Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 2 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Van verjaardagscadeau naar preferente merrie

 
Profiel   

KWPN
Sport

[ img ]
Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie


Yvonne Jansen uit het Gelderse Loerbeek kreeg van haar man Geert Melissen in 2005 een merrieveulen als verjaardagscadeau. Deze Anavera S.K. (v. Sandreo) groeide uit tot stammoeder en bracht het stel mooie sport- en fokkerijsuccessen.

“In 1999 werd ons eerste veulen Sydney geboren. Ik was een jaar eerder op de hengstenkeuring in Den Bosch en daar maakte je kans op een gratis dekking bij De Havikerwaard. Ik had een Equador x Ulft x Apple King-merrie en dacht: laten we het eens proberen. En ja hoor, we wonnen! We kozen voor de hengst Welcome en dit leverde Sydney op. Uit de Equador-merrie werden nog twee veulens geboren. Later hebben we ook gefokt met Sydney. Dat fokken vonden we toch wel erg leuk, dus kochten we Anavera in 2005 met het oog op de toekomst”, vertelt Yvonne Jansen.

Verjaardagscadeau
Anavera S.K. (Sandreo uit Unavera S.K. elite sport-dres PROK van D-Day) is gefokt door Carel en Henriette Soethout uit Didam. “Ik kreeg haar als verjaardagscadeau. Geert en ik gingen samen op zoek en bekeken een paar veulens. Anavera sprak ons als veulen meteen aan. Ze was prachtig! Bovendien vonden we deze moederlijn erg interessant.” Uit deze stam komen vele succesvolle dressuur- én springpaarden. Zo is het springpaard El Rocco (v.Zirocco Blue) nauw verwant. Hij won recent nog zilver op het NK springen onder Bart Bles.

Fokkerij
Anavera S.K. werd op driejarige leeftijd vlot ster en na een goede IBOP met 80,5 punt werd ze op vierjarige leeftijd elite. In 2009 kreeg ze haar eerste veulen: Esprit, ster IBOP-dres PROK van De Niro. Een jaar later volgde de elite IBOP-dres PROK-merrie Florette (v.Uphill). In 2012 kwam er een nakomeling van Voice. Dat is de elite IBOP-dres PROK-merrie Hilly. “Ik trainde Anavera altijd thuis. Anouk Snippe reed haar op de wedstrijden, later nam Mireille ten Have de teugels over. Anavera bewees dat sport en fokkerij goed samen kunnen gaan. Ze werd op negenjarige leeftijd Gelders kampioen in het ZZ-Licht onder Mireille ten Have. Ze behaalde ook haar winstpunten in ZZ-Zwaar. Ze heeft alles gewonnen wat er te winnen valt en stelde ons nooit teleur. Of het nu regende, hagelde, sneeuwde of bloedheet was: ze liep elke dag hetzelfde, wilde altijd werken en was nooit lastig.”

Preferent
Op tienjarige leeftijd werd Anavera preferent door de goede keuringsresultaten van Esprit, Florette en Hilly. Inmiddels voert ze de predicaten elite, preferent, IBOP-dres, sport-dres en PROK. Na een periode in de sport kreeg ze drie veulens. In 2016 kreeg ze Lafayette (v.Negro), twee jaar later kwam Nikita (v.I’m Perfect STH) en in 2020 werd Peggy Sue (v.Kjento) geboren. “Anavera is inmiddels zeventien jaar. Ze wordt niet meer gedekt. Ik rijd haar thuis dressuurmatig. In de fokkerij zijn we verdergegaan met haar kinderen. Zo heeft Hilly dit jaar een hengstveulen: Sir Frankie (v.Frankie Lee). Door corona waren er vorig jaar geen hengstenshows. Eugène Reesink gaf ons thuis fokkersadvies. Hilly is een grote en sterke merrie. Ik wilde een wat kleinere hengst. We kozen Frankie Lee ook vanwege zijn lossigheid en souplesse. Ik ben erg blij met het veulen. Hij is hartstikke mooi, lief en intelligent.” Het hengstveulen is al verkocht. “De hengsten houden we niet zelf. Mijn man Geert is met pensioen en hij verzorgt alles. We vinden het fijn om de jonge paarden thuis op te fokken, zodat ze we zelf in handen kunnen houden.”

Dierbaar
Hilly, de moeder van het veulen, wordt dit jaar niet gedekt. “We slaan vaak een jaartje over. Dat is prettiger voor de duurzaamheid en het welzijn van de merries. Ik houd ze graag mooi, de paarden zijn me erg dierbaar.” Hilly’s zus Florette (v.Uphill) wordt dit jaar waarschijnlijk wel gedekt. “We denken aan Nashville Star of GLOCK’S Energy.”

Werkwillig
Yvonne en Geert hebben naast Anavera en haar dochters Hilly, Lafayette en Florette ook nog een Kjento-jaarling. Met deze Rosalie, uit Florette, staat er weer een nieuwe generatie klaar voor de toekomst. “Ik vind het mooi om te zien hoe de merries op elkaar lijken. Anavera’s sterke punt is dat ze zo evenwichtig is en het altijd voor je wil doen. Dat zie ik ook in haar nakomelingen. Je kunt rustig één of twee weken niet rijden. Even longeren, en je stapt zo weer op. Iedereen kan ermee rijden. Judith Ribbels heeft Anavera’s dochters allemaal klaargemaakt voor de IBOP. Zij zei: ‘Die paarden van Yvonne wil ik wel op stal hebben, die zijn zo fijn.’ We letten daar ook echt op in de fokkerij. Je kunt commercieel fokken of je kunt je fokkerij vooruithelpen met fijn te rijden paarden. Er worden veel paarden gefokt met een geweldige voorkant, maar die doen achter niets. Wij houden van een ’normale’ bouw met een sterk achterbeen. Als je het achterbeen in orde hebt, zijn de paarden van voren ook fijn. Ik ben bijna zestig jaar en weeg nog geen vijftig kilo. Ik kan de merries op de pinken rijden, ze hebben zo’n fijn mondje.”

Predicaten
Yvonne en Geert hechten ook veel waarde aan predicaten. “We proberen het op dat gebied goed te doen. Met een stamboekmerrie fokken we bijvoorbeeld niet. We gaan naar de keuringen en vragen bij de merrieveulens altijd het D-OC predicaat op. Fokken is best een lange weg. Als je weet dat het paard gezond is, begin je ook met iets goeds.”

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.



Laatst bijgewerkt door JPitty op 15-05-22 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Tekst aangepast

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 08:37 



 
Profiel   

Weer zo’n fijn stuk om te lezen. Dit soort fokkers zijn pareltjes, vind ik.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-05-22 17:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 2 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen