Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26444
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 11:13

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het tegen de Boktregels is
Laatst bijgewerkt door xingridx op 02-03-23 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Leeggehaald ivm tegen de boktregels

assie

Berichten: 9493
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 11:16

Even een nuance: een jaarrekening is niet zaligmakend in deze situatie. Deze geeft namelijk niet per se inzicht in waar donaties heen gaan.
Het laat alleen zien wat er binnenkomt en wat eruit gaat. Maar niet per se waarheen en door wie.

Dus zelfs wanneer er volledige jaarrekeningen geplaatst worden zullen wellicht niet alle vragen beantwoord worden, maar het helpt uiteraard wel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41792
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 11:18

assie schreef:
Even een nuance: een jaarrekening is niet zaligmakend in deze situatie. Deze geeft namelijk niet per se inzicht in waar donaties heen gaan.
Het laat alleen zien wat er binnenkomt en wat eruit gaat. Maar niet per se waarheen en door wie.

Dus zelfs wanneer er volledige jaarrekeningen geplaatst worden zullen wellicht niet alle vragen beantwoord worden, maar het helpt uiteraard wel.

Nee, maar het laat wel zien wat er binnenkomt en wat er weer uit gaat. Die balansrekening was gewoon ongeloofwaardig.

assie

Berichten: 9493
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 11:23

Dat valt wel mee. Het is niet volledig omdat er BVs achter zitten, maar niet ongeloofwaardig of ongewoon.

elinedeau95

Berichten: 1196
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Brabant

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 11:25

Ik schrik echt van dit topic! Ik wilde doneren om een steentje bij te dragen een goede stichting in deze tijden, maar als ik dit lees wordt PzB niet de stichting...

Het gaat niet om de donaties, maar het gaat om de transparantie van de stichting en de professionaliteit. De reacties en vooral de blog is dat zeker niet.

Keizerinnnn

Berichten: 1221
Geregistreerd: 09-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 11:25

Babootje schreef:
Nog maar weer even een oproepje:
Hebben jullie zelf (uit eerste hand) ervaringen met PZB, (o.a. over informatie over adoptiekosten, de gezondheid van de ter adoptie aangeboden paarden? Heb je een adoptiepaard, of heb je bij PZB gewerkt) of ken je iemand die ervaringen met PZB heeft?
En wil je je verhaal doen zonder bang te hoeven zijn voor repressailles van PZB? Laat ons (Babootje en/of Earth) dit dan via PB even weten.


PB gestuurd over 2 bekende verhalen waar ik bij betrokken was.

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 11:26

Het enige wat nog helpt is toegeven dat ze geen stichting meer zijn die daadwerkelijk voor de dieren op komt maar enkel belangen bij hebben een winstmakend bedrijf te runnen. Want meer of minder is het niet. Het redden heeft een zijspoor gekregen om als reclame materiaal te dienen want als handelaar krijg je natuurlijk geen voet tussen de deur. Als ze de dieren voor een symbolisch bedrag zouden herplaatsen dus onder de €500 zou ik dat realistisch vinden. Geen paarden aannemen om te verkopen dat kunnen de eigenaren ook. Dan ben je in mijn ogen een stichting en geen bedrijf

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 11:31

Hier in de buurt is er een opvang die ook paarden ter adoptie stelt.
Prijzen ongeacht of het dier wel of niet bereden kan worden: paard 250€ pony 150
Vaste prijzen dus. En daar halen ze de dierenartskosten ook echt niet uit. Dát is imo hoe het hoort. En geen woekerprijzen van 5.000 euro voor een zogezegd gezond paard... Dan koop ik wel ene op marktplaats ofzo en kan ik zelf beslissen wat ik ermee doe.

Betreffende opvang vraagt ook niet continu om donaties. Ja zij hebben uiteraard ook hooi en voer nodig, maar tikkies aanmaken? Nee dat doen zij niet.

Daar kan pzb nog véél van leren imo.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41792
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 11:33

assie schreef:
Dat valt wel mee. Het is niet volledig omdat er BVs achter zitten, maar niet ongeloofwaardig of ongewoon.

Laat ik het anders zeggen. Ik vind hem ongeloofwaardig.

Babootje

Berichten: 26444
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 11:36

assie schreef:
Even een nuance: een jaarrekening is niet zaligmakend in deze situatie. Deze geeft namelijk niet per se inzicht in waar donaties heen gaan.
Het laat alleen zien wat er binnenkomt en wat eruit gaat. Maar niet per se waarheen en door wie.

Dus zelfs wanneer er volledige jaarrekeningen geplaatst worden zullen wellicht niet alle vragen beantwoord worden, maar het helpt uiteraard wel.


Dat klopt. Dat hebben we gezien aan de jaarrekening van de BV Hulplot, die wel zijn gedeponeerd. Het vreemde aan die jaarrekening is, dat er alleen maar schulden in zitten (dwz een negatief eigen vermogen van 150.000 en een schuld van 199.000). Terwijl we hebben kunnen uitrekenen dat er uit alleen al 2021 een omzet zou moeten zijn van naar schatting 4 a 5 ton en kosten 145.000. Wellicht klopt het niet helemaal, maar er moet geld overblijven. Waar zit dat geld dan? Het kan allemaal een fiscale reden hebben, maar je wil als donateur toch weten wat er met je donaties gebeurt.

Wat je wel kon zeggen van de jaarrekening 2020 van de ANBI PZB is dat dit onmogelijk een juiste verantwoording kon zijn, als er maar een paar 1000 in omgaat. Dus wel ongeloofwaardig.
Enfin dat heeft Henk zich blijkbaar ook beseft en er komt een nieuwe. Ik ben benieuwd hoe die eruit ziet.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 10-08-22 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

assie

Berichten: 9493
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 11:41

_San87_ schreef:
assie schreef:
Dat valt wel mee. Het is niet volledig omdat er BVs achter zitten, maar niet ongeloofwaardig of ongewoon.

Laat ik het anders zeggen. Ik vind hem ongeloofwaardig.

Dat snap ik dan ook wel weer ;) .
Het is iig niet de vreemdste of kortste jaarrekening die ik ooit heb gezien. En ik zie er best een paar per dag :+

Mariska_28

Berichten: 10522
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 11:50

Ik vind het meest schokkende van dit hele verhaal dat je bij "adoptie" niet een contract tekend (en dus betaald) aan/met de stichting PZB maar een andere BV. Of heb ik dit verkeerd begrepen?

Femke_Tweety

Berichten: 12019
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:00

Mariska_28 schreef:
Ik vind het meest schokkende van dit hele verhaal dat je bij "adoptie" niet een contract tekend (en dus betaald) aan/met de stichting PZB maar een andere BV. Of heb ik dit verkeerd begrepen?



Dat is wel wat er uit dit topic komt inderdaad.

darkadia

Berichten: 5258
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:02

Mariska_28 schreef:
Ik vind het meest schokkende van dit hele verhaal dat je bij "adoptie" niet een contract tekend (en dus betaald) aan/met de stichting PZB maar een andere BV. Of heb ik dit verkeerd begrepen?


Ik weet niet hoe het nu is, maar destijds was het contract met stichting Hulplot. Het bijbehorende KVK nummer hoort nu bij Stichting paard zoekt baas.
Verder ging het bedrag inderdaad naar wel naar de BV. Zie hieronder de bruikleen overeenkomst.

Afbeelding
Afbeelding

paars

Berichten: 5609
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:12

Hoe het financieel zit is 1 ding. Niet onbelangrijk, maar vind het veel belangrijker dat ze transparant zijn over de paarden. Hoe ze ermee omgaan, hoe ze ze trainen. Ik hoor/lees daar geen fijne berichten over. Dat geldverhaal vind ik persoonlijk ondergeschikt aan het welzijn van de dieren die ze onder hun hoede krijgen en wat er gebeurd nà de adoptie. Hoeveel paarden bijvoorbeeld bepaalde zorg níet krijgen omdat PZB het niet nodig acht. Hoe er wordt gezeuld met sommige dieren die meerdere keren ter adoptie komen.

AmyJamess

Berichten: 2126
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:18

Uit de blog blijkt maar weer dat pzb graag in de slachtoffer rol kruipt.

Koekie73

Berichten: 2694
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:26

Iemand heeft op FB onder het verhaal van RTV Oost nu een verhaal over het paard Imhoff gezet, dat hij niet meer bereden mocht worden maar dus wel als rijpaard daarna is aangeboden door PZB.
Blijkbaar heeft Henk daarop gereageerd én zijn reactie weer verwijderd want deze is niet meer te zien.
En tja, andere reacties kan hij daar niet verwijderen want RTV Oost :+

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:29

Wat onprofessioneel om zo een blog te schrijven. Nu snappen toch nog meer mensen wel dat je de stichting minimaal moet wantrouwen?

anjali
Berichten: 15199
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:31

Art_Ificious schreef:
Hier in de buurt is er een opvang die ook paarden ter adoptie stelt.
Prijzen ongeacht of het dier wel of niet bereden kan worden: paard 250€ pony 150
Vaste prijzen dus. En daar halen ze de dierenartskosten ook echt niet uit. Dát is imo hoe het hoort. En geen woekerprijzen van 5.000 euro voor een zogezegd gezond paard... Dan koop ik wel ene op marktplaats ofzo en kan ik zelf beslissen wat ik ermee doe.

Betreffende opvang vraagt ook niet continu om donaties. Ja zij hebben uiteraard ook hooi en voer nodig, maar tikkies aanmaken? Nee dat doen zij niet.

Daar kan pzb nog véél van leren imo.

Maar die bedragen zijn (denk ik,geen ervaring mee!) lager dan de slachtprijs.Dat kan dan toch ook niet voor een paard wat nog bereden kan worden.Hoe komt die opvang dan uit de kosten die ze onvermijdelijk zullen hebben?

Mars

Berichten: 33291
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:35

Afbeelding

Ik zie de reactie nog wel op het verhaal over Imhoff.

Edit: het ging om een paard dat naar PZB ging om daarna als weidepaard geadopteerd te kunnen worden ivm afwijking hoeven en oude breuk in het bekken waardoor hij niet meer te berijden was:

Afbeelding

Maar PZB bood hem doodleuk als dressuurpaard aan:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Mars op 10-08-22 12:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Koekie73

Berichten: 2694
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:36

Ah ik zie het niet omdat ik geblokkeerd ben natuurlijk *\%/*
Maar goed, het standaard antwoord dus.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:42

Maar heel vaak staat erbij dat het paard wel een goed huisje heeft gehad, dus zijn zij alleen tussenpersoon/handelaar en hebben ze niks op te knappen......
Hij doet nu alsof hij non stop paarden opknapt en alleen kneusjes heeft en dat is gewoon niet zo.

Daarbij zijn er stichtingen die zulke paarden opvangen en niet herplaatsen, omdat ze zo slecht zijn. Die maken er hun levenswerk van om het dier nog ene goed leven te bieden en daar zijn dan donaties voor nodig.

PZB knapt zogenaamd paarden op en krijgt daar een prijs voor. Afhankelijk natuurlijk per geval zijn de kosten echt niet altijd hoger dan de opbrengst.

Ik denk dat een ander probleem is geworden dat ze erg bekend zijn geworden en daardoor zichzelf een status hebben gegeven.

Mars

Berichten: 33291
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:45

Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd omdat het niet aan de Bokt regels voldoet.

AmyJamess

Berichten: 2126
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:46

Ik snap eerlijk gezegd uberhaupt niet waarom je een paard wat al zoveel mankementen heeft gehad nog als rijpaard wil aanbieden.
Lijkt me een kwestie van tijd voordat het paard helemaal op is.

Nou moet ik eerlijk zeg dat ik hun dierenarts na alles wat ik bij pzb heb gezien, en uit eigen ervaring. Dan vraag ik me oprecht af of het paard nog echt wel gereden zou kunnen worden zonder pijn.

anjali
Berichten: 15199
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:46

De vorige eigenaren van het bovenstaande paard hadden beter zelf een nieuwe eigenaar voor hem kunnen zoeken die ze kenden en die ze eerlijk vertelden wat er met het paard aan de hand is. Want als je hem zelf doorschuift heb je er niets meer over te zeggen.