Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

[AG] Verwondingen door eikenprocessierups

 
Profiel   

Levende Have
Algemeen

[ img ]
Eikenprocessierups. Foto: Andreas Marz/Flickr


Verspreiding van brandharen van de eikenprocessierups via de wind en het met de wind of door de zwaarte uit de bomen vallen van nesten, zijn voor de dieren de belangrijkste blootstellingsfactoren. Brandharen van oude, dode rupsen of uit oude spinselnesten kunnen nog vijf tot zeven jaar actief blijven. Dat betekent dat oude nesten of rupsen nog lange tijd een verspreidingsbron van brandharen kunnen zijn.

Blootstelling van dieren aan de brandharen van de rupsen vindt vooral plaats via inhalering van in de lucht aanwezige brandharen of via direct slijmvliescontact (ogen, mond en keel) door het in de mond krijgen van nesten met rupsen of met brandharen besmet voer. Direct huidcontact speelt bij dieren een te verwaarlozen rol omdat hun huid vaak bedekt is met een vacht.

Eikenprocessierups in maaisel en hooi
In de maanden juni, juli en augustus leveren de rupsen en de vrijkomende brandharen de meeste overlast voor dieren op. Op die momenten zijn dieren zoals onder andere honden en paarden vaak buiten of grazen ze in weiden. Ook in andere perioden dan die waarin de rups actief is, kunnen dieren aan oude brandharen worden blootgesteld, door de aanwezigheid van oude nesten in of rond eikenbomen. Zo kan er een gevaar zijn voor runderen en paarden die in de directe nabijheid van besmette eikenbomen of -lanen grazen, of die met brandharen besmet maaisel of hooi gevoerd krijgen.

Klachten
De reacties die na (in)direct contact van dieren met de brandharen van de eikenprocessierups kunnen optreden, zijn zeer divers. Behalve lokale klachten van vooral mond, ogen, keel en bovenste luchtwegen, kunnen ook klachten optreden van algemene aard (koorts, kokhalzen, misselijkheid, diarree en algemene malaise). Ernst en aard van de klachten kunnen sterk variëren, afhankelijk van de hoeveelheid brandharen waarmee dieren in contact zijn gekomen. Zo kunnen de verwondingen in de mond zo ernstig zijn dat de tong wordt aangetast met ernstige kauw- en slikstoornissen tot gevolg, waardoor chirurgisch ingrijpen noodzakelijk is en een gedeelte van de tong verloren gaat. Macroglossie en ernstig speekselen staan hierbij als eerste verschijnselen op de voorgrond.

Uit de praktijk blijkt dat paarden sterk kunnen reageren op de blootstelling aan brandharen. In het algemeen verdwijnen de hierboven beschreven symptomen bij dieren niet zo snel als bij mensen, mogelijk vanwege de zeer grote hoeveelheid brandharen waaraan ze moeten worden blootgesteld voor ze echt ziek worden.

Behandeling van dieren na contact met brandharen
Dieren zoals de honden en paarden hebben vaal al ernstige lokale en systemische verschijnselen hebben voor de dierarts worden geconsulteerd, zoals ernstige verwondingen in de mond met macroglossie, blaren en speekselvloed. Voor de lokale en systemische behandeling van klachten zijn antihistaminica en corticosteroïden te gebruiken, ondersteund met antibiotica en anti-emetica.

Wanneer er sprake is van ernstige oedeemvorming met tongnecrose is ook nog het gebruik van systemische en lokale analgetica (opiaten en lidocaïne) te overwegen. Het is belangrijk vooraf de mond te spoelen met grote hoeveelheden water om overtollige brandharen zoveel mogelijk weg te spoelen en het mondweefsel zoveel mogelijk te beschermen tegen verdere inwerking.

De behandeling duurt meestal enkele dagen, afhankelijk van de voedingstoestand van de zieke dieren. Geadviseerd wordt bij het behandelen van met brandharen besmette dieren de juiste persoonlijke beschermingsmaatregelen te nemen, zoals het dragen van goed afsluitende kleding en wegwerphandschoenen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 18:17 



 
Profiel   

Het cadeautje op mijn hand van die larven...

[ img ]



Ik heb ook nog een stel filmpjes van de processie in actie, zal ik zo eens opzoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 18:41 



 
Profiel   

Bij deze, ik heb nog veel meer filmpjes, maar deze is redelijk duidelijk:




Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-22 18:46 



 
Profiel   

Wat een bizar gezicht! Ze bewegen ook en lijken te klimmen maar volgens mij komen ze niet van hun plek. Gek fenomeen om te zien zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-22 07:14 



 
Profiel   

Krijg er de kriebels van!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-22 08:16 



 
Profiel   

Zijn ze al actief of is dit een vroege waarschuwing?
Ik heb ze dit jaar nog niet gezien namelijk. Hopelijk valt het mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-22 08:18 



 
Profiel   

Cayenne schreef
Zijn ze al actief of is dit een vroege waarschuwing?
Ik heb ze dit jaar nog niet gezien namelijk. Hopelijk valt het mee!

De bomen zitten al compleet vol...

Hier een paard die er allergisch op reageert die krijgt extreme hooikoorts klachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-22 08:21 



 
Profiel   

Serieus? :oo Ik dacht dat ze eind juni pas een beetje verschenen enzo!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-22 08:22 



 
Profiel   

Oh echt?! Ik heb ze hier nog nergens gezien. Bah...

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-22 08:23 



 
Profiel   

Kijk maar eens goed vooral in de hoge bomen! Gisteren rondje gewandeld onder eiken en je komt thuis met rode opgezette armen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-22 08:31 



 
Profiel   

Ik heb hier nog niets gezien, geen rood-witte lintjes, geen waarschuwingsbordjes.

Balen hoor. Ik wandel graag en vaak. Bizar hoeveel eiken je tegenkomt als je erop let. Ik kan best (over)gevoelig reageren en heb astma. Stiekem ben ik er daardoor best een beetje "bang" voor. Maar je maanden opsluiten in huis is natuurlijk ook geen optie.

Ik moet zeggen dat de gemeente waarin ik woon wel preventief bezig is met dit probleem. De 2 voorgaande jaren kreeg ik er hier weinig van mee in het nieuws. Het leek niet echt een probleem. Daarvoor werd er wel veel voor gewaarschuwd (groene gemeente) en trof je ook echt wel mensen die erdoor "geraakt" waren.

Balen dat de rupsenperiode weer is aangebroken. Het is juist zo heerlijk om gedachteloos en ontspannen te wandelen en te fietsen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-22 08:39 



 
Profiel   

Ik heb ze dit jaar nog niet gezien, ook niet op de vaste plaatsen (zoals de boom in het filmpje)


Ze zullen er al wel zijn, maar nog niet zo groot en opvallend.



Ik zal even kijken of ik nog een filmpje kan vinden waar je beter ziet dat ze zich verplaatsen (dat doen ze in dit filmpje ook, maar niet zo duidelijk)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-22 08:43 



 
Profiel   

Eind van dit filmpje zie je dat de voorste omhoog klimt, en dat de rest (traag) volgt:


Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-22 08:50 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen