Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 07:14

_San87_ schreef:
KSHancox schreef:
Ik heb een mening over een 28-jarige afstaan aan een organisatie die 'm dan weer gaat herplaatsen. Laat staan een 28 jarige met cushing...

Maargoed, PZB is hier nu wel open en eerlijk over. Dat is een verbetering ten opzichte van de vorige met cushing. :)

Oh ja. Ik ook. Een heel duidelijke mening.

Zo'n paard herplaats je niet meer. Die laat je staan tot zijn dood, of laat je inslapen. Dat geleur met zo'n oudje... Triest.

Same

Rizette
Berichten: 4394
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 07:38

Wat ik mij afvraag, heeft Paard zoekt Baas zoveel wei dat ze daadwerkelijk uit kunnen zoeken of een paard het goed doet op de wei? Ik bedoel dat hoef je niet op een kale wei te zetten want dan kom je er niet achter of ze goed op het gras kunnen. En moet die eigenaar die dan een 28 jarige afstaat, stalling moeten betalen totdat dat paard geplaatst is?

Afanaisa91

Berichten: 1348
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 07:44

Idd fijn dat PZB nu de cushing + medicatie vermeldt.
Voor hun natuurlijk ook toekomstmuziek of zo’n dier de komende jaren wel/geen gras kan blijven verdragen.

Wat me opvalt is dat ze 26+ jarige dieren ter adoptie aanbieden. Ik meende dat PZB dieren van die leeftijd niet meer terugneemt van adoptanten? Maar blijkbaar kunnen ze daar wel ruimte voor maken als iemand er eentje wil afstaan.
Dat is toch krom? Ook als adoptant kun je in situaties terecht komen waardoor je niet meer voor je paard kan(wil?) zorgen, net zoals de afstaande partij.

Flubberboot

Berichten: 2894
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 08:35

Daar is een simpel trucje omheen. Paard opnieuw afstaan aan pzb. Als ze geen terugnemen van die leeftijd maar wel nieuwe accepteren, doe je dat dan toch? Ik neem aan als zij het paard niet meer terugnemen, dat jij hem dan als jouw eigen mag zien?

Afanaisa91

Berichten: 1348
Geregistreerd: 03-04-05
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 08:59

Hehehe, ja als je zo eigenaarschap kan regelen dan zou je ook de keuze kunnen maken zo’n oudje te euthanaseren.

Maar volgens de huidige afspraken ben je volledig afhankelijk van PZB en hun bereidheid een paard terug te nemen. Want je bent adoptant, dus zelf wegdoen of aan een ander verkopen mag niet. En we hebben eerder al kunnen lezen dat inslapen ook niet zomaar goedgekeurd werd.
Dan kan je dus met een paard blijven zitten, die wel gewoon z’n dagelijkse verzorging nodig heeft.

BigOne
Berichten: 38323
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 09:07

Het is niet mijn bedoeling om de tuiger af te kraken, van tuigers echt geen verstand dus vandaar de vraag. Het filmpje staat op hun insta en is gewoon een stap filmpje waar ze wandelen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 09:51

Ik lees hier euthanasie van een oudje.
Maar als het buiten de cushing nog topfit is niks aan te zien dat die zo oud is, gaat een dierenarts die dan euthanaseren?
Ik ken een 34 jarige die nog erg fit is (galop door de wei inclusief bokken sprongen). Die laat je dan toch ook niet euthanaseren als die nog zoveel levenslust heeft en verder ook geen andere kwalen heeft?

Zolang de cushing goed onder controle is te houden met een halve tablet.

Mars

Berichten: 33269
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:11

T is heel wat dat die Cushing nu wel vermeld wordt. Een 28 jarige verslepen zou ik ook niet doen maar goed, dat is een keuze die de ex eigenaar heeft gemaakt en kan PzB an sich niks aan doen

MyWishMax

Berichten: 25348
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:21

Art_Ificious schreef:
Ik lees hier euthanasie van een oudje.
Maar als het buiten de cushing nog topfit is niks aan te zien dat die zo oud is, gaat een dierenarts die dan euthanaseren?
Ik ken een 34 jarige die nog erg fit is (galop door de wei inclusief bokken sprongen). Die laat je dan toch ook niet euthanaseren als die nog zoveel levenslust heeft en verder ook geen andere kwalen heeft?

Zolang de cushing goed onder controle is te houden met een halve tablet.


Als je hem zelf niet meer kan houden zou ik dat dus zeker wel doen. Ik vind dat niet oké om die nog te gaan verslepen waarbij je maar moet hopen dat een ander de zorg op zich neemt en het geld uit wil geven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41659
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:30

Art_Ificious schreef:
Ik lees hier euthanasie van een oudje.
Maar als het buiten de cushing nog topfit is niks aan te zien dat die zo oud is, gaat een dierenarts die dan euthanaseren?
Ik ken een 34 jarige die nog erg fit is (galop door de wei inclusief bokken sprongen). Die laat je dan toch ook niet euthanaseren als die nog zoveel levenslust heeft en verder ook geen andere kwalen heeft?

Zolang de cushing goed onder controle is te houden met een halve tablet.

PPID is een best wel dure aandoening. En imo een goede reden om zo'n oud paard wél te laten gaan, dan hoeft er niet meer mee gesleept te worden.

Dat is toch gewoon sneu...

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:38

Tja je weet niet wat de omstandigheden waren natuurlijk. Het kan ook zijn dat iemand een paar jaar geleden in een vervelende situatie terecht is gekomen, nog een paar jaar kromgelegen heeft om paard zelf te kunnen blijven bekostigen, wellicht denkend dat dier niet lang meer mee zou gaan, maar dat het nu echt niet meer op te brengen was.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41659
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:51

pmarena schreef:
Tja je weet niet wat de omstandigheden waren natuurlijk. Het kan ook zijn dat iemand een paar jaar geleden in een vervelende situatie terecht is gekomen, nog een paar jaar kromgelegen heeft om paard zelf te kunnen blijven bekostigen, wellicht denkend dat dier niet lang meer mee zou gaan, maar dat het nu echt niet meer op te brengen was.

Zeker. Maar dan is inslapen imo de beste optie. Nu verhuisd het paard eenst naar PZB en dan moet het nog een keer verhuizen en dan moet je maar afwachten waar het terecht komt.

Rizette
Berichten: 4394
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 10:53

Afanaisa91 schreef:
Hehehe, ja als je zo eigenaarschap kan regelen dan zou je ook de keuze kunnen maken zo’n oudje te euthanaseren.

Maar volgens de huidige afspraken ben je volledig afhankelijk van PZB en hun bereidheid een paard terug te nemen. Want je bent adoptant, dus zelf wegdoen of aan een ander verkopen mag niet. En we hebben eerder al kunnen lezen dat inslapen ook niet zomaar goedgekeurd werd.
Dan kan je dus met een paard blijven zitten, die wel gewoon z’n dagelijkse verzorging nodig heeft.

Maar ook met een paard waarvoor elke dag een vreselijke belasting is en die niet de kans krijgt om te gaan hemelen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 11:20

_San87_ schreef:
pmarena schreef:
Tja je weet niet wat de omstandigheden waren natuurlijk. Het kan ook zijn dat iemand een paar jaar geleden in een vervelende situatie terecht is gekomen, nog een paar jaar kromgelegen heeft om paard zelf te kunnen blijven bekostigen, wellicht denkend dat dier niet lang meer mee zou gaan, maar dat het nu echt niet meer op te brengen was.

Zeker. Maar dan is inslapen imo de beste optie. Nu verhuisd het paard eenst naar PZB en dan moet het nog een keer verhuizen en dan moet je maar afwachten waar het terecht komt.
inslapen kost ook veel geld. Dus als die het financieel moeilijk had kan ik begrijpen dat ze een goedkopere optie kiest. (al moet je afstandsgeld betalen maar misschien is daar wel iets voor te regelen)

Ik heb voor mijn paard iets over de 300€ betaald inclusief het ophalen door rendac.

DuoPenotti

Berichten: 29722
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 11:30

Dan zet men daar maar een crowdfunding voor op.... of eerder de beslissing maken, was dat geld geen stal/voergeld .
Maar meestal is het zo dat ze zelf de beslissing niet kunnen maken... Ik zou met zo'n dier ook niet meer slepen.

Swifter
Berichten: 292
Geregistreerd: 09-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 11:36

Ik zou het ook niet doen. Maar als je de foto’s bekijk ziet het dier er echt nog mooi uit. Ik zou haar nooit 28 jaar geven. Ik snap wel dat het dan moeilijk is om in te slapen. Niet iedereen denkt oernuchter: Nee, met een 28 jarige sleep je niet. Sommige mensen handelen veel meer uit gevoel: Ze ziet er nog zo goed uit!

oji

Berichten: 4257
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 11:36

300 euro eenmalig voor inslapen en rendac is vele malen goedkoper als maandenlang 250 euro aan PZB betalen totdat je paard een adoptant heeft gevonden.

Ik vind eerlijk gezegd ook dat je met een oudje niet meer moet gaan slepen. Mijn gepensioeneerde merrie staat heerlijk in een wei met andere pensioenado's. Als zij ooit iets gaat mankeren waardoor zij daar niet meer kan staan of bv voor langere tijd naar een kliniek zou moeten, dan is dat voor mij het moment om afscheid te nemen, hoe verschrikkelijk moeilijk ik dat ook zou vinden.

Maar goed, als je je paard naar PZB doet, weet je dat het dier eerst naar die locatie versleept wordt, en vervolgens nog een keer naar een adoptant versleept wordt. Heb je geen controle meer over hoe je dier gehuisvest gaat worden, hoeveel pogingen ermee gedaan gaan worden om hem in een kudde of wat dan ook te laten integreren. Mijn keuze zou het zeker niet zijn. Zeker niet als je paard niet alleen maar oud is, maar ook nog iets mankeert zoals PPID.
De kosten van een half tabletje zijn voor de meeste mensen nog wel te overzien, maar zouden er fatsoenshalve wel bij vermeld moeten worden vind ik. Maar vooral onder welke omstandigheden het dier gehouden dient te worden. Staat nu 24/7 buiten kan, maar hoe ziet dat buiten eruit? 24/7 op de wei lijkt mij toch niet, 24/7 in een paddock op zand? Is een paddock paradise een optie (als daar bv ook een grasdeel bij zit)? Moet je controle hebben over de inname van het dier? Een PPID paard vereist speciaal management wat van paard tot paard verschilt. Vermeld dat, is toch wel het minste wat je kunt doen om te garanderen dat zo'n dier in ieder geval de kans heeft dat het nog maar 1 verhuizing wordt en niet meerdere op die leeftijd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41659
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 11:49

Als het bij het halve tabletje blijft, natuurlijk. Het kan ook goed een hele worden.

oji

Berichten: 4257
Geregistreerd: 29-07-09

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 11:58

of 2 en dan loop je wel leeg.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41659
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 12:11

oji schreef:
of 2 en dan loop je wel leeg.

Ik weet niet wat prascend tegenwoordig kost (ik betaalde ca 2 euro per pil), maar dat gaat idd hard.

Lieser
Berichten: 1521
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 12:21

_San87_ schreef:
KSHancox schreef:
Ik heb een mening over een 28-jarige afstaan aan een organisatie die 'm dan weer gaat herplaatsen. Laat staan een 28 jarige met cushing...

Maargoed, PZB is hier nu wel open en eerlijk over. Dat is een verbetering ten opzichte van de vorige met cushing. :)

Oh ja. Ik ook. Een heel duidelijke mening.

Zo'n paard herplaats je niet meer. Die laat je staan tot zijn dood, of laat je inslapen. Dat geleur met zo'n oudje... Triest.

Dat ligt aan de eigenaar, niet aan PzB.

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Paard Zoekt Baas heeft onverwacht snel nieuw onderkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 12:25

Nou ja pzb is natuurlijk niet verplicht om ieder paard aan te nemen.

Over de prascend. Ik betaal nu al 2.5 per pil. M'n dierenarts heeft de prijs weer verhoogd, dus ik moet maar eens rond gaan bellen of dat niet goedkoper kan

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41659
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 12:34

Lieser schreef:
_San87_ schreef:

Oh ja. Ik ook. Een heel duidelijke mening.

Zo'n paard herplaats je niet meer. Die laat je staan tot zijn dood, of laat je inslapen. Dat geleur met zo'n oudje... Triest.

Dat ligt aan de eigenaar, niet aan PzB.

Ja, dat staat toch ook in de reactie waar ik op reageer?

MarliesV

Berichten: 15205
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 12:55

capopjekop schreef:
Nou ja pzb is natuurlijk niet verplicht om ieder paard aan te nemen.

Over de prascend. Ik betaal nu al 2.5 per pil. M'n dierenarts heeft de prijs weer verhoogd, dus ik moet maar eens rond gaan bellen of dat niet goedkoper kan


Ik ben over op Pergoquin, kosten per tablet van 0.5, 1.43 euro
Die van mij moest qua Prascend dus een halve en van deze een hele. Dus als je halve Prascend voert is denk ik dat goedkoper dan over stappen op Pergoquin.

BigOne
Berichten: 38323
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 15:19

Ik heb er eentje met 11 in laten slapen, zat op anderhalve prascent en moest weer verhoogd worden. Dier zag er blakend gezond uit maar wel twee jaar martelen om haar zo te houden. Eigen veearts was op vakantie, andere opgebeld, kwam kijken, hoorde geschiedenis aan en zag haar uit de stal komen strompelen. Meteen akkoord en laten gaan. No way dat ik die nog aan zou bieden als weidemaatje. Een leven op een postzegel , gescheiden van de anderen is geen paardwaardig bestaan.