Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
upendo

Berichten: 22286
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 08:53

Equidutch had ze stallen aangeboden en die hebben nu een advertentie open staan voor 27 stallen.

Dus dat er niks aangeboden is buiten dit klopt sowieso al niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 08:59

Cowgirl schreef:
_lauraaa_ schreef:
@ Cowgirl: maar moeten ze dan persee een super de luxe complex kiezen? Dat waarschijnlijk bakken met geld kost terwijl ze wel om donaties vragen om de verzorging van paarden te kunnen betalen? Als ik hun filmpjes voorbij zie komen krijg ik het idee dat het ze echt om de faciliteiten gaat zoals de binnenbak, luxe stallen en de mega buitenbak. Weides worden daar in niet getoond.

Naar mijn mening zijn ze de laatste jaren meer een verkapte handelsstal geworden. Volgens mij was het hele doel van de stichting het opvangen, opknappen en herplaatsen van verwaarloosde paarden door middel van adoptie. De laatste tijd zie ik steeds meer paarden voorbij komen die volgens hen niks mankeren en altijd een goed thuis hebben gehad. Zelfs het beleren van paarden en ze vervolgens “herplaatsen” zie ik ze doen.

Het doel waarmee de stichting is opgericht was goed. Maar ik denk dat ze een beetje zijn doorgeslagen.

@paars: ze verkopen de paarden niet. Ze gaan ter adoptie weg. Je betaalt dus een bepaald bedrag maar uiteindelijk heb je niks over het paard te zeggen. Je mag er niet mee fokken, mag ze niet voor lessen inzetten, pzb kan zomaar komen controleren hoe het paard erbij staat, hebben eisen hoe het paard gehouden moet worden etc. Ze kunnen ze ze zelfs zomaar terughalen waardoor jij je paard kwijt bent en er geen rooie cent voor terug krijgt en ze kunnen vervolgens het paard weer overnieuw ter adoptie aanbieden en geld voor vragen.


Hoe weet je of ze dat gekozen hebben?. Ik weet dat ze een korte periode hadden om wat anders te zoeken omdat die oproep mijn FB passeerde, die overigens gedeelt was door een fb vriendje die hun volgt. Misschien was dit wel het enige wat op hun pad kwam of was de eigenaar coulant in de huurprijs.
En als we het artikel van MarliesV dan moeten geloven is het nog tijdelijk ook.

En nee ik heb geen aandelen in hun opvang.. ;) en JA ik heb ook regelmatig mijn twijfels. Onlangs nog met een ijslander die daar terecht was gekomen. Maar ondanks deze twijfels vond ik het nu wel erg zoeken naar dingen om ze maar weer negatief in het daglicht te zetten.

Ze hadden al een andere locatie gevonden. Hebben ze zelf op hun instagram pagina geschreven!

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 09:10

Ik volg ze verder niet.

Was dat dan de locatie Equidutch?

MarliesV

Berichten: 15204
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 09:45

Mijn stuk is al weer verouderd lees ik nu, ze zijn niet naar Kootwijkerbroek gegaan (te ver van huis) maar hebben plek gevonden bij Hippisch Centrum Twente, 6.5 hectare grond, 60 stallen, binnen en buitenbak.

Bron: Facebook Paardzoektbaas

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 09:50

_lauraaa_ schreef:
@paars: ze verkopen de paarden niet. Ze gaan ter adoptie weg. Je betaalt dus een bepaald bedrag maar uiteindelijk heb je niks over het paard te zeggen. Je mag er niet mee fokken, mag ze niet voor lessen inzetten, pzb kan zomaar komen controleren hoe het paard erbij staat, hebben eisen hoe het paard gehouden moet worden etc. Ze kunnen ze ze zelfs zomaar terughalen waardoor jij je paard kwijt bent en er geen rooie cent voor terug krijgt en ze kunnen vervolgens het paard weer overnieuw ter adoptie aanbieden en geld voor vragen.



Hoe zit dat juridisch, mag dat zo op deze manier?

Pareltjes
Berichten: 2217
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 10:09

Ik heb ooit eens vernomen dat adoptie van huisdieren helemaal geen juridische basis heeft. Je gewoon eigenaar bent als je hebt betaald voor het dier en langdurig onderhoud. Maar er is vast wel iemand op Bokt die dat beter weet...

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 10:12

_lauraaa_ schreef:
@ Cowgirl: maar moeten ze dan persee een super de luxe complex kiezen? Dat waarschijnlijk bakken met geld kost terwijl ze wel om donaties vragen om de verzorging van paarden te kunnen betalen? Als ik hun filmpjes voorbij zie komen krijg ik het idee dat het ze echt om de faciliteiten gaat zoals de binnenbak, luxe stallen en de mega buitenbak. Weides worden daar in niet getoond.

