Inspectie haalt paarden uit nat weiland vol mest en urine

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14040
Geregistreerd: 20-04-16

Inspectie haalt paarden uit nat weiland vol mest en urine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-24 19:05

Omroep Brabant
Algemeen

Afbeelding
Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie


De Landelijke Inspectiedienst Dierenwelzijn (LID) heeft vijf paarden en een veulen weggehaald bij de eigenaar in de gemeente Land van Cuijk. De dieren zouden, ondanks eerdere waarschuwingen, nog altijd in een smerige modderwei vol mest en urine staan.

De LID heeft niet bekendgemaakt in welke plaats in de gemeente de dieren zijn weggehaald.

Paarden die te lang op een vochtige ondergrond staan, lopen volgens de LID risico op onder meer hoefrot en ontstekingen aan de onderbenen. Daarnaast bleken meerdere dieren tijdens een controle door een dierenarts afgelopen donderdag last te hebben van hoef-, gebits- en huidproblemen.

De eigenaar van de paarden lag al langer onder een vergrootglas. Bij de laatste controles probeerde de eigenaar de situatie te verbeteren, door lagen schapenwol op het weiland te leggen. Dat had dus niet het gewenste effect.

De dieren zijn inmiddels ondergebracht op een geheime opvanglocatie, waar ze de nodige medische zorg krijgen. De eigenaar draait op voor de kosten daarvan, laat de LID weten.

Klik op de link van de bron bovenaan de pagina voor een foto.
Laatst bijgewerkt door Firelight op 11-04-24 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto aangepast

Anomien

Berichten: 7387
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Inspectie haalt paarden uit nat weiland vol mest en urine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 19:10

Lagen schapenwol? Bijzonder…
Is er een bron die ooit heeft uitgewezen dat dit kan helpen? Of was het een eigen verzinsel.

Goed dat de dieren zijn opgevangen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Inspectie haalt paarden uit nat weiland vol mest en urine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 19:12

Lagen schapenwol.. Nog nooit eerder van gehoord dat het helpt tegen modder.
En hoeveel schapenwol heb je dan wel niet nodig? :')
Op de foto lijkt het net sneeuw :+

Fijn dat de dieren opgevangen zijn idd!

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 19:14

Schapenwol wordt in Engeland al heel lang gebruikt om bodem te verbeteren (in de tuin bv) maar ook om afwatering te bevorderen. Dit jaar zie ik ineens heel veel mensen dit (met succes!) toepassen in hun paddock. Je moet dan wel een stuk afgraven, schapenwol erin, dichtgooien. Dus niet (zoals op de foto) zo neerkwakken.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Inspectie haalt paarden uit nat weiland vol mest en urine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 19:17

Maar toch als je die plekken zo ziet werkt het wel want waar de wol ligt is geen modder :))

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 20:59

Hij heeft het ook geprobeerd met paddockroosters zie ik.
Tja, ik zie toch regelmatig ook foto’s van zulk soort weilandjes voorbij komen hier op Bokt. Zonder de wol dan, maar met verzakte paddockroosters.

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 21:29

Suzanne F. schreef:
Hij heeft het ook geprobeerd met paddockroosters zie ik.
Tja, ik zie toch regelmatig ook foto’s van zulk soort weilandjes voorbij komen hier op Bokt. Zonder de wol dan, maar met verzakte paddockroosters.


Dat dacht ik ook. Deze paarden zijn echt niet de enige die er zo bij staan :=

Dat gezegd hebbende, het is ook geen doen geweest deze winter. Een paard hoort niet zo te staan, maar hier is wel wat geprobeerd.

Anastasia24

Berichten: 2708
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 21:34

Fijn dat de paarden weg zijn gehaald vanwege achterstallige tanden, huid, etc. Maar vanwege het modder? Ze kunnen toch droog staan op die platen? This nou niet alsof de dieren tot hun knieeën erin staan(zover ik kan zien). Hier is het ook eigenlijk geen doen, maar 3 droge plekken en een schuilstal, tja, kan het niet mooier maken. Op stal 24 uur vind ik meer mishandeling dan dit(mits schuilstal).

