) Ik ging uit van een paard zonder trauma's of aangeleerd gedrag dat diep verankerd zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-22 16:38 



 
Profiel   

Ayasha schreef
ikke schreef
Ik bied 15..... :D

Maar inderdaad, vrijwel alle paarden hier staan netjes stil. Daarnaast leer ik ze ook dat ze moeten wachten met wegstappen tot ze een snoepje gekregen hebben en ik zeg dat ze mogen wegstappen.
Ik hoop daarmee dat die routine zo sterk is dat als zich eens een onverwachte situatie voordoet waarbij ze eigenlijk op de loop zouden willen gaan, deze routine ervoor zorgt dat ze blijven staan.

De uitzondering is onze Stippel maar die bracht ook een rugzakje mee over opstappen. Gaat steeds beter maar hij heeft wat meer geduld en aandacht nodig om van z'n rugzakje af te komen.
Hij snapt het principe wel maar bouwt (steeds minder) spanning op over oeioei, iemand stapt op.....

Je biedt 15?

en hier hetzelfde. Ook hier krijgen ze een snoepje om diezelfde reden, zeker de jonge paarden. En het heeft hier al bewezen effect gehad dat wanneer ze toch van iets schrikken, ze wachten op dat snoepje belangrijker vinden dan onder je uit springen. Er gaat hoogstens een rilling door ze heen maar ze verzetten geen hoef. Zelfs mijn jongste stond gewoon met losse teugel als ik op stapte, schrok, rilde even maar verzette geen voet ondanks alle ruimte die ze had. Ze wacht ook tot ze me "voorover" voelt buigen alvorens ze haar hoofd naar me toe draait om haar snoepje te krijgen. Ook dat leer ik ze aan, kwestie dat ze niet elke keer dat je halt houdt al om kijken. _O-


Uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk. :) Ik ging uit van een paard zonder trauma's of aangeleerd gedrag dat diep verankerd zit.

Ik heb twee eigenwijze Taarten van merries; met name de ene was net niet goed genoeg opgevoed naar mijn mening en dat kostte dus iets meer tijd :D

Maar verder ben ik het met je eens; er zijn uitzonderingen maar zonder rugzakje moet het niet veel meer tijd kosten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-22 17:07 



 
Profiel   

Hier ook met snoepje, werkt prima :D wachten op het snoepje, en dan gewoon wachten op de hulp.

Met rugzakje is het ook prima aan te leren :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-22 17:10 



 
Profiel   

Mijn jonge paard destijds gelijk geleerd met snoepje als beloning, ik kan overal aan een losse teugel opstappen, ideaal.
De ander, angstig toen hij kwam, opbollen, wegrennen, etc.. staat nu inmiddels ook keurig stil aan een lange teugel als ik opstap en wacht op het snoepje, wilde daarna nog wegvluchten maar ook die stapt nu meestal keurig aan een lange teugel weg.
Ik vind het snoepje een prima middel op deze manier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-22 17:38 



 
Profiel   

Precies! Ik kocht ook een merrie die niet stil kon staan en die weet nu ook dondersgoed dat ze pas een pas mag zetten als ze het snoepje op heeft en de hulp krijgt. Stilstaan is echt les 1, in mijn ogen. Heb een stalgenootje die al een jaar loopt te kloten om haar paard stil te leren staan op de manier zoals beschreven in het artikel. En die staat nog niet stil… Echt, waar haal je het geduld vandaan. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-22 18:01 



 
Profiel   

Bunn schreef
Precies! Ik kocht ook een merrie die niet stil kon staan en die weet nu ook dondersgoed dat ze pas een pas mag zetten als ze het snoepje op heeft en de hulp krijgt. Stilstaan is echt les 1, in mijn ogen. Heb een stalgenootje die al een jaar loopt te kloten om haar paard stil te leren staan op de manier zoals beschreven in het artikel. En die staat nog niet stil… Echt, waar haal je het geduld vandaan. :')

Waarschijnlijk is ze gewoon niet consequent genoeg.
Maar ook: wat is je referentiekader? Als je weinig of geen voorbeeld hebt, doe je het ook maar zoals jij denkt dat het goed is.

Mijn ene paard wil graag geknuffeld en gekriebeld worden. Prima, maar dat ging ze terug doen bij mij :oo en dat was niet zo leuk. Binnen enkele dagen had ik d'r geleerd dat ze wel terug mocht kriebelen maar geen tanden mocht gebruiken.
Daar zit dan weer het nadeel aan dat ze je soms een beetje onder zevert maar je kunt niet alles hebben......

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-22 18:19 



 
Profiel   

Heb snoep onder het zadel nog nooit gesnapt... iets met wederzijds respect en vertrouwen kom je verder mee dan snoep...

Hier is ho gewoon ho. Dat wordt uitbundig beloond. Wat Ayasha zegt is dat met 10 minuten gepiept. Kan mijn merrie ook alleen inspannen

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-22 18:23 



 
Profiel   

Bunn schreef
Precies! Ik kocht ook een merrie die niet stil kon staan en die weet nu ook dondersgoed dat ze pas een pas mag zetten als ze het snoepje op heeft en de hulp krijgt. Stilstaan is echt les 1, in mijn ogen. Heb een stalgenootje die al een jaar loopt te kloten om haar paard stil te leren staan op de manier zoals beschreven in het artikel. En die staat nog niet stil… Echt, waar haal je het geduld vandaan. :')

De stappen die beschreven worden duren geen jaar. Het zijn 3 dingen die ongeveer hetzelfde werken. Of je beloont met snoepjes bij stilstaan, of je beloont met rust bij het stilstaan, of je beloont met kriebels/stem bij het stilstaan. Als het heel lang duurt of niet werkt dan denk ik dat de timing vooral verkeerd is, en iemand beloont op het verkeerde moment of juist iets vraagt op het verkeerde moment.

En het verkeerde vragen / belonen kan bij snoepjes ook heel prima mis gaan. Ben ooit een leuke pony tegengekomen die binnen een paar keer zei "jij komt mijn stal niet in als ik niet eerst een snoepje krijg!"
Dat was erg leerzaam (voor mij, de pony wist zich wel te redden) :Y) En geen nood, het is al een tijdje terug. Maar dat was een mooi voorbeeld dat je naast snoepjes ook wat inzicht en timing nodig hebt om het goed te laten werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-22 18:32 



 
Profiel   

Serieus een tik met de zweep of duw van je hand om de achterhand te bewegen?

Dat is geen best advies hoor. Een paard hoef je helemaal niet aan te raken om de achterhand te verplaatsen.
Mijn merrie overigens die duwt vrolijk terug als je begint met duwen. Hele logische reactie voor een jong paard. Op een stemhulp gaat ze heel braaf opzij, kost je nauwelijks energie op die manier en ook op haar aflopen met de intentie om haar achterhand weg te krijgen werkt prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-22 19:02 



 
Profiel   

Ineke2 schreef
Serieus een tik met de zweep of duw van je hand om de achterhand te bewegen?


Ik had over die formulering heen gelezen en die klinkt inderdaad onnodig ruw. Maar...

Citaat
Dat is geen best advies hoor. Een paard hoef je helemaal niet aan te raken om de achterhand te verplaatsen.
Mijn merrie overigens die duwt vrolijk terug als je begint met duwen. Hele logische reactie voor een jong paard. Op een stemhulp gaat ze heel braaf opzij, kost je nauwelijks energie op die manier en ook op haar aflopen met de intentie om haar achterhand weg te krijgen werkt prima.


Dat is een kwestie van opvoeding. En in alle eerlijkheid vind ik dat het kunnen verplaatsen van de achterhand op aanraking of op zweepaanwijzing ook wel echt bij de basisopvoeding hoort. (Dus niet omdat ze weglopen vanuit angst voor druk of de zweep, maar gewoon op basis van de vriendelijke en tamelijk precieze communicatie die je daarmee kunt geven.)
Stemhulpen en energie in het aanlopen zijn ook belangrijk, maar niet het handigst in alle situaties. Gelukkig snappen de meeste paarden het over het algemeen goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-22 20:00 



 
Profiel   

Als je gewoon rustig aanraakt en om zegt gaat ze opzij. Ook zonder aanraking al met alleen de stemhulp overigens, dus prima opgevoed lijkt mij.

Aanraking met zweepje kan ook, maar is niet nodig, dus doe ik niet.

Een tik geven of duwen zijn hele harde hulpen die niet nodig zouden moeten zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-22 20:15 



 
Profiel   

Hier ook een snoepjes gever.
Paard met hoofd naar opzij/achter loopt niet hard.
Ook vroegâh menig paard die verpest was met opstappen zo op een relaxte manier geleerd dat het oké is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-22 20:19 



 
Profiel   

Stil staan is het eerste wat ik mijn paard heb geleerd. Gewoon aan een losse teugel.
En dan ook een poos blijven staan. Echt niet snel wegstappen maar juist de ontspanning zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-22 21:08 



 
Profiel   

Kabayo schreef
Heb snoep onder het zadel nog nooit gesnapt... iets met wederzijds respect en vertrouwen kom je verder mee dan snoep...

Hier is ho gewoon ho. Dat wordt uitbundig beloond. Wat Ayasha zegt is dat met 10 minuten gepiept. Kan mijn merrie ook alleen inspannen

Het ene sluit het andere niet uit, Ayasha heeft geen moeite met snoepjes geven onder het zadel. Als het goed zit met dat respect dan geeft het geen problemen. Dan is het gewoon extra motivatie. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-22 21:30 



 
Profiel   

2e manier heeft bij mij gewerkt. Hij stapte steeds een stapje terug, steeds met behulp van een zweepje (alleen wijzen) stapje naar voren totdat hij blijft staan. Ik stap ook nooit op voordat hij echt stil staat.

