Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29676
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 18:17

Een goed tehuis hebben gehad staat natuurlijk niet gelijk aan ook gezond.

Paard met hko kan een prima goed tehuis hebben gehad.
Een eigenaar die denkt, ik breng hem naar PZB want dan komt hij niet meer als rijpaard in de handel.
Maar als weidemaatje en daar is hij nog prima voor.
Want ja we weten allemaal bij gewoon verkopen dat die kans aanwezig is.
Nou lekker bedrogen, want pzb gooit hem ook als rijpaard de "handel" in.

Dus mensen, neem je eigen verantwoordelijkheid bij een kapot paard....

BigOne
Berichten: 38310
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 18:23

Evamarie schreef:
Wat ik begrepen heb is dat voor het afstaan aan PZB ook een bedrag in rekening wordt gebracht.

Bij de weidemaatjes moet er volgens mij 250 per maand betaald worden tot ze geadopteerd zijn. Dat was zo, misschien nu veranderd.

Anoniem

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 18:25

Zo'n gezondheidsverklaring. Die kosten ongeveer 500 euro toch? Gaat die dan ook mee naar het bruikleenadres?

Brainless

Berichten: 29744
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 18:26

Evamarie schreef:
Waarop baseer je deze info?

Omdat ook oude eigenaren op fb reageren dat hun paardje is afgestaan voor een goed tehuis.
Helaas gaat het vaker mis, dan goed zoals ik lees, maar er worden best wel leuke paardjes heen gebracht.
Redelijk vaak niet meer geschikt voor de zware sport maar voor een relaxed ritje wel.

BigOne
Berichten: 38310
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 18:27

Wij hebben ook plaats voor weidemaantjes. Wel moeten we daar maandelijkse stallings-kosten voor rekenen. De stalling-kosten voor een weidemaatje bedragen € 250 per maand. Meestal hebben we weidemaatjes binnen 3 maanden herplaats. Van hun site!! Meestal?? Binnen drie maanden herplaatst ?? Dure pensionstal voor bvb een shet.

Brainless

Berichten: 29744
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 18:29

Evamarie schreef:
Zo'n gezondheidsverklaring. Die kosten ongeveer 500 euro toch? Gaat die dan ook mee naar het bruikleenadres?

Een gewone gezondheidsverklaring kost absoluut geen 500e eerder 75e, dat houdt in dat het paard er gezond uitziet en hart/longen goed klinken.
De nieuwe eigenaar/houder krijgt geen 1 verklaring/keuringsrapport oid mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 18:30

Ik vind het een relatief breed begrip wat nog wel of niet met een paard kan. Heb een rapport van een kliniek gezien waarin staat dat het paard nog wel geschikt is voor coaching. Met een volledig kapot paard moet je ook dat niet willen. Kun je van PZB verwachten dat ze exact de juiste adviezen geven of houdt hun kennis ook ergens op?

Urbanus

Berichten: 44948
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 18:40

Wat is het punt dat je wil maken of is het een serieuze vraag?

Eef_Bam

Berichten: 4102
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 18:45

Evamarie schreef:
Ik vind het een relatief breed begrip wat nog wel of niet met een paard kan. Heb een rapport van een kliniek gezien waarin staat dat het paard nog wel geschikt is voor coaching. Met een volledig kapot paard moet je ook dat niet willen. Kun je van PZB verwachten dat ze exact de juiste adviezen geven of houdt hun kennis ook ergens op?


"Wir haben es nicht gewußt " :x

Evamarie, gezien je deze vraag ook aan babootje stelde: wat is jouw relatie tot pzb eigenlijk? Krijg je van ze betaald ofzo?
Laatst bijgewerkt door Eef_Bam op 25-05-23 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 18:49

Tussen niet genoeg kennis over bepaalde ziektes of aandoeningen hebben en bewust dingen verzwijgen zit naar mijn mening een groot verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 18:59

AnnedB schreef:
Tussen niet genoeg kennis over bepaalde ziektes of aandoeningen hebben en bewust dingen verzwijgen zit naar mijn mening een groot verschil.


Zeker!

Echwel

Berichten: 12468
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 19:03

Evamarie schreef:
Ik vind het een relatief breed begrip wat nog wel of niet met een paard kan. Heb een rapport van een kliniek gezien waarin staat dat het paard nog wel geschikt is voor coaching. Met een volledig kapot paard moet je ook dat niet willen. Kun je van PZB verwachten dat ze exact de juiste adviezen geven of houdt hun kennis ook ergens op?

Ja en dan hang je omdat je dat paard commercieel uitbuit
Dus hoppa terug naar pzb

Urbanus

Berichten: 44948
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 19:12

Eef_Bam schreef:
Evamarie, gezien je deze vraag ook aan babootje stelde: wat is jouw relatie tot pzb eigenlijk? Krijg je van ze betaald ofzo?


Evamarie schreef:
Uit ervaring wert ik dat het NVWA niet of nauwelijks optreedt bij vreselijk ernstige gevallen.

Hier alleen positieve ervarigen met PZB

Waar is het artikel morgen te vinden?


Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2451
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 19:29

Ik ben ook zo’n persoon geweest die overwoog om een gezond en rijpaard geschikt dier aan PzB af te staan, ooit, echt al jaren geleden. Was toen nog een stuk jonger en naïef. Mijn pony was wat ouder maar nog fit en gezond en kon toen nog intensieve buitenritten aan, misschien nog wel sport ook als je dat zou willen. Maar de omstandigheden maakten het ernaar dat ik wanhopig was en gewoon een goede plek voor haar wilde regelen, zo snel als dat kon. Heb toen ook een e-mail naar PZB gestuurd.

Uiteindelijk besloten dat niet te doen, en ze is ook gewoon verkocht naar een hartstikke fijn adresje waar ze pas een aantal weken geleden op 30 jarige leeftijd overleed. Zelfs toen was ze nog recent onder het zadel, dus ja, ze was wel degelijk gezond en had makkelijk als rijpaard geadopteerd kunnen worden. Ik denk dat er zeker wel meer mensen zijn die op die manier hun paard aan PzB hebben afgestaan. Een mens wat zich als het ware in het nauw gedreven voelt maakt soms keuzes die voor anderen niet zo logisch zijn. Dus daarmee, zou ik eigenlijk ook gewoon een “gezond” en berijdbaar paard verwachten bij PzB als zij dat aangeven, als ik deze informatie allemaal niet wist.

Dreamboy

Berichten: 2451
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 19:32

Evamarie een gezondheidsverklaring is iets anders dan een keuringsrapport. Feit blijft dat deze ellende in stand wordt gehouden door mensen die hun "gezonde" paard daar afgeven voor herplaatsing ipv het zelf te verkopen. Als ze dat doen omdat ze niet willen dat het in de handel verdwijnt snap ik dat ook wel weer. Vraag is dan of zij eerlijke informatie geven over eventuele gebreken aan PZB of dat PZB de info wel krijgt maar net doen alsof ze van niets weten. Princequillo, in zo'n situatie is het inderdaad een goede reden om je pony af te staan. Gelukkig heb jij zelf een fijne plek kunnen vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 19:56

Henk heeft belangeloos ooit zijn vrije avond opgegeven om mij (voor hem een wildvreemde) van zeer nuttige en bruikbare info te voorzien ten gunste van mij en mijn toenmalige paard. Tot op de dag van vandaag ben ik hem dankbaar hiervoor.

Hij was voor mij heel positief in het contact en weet waar hij over praat. Deze man heeft zoveel mee gemaakt en gezien binnen NL. Ook toonde hij zich enorm betrokken richting het welzijn van paarden in het algemeen en mede daarom (naast zijn eigen ervaring met zijn ernstig mishandelde paard) kan ik mij niet voorstellen dat PZB bewust informatie achterhoudt ten koste van het welzijn van paarden.

BigOne
Berichten: 38310
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 19:59

Dat was vroeger ook niet het geval, echter is het nu veel te commercieel geworden. Vooral sinds Calijn in de paarden is gegaan.

KSHancox
Berichten: 1252
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 20:01

Evamarie schreef:
kan ik mij niet voorstellen dat PZB bewust informatie achterhoudt ten koste van het welzijn van paarden.


Je hoeft het je ook niet voor te kunnen stellen. Een aantal voorbeelden is voor je uitgekauwd door een goede journalist.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 20:07

Klakkeloos alles geloven wat in het nieuws staat of wat er in negatieve zin over iemand beweerd wordt doe ik al lang niet meer.

KSHancox
Berichten: 1252
Geregistreerd: 02-06-22

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 20:11

Misschien het artikel nog een keertje lezen dan. Het is niet zonder onderbouwing. :)

DuoPenotti

Berichten: 29676
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 20:12

pffff
Deze keer klopt het wel wat de journalisten hier vertellen, het werd hier immers ook al met bewijs besproken

Swifter
Berichten: 292
Geregistreerd: 09-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 20:12

Evamarie schreef:
Klakkeloos alles geloven wat in het nieuws staat of wat er in negatieve zin over iemand beweerd wordt doe ik al lang niet meer.


Geloof je het wel als de eigenaars het zeggen? Want dan kom je met wat facebookwerk snel bij de gedupeerden die hun verhaal doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 20:20

Swifter schreef:
Evamarie schreef:
Klakkeloos alles geloven wat in het nieuws staat of wat er in negatieve zin over iemand beweerd wordt doe ik al lang niet meer.


Geloof je het wel als de eigenaars het zeggen? Want dan kom je met wat facebookwerk snel bij de gedupeerden die hun verhaal doen.


Kom maar op dan met die verhalen! (Mag ook via bp)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-05-23 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Berichten: 22286
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 20:25

Vooral niet ingaan op deze opmerkingen, straks zit het topic weer dicht. Lijkt me zonde..

Ik vind het zo typerend wat er gedaan wordt. Er wordt hier iets besproken en binnen no-time wordt dat ontkracht op de gecensureerde kanalen van PZB.
In plaats van dat ze echt iets doen met de dingen die hier gezegd worden..

Urbanus

Berichten: 44948
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 20:29

Lijkt me totaal niet wijs om je verhaal op die manier te delen, ook niet de bedoeling van het topic.