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 21:39


SaraViavia

Berichten: 1796
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Re: Inspectie haalt paarden uit nat weiland vol mest en urine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 23:57

Ben benieuwd wat er allemaal mis was dan...
Oké de wei is vies en nat... Maar dat probleem zullen er wel meer hebben dit jaar met de extreme natheid..
Ze hebben allemaal een deken op en lijkt me sterk dat dit enkel bedoeld is om magere paarden te verdoezelen.
Hooi zit netjes in een bak zodat het niet in de modder ligt... Wat is er aan de hand verder....

herr_balou
Berichten: 1453
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Re: Inspectie haalt paarden uit nat weiland vol mest en urine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 00:22

Wat is die groene smurrie?

Cioccolato

Berichten: 6608
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Inspectie haalt paarden uit nat weiland vol mest en urine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 00:28

Het is deze winter lastig geweest. Wil je ze buiten en nat of meer binnen en droog? Soms is de middenweg enorm lastig wegens grote, dure investeringen of een bepaalde bodem waar je nou eenmaal mee zit. Maar ergens moet je roeien met de riemen die je hebt. Geen idee hoe deze paarden werden gehouden.. maar op stal en af en toe een poosje in de natte paddock had niet voor beslaglegging hoeven zorgen gok ik maar zo..
Als er al huid en tand problemen bij komen zal het wel meer richting verwaarlozing gaan dan een natte wei..

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Inspectie haalt paarden uit nat weiland vol mest en urine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 01:16

Zelfs als het enkel natte wei is… de omgeving op de foto is totaal ongeschikt om een paard 24/7 te hebben staan. En dat dat bij veel mensen zo is… als heel je wei zo’n ganse drek is moet je toch ook eens achter je oren krabben. Dan is 24/7 op stal helaas toch een gezondere optie voor je paard dan dat.

SjonnieZ

Berichten: 2319
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Inspectie haalt paarden uit nat weiland vol mest en urine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 04:07

Tja we worden allemaal gek gemaakt met ideeën over 24/7 buiten houden. Men vergeet vaak dat je hiervoor heel veel wei voor nodig hebt en dan krijg je dus dit soort situaties.
Ik zie wel vaker dit soort weitjes voorbij komen.

MyWishMax

Berichten: 25310
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 05:55

Fitzroy schreef:
https://www.gelderlander.nl/land-van-cu ... &auth_rd=1

In de Gelderlander staat ook een artikel. Hierin staat dat ze sinds eind november al 10 x zijn langs geweest. Dus het zal echt niet alleen vanwege de modder zijn.


Als er geen enkele droge ligplaats is zoals in dit artikel staat is dat ook al erger en terecht dat ze langsgaan, maar alsnog vind ik dit absoluut niet geschikt om paarden op te houden. Dat blijkt ook wel als het ook nog vol mest en urine ligt. Ja, je ziet ze op bokt ook langskomen en daar vind ik ook wat van. Helemaal als het als 'voorbeeld' gebruikt wordt.

Ze komen echt niet 10 keer langs in 5 of 6 maanden tijd met waarschuwingen als ze een goede droge schuilstal hebben en het alleen modder is. Vinden jullie die paar paddockplaten echt genoeg? Maakt dat het niet erg dat het vol mest en urine ligt en ze tot kogels minimaal wegzakken?

Altijd zo apart dat omdat 24/7 op stal niet goed is, maar 24/7 op ongeschikte ondergrond buiten wel goed moet zijn? Het is beide absoluut niet goed en zou beide ook gewoon niet geaccepteerd of goed gepraat moeten worden. Iemand die ergens woont waar geen geschikte stal met buitengang is moet zijn of haar paard maar verkopen, maar mensen die ze buiten hebben staan op zo'n manier worden excuses voor gemaakt dat het duur is. Ja en als je daar dan geen geld voor hebt is het dus niet geschikt om paarden neer te zetten. En als dit echt de enige keer zou zijn dat het modder wordt, want ik met zo'n klein oppervlakte als op de foto niet geloof, dan zoek je oplossingen voor de winter. Op pension oid zoals meer mensen doen.
Er zijn meerdere paarden en een veulen in beslag genomen met allemaal medische problemen, maar ik vind de waarschuwingen voor de ondergrond ook terecht.

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Inspectie haalt paarden uit nat weiland vol mest en urine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 07:07

Deze foto is nu genomen. Nu is het op veel plaatsen alweer droog. Maar hier nog vol modder.
Ik wil niet weten hoe het er in januari uitzag.

En die platen zijn leuk.
Maar hoe groot is dat mini stukje?

En als er dan ook nog geen droge slaap plek is.

Dan word er geschreven over diverse gezondheidsproblemen.
En ook daar is dan niks mee gedaan en word het een optel som

Kabayo

Berichten: 13979
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Inspectie haalt paarden uit nat weiland vol mest en urine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 08:35

Maar ik lees nergens dat ze 24/7 in de modder staan? Wie weet gaan ze elke dag om 5 uur in een schone stal? Dat weten we niet. En dat staat ook nergens. Alleen dat het buiten zo'n blubberbende is

Hier helaas ook 1 paddock enorm nat. Ja dat moeten we aanpakken. En nee, dan mest ik ook de paddock niet uit. Dat is geen doen door de drek. Alleen de paarden staan wel droog want we hebben een deel bestraat. Je moet iets. De andere 2 paddocks zijn veel droger. Daar is het niet nodig

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 08:41

herr_balou schreef:
Wat is die groene smurrie?

Algen groei doordat er zo lang water staat.

Heb ik hier ook last van op de plekken waar maar water blijft staan (omdat het maar blijft vallen).

Het is echt een vreselijk lastige winter geweest en heb echt met iedereen te doen die daardoor in de problemen is gekomen. Maar als mijn paarden alleen dit hadden en nergens droog konden staan, eten of liggen zou ik daar toch ook echt geen vrede mee hebben.
Nog los van de vermelde huid, hoef en gebitsproblemen dan blijkbaar.

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 08:44

Kabayo
Citaat:
Daarnaast kan het gebrek aan een goede ligplek leiden tot een chronisch slaaptekort.


Dan heb je denk ik je antwoord.

TinkerTreas

Berichten: 3672
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Inspectie haalt paarden uit nat weiland vol mest en urine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 09:42

Ik heb op facebook ook vaker schapenwol langs zien komen. Maar dan werd daarop ook nog zand gestort.

Josien_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Inspectie haalt paarden uit nat weiland vol mest en urine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 10:08

Schapenwol kwam inderdaad deze winter erg veel langs op Facebook op pagina over paarden 24/7 buiten houden.
Het was deze winter echt erg en een goed oplossing is er niet altijd 1 2 3. Maar ik vermoed ook dat de lichamelijke problemen voornamelijk de oorzaak van beslaglegging zijn en dat de modder bijvoorbeeld de druppel is die de emmer doet overlopen.

DuoPenotti

Berichten: 29478
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 10:11

Josien_ schreef:
Schapenwol kwam inderdaad deze winter erg veel langs op Facebook op pagina over paarden 24/7 buiten houden.
Het was deze winter echt erg en een goed oplossing is er niet altijd 1 2 3. Maar ik vermoed ook dat de lichamelijke problemen voornamelijk de oorzaak van beslaglegging zijn en dat de modder bijvoorbeeld de druppel is die de emmer doet overlopen.


Citaat:
Volgens de woordvoerder is er niet een oorzaak van de verwaarlozing van de dieren. Het is niet zo dat de eigenaren bijvoorbeeld vanwege hun leeftijd niet meer voor de paarden konden zorgen


eerder geplaatste link door fitzroy
https://www.gelderlander.nl/land-van-cu ... &auth_rd=1

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 10:12

Oef sneu zeg..als ik die foto zie dan is het inderdaad drie keer niks die modderbende waar ze stonden.

Ik begrijp dat het een lastige winter was, maar stukjes bestraten, rubber matten neerleggen met zaagsel e.d. in de schuilstallen, grond laten omzetten. Allemaal opties om de paarden uit de blubber te houden.

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 10:17

Hier verderop staan ook dieren op zo’n stukje land en die hebben echt geen enkel droog plekje om te staan. Maak je een melding bij 144, zeggen ze dat zolang ze eten krijgen het prima is? Bijzonder dat de regels in Friesland anders zijn dan in Brabant..

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 10:57

SjonnieZ schreef:
Tja we worden allemaal gek gemaakt met ideeën over 24/7 buiten houden. Men vergeet vaak dat je hiervoor heel veel wei voor nodig hebt en dan krijg je dus dit soort situaties.
Ik zie wel vaker dit soort weitjes voorbij komen.

Ach kom. Slecht voor een dier zorgen heeft niks met 24/7 buiten te maken. Ze vinden ze ook met de knieën in de stront. Moet men dan ook zeggen dat dat ligt aan die mensen die ze perse ‘s nachts op stal willen? :+