Naar mijn mening zijn ze de laatste jaren meer een verkapte handelsstal geworden. Volgens mij was het hele doel van de stichting het opvangen, opknappen en herplaatsen van verwaarloosde paarden door middel van adoptie. De laatste tijd zie ik steeds meer paarden voorbij komen die volgens hen niks mankeren en altijd een goed thuis hebben gehad. Zelfs het beleren van paarden en ze vervolgens “herplaatsen” zie ik ze doen.

Het doel waarmee de stichting is opgericht was goed. Maar ik denk dat ze een beetje zijn doorgeslagen.

@paars: ze verkopen de paarden niet. Ze gaan ter adoptie weg. Je betaalt dus een bepaald bedrag maar uiteindelijk heb je niks over het paard te zeggen. Je mag er niet mee fokken, mag ze niet voor lessen inzetten, pzb kan zomaar komen controleren hoe het paard erbij staat, hebben eisen hoe het paard gehouden moet worden etc. Ze kunnen ze ze zelfs zomaar terughalen waardoor jij je paard kwijt bent en er geen rooie cent voor terug krijgt en ze kunnen vervolgens het paard weer overnieuw ter adoptie aanbieden en geld voor vragen.


Van wat ik begreep uit hun berichten gaan ze voor de opvang en pensioen paarden een equihabitat aanleggen dus dat vind ik positief.
Over de manier van rijden etc. Laat ik mij niet uit maar als ik hun plannen mag geloven die overigens gewoon te vinden zijn gaat het er op dierenwelzijn enorm op voorruit.

Edit: dit bedoel ik:

https://fb.watch/eee5AGk-kM/

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41648
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 12:09

MarliesV schreef:
Mijn stuk is al weer verouderd lees ik nu, ze zijn niet naar Kootwijkerbroek gegaan (te ver van huis) maar hebben plek gevonden bij Hippisch Centrum Twente, 6.5 hectare grond, 60 stallen, binnen en buitenbak.

Bron: Facebook Paardzoektbaas

Dat is in Almelo. Ik dacht dat dat een wedstrijdlocatie was :=.

SincereQ
Berichten: 907
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 12:17

Nee, ze zitten nu in Ambt Delden. Daar waar een drugslab in zat. Hele object is een tijdje terug gekocht door Twickel en vervolgens met erfpacht weer te koop gezet. Denk dat ze het huren vd kopers.
Twickel is volgens mij best streng op ‘t aanzicht dus een mega berg mest zoals in Gronau komt er wrs niet meer te liggen :)
Ben benieuwd wat ze er van gaan maken, de plannen klinken wel positief!

Earth

Berichten: 7928
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 12:20

_San87_ schreef:
MarliesV schreef:
Mijn stuk is al weer verouderd lees ik nu, ze zijn niet naar Kootwijkerbroek gegaan (te ver van huis) maar hebben plek gevonden bij Hippisch Centrum Twente, 6.5 hectare grond, 60 stallen, binnen en buitenbak.

Bron: Facebook Paardzoektbaas

Dat is in Almelo. Ik dacht dat dat een wedstrijdlocatie was :=.


Het is in ambt Delden. Ik vind het ook een erg luxe locatie voor wat ze gaan doen, maar goed, misschien is dat het enige wat in de buurt is aangeboden. https://www.instagram.com/p/CfrRPmmMY5B ... _copy_link

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41648
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 12:24

Earth schreef:
_San87_ schreef:

Dat is in Almelo. Ik dacht dat dat een wedstrijdlocatie was :=.


Het is in ambt Delden. Ik vind het ook een erg luxe locatie voor wat ze gaan doen, maar goed, misschien is dat het enige wat in de buurt is aangeboden. https://www.instagram.com/p/CfrRPmmMY5B ... _copy_link

Ik ken Hippisch centrum twente alleen als de wedstrijdlocatie in Almelo :=.

Maar goed, knappe plek hebben ze gevonden.

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 13:43

Het lijkt me lastiger om donaties aan mensen te vragen als je organisatie zo gevestigd is.
Dat lijkt me iets om je fondsenwerving inhoudelijk op aan te passen. Je komt niet meer met alles weg bij iedereen.

Goed geinformeerde mensen zullen zich achter de oren krabben en kritisch zijn. En dat is altijd een gezonde houding als het om liefdadigheid gaat natuurlijk.

Ik ben benieuwd hoe die club zich verder gaat ontwikkelen. Gaan we vast nog wel meer over lezen op Bokt.

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 13:54

Ik snap wel dat veel mensen er vraagtekens bij zetten. Ik zag een fb vriend kritische vragen stellen, die werd meteen afgekapt en dat alles straks te lezen was in het jaarverslag.

De stichting is sowieso in mijn ogen het doel voorbij. Met regelmaat nu inderdaad paarden die een goed huis hebben gehad, met prima leeftijd nog en wedstrijden hebben gelopen en dan nu weer ter adoptie aangeboden worden. Uiteraard voor een hogere prijs dan de "kneusjes".

Daarnaast vraag ik mij af of je inkomsten mag verdienen op nevenactiviteiten op een locatie die bekostigd wordt door donaties. Zoals ze nu de B&B gaan openen en straks een rusthuis erbij gaan doen. Benieuwd of dat belasting technische allemaal mag.

WhiskeyBlues
Berichten: 47
Geregistreerd: 04-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 13:58

Boras schreef:
Het lijkt me lastiger om donaties aan mensen te vragen als je organisatie zo gevestigd is.
Dat lijkt me iets om je fondsenwerving inhoudelijk op aan te passen. Je komt niet meer met alles weg bij iedereen.

Goed geinformeerde mensen zullen zich achter de oren krabben en kritisch zijn. En dat is altijd een gezonde houding als het om liefdadigheid gaat natuurlijk.

Ik ben benieuwd hoe die club zich verder gaat ontwikkelen. Gaan we vast nog wel meer over lezen op Bokt.


Precies dit dacht ik inderdaad ook wat betreft die donaties, maar in mijn optiek ook de adoptieprijzen. Ik heb er ook mijn serieuze twijfels bij. Neemt trouwens niet weg dat ik de essentie van paarden opvangen natuurlijk wel (deels) toejuich. Het toevoegen van een B&B in combinatie met dan - verwacht ik - nog steeds hoge adoptieprijzen krijg ik ook wat de kriebels van. Ik gun ze absoluut wél het licht in de ogen overigens. Maar wat jij zegt: het is gezond om kritisch te zijn als het om liefdadigheid gaat.

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 14:10

Ik vind het juist goed die adoptieprijzen, dat kost veel centjes hoor een paard weer op laten knappen.
En je houd mensen die een paard voor een prikkie willen op afstand.

Fijn dat ze snel wat gevonden hebben, ben benieuwd naar hun plannen.

rowindie
Berichten: 601
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 14:26

Ik vind het een prachtige locatie. Maar mag toch wel hopen dat ze het wat netter houden als bij de vorige locatie :') Maar ik hou van strak en netjes dus dat kan het ook zijn :=

Vind de adoptieprijzen wel erg hoog bij hun. Voor mij voelt t ook al een aantal jaar als verkapte handel. Mij niet bellen

herr_balou
Berichten: 1462
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 14:43

MarliesV schreef:
Als het stuk van 1twente.nl klopt is dit tijdelijk, hoe tijdelijk is niet bekend, maar Ten Napel wil graag naar de regio Enschede en wil graag een ander soort locatie daar realiseren.

https://www.1twente.nl/artikel/1495156/ ... n-enschede

Dat ze nu luxe huren verbaasd mij ook, maar zoals San al schrijft, je weet niet waar ze het voor huren.

Het voelt voor mij al jaren als 'verkapte handel' en deze locatie en de niet transparantie van de financien van de stichting dragen niet bij aan dat beeld.
Verantwoording hebben ze niet af te leggen aan Bokt, maar het is niet gek dat zoveel mensen hun vraagtekens hebben.

Dit lijkt me niet kunnen. Ze zijn een stichting, een stichting moet een jaarverslag maken. Daarnaast hebben ze een anbi status waardoor zij een publicatieverplichting hebben: https://anbi.nl/publicatieverplichting/

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 14:48

Pareltjes schreef:
Ik heb ooit eens vernomen dat adoptie van huisdieren helemaal geen juridische basis heeft. Je gewoon eigenaar bent als je hebt betaald voor het dier en langdurig onderhoud. Maar er is vast wel iemand op Bokt die dat beter weet...

Klopt, vandaar dat ze dat omzeilen door je een bruikleencontract te geven en je een (verplichte!) donatie laten betalen aan de stichting.
Maar ze halen overal wel adoptie en bruikleen door elkaar.
Ze noemen het een bruikleencontract, maar daarin wordt weer een adoptie(bedrag) genoemd.

Koekie73

Berichten: 2673
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 14:50

Moderatoropmerking:
Dit bericht is leeggehaald omdat het niet voldoet aan de Boktregels
Laatst bijgewerkt door Muiz op 26-02-23 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd.

MarliesV

Berichten: 15204
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 14:53

herr_balou schreef:
MarliesV schreef:
Als het stuk van 1twente.nl klopt is dit tijdelijk, hoe tijdelijk is niet bekend, maar Ten Napel wil graag naar de regio Enschede en wil graag een ander soort locatie daar realiseren.

https://www.1twente.nl/artikel/1495156/ ... n-enschede

Dat ze nu luxe huren verbaasd mij ook, maar zoals San al schrijft, je weet niet waar ze het voor huren.

Het voelt voor mij al jaren als 'verkapte handel' en deze locatie en de niet transparantie van de financien van de stichting dragen niet bij aan dat beeld.
Verantwoording hebben ze niet af te leggen aan Bokt, maar het is niet gek dat zoveel mensen hun vraagtekens hebben.

Dit lijkt me niet kunnen. Ze zijn een stichting, een stichting moet een jaarverslag maken. Daarnaast hebben ze een anbi status waardoor zij een publicatieverplichting hebben: https://anbi.nl/publicatieverplichting/


Die status hebben ze net sinds 2021 dus ik ben benieuwd of ze nu wel met een netjes opgesteld jaarverslag komen. Zoek maar eens terug op Bokt, daar was toen ophef over, het gebrek aan transparantie.

Ik gun hen zeker het licht in de ogen en vind het een nobel doel.
Maar in mijn ogen schort het aan veel zaken daar. En het doel heiligt niet de middelen natuurlijk.

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 14:54

@WhiskeyBlues

Ik vind dat die mensen best andere activiteiten mogen ontplooien naast de opvang van stumperds. Iedereen moet tenslotte eten, de schoorsteen laten branden en de hypotheek betalen nietwaar?

Maar als ze het allemaal op 1 onoverzichtelijke hoop gooien en met elkaar verweven in plaats van heel transparant en strikt te scheiden en inzichtelijk te maken, zowel juridisch als financieel, dan vind ik dat bezwaarlijk.

Ik zou alleen de stumperds willen financieren. Niet de inkomsten, de hobby en de persoonlijke wensdromen van de betrokkenen. Mij daarvoor ook niet bellen :)

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 15:03

Ik vind het lastig... Zit er geen strenge controle op zo'n stichting?
Dat ze donaties vragen en geld voor adoptie vind ik niet zo vreemd. Het kost ook klauwen met geld om de dieren op te vangen. Althans de dieren die echt verwaarloost zijn geweest en medisch ook het nodige mankeren.

Maar er zitten ook paarden tussen die er best goed aan toe zijn en die eigenlijk ook prima de handel in zouden kunnen. Geen idee eigenlijk waarom die daar ook terecht komen?

Wat betreft de locatie. Voor een opvang zou ik denken aan goede stallen, veel land, genoeg paddocks om ook paarden individueel te kunnen plaatsen. Een wasplaats is fijn om de dieren goed te kunnen verzorgen en behandelen. En pas daarna ga je denken aan een plek voor beweging en training. Maar dat laatste is imo ook meer voor handelspaarden en eigen paarden, niet voor de stumperds uit de opvang.

Maar goed, als ze een combi kunnen maken om zo ook een inkomen te garanderen is dat ook prima natuurlijk. Vraagt wel een goede inzage in de stichting. En dan kom ik weer bij mijn eerste vraag. Zit daar dan geen strenge controle op?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 15:07

Ik volg ze al even en heb ook mn twijfels. Natuurlijk zijn de verhalen van de verwaarloosde paarden echt vreselijk. En misschien is het goed dat je ook zonder verwaarlozing of mishandeling ergens je paard snel naartoe kan brengen als hij weg moet.

Maar verder is er toch wel een verdienmodel ontstaan bij opvang dieren en dat zie je overal.

Ze gaan af en toe in op de negatieve reacties en krijgen dan wel veel steun. Maar als ik bij hun en andere (zogenaamde ) opvangen lees, zijn het vooral veel niet paarden bezitters die alles zielig vinden en ze steunen, wat geld storten etc.

Ook bij een andere opvang lees ik verhalen die soms te ver gaan, waar altijd om geld wordt gevraagd en je nooit kritisch mag zijn.

En weer een andere handelaar begint ook een soortgelijk iets om wat geld binnen te slepen.......

Ze wilden nu een pp achtig iets aan gaan leggen en dat kost echt wel veel geld. Maar ook gaat er met de grond dan behoorlijk wat veranderen. Dat draai je ook niet allemaal even terug over een paar jaar. En groen aanleggen kost echt jaren, tenzij je bijv volwassen bomen kan kopen.

En ik zag iets van een appartement te huur staan ook, dus aan alle kanten moet er geld binnenkomen. Er moeten toch ook mensen van leven.

Het zal wel aantrekkelijk zijn om iets aan ze te verhuren, gezien ze meerdere aanbiedingen hebben gehad. En ik van anderen weet die een lokatie zoeken, die niks kunnen vinden.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 15:55

De vraag hoe goede paarden er terecht komen kan ik je beantwoorden vanaf de 1ste rang.
Ik heb een paard van hen, die is samen met een goed berijdbaar paard bij PZB gebracht omdat de vorige eigenaar niet wou dat ze de handel in gingen. Gezien PZB een stichting is die ook controles uitvoeren is de kans dat de paarden verhandeld worden dus ook kleiner.
Ik denk dat dit misschien de reden is dat er vaker goede paarden binnen komen.
Hoewel goed met een korrel zout genomen moet worden, die van mij is kreupel, en weet er nog verhalen van paarden die medisch niet geschikt waren om te rijden en toch als rijpaard ter adoptie gezet waren.

Het grootste probleem vind ik het zelf niet mogen beslissen over medische keuzes, je mag niet zomaar een paard laten inslapen, hoe kreupel het dier ook is of hoe mager die ook werd door stress en zelf geen levenslust meer te hebben. Niet bepaald paard vriendelijk als je het mij vraagt.

Die van mij heeft zeer waarschijnlijk dsld en zware artrose. Ik zie de pijn zo op zijn gezicht staan. Ook met pijnstilling loopt die kreupel en toch... Eigen keuze mag niet.
Terugbrengen doe ik ook niet, dan gaat die toch weer naar een ander toe en wie weet wordt die dan wel bereden (kan PZB niet controleren/nooit 100% voorkomen) , wat dit dier al helemaal niet meer aankan. Ik hou hem dus bij mij als dure grasmaaier. En elke dag ben ik bang hem liggend aan te treffen niet meer krachtig genoeg in de benen om zelf recht te staan, of als die door de wei rent met de anderen dat die ineens door z'n benen zakt.


Ik ken tevens nóg een stichting. Die doen niet aan adoptie maar bedelen ook om donaties terwijl ze wél geld hebben om naar een luxere locatie te verhuizen. :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41648
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 16:03

Art_Ificious schreef:
De vraag hoe goede paarden er terecht komen kan ik je beantwoorden vanaf de 1ste rang.
Ik heb een paard van hen, die is samen met een goed berijdbaar paard bij PZB gebracht omdat de vorige eigenaar niet wou dat ze de handel in gingen. Gezien PZB een stichting is die ook controles uitvoeren is de kans dat de paarden verhandeld worden dus ook kleiner.
Ik denk dat dit misschien de reden is dat er vaker goede paarden binnen komen.
Hoewel goed met een korrel zout genomen moet worden, die van mij is kreupel, en weet er nog verhalen van paarden die medisch niet geschikt waren om te rijden en toch als rijpaard ter adoptie gezet waren.

Het grootste probleem vind ik het zelf niet mogen beslissen over medische keuzes, je mag niet zomaar een paard laten inslapen, hoe kreupel het dier ook is of hoe mager die ook werd door stress en zelf geen levenslust meer te hebben. Niet bepaald paard vriendelijk als je het mij vraagt.

Die van mij heeft zeer waarschijnlijk dsld en zware artrose. Ik zie de pijn zo op zijn gezicht staan. Ook met pijnstilling loopt die kreupel en toch... Eigen keuze mag niet.
Terugbrengen doe ik ook niet, dan gaat die toch weer naar een ander toe en wie weet wordt die dan wel bereden (kan PZB niet controleren/nooit 100% voorkomen) , wat dit dier al helemaal niet meer aankan. Ik hou hem dus bij mij als dure grasmaaier. En elke dag ben ik bang hem liggend aan te treffen niet meer krachtig genoeg in de benen om zelf recht te staan, of als die door de wei rent met de anderen dat die ineens door z'n benen zakt.


Ik ken tevens nóg een stichting. Die doen niet aan adoptie maar bedelen ook om donaties terwijl ze wél geld hebben om naar een luxere locatie te verhuizen. :')

Waarom mag je het paard niet laten inslapen als daar medische indicatie voor is? Zo waterdicht zijn die adoptiecontracten volgens mij niet?