Soms probeert hij het nog even maar dit wordt heel consequent gecorrigeerd. Hij weet nu echt wel beter wat de bedoeling is. Na een correctie staat ie gelijk stil :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-22 21:41 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Kabayo schreef
Heb snoep onder het zadel nog nooit gesnapt... iets met wederzijds respect en vertrouwen kom je verder mee dan snoep...

Hier is ho gewoon ho. Dat wordt uitbundig beloond. Wat Ayasha zegt is dat met 10 minuten gepiept. Kan mijn merrie ook alleen inspannen

Het ene sluit het andere niet uit, Ayasha heeft geen moeite met snoepjes geven onder het zadel. Als het goed zit met dat respect dan geeft het geen problemen. Dan is het gewoon extra motivatie. :)

Ik heb geleerd, als een paard werkt voor snoep, werkt hij niet voor jou

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-22 21:53 



 
Profiel   

Alsof een paard een paard niet snapt dat jij de provider van dat snoep bent... Maar ik geef toe, ik ben ook niet zo van de beloningen in de vorm van snoep. Hetvoelt voor mij een beetje als vals spelen
Als ik er niet om heen kan dan worden het stukjes wortel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-22 21:56 



 
Profiel   

Kabayo schreef
Ayasha schreef

Het ene sluit het andere niet uit, Ayasha heeft geen moeite met snoepjes geven onder het zadel. Als het goed zit met dat respect dan geeft het geen problemen. Dan is het gewoon extra motivatie. :)

Ik heb geleerd, als een paard werkt voor snoep, werkt hij niet voor jou

Al werkte ie voor de keutels van mijn honden.. Zolang hij doet wat ik vraag zonder dat ik fysiek veel moeite moet doen zal het me een zorg zijn. Mijn ego heeft geen nood aan een dergelijke boost. Dus hier krijgen ze gewoon snoep. Heb ik een keer geen snoep op zak (ja dat gebeurt.) doen ze het even braaf en de keer er na ook. Dus er zitten wat gaten in je theorie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-22 21:59 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Kabayo schreef
Ik heb geleerd, als een paard werkt voor snoep, werkt hij niet voor jou

Al werkte ie voor de keutels van mijn honden.. Zolang hij doet wat ik vraag zonder dat ik fysiek veel moeite moet doen zal het me een zorg zijn. Mijn ego heeft geen nood aan een dergelijke boost. Dus hier krijgen ze gewoon snoep. Heb ik een keer geen snoep op zak (ja dat gebeurt.) doen ze het even braaf en de keer er na ook. Dus er zitten wat gaten in je theorie.

Mijn snoepjes-theorie ging vanavond enigszins aan diggelen. Blijkbaar heb ik iets niet goed gedaan.

Bij het op de wei zetten heb ik de gewoonte dat ze een klein kunstje moeten doen, daar een snoepje voor krijgen en dan klaar.
Dat doe ik al een paar jaar zo; het geeft je een extra rustpuntje dat ze niet meteen de wei in denderen als je ze los laat (en je dus ook niet per abuis een knal verkopen als ze een vreugdebok geven)

Maar ik deed Tante Taart d'r halster af; ze draaide zich om en liep gedecideerd de wei in.... zonder snoepje.
Stippeltje zag haar kans schoon en jatte extra aandacht; die is daar dan weer gehaaid genoeg voor :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-22 22:11 



 
Profiel   

ikke schreef
Ayasha schreef

Al werkte ie voor de keutels van mijn honden.. Zolang hij doet wat ik vraag zonder dat ik fysiek veel moeite moet doen zal het me een zorg zijn. Mijn ego heeft geen nood aan een dergelijke boost. Dus hier krijgen ze gewoon snoep. Heb ik een keer geen snoep op zak (ja dat gebeurt.) doen ze het even braaf en de keer er na ook. Dus er zitten wat gaten in je theorie.

Mijn snoepjes-theorie ging vanavond enigszins aan diggelen. Blijkbaar heb ik iets niet goed gedaan.

Bij het op de wei zetten heb ik de gewoonte dat ze een klein kunstje moeten doen, daar een snoepje voor krijgen en dan klaar.
Dat doe ik al een paar jaar zo; het geeft je een extra rustpuntje dat ze niet meteen de wei in denderen als je ze los laat (en je dus ook niet per abuis een knal verkopen als ze een vreugdebok geven)

Maar ik deed Tante Taart d'r halster af; ze draaide zich om en liep gedecideerd de wei in.... zonder snoepje.
Stippeltje zag haar kans schoon en jatte extra aandacht; die is daar dan weer gehaaid genoeg voor :D

Het blijven wel merries hè. _O- Het ene paard is ook ‘voer gerichter’ dan de andere. De merrie hier is erg gericht op snoep. De ruin is happy als hij wat krijgt maar kan ook andere prioriteiten hebben.

hier leren ze ook ‘wachten’.
Ze mogen pas gaan als ik ‘ga maar’ zeg. Ik draai ze altijd met de hoofden naar mij en zet dan eerst een paar stappen achter uit voor ik ‘ga maar’ zeg. Als ze dan ook bokken sta je ver genoeg. :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-22 22:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 30 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen