Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

[FOTO]DPHC Spring Show

 
Profiel   

*Bokt.nl
Western
Tekst en foto's door Sicayes

Afgelopen zondag 15 mei vond de DPHC Spring Show plaats bij Julien Legrand Reining Horses in Haaksbergen. Deze eendaagse, single-judge show is in het leven geroepen door de DPHC om laagdrempelige manier eens sfeer te komen proeven van hoe zo'n show in elkaar steekt.
De perfecte manier om voor de eerste keer mee te doen aan een wedstrijd, of om te kijken waar je staat met je paard. Anders dan bij veel Engelse wedstrijden komt er bij een Western show een breed scala aan verschillende disciplines voorbij en is er voor ieder wat wils.
Ik raad het iedereen aan om eens een show te bezoeken om de veelzijdigheid van deze takken van sport te zien.

De ochtend begon vroeg voor mij, om 05:00 ging de wekker om een uurtje later in de auto te stappen richting Haaksbergen. Een rit van 2 uur, maar dat ben ik inmiddels gewend en ik vermaak me altijd wel in de auto.
Eenmaal aangekomen heb ik me gemeld bij het secretariaat en ben ik naar de bak vertrokken om alvast even te kijken in de arena. De dag begon met Halter, een onderdeel waarop het paard puur op exterieur word beoordeeld.

[ img ]
Opstellen voor beoordeling, Renske Heuvels & Whata Romantic Asset.

[ img ]
De opstelling is altijd achter elkaar in een rij, soms in 2 rijen. Vooraan Yvet Geersma & LC Tecum Rain In May. Daarvoor Petra Smedes & SQ Bright Star N Cash

Daarna gingen we verder met mijn favoriete in-hand onderdeel; Showmanship! Ik koos een gunstig plekje uit in het pattern waar ik ongeveer 4 'manouvres' goed kan fotograferen zonder in de weg te zitten.
Showmanship vind ik een geweldig onderdeel waarin lichaamstaal ook erg meespeelt. Het is vaak lastiger dan je denkt.

[ img ]
En ook de jongste doen mee! Anthony Marbus & Supreme Cherokee Eyes

[ img ]
Janice Remmers was de judge in de arena die de inspectie uitvoert.


Na de Showmanship hadden we even een kleine break, tijd voor koffie, om vervolgens verder te gaan met de Hunter onderdelen. Het Western-rijden in een Engels jasje! In plaats van jog en lope, word hier trot en canter gevraagd en ligt het algehele tempo hoger dan in de pleasure klasses.

[ img ]
Sarah de Weerd & Smalsensationaloper

En dan misschien het schattigste onderdeel, de leadline. Ik vind het zo leuk hoe voorbrenger en kind op elkaar zijn afgestemd, check ook even dat mini westernzadeltje! Deze klasse is van 3-8 jaar om echt de aller, allerjongste mee te laten doen op wedstrijd.

[ img ]
Linde Schuurs & Lajas Little Peppy

Lunch break! Terwijl wij aan onze lunch zitten bouwen ze de trail op in de arena waar wij na deze break weer mee verder gaan. De temperaturen buiten lopen inmiddels hoog op, maar de arena is aan 2 kanten open wat het gelukkig binnen nog vrij koel maakt.


[ img ]
Petra Smedes & SQ Bright Star N Cash

[ img ]
Christa Roderkerken & QQ Blue Gun

De trail word afgebouwd om plaats te maken voor de laatste klasses. De sfeer is super en iedereen heeft het enorm naar zijn zin.

[ img ]
Blije gezichten bij de deelnemers.

Tijd voor de volgende klasses Pleasure & Horsemanship
[ img ]
Kelly Veenhuizen & KC Best Of Zippo in de typische Western Lope tijdens de pleasure

[ img ]
Na de pleasure word er ook een bit check gedaan bij de deelnemers, dit om te checken of er met een legaal bit word gereden. Dit is steekproefsgewijs en komt niet altijd voor.



En als laatste onderdeel is er de Ranch Riding, wat weer anders fotografeert dan de vorige allround klasses en ook de optoming verschilt (bling bling verdwijnt, cowhide verschijnt ;) )

[ img ]
Angelique Simon & Prince Of Commanders

Om 17:15 zat het er op! Het was een onzettend gezellige en geslaagde dag met een leuk aantal deelnemers. De eerstvolgende show is de DPHC BeNeLux Show van 24 t/m 26 juni in Grathem. Kom vooral kijken!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-22 22:46 



 
Profiel   

Mooie foto's, mooi overzicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-22 22:58 



 
Profiel   

Weer prachtige plaatjes! Daar zullen de deelnemers weer blij mee zijn <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-22 23:26 



 
Profiel   

Dank jullie wel! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 12:18 



 
Profiel   

Mooi verslag en gave foto's, Yessica. Bedankt dat je er was om verslag te doen!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 17:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen