Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

[VIDEO] Super allrounder Sven B. (Wimer 461) naar de USA

 
Profiel   

Phryso
Algemeen

[ img ]
Sven B. Foto: Johanna Faber


Vrijdag 20 mei vertrekt de bekende allrounder Sven B. Ster (Wimer 461 x Maurus 441) vanuit zijn stal in Frieschepalen van eigenaren Jolanda Schreuder en Sybren Minkema, naar zijn nieuwe thuis in de Verenigde Staten bij de familie Pearman in Charlotte, North Carolina.

Voor sport en de fokkerij
Sven gaat zijn carrière in de Verenigde Staten vervolgen in de sport en hij wordt ingezet in de fokkerij, maar zal ook een familiepaard zijn. Oud-American Footballspeler Andrew Pearman was al jaren gecharmeerd van de hengst en kan deze nu eindelijk aan zijn stal toevoegen. Op de Pearman Ranch staan ook verschillende KWPN’ers waaronder de tuigpaardhengst Hubert en een oude bekende van Sven; namelijk zijn moeder Dahlia Roaske Blomke B. Sport (Maurus 441 x Doaitsen 420). ‘De familie Pearman was erg gecharmeerd van Sven na de hengstenkeuring in Leeuwarden waar de hengst de KFPS Horses2Fly tuigcompetitie won, maar toen was hij nog niet te koop. Uiteindelijk hebben ze zijn moeder gekocht en die weer geïnsemineerd met Wimer 461.’


Knoop doorgehakt na Lunteren
Zaterdag 7 mei reed Sybren Minkema nog met Sven mee tijdens het Concours Hippique in Lunteren waar de combinatie de nationale limietklasse won. Ook werd die dag een ronde van de dekhengstencompetitie verreden: ‘En eerlijk, Sven zou hier niet hebben misstaan. Ondanks onze overwinning die dag, ging ik toch met gemengde gevoelens naar huis’, aldus Sybren. ‘Er was al jaren interesse voor Sven en de avond na Lunteren heb ik de knoop doorgehakt.’

Geen kans in de Nederlandse fokkerij
‘Ik vind het ergens zonde dat Sven B. weggaat, want hiermee is de mogelijkheid hem in te zetten in de Nederlandse fokkerij ook van de baan’, vervolgt Sybren die teleurgesteld is dat zijn hengst geen kans heeft gekregen om stamboekhengst te worden. ‘Zulke paarden vertrekken dan naar het buitenland en dat is bijzonder jammer.’ Sven B. werd in 2021 aangeboden voor het Verkort Onderzoek maar hiervoor werd hij niet goed genoeg bevonden. ‘Realistisch gezien had ik verwacht dat hij nog wel een kans zou krijgen, het is zo’n bovenmodaal paard en geweldige promotor van het ras, dat hij echt nog een bijdrage had kunnen leveren, ook met het oog op bloedspreiding.’

Ontroering
Sven B. – genomineerd voor Paard van het Jaar 2019 – heeft een enorme palmares aan overwinningen in zowel het tuigen als onder het zadel en is daarin een meester in het schakelen. Zo won hij in 2019 op de CK de ene dag de Pavo Fryso bokaal dressuur, de andere dat het tuigen. De negenjarige hengst is ondertussen Intermediaire 2 startgerechtigd met zijn vaste amazone Leonie Evink. Sybren en Jolanda trainen de Wimer 461-nakomeling al vanaf zijn vierde jaar, net zoals Leonie. ‘Sven is een paard dat mensen ontroert, hij krijgt de handen op elkaar. Ik kreeg na Lunteren zelfs appjes van mensen, omdat het paard wat met ze deed.’

Goed plekje
Ondanks dat iedereen in Frieschepalen erg dol is op Sven, zijn ze ook realistisch over de verkoop. ‘Het werk was nog niet helemaal af met Sven, ik had graag het tuigseizoen afgemaakt en meegereden in de Provincie Fryslân prijs. Door corona waren we nog op het niveau van toen hij zeven was.’ Toch is het goed zo voor de ervaren vakman. ‘Hij kan geen betere plek krijgen dan daar in North Carolina, de familie is zo ontzettend blij met zijn komst. Dat vind ik echt een stukje waardering naar Sven toe. Dat verdient hij.’

Bekijk een filmpje hier.

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar één van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.



Laatst bijgewerkt door Bellatrix op 20-05-22 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Foto aangepast

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-05-22 17:29 



 
Profiel   

Onze topper Sven B.

Vandaag vliegt hij met zijn neefje 3 jarige ster hengst Kanjer B. naar USA

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-05-22 11:39 



 
Profiel   

En nu is Sven er niet meer... ik kan het nogsteeds niet geloven. Wat een kippenvel had ik van deze hengst tijdens de hengstenkeuring Y;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-22 01:20 



 
Profiel   

Kabayo schreef
En nu is Sven er niet meer... ik kan het nogsteeds niet geloven. Wat een kippenvel had ik van deze hengst tijdens de hengstenkeuring Y;(



Echt onwijs triest
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-06-22 21:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen