Meer weten over polo? Brenda de Boer vertelt ons er alles over!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Meer weten over polo? Brenda de Boer vertelt ons er alles over!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 19:06

* Bokt
Algemeen

Afbeelding
Brenda de Boer. Foto: Arnold Verkade


Zou je ons in het kort willen vertellen wie je bent en wat je doet?
Ik ben Brenda de Boer, 51 jaar oud en ik geef pololessen en train paarden. Ik speel nu 25 jaar. Daarnaast organiseer ik veel evenementen, clinics en dingen voor de club waar ik lid van ben.

Hoe oud was je toen je begon met polo en waarom juist die tak van de paardensport?
Ik ben op mijn 27e begonnen met polo. Daarvoor heb ik van jongs af aan gereden, meest actief bij de pony’s en fanatiek springwedstrijden gereden. Tijdens mijn studie heb ik een pauze genomen van paardrijden door studie en stages in het buitenland, maar zo kwam ik ook toevallig terecht bij een polowedstrijd en daar viel ik vooral op de paarden. Ik ben klein van stuk en voelde me nooit senang bij de overstap van pony's naar paarden en na wat ongelukken op hindernissen werd ik angstig. De polopony's hebben een fijne maat en de manier van omgang is minder begrenzend, wij laten ze regelmatig helemaal los op volle snelheid en dat vinden ze heerlijk. Ze zijn heel goed getraind en de omgang is meer gebaseerd op gehoorzaamheid en vertrouwen dan op kracht. Je hebt niks in je handen en je stuurt op balans. We gebruiken de invloed van het kudde-instinct. Ze zijn ook makkelijk in de omgang omdat ze bij elkaar zijn. We zijn de favoriete klanten van de smid, fysio, tandarts en dierenarts.

Heb je een eigen paard waarmee je polo traint/rijdt?
Ik rijd voornamelijk op paarden van anderen. Ik vind het trainen erg leuk en ik heb wel veel wedstrijden gereden, maar daar ligt mijn focus niet meer. Ik zorg ook voor wat oudere gepensioneerde polopaarden en daar word ik blij van. Daarnaast heb ik een hoge missie-drang, ik wil graag laten zien hoe mooi deze sport is en mensen stimuleren om te komen kijken of te gaan spelen.

Wat voor paarden zijn geschikt als polopaard?
Polo kun je alleen spelen met specifiek getrainde paarden. Die worden gefokt op de benodigde eigenschappen zoals behendigheid, acceleratie en een combinatie van temperament en een koele kop. Dat komt dan uit op een paard met de maat van een gemiddelde E-pony waarbij de combinatie van snelheid en wendbaarheid optimaal is. Dit heeft geleid tot bepaalde bloedlijnen waarvan ze nu een polo stamboek gemaakt hebben, maar een echt apart ras is het niet. Van oorsprong zat er Criollo in en daarin is steeds meer volbloed gefokt voor de snelheid. Je mag spelen met ieder paard wat je wil, maar het werkt gewoon minder goed als ze niet de juiste bouw en mindset hebben en de training duurt lang. Een polopaard is gereed voor de wedstrijdsport met 7 jaar. Daar wordt 3 jaar aan gewerkt.

Kan je in het kort uitleggen hoe zo'n wedstrijd verloopt? (Wat zijn de regels? Hoe lang duurt het? Hoeveel spelers per team? Etc.)
Er zijn twee teams van 4 spelers die ieder een specifieke rol hebben van aanval tot verdediging. Het spel is heel strategisch. De wedstrijd wordt verdeeld in 4 spelgedeelten waarvoor de spelers van paard wisselen. Dat gaat vaak letterlijk van paard tot paard. Totaal duurt een wedstrijd ongeveer een uur. De spelregels zijn omvangrijk en al heel oud, maar de essentie is dat het pad wat de bal reist een lijn bepaalt die je niet mag kruisen. Dit vanwege de veiligheid. Als je met volle galop achter de bal aan gaat met 8 combinaties op het veld moet je wel reguleren. Van buitenaf ziet dat er nog steeds wel eens chaotisch uit, maar wij weten precies wanneer we weg moeten blijven. Het veld is heel groot, idealiter 200 bij 300 meter, maar dat halen we niet overal in Nederland. De sport is volledig gemixt. Alle leeftijden door elkaar en dames en heren in dezelfde teams. Het niveau wordt gereguleerd door een handicap per speler en die wordt ieder jaar geëvalueerd door een commissie.

Afbeelding
Brenda de Boer. Foto: Jos Bornheim


Wat voor kleding draag je tijdens polo en wat voor bescherming draagt het paard?
Wij spelen in een witte spijkerbroek, poloshirt in teamkleuren en bruine laarzen. Ter bescherming hebben we een helm, met bitje of faceguard, bril, elleboogbeschermers, handschoenen en kniebeschermers. De paarden hebben verplicht bandages of boots aan 4 benen en we knopen de staart op zodat er geen stick in blijft hangen. De manen scheren we af. Als je 4 teugels in 1 hand moet houden zijn lange manen heel lastig.

Je hoort vaak dat mensen het een gevaarlijke sport vinden en zielig voor het paard. Wat is jou mening daarover?
Mijn mening is dat mensen (met paarden en uit diverse disciplines) elkaar niet zo moeten beoordelen zonder dat ze eigenlijk weten hoe het zit. Ik nodig mensen met kritiek altijd uit op stal en er is er nog nooit een langs geweest. In de basis moeten wij allemaal goed voor onze dieren zijn en eerlijk kijken of je vindt dat je dingen vraagt die hun welzijn nog kunnen waarborgen. Daarbij kijk ik naar hun natuurlijke instincten en hun individuele karakters. Ik heb zelf alle disciplines gedaan en ik vind polo juist heel dicht bij de natuur staan. Een paard is een kuddedier, ze willen grazen en rennen met hun groep. Onze paarden leven en werken samen. Ze gaan dagelijks in de groep naar buiten, hebben 6 maanden per jaar vakantie en de basistraining is heel relaxed. In de wedstrijden moeten de paarden hard werken, daarom speelt ieder paard ook maar 7 minuten. Nu kun je iets vinden van het gebruik van paarden voor ons eigen plezier, maar ik vind hard werken niet zielig. Mens en dier worden niet gelukkig van niks doen. Polopaarden hebben veel afwisseling, komen veel in de wei, ze mogen regelmatig gewoon vol uitrazen en ze zijn nooit alleen.

Speel je alleen in Nederland of zijn er ook wedstrijden in andere landen?
Polo is zo klein dat je bijna wel naar het buitenland moet en dat is juist heel leuk. Je zult je verbazen op hoeveel plekken polo gespeeld wordt. Het is voor ons heel gewoon om te spelen met andere paarden, dus je kunt op een willekeurige club meedraaien in een team en samenspelen met mensen en paarden die je niet kent. We hebben vastgelegde posities in het veld en dat kun je in een willekeurig team uitoefenen. Om echt goed te presteren moet je oefenen als team en de juiste combinatie van vaardigheden samenstellen, maar voor de lol kun je overal mee doen als je handicap hebt en de regels kent.

Wat doe jij tijdens een training?
We hebben diverse onderdelen. De conditie van de paarden trainen we in setjes. Zittend op 1 paard en met aan iedere kant 1 of 2 paarden aan de hand. Daarnaast doen we 1 op 1 galop training. Dan trainen we de wendbaarheid en het stoppen afhankelijk van de ontwikkeling van het paard, dat noemen we schoolen. De spelers trainen hun slagvaardigheid met een paard op het veld door in hun eentje ballen te slaan, stick-and-ball. En als club doen we trainingswedstrijden die we chukka’s noemen. Daarin spelen we oefenwedstrijden op clubavonden.

Wat voor harnachement gebruik je en waar?
Wij hebben specifieke zadels zonder enige wrong of steun. Vaak zijn ze suède. Dit is voor andere ruiters vaak een uitdaging. Zonder wrongen ben je ineens erg aangewezen op je balans en sterke bovenbenen. Onze hoofdstellen hebben een vaste martingaal om je gezicht te beschermen, want je buigt voorover en naar beneden om de bal te slaan. We gebruiken verplicht dubbele teugels als veiligheid voor het geval er een zou breken tijdens het spel. En dat in je linkerhand, al dan niet met een zweepje er bij. De stick (mallet) mag je alleen rechts vasthouden. Onze bitten zijn stevig, ophaaltrens of pelham, we moeten vrij plotseling kunnen stoppen en met lichte druk snel kunnen communiceren. Je hebt maar 1 hand en weinig tijd. Dat ziet er misschien heftig uit, maar we zitten er ook minder aan dan in andere disciplines. Stelling nemen of afbuigen doen we niet. We trainen behendigheid als reactie op gewichtsverplaatsing.

Zijn er nog dingen qua polo die op je bucketlist staan?
Eigenlijk niet. Misschien nog zo lang mogelijk spelen zolang dat fysiek mogelijk is. Ik heb over de hele wereld gespeeld, mijn hoogtepunt was een bronzen medaille bij het EK polo en ik reis graag in de winter naar warme landen. Ik heb nu met name veel plezier in het lesgeven en op gang helpen van mensen die met polo willen beginnen. Daarnaast rijd ik graag en het stukje polo is slechts een extraatje. Ik zou wel zonder polo kunnen, maar niet zonder paarden.

Afbeelding
Brenda de Boer. Foto: Jos Bornheim


Waar kan je terecht als je wil beginnen met polo? En klopt het dat het een dure sport is? Waarom?
Op https://www.polo.nl vind je alle clubs en daar kun je les nemen. Dit begint privé omdat iedereen weer een andere begeleiding nodig heeft in de combinatie van rijden en slaan. Ruiters denken vaak dat het rijden wel mee valt en de bal slaan lastiger. Maar het is meestal andersom. Je hebt veel balans nodig, een onafhankelijke zit, een zadel wat weinig voor je doet en alles moet tegelijk. Het slaan oefenen we eerst op een houten paard zodat je parallel kunt slaan zonder het paard te raken. Dat leer je vrij snel. Voor polo is heel veel nodig. Speciaal getrainde paarden, een groot geprepareerd veld, een flinke uitrusting, dat maakt het duur. Daar is helaas niks aan te doen. Toch merken we dat dat niet de grootste beperkende factor is. Er zijn meer mensen die het zich wel kunnen veroorloven, maar waarvoor de sport te heftig is. Het gaat echt hard en je moet heel veel tegelijk doen. Het is ook mogelijk om er wat recreatiever mee bezig te zijn en heel gezellig op de clubs, maar voor het spelen van wedstrijden heb je veel tijd en veel lef nodig.

Waarom zijn er zo weinig mensen die deze sport beoefenen?
Ondanks onze pogingen om polo bekend te maken blijft het wat onbekend en onbemind. De vooroordelen zijn veel groter dan de werkelijkheid. Het is een fantastische kijksport en er zijn diverse publiekstoernooien van mei t/m september in ons seizoen waar iedereen naar toe kan. Als speler kost het veel tijd, veel moed en veel geld en er zijn maar 5 clubs, dus niet iedereen heeft er een om de hoek. Je moet er echt wat voor over hebben. Spelers vinden het dat waard, maar voor nieuwe mensen is dat wennen. Het is meer een soort levensstijl dat je aanneemt en dat betekent dat je andere dingen laat liggen.

Aan de foto te zien ben je ook scheidsrechter? Hoe wordt je dat en is het lastig of anders als een speler in het veld?
Klopt, wij spelen met een scheidsrechter te paard. Ik heb daarvoor een opleiding gedaan in Argentinië, maar om goed te worden moet je veel uren maken en daar is te weinig gelegenheid voor. Fluiten bij de polo is supercomplex. Het gaat heel hard, er gebeurt veel tegelijk, je moet snel beslissen en je taak om veiligheid te bewaken is serieus. Het lesgeven ligt me beter.

Instagram PCM
https://www.instagram.com/poloclubmiddennederland/

Facebook PCM
https://www.facebook.com/poloclubmiddennederland/

Website Polo Club Midden-Nederland
https://www.poloclubmiddennederland.com
Laatst bijgewerkt door Bellatrix op 17-05-22 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

Depende

Berichten: 3513
Geregistreerd: 19-07-09

Re: Meer weten over polo? Brenda de Boer vertelt ons er alles over!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 19:29

Leuk stuk! Ik weet echt niets van polo, behalve dat het in Pretty Woman zit. :Y) :Y)

Is Brenda ook een bokker?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Meer weten over polo? Brenda de Boer vertelt ons er alles over!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 19:37

Voor zover ik weet niet.

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Meer weten over polo? Brenda de Boer vertelt ons er alles over!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 19:46

Ik vraag me af waarom de conditietraining altijd alleen maar rechtsom is, daar verbaas ik me al jaren over maar dat komt in dit stuk niet aan bod.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Meer weten over polo? Brenda de Boer vertelt ons er alles over!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 19:47

Ik wist dat sowieso niet eens, heb het haar gevraagd, kom erop terug. :D

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Meer weten over polo? Brenda de Boer vertelt ons er alles over!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 19:48

Misschien niet op elke club hoor, maar in Wassenaar rijden ze altijd rechtsom.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 21:19

Citaat:
De conditietraining is niet altijd rechtsom.
We wisselen dat af. Rechtsom is wel belangrijker voor ons omdat we de mallet rechts hebben en in het spel eerder rechtsom gaan, maar de paarden moeten gelijkwaardig ontwikkelen.

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Meer weten over polo? Brenda de Boer vertelt ons er alles over!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 21:25

Nou, niet in Wassenaar, ik zie dat dagelijks. Maar misschien is dat in Midden-Nederland anders.

Picopico
Berichten: 881
Geregistreerd: 10-05-22

Re: Meer weten over polo? Brenda de Boer vertelt ons er alles over!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 21:45

Interessant topic! Lijkt me leuk om een keer een wedstrijd te zien.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101687
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Meer weten over polo? Brenda de Boer vertelt ons er alles over!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 22:02

Op 3/4 september is er weer een toernooi in Putten.

Picopico
Berichten: 881
Geregistreerd: 10-05-22

Re: Meer weten over polo? Brenda de Boer vertelt ons er alles over!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 22:33

Ah, leuk!

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Re: Meer weten over polo? Brenda de Boer vertelt ons er alles over!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 23:13

Leuk stuk!

Ik ben er totaal niet thuis in, dus dit is gewoon een vraag omdat ik het oprecht niet weet. :)

Hoe zit het met dat "trekken" in de mond? Ik neem aan dat je soms vrij snel een 180 moet maken. Hoe is dat voor het paard?


Nogmaals, ik heb er echt geen verstand van, maar het interesseert me wel

dravergekkie

Berichten: 9266
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Re: Meer weten over polo? Brenda de Boer vertelt ons er alles over!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 07:20

Ik heb jaren geleden stage gelopen op een polo stal.

Ontzettend leuke ervaring en fijne paarden.

Sure_lee

Berichten: 10385
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Meer weten over polo? Brenda de Boer vertelt ons er alles over!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 07:52

Super leuk om te lezen. Ik heb een paar maanden terug een Polo wedstrijd bijgewoond op de Dominicaanse republiek en een aantal polo paarden gemasseerd. Was echt een gave ervaring.

Daisdais02
Berichten: 12
Geregistreerd: 30-03-19

Re: Meer weten over polo? Brenda de Boer vertelt ons er alles over!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 12:30

Ik heb een polo merrie verzorgt heel lief paard

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Meer weten over polo? Brenda de Boer vertelt ons er alles over!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 21:50

Polo vind ik heel erg gaaf om te zien en het lijkt me rete moeilijk iets dat blijkbaar klopt daar Brenda dat ook aangeeft. Ik vind het een heel leuk en geslaagd stuk over de